Úgy tűnik, sikerült megtalálni a megoldást arra, hogy az olcsó, silány minőségű külföldi élelmiszerek ne zúduljanak a magyar piacra. A nagy üzletláncokkal nem háborúzni kell, hanem paktumot kell kötni velük. Lényegében ezt jelenti, hogy a hazai ágazati szakmai szervezetek az élelmiszer-kiskereskedelmi láncokat is fel kívánják venni tagjaik sorába.
A Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) támogatja a mezőgazdasági szakmai szervezetek és az élelmiszer-kiskereskedelem együttműködését - mondta Feldman Zsolt, a tárca helyettes államtitkára az MTI-nek azzal kapcsolatban, hogy az Auchan - a kiskereskedelmi láncok közül elsőkét - tagja lett a tejágazatot képviselő szakmaközi szervezetnek, a Tej Terméktanácsnak.
A szaktárca azért tartja kívánatosnak, hogy a kiskereskedelmi áruházláncok tagjai legyenek a mezőgazdasági ágazatokat képviselő szakmai - szakmaközi - szervezeteknek, mert ez az együttműködés egy kiegyensúlyozottabb és stabilabb kapcsolatot jelenthet az adott termékpálya szereplői (termelők, feldolgozók és kereskedők) között és hozzájárul a magyar termékek eddiginél szélesebb körű forgalmazásához, azok belföldi pozícióinak erősítéséhez.
Egy adott mezőgazdasági termékpálya szereplőinek alapvető érdeke, hogy szervezett formában minél szélesebb kapcsolatrendszer épüljön ki a termelők, a feldolgozók és a kereskedők között. Ezért támogatja a VM, hogy minél több ágazati szakmai, szakmaközi szervezet aktívan vonja be munkájába a hazai kiskereskedelmi láncokat.
A helyettes államtitkár emlékeztetett: a VM az elmúlt években komoly erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy az Európai Unió által is támogatott szakmaközi szervezetek Magyarországon is fejlődjenek. Ezek a szervezetek a termelők (alapanyag-előállítók), a feldolgozók és a kereskedők összefogásával segítik a piaci folyamatok koordinálását. A tervek között szerepel a vetőmag, a szőlő-bor, a hús, a baromfi és a gabona ágazatban a szakmaközi szervezet létrehozása.
A szakmaközi szervezetek működése azért fontos - szögezte le a helyettes államtitkár - mert hozzájárulnak a piac jobb szervezéséhez, a termelők, a feldolgozók és a kereskedők érdekeinek összehangolásához a termelés hatékonyabbá tétele érdekében, valamint növelheti a magyar termékek arányát a belföldi kiskereskedelmi forgalomban. Így egy kölcsönös érdekekre épülő, méltányos együttműködési keretet biztosítanak egy-egy mezőgazdasági ágazat összehangolt működéséhez - mondta Feldman Zsolt.
A magyar tejtermelők és -feldolgozók belföldi piaci pozíciójának javulását eredményezheti, hogy több kiskereskedelmi áruházlánc is csatlakozik a Tej Terméktanácshoz. Elsőként az Auchan Magyarország Kft. írta alá a csatlakozási megállapodást a szakmai szervezettel a múlt pénteken. Lukács László, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója a dokumentum aláírását követően többek között arról beszélt az MTI-nek, hogy a szakmaközi szervezet tárgyalásokat folytat a Tesco és a Spar hipermarket-lánccal is a csatlakozásról.