Az árstop bevezetése 2022 februárjában drasztikus változást hozott: az UHT-tejek ára jelentősen alacsonyabb maradt, míg a friss tejek ára meredeken emelkedett. Ez a különbség egészen 2024 júniusáig fennállt, amikor az UHT-tejek ára ismét közelíteni kezdett a friss tejekéhez. A KSH legfrissebb adatai szerint szeptemberre a két tejfajta ára már közel azonos szintre került.
A pandémia, az árstopok időszaka és a rekordszintű infláció együttesen formálták át a tejfogyasztási szokásokat. Bár az árstopot 2023 augusztusában megszüntették, az UHT-tejek ára csak egy évvel később kezdett emelkedni. Ez összefügghet a bevezetett kötelező akciózással és a megváltozott fogyasztói preferenciákkal. A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója, Harcz Zoltán a lapnak elmondta:
Az összes fogyasztói folyadéktej termelése egy szűk sávban, 510-540 ezer tonna között ingadozott az elmúlt 5 évben idehaza. Egyértelmű csökkenő vagy növekvő tendencia sem látszik.
Az árstop hatására jelentős változások következtek be a tejfogyasztási szokásokban. Harcz Zoltán kiemelte:
Az árstop hatására a 2,8%-os zsírtartalmú UHT tejek aránya megnőtt a fogyasztói folyadéktejeken belül mért más kategóriák terhére. 2023-ra a hatósági áras tej forgalma több mint kétszerese lett a 2021. évi eladott mennyiségeknek.
A szakértő szerint az átmeneti piaci beavatkozások után várhatóan visszaállnak majd a normál fogyasztói szokások és arányok. Emellett rámutatott arra is, hogy az elmúlt években kimagasló forgalmi növekedés volt tapasztalható a laktózmentes tejeknél, bár ennek elterjedését némileg gátolja a magasabb, 18%-os ÁFA-kulcs.
Az AKI PÁIR adatai szerint a nyerstej országos termelői átlagára 166,73 forint/kilogramm volt 2024 augusztusában, ami 2 százalékos emelkedést jelent az előző hónaphoz képest, és 10 százalékkal haladja meg az előző év azonos időszakának átlagárát.
Összességében elmondható, hogy a tejpiac jelentős átalakuláson ment keresztül az elmúlt években. Az árak változása, a kormányzati intézkedések és a fogyasztói szokások átalakulása együttesen formálták a piacot, és várhatóan a jövőben is befolyásolni fogják a tejfogyasztási trendeket.