Az élelmiszeripari igazgatóság eltökélt szándéka, a kormány célkitűzésével összhangban, hogy az élelmiszeripari vállalkozásokat különböző eszközökkel ösztönözze a külpiacokra lépésre, derült ki a NAK közleményéből. A konferencia célja az volt, hogy kézzelfogható tudást adjon az export iránt érdeklődő élelmiszeripari cégek részére. A konferencián elismert előadók adtak gyakorlati tanácsokat a potenciális exportőrök, valamint a már exportáló élelmiszeripari vállalkozások részére. Az előadók a rendezvény kérdések és válaszok szekciójának keretében személyesen is válaszoltak az érdeklődők kérdéseire.
Az első előadást dr. Rábai Valéria, a Nébih Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóságának hatósági állatorvosa tartotta, aki naprakész, gyakorlati tanácsokat adott, főként az állati eredetű termékeket előállító létesítmények számára. Az érdeklődők megtudhatták, hogy mivel jár az exportjelentkezés, miként zajlik az üzemengedélyezés és a kiszállítás folyamata, valamint hogy az egyes célországokban milyen egyedi elvárásoknak kell megfelelni exportszándék esetén. Az előadás pdf-formátumban itt elérhető el.
A nap második előadója Kutasi Szabolcs, a HCCA Consult Kft üzletfejlesztési igazgatója volt, aki a kínai piac szakértőjeként részleteiben ismertette a kínai piac sajátosságait, a sikeres piacra lépés és piacon megmaradás folyamatát. Emellett gyakorlati segítséget is nyújtott az élelmiszeripari vállalkozások megfelelő felkészítéséhez, piaci megjelenéséhez. Fő üzenetként megfogalmazta, hogy alapos helyismeret, a kulturális különbségek ismerete, valamint a folyamatos személyes jelenlét elengedhetetlen egy jól megalapozott, stabil kínai piaci szerepvállaláshoz. Az előadás pdf-ben itt érhető el, a cég tevékenységének leírása pedig itt.
A konferencia második szakaszában Dunai Ágnes, az IIDC GmbH magyarországi képviseletének vezetője osztott meg információkat az iszlám rituális előírásokkal, halallal kapcsolatban. Az Európában számos országban jelen lévő és az iszlám világban szerteágazó kapcsolatokkal rendelkező cég hazai vezetője előadásában pontos képet adott arról, hogy mit jelent a halal, miként kaphat egy cég, vagy egy termék halal-tanúsítást, valamint milyen előnyökkel járhat a tanúsítás megléte. A prezentáció során bebizonyosodott, hogy egy élelmiszeripari cég számára csak előnyökkel jár a tanúsítás megléte, hiszen a halal-termékeket vásárló országok milliárdos piaca nyílhat meg termékei előtt. Dunai Ágnes előadása itt érhető el.
A nap negyedik, záró előadását ifj. Fülöp Gábor, az Agrosprint Zrt. tulajdonosa tartotta. Mivel a családi cég rendkívül sikeres exporttevékenységet folytat, így ő is gyakorlati tapasztalatokat osztott meg az exportról. Kitért arra, hogy melyek az exportpiacokra való kilépés feltételei, milyen tényezők befolyásolhatják az export tervezését, illetve az exportőri státusz milyen napi tevékenységet követel meg szinte minden szervezeti egységtől. Kereken kijelentette, hogy bármennyire is kedvező egy vállalat aktuális helyzete, nem dőlhet hátra. Úgy vélte, folyamatosan keresni kell az új lehetőségeket, emellett naprakész tudással kell rendelkezni, hogy a cég azonnal reagálhasson az esetleges kedvezőtlen piaci, és politikai folyamatokra.
Az "Együtt az élelmiszeriparért" programsorozat következő rendezvényére november 5-én fog sor kerülni, ennek témája a marketing- és termékértékesítési stratégiák, valamint -eszközök lesznek.
(A kép forrása: Al-Ghani Pty Ltd)