A Falatozz.hu ételrendelő portál felmérése alapján a tavaszi karantén időszak alatt az 5 legnépszerűbb házhoz rendelt étel hazánkban - sorrendben - az alábbi volt: 1. gyros tál, 2. palacsinta, 3-4. hawaii illetve magyaros pizza, 5. rántott sajt. A gyros tál ugyan veszített a népszerűségéből, de továbbra is megtartotta vezető helyét. A legnépszerűbb étel típus pedig továbbra is a pizza. A hazai online ételrendelési piac a tavaszi karantén alatt, nem meglepő módon jelentősen növekedett. A Falatozz.hu adatai alapján az új megrendelők száma +59%-kal növekedett, az átlagos kosárérték pedig +12-15%-os emelkedést mutatott.
Nemzetközi kitekintésben a pandémia és a tavaszi karantén alatti angol piacról számos elemzést készített az AHDB (Agriculture and Horticulture Development Board). Az eredmények szintén megerősíti a fogyasztói szokásokban a gyorsételek szerepének növekedését. A tavaszi karantén alatt az angol fogyasztók a pizza és a kebab irányába váltottak. Ezen két ételtípus fogyasztása jelentősen növekedett ebben az időszakban. A teljes angliai gyorséttermi szektor karantén alatti visszaesését elsődlegesen a gyorséttermi láncok (melyek a bevételek közel 60%-át adják) okozták. A gyorséttermi láncok esetében ugyanis a fogyasztás, illetve rendelés többsége helyben történik. Emiatt karantén és a kijárási korlátozások hatására több gyorséttermi lánc is bezárt, vagy jelentősen csökkentett kapacitással működött. A 12 hetes angliai zárlat feloldását követően viszont az angol gyorséttermi piac nagyon gyorsan regenerálódott, már a karantén feloldását követő első 2 hétben elérte, sőt meghaladta a koronavírus előtti szintet.
A felmérések szerint az USA-ban is növekedett a pandémia idején az ún. komfort ételek fogyasztása. 3-ból 2 amerikai fogyasztott többet ezen ételekből. A legnépszerűbb sorrendben: a pizza, a hamburger és a jégkrém volt. A karantén alatt az amerikaiak az ún. komfort ételekre, illetve termékekre átlagosan hetente 71 USD-vel többet költöttek. Az amerikaiak 69%-a pedig azt nyilatkozta, hogy a pandémia után is fenntartja ezen ételek növekvő fogyasztási szintjét.
A koronavírus hatására megváltozott környezetben a fentiek alapján kedvezőbb helyzetben vannak a gyorsételeket készítő kisebb éttermek. Az elmúlt időszakban a minket körül vevő negatív környezet miatt a fogyasztók előszeretettel fordultak a közkedvelt, "boldogsághormont" jelentő gyorsételek felé, a tendencia pedig a közeljövőben tovább folytatódhat - a gazdasági visszaesés és ennek következtében csökkenő elkölthető jövedelem mellett az éttermi étkezések helyett az emberek inkább az olcsóbb alternatívát jelentő gyorséttermi étkezéseket választhatják.
Felhasznált források:
https://www.borsonline.hu/aktualis/kiderult-ez-az-etel-a-magyarok-favoritja-a-karanten-alatt/200136
https://falatozz.hu/blog/a-koronavirus-atszabta-az-etelrendelesi-piacot-is
https://ahdb.org.uk/news/consumer-insight-takeaways-back-in-growth-following-coronavirus-shock
https://ahdb.org.uk/news/kebabs-and-pizza-help-boosttakeaway-sales
Írta: Magyar Attila - Takarékbank Agrárcentrum