Elstartolt a magyar élelmiszeripari termékeket népszerűsítő Coop Rally, amelynek idén kiemelt célja a tejfogyasztás népszerűsítése. Ennek megfelelően a szakmai program első állomása az Alföldi Tej Kft. székesfehérvári üzeme volt, ahol Csepeli László, a COOP Hungary Zrt. Igazgatóságának elnöke elmondta, örül annak, hogy a rally keretében megvalósul egy összefogás az agrárágazatok szereplői között: "beengedjük egymást üzleti köreinkbe, és megmutatjuk, mi van a kulisszák mögött" - mondta a csütörtöki sajtótájékoztatón.
Itthon kell feldolgozni az alapanyagokat
Mélykuti Tibor, az Alföldi Tej Kft. ügyvezető igazgatója, egyben a minden piaci szereplőt tömörítő Tej Terméktanács elnöke szerint a magyar tejágazat versenyképessége akkor növelhető, ha fejlesztések történnek, illetve a jó minőségű alapanyagokat itthon dolgozzuk fel, ahelyett, hogy külföldre vinnénk. Nem javasolja, hogy a tejágazat a cukorgyártás mintáját kövesse:
- mondta az ügyvezető az Agrárszektornak.
Afrika után Ázsiába növekszik az export
Az utóbbi hónapokban komoly növekedés ment végbe a nyerstej felvásárlási árában az exportpiacokon, illetve a tejszín felvásárlási ára is duplájára nőtt május óta. Ez a megnövekedett exportigényeknek is köszönhető, Kína például 2015-höz képest jelentősen növelte importját, és ez kihúzza a tejtermékeket az Európai Unióból.
A késztermék-export egyelőre alacsony, főleg környező országokba - Romániába, Horvátországba és a balkáni államokba szállít a cég, elsődlegesen UHT-termékeket, de ezen változtatni szeretne, ezért is vette meg a debreceni üzemet, hogy a tejfeldolgozó-kapacitásokat növelni tudja, Székesfehérváron pedig sajtgyártó kapacitás indítását tervezi.
Az áfacsökkentésről Mélykuti elmondta, hogy a kormány már döntött a nyers és friss tej áfájának a 18 százalékról 5 százalékra csökkentéséről, és folynak a tárgyalások arról, hogy az UHT és az ESL-tejek is belekerüljenek ebbe a körbe, hiszen a fogyasztói tejvásárlások 80 százalékát ezek teszik ki.