Mivel az Egyesült Államokat sem kíméli a koronavírus, ezért érdemes megvizsgálni, hogy ott miként zajlik az alkalmazkodás. Egy ottani, 2020 májusi elemzésben, helyzetértékelésben a pandémia első hullámában arra jutottak, hogy vajmi kevés esélye van a legkisebb főzdéknek a bárok, szórakozó helyek bezárását követően, mert a házhozszállítás és otthoni fogyasztás nem képes kompenzálni a kieső helyszíni fogyasztást. Az elemzés, ami a Brewers Association felmérése is alapult úgy számolt hogy akár több mint 3600 kis főzde is tönkre mehet a létező 8000-ből. A 2020. első félévi Brewers Association felmérés alapján úgy tűnik, hogy szerencsére a vártnál kisebb volt a visszaesés a szektorban. Az értékesítés "csak" 10%-kal csökkent, 2019. első félévéhez képest, miközben a főzdék száma még nőtt is 737-el. Mivel 2019 első félévében még 1000 új főzde lépett be a piacra, ezért egyértelmű, hogy a pandémia megtörte a lendületet. Az elemzők azonban jelezték, hogy az adatgyűjtés is nehézkessé vált, így lehet, hogy kedvezőbb képet mutatnak a számok a valóságnál.
Ami a hazai sörfogyasztást illeti, szintén vegyes a kép. Egyrészről a Magyar Sörgyártók Szövetsége által közölt legfrissebb adatok alapján "az öt legnagyobb magyar sörgyártó idei együttes forgalma 5,5 százalékkal, 4,9 millió hektoliterre csökkent 2020 harmadik negyedév végére az előző év azonos időszakához képest". Másrészről a tavaszi vendéglátóhely bezárások, kijárási korlátozások idején is jelentősen nőtt a kiskereskedelemben az alkohol és a sörfogyasztás - a Nielsen felmérése szerint is. A két információ nem mond ellent egymásnak, ugyanis hiába a kiskereskedelmi forgalom megugrása, az nem kompenzálja teljesen a vendéglátóhelyek bezárásából adódó kiesést, ahogy a külföldi turisták idén elmaradt fogyasztását sem. A KSH tájékoztatási adatbázis (statinfo) legfrissebb ipari értékesítési adatai alapján 2020. január és augusztus közt 72,7 mrd forint együttes árbevételt realizáltak a haza sörgyárak a 2019. azonos időszakában elért 75,6 mrd forinttal szemben, vagyis közel 4%-kos csökkenést szenvedtek el.
Ezt az adatot összevetve a nagy gyárak által közölt mennyiségbeli, 5,5%-os csökkenéssel az látható, hogy valószínű a prémium sörök fogyasztása kevésbé esett vissza, mint a tömeg söröké. A koronavírus okozta helyzet a nagy és a kisüzemi főzdék esetén is stratégiai alkalmazkodást, innovációt igényel, hogy részben pótolni tudják azt a kieső értékesítési csatornát, amelyet a vendéglátóhelyek jelentettek eddig.
Összefoglalásképp tehát korai temetni a kisüzemi sörfőző mozgalmat. Az is biztos, hogy a helyi közösségek, üzleti partnerek, sörkedvelő fogyasztók és a finanszírozók összefogására is szükség van külföldön és itthon egyaránt, ha szeretnénk, hogy a pandémiát követően is folytatódjon az a többszereplős verseny, amelyről előző bejegyzésünkben is írtunk, és amely a fogyasztók, a kis főzdék és a nagy gyárak érdekét egyaránt szolgálja, mert általa tud megújulni és bővülni a teljes sörpiac.
Írta: Antal Áron, Takarékbank Agrárcentrum
Források:
https://www.thedailybeast.com/coronavirus-could-kill-craft-beer-will-any-brands-survive
https://infostart.hu/gazdasag/2020/10/28/a-sorfogyasztasban-is-dramai-valtozast-hozott-a-jarvany
http://statinfo.ksh.hu/Statinfo/index.jsp