Nem ez volt az elsődleges célja, de 0,1 százalékos ultra magas hőmérsékleten kezelt (UHT), zsírszegény tejével tudta felvenni az árversenyt az olcsón importált UHT-tejekkel a legnagyobb hazai tejfelvásárlónak számító, magyar tulajdonban lévő Alföldi Tej Kft. Eleve csökkenti a 0,1 százalékos termék árát, hogy másképp pozícionálják a korábbi "sportos tejekhez" képest, amelyek szűk fogyasztói rétegnek szóltak és jóval drágábbak voltak hasonlóan alacsony zsírtartalom mellett. Ráadásul az áfacsalások leleplezése miatt az import UHT-tejek sem jelennek meg már annyira olcsón a hazai élelmiszerláncokban.
Az olcsó külföldi UHT-tejekkel egy árkategóriában szerepelteti több élelmiszerlánc is az Alföldi Tej 0,1 százalékos UHT-tejét. Az elmúlt években nemigen volt példa arra, hogy a hazai előállítású UHT-tejek fel tudták volna venni az árversenyt a sokszor irreálisan alacsony árú importtejekkel. A közelmúltban viszont például az Auchan 170 forint körüli literenkénti áron akciózott az Alföldi tej 0,1 százalékos UHT-tejével, és ezzel hasonló árfekvésbe sorolta a legolcsóbb importált UHT-termékekkel, bár ezek 1,5 százalék zsírt tartalmaznak. A többi hazai márkájú UHT-tejet viszont - hasonlóan az eddigi gyakorlathoz - jóval drágábban, 200-350 forintos literenkénti áron forgalmazz az Auchan, illetve a többi élelmiszerlánc is.
MTI-fotó: Máthé Zoltán
Az Alföldi Tej az elmúlt év közepén vezette be a hazai piacra 0,1 százalékos zsírtartalmú UHT-tejét, amely a cég Riska márkájú termékcsaládjának 1,5 százalékos, 2,8 százalékos és 3,5 százalékos UHT-tejeit egészít ki - közölte az agrarszektor.hu-vak Mélykuti Tibor, a társaság ügyvezető igazgatója. Attól, hogy a zsírtartalom alacsonyabb, a 0,1 százalékos UHT-tej még teljes tejnek számít, hiszen egyéb paramétereiben megegyezik a többi UHT-termék összetevőjével, így tartalmazza a fontos aminosavakat, vitaminokat és szénhidrátokat. Mivel azonban a cég a kivont többletzsírból is más termékeket - például vajat és tejfölt - állíthat elő, a 0,1 százalékos Riskát olcsóbban adhatja a kiskereskedelemnek.
A társaság az új termékkel eredetileg nem a külföldi importtal akart versenyezni, hanem a korábbi, úgynevezett "sportos tejek" hagyományait akarta feléleszteni új keretek között. A gyártók ugyanis sokáig e termékkategóriával szűk fogyasztói réteget céloztak meg, akikről a kiskereskedelemmel együtt azt feltételezték, hogy a sportos és egészséges táplálkozás érdekében a "fittes tejekért" hajlandók többet fizetni.
MTI-fotó: Koppán Viktor
Ezért az ilyen alacsony zsírtartalmú tejek drágák voltak, és kis piaci részarányt képviseltek. Most viszont eleve olcsóbb árkategóriát tehet lehetővé, hogy az Alföldi Tej a szintén "sportosnak" titulált, 0,1 százalékos UHT-tejet a teljes fogyasztói rétegnek gyártja és nagyobb mennyiségben hozza forgalomba, illetve az áruházláncok is ennek megfelelően pozícionálják a terméket. Ennek nyomán egyúttal olyan termékár alakulhatott ki, amellyel a 0,1 százalékos tej állja az versenyt az importtal is.
Az importált tejek és a magyar termékek árkülönbsége azért is csökkenhet, mert az utóbbi időszakban a hazai tejpiacon is több áfacsalást sikerült leleplezni - érvelt Mélykuti Tibor. Eddig is nyilvánvaló volt, hogy az irreálisan olcsó szlovák, lengyel vagy német tejek feketecsatornákon kerülhettek az üzletekbe, mivel a hazai tejfelvásárlási árak alacsonyabbak az uniós átlagnál, miközben a csomagolóanyag-, az energia- és a munkabér-költségek között nincs nagy különbség. Bár az elmúlt fél évben az uniós tejfelvásárlási árak is nőttek, és ez a behozatalt is drágíthatta, a feltárt áfacsalások is komoly szerepet játszottak abban, hogy az importtejek már nem jelenhetnek meg annyira olcsón a kiskereskedelmi láncokban. (Az utóbbi időszakban sokáig 120-150 forintért lehetett kapni egy liter, 1,5 százalékos importált UHT-tejet, míg most már e termékeknél 170-180 forintos árak jellemzik a piacot).
MTI-fotó: Kálmándy Ferenc
Az ügyvezető igazgató szerint a 0,1 százalékos UHT-tej értékesítési eredményei is hozzájárultak ahhoz, hogy a magyar tejtermelők tulajdonában lévő Alföldi Tej tavalyi nyerstej-felvásárlása elérte a 205 millió kilogrammot, és a cég - 20 százalék körüli részesedéssel - megtarthatta vezető szerepét a mintegy 1,1 milliárd kilogrammos hazai tejpiacon. A társaság belföldön 20 százalékkal, a külpiacon 10 százalékkal növelte eladásait, így összesen 34 milliárd forint nettó árbevételt ért el. A vállalat az idén szintén 200 millió kiló körüli tej feldolgozását tervezi, a következő három év alatt pedig éves tejfelvásárlását 30-50 millió kilóval kívánja növelni.