A koronavírusról, annak hatásairól és a magyar vállalkozói szcénáról mondta el a véleményét Moldován András, a Mangal Ilona Sertéshízlalda Kft. tulajdonosa. A népszerű startup befektető "cápa" és agrárinformatikai rendszerfejlesztővel a Pénzcentrum készített interjút. A szakember elárulta, hogy ha most 2021-ben, a koronavírus-válság közepén kellene előrukkolnia valamilyen befektetési ötlettel, akkor a vakondháló fektető berendezés - gépesített fűvető ötletét próbálná meg eladni a cápáknak.
Moldován András szerint ha valaki befektetőket szeretne találni a vállalkozásához, annak nagyon rövid idő alatt kell nagyon szimpatikussá válnia annak. Erre nincs 10 másodperce se. Utána jön a hármas bizonyosság: a termékben, a gyártóban és az értékesítőben. A befektetőnek el kell hinnie, hogy nagyon jó az ötlet, hogy a gyártó tudja, hogyan kell megvalósítani, és hogy olyan személyiség, aki képes lesz végig vinni a projektet.
A szakember arra a kérdésre, hogy a vállalkozások milyen paraméterek mentén válasszák meg a befektetőiket, elárulta, hogy ilyenkor gyakran áll elő olyan helyzet, hogy jön valaki és van egy elképzelése, és van egy olyan befektető, aki nagyon tetszik neki és szeretné megszerezni a támogatását. De a valóság nem mindig találkozik az álmokkal, mondta Moldován András, aki hozzátette, hogy ő például befektetett volna Pesti Pipibe, de a vállalkozó egy másik befektetőt akart, aki viszont elfogadhatatlanul sok részesedést kért.
- mondta Moldován András.
Az agrárinformatikai rendszerfejlesztő beszélt arról is, hogy az öko-ság, mint olyan, nem értelmezhető fogalom. Az állatjólét viszont igen. A precíziós gazdálkodás jelenti a jövő megoldását, ez a hatékonyságnövelés egyetlen útja. Az Animalsoft Kft. Livestocker szoftvere éppen ebben nagyon jó. Moldován András büszkén említette, hogy ő arra helyezi a hangsúlyt, hogy a lehető legjobban végezze a munkáját, az állatok maximális tisztelete mellett. Ha ők jól érzik magukat, akkor biztosan a gazda is sikeres lesz.
Arra a kérdésre, hogy mikor éri meg egy vállalkozásnak befektetőket felkutatni, illetve hogy mit kell ahhoz letenni ma Magyarországon az asztalra, hogy befektetőktől forint tíz-, százmilliókat akarjon egy vállalkozás, a szakember elmondta, hogy akkor, amikor nulla hitelképesség mellett gyorsabban akarnak haladni, mint ahogyan organikusan tudnának és nem kell nagyobb tulajdonrészt adniuk a vállalkozásukból, mint amennyi már fájna az adott befektetésért cserébe. Az az érdekes, hogy bizonyos helyeken nagyon keveset, máshol viszont sokat. Ez tényleg az adott kockázati tőkealaptól és annak küldetésétől függ.
A Cápák között műsorban gyakran kritizálják a vállalkozókat, hogy irgalmatlan sok pénzt kérnek marketingre, miközben igazából az ötletük alapvetően hibás vagy nem annyira erős. Moldován András úgy látja, hogy ez egy kicsit másképp van, mert a marketing fontos és lényeges része az üzletnek, amit érteni és tudni kell, ha valaki el akar érni valamit. A befektető szerint inkább az a furcsa, amikor valaki azt hiszi, hogy egy bármilyen, még teljesen validálatlan ötletet sikerre tud vinni egy jó marketinges. Ez pedig nem igaz. A másik nagy hiba, amikor a vállalkozó értékesítőként tekint a befektetőre és azt hiszi, hogy az majd eladja a termékét, holott ez nem így van.
- fejtette ki Moldován András.
Arra a kérdésre, hogy mik az alappillérei egy jó vállalkozásnak, a szakember elmondta, hogy egy vállalkozás nagyon hasonló egy sportsikerhez, mert ahhoz is kín, fájdalom, gyötrelem kell. Valamint alázat, kitartás, elhivatottság és rengeteg munka kell még. A vállalkozásnál tényleg igaz: csak az jöjjön, aki bírja, aki tudja, hogy végig tudja csinálni
A koronavírus-járvány kapcsán Moldován András elárulta, hogy nem értette a vírust, és még most sem érti. Ilyen még nem volt az életében, és nem is tudott mit kezdeni vele. A szakember elmondta, hogy csak tette a dolgát, próbálta jobban csinálni, mint bármikor, és most úgy nézi, talán már kifelé megy az emberuség a járványból. Az élet visszatér a normál kerékvágásba, a drámaírók újra írnak ármányról és szerelemről, az emberek meg kiülnek a teraszokra és esznek isznak.
- vélte Moldován András.
A magyarországi vállalkozói környezet kapcsán a szakember elmondta, hogy a helyzet nem rossz, bár természetesen mindig lehetne jobb is. A befektető szerint az az egy biztos, hogy induló vállalkozás Magyarországon soha olyan könnyen nem tudott annyi pénzt kapni, mint ma. Sokan vannak, nagy a verseny, de ez Moldován András szerint jó. Senki sem lehet jobb üzletember, mint amilyen ember - hosszú távon úgy is ez szelektál Azerbajdzsántól Japánig, teljesen mindegy hol van az ember.
A teljes interjú a Pénzcentrum oldalán olvasható el.
(A cikkben felhasznált képek Hargitay Olivér és az RTL Magyarország tulajdonát képzik.)