Az elmúlt évek folyamatai a gazdaság egészére, így az élelmiszergyártókra és a kereskedelemre is jelentős hatást gyakoroltak. Hogyan élte meg ezt az időszakot a Borsodi? Mennyire érintette az általános élelmiszeripari fogyasztáscsökkenés a termékeik iránti keresletet?
A koronavírus járvány kitörése óta eltelt időszakban a Borsodi Sörgyár és a teljes söripar gyorsan változó, korábban nem tapasztalt kihívásokkal találkozott. A vendéglátóhelyek ismételt korlátozása, hónapokra történő leállása, az alapanyag beszerzési-láncok átalakulása, az energia, alapanyag és nyersanyag árak drasztikusan emelkedése jelentős hatást gyakoroltak a működésünkre.
A Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai rámutatnak, hogy az előző évvel összehasonlítva tavaly 10 százalékkal csökkent a hazai sörfogyasztás, hasonló trendet mutattak a Borsodi Sörgyár eredményei is.
Ennek megfelelően célunk a vállalat stabilitásának megőrzése mellett a technológia-műszaki hátterünk, energiahatékonyságunk, belső folyamataink és termékeink folyamatos, fenntartható fejlesztése volt. Erre alapozva a tavalyi évben elindítottuk a sörgyár következő, többéves fejlesztési programját.
Az utóbbi másfél év legfontosabb gazdasági trendje az infláció meglódulása volt. Ezt a nyomást mennyire tudták kezelni? Milyen mértékű költség- valamint átadásiár-emelkedést tapasztaltak, illetve érvényesítettek 2022 óta?
A költségek emelkedése, alakulása az iparág valamennyi szereplőjét, így a Borsodi Sörgyárat is kihívások elé állította, hiszen a versenyképességünk fenntartása mellett elsődleges célunk volt termékeink minőségének megőrzése. Ennek érdekében folyamatosan dolgozunk az ellátási láncunk, gyártási folyamataink fejlesztésén. Ezen a területen különösen komoly segítséget jelent, hogy mögöttünk áll anyavállalatunk, a Molson Coors teljes nemzetközi háttere. A termékeink árazását, a fogyasztók és partnerek igényeinek figyelembevételével, a mindenkori gazdasági és piaci körülményeknek megfelelően alakítja ki a Borsodi Sörgyár.
Mennyiben jelent könnyebbséget a költségszerkezetben a gabonaárak tavalyi esése? Mekkora hányadot tesz ki a sör árában az árpa ára?
A Borsodinál mindent megteszünk annak érdekében, hogy a gyártást és működést a minőség megőrzése mellett a lehető leghatékonyabbá tegyük, ezért minden olyan változást, ami ebben támogat minket, örömmel fogadunk.
Ugyanakkor a termékeink árát számos tényező befolyásolja, ezekből a termeléshez kapcsolódó költségek, mint például az alapanyagok vagy az energia ára csak egy tétel a sok közül.
Milyen konstrukcióban és honnan szerzi be az alapanyagot a Borsodi? Mekkora a termeltetés és a szabadpiaci beszerzés aránya a cégnél?
Kiemelt figyelmet fordítunk az alapanyagaink állandó jó minőségére. Arra törekszünk, hogy hosszú távú kapcsolatokat alakítsunk ki a beszállító partnereinkkel. Ez kiemelten fontos a sörfőzés során felhasznált alapanyagok beszállítói esetében, annak érdekében, hogy zökkenőmentes legyen az elvárt minőségi szinten történő gyártás. Emellett szigorú feltételeket határoztunk meg valamennyi alapanyagunk tekintetében, és ezeket a beszállítókkal közösen, éves rendszerességgel egyeztetjük.
2023-ban a hazai, vagyis magyarországi székhellyel, illetve fiókteleppel rendelkező beszállítók aránya 85 százalék volt. A belföldi beszállítóink közel 29 százaléka pedig közvetlenül Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében található.
Hogyan érinti a vállalatot az a nemzetközi szinten is megfigyelhető trend, hogy a fiatalok kevesebb alkoholt fogyasztanak, mint korábban, és más kategóriákat, tömény italokat, koktélokat részesítenek előnyben? Érezhető ez a trend Magyarországon is?
Azt tapasztaljuk, hogy a fogyasztók igénye folyamatosan változik, célunk éppen ezért az, hogy széles és változatos, ráadásul folyamatosan fejlesztett portfólióval a fogyasztók lehető legszélesebb körét tudjuk megszólítani.
Az utóbbi időben, ahogyan azt a Sörszövetség és saját adataink is alátámasztják, a fogyasztók egyre tudatosabbak, egyre fontosabb szempont a kalóriatartalom, a változatosság, valamint a minőségi és természetes alapanyagok. Ezzel összefüggésben megnövekedett az igény a prémium sörök, valamint az alkoholmentes, csökkentett alkoholtartalmú sörök iránt.
A termékfejlesztés, az új ízek jelentik a fiatalokhoz a kulcsot, vagy inkább a marketing, a fokozottabb fesztiváljelenlét?
Amellett, hogy partnereink és fogyasztóink számára is folyamatosan kiemelkedő színvonalon kívánunk szolgáltatni, és kiváló minőségű, finom söröket biztosítunk, a márkáinkat is folyamatosan ápolni, építeni kell. A Borsodi marketingtevékenységét illetően az elmúlt év elsősorban az 50 éves évfordulónk ünnepléséről szólt, de ezen túlmenően is bővelkedett az újdonságokban. A teljesség igénye nélkül, tavaly vezettük be egy ismert márkánk alacsony kalóriatartamú, alkoholmentes változatát, valamint megújítottuk egy termékcsaládunk csomagolását.
A Száraz November alkalmából időszakosan elhoztuk a hazai piacra egy másik márkánk alkoholmentes változatát is.
Februárban a Molson Coors közép- és kelet-európai régiójában elsőként bevezettünk egy új márkát a magyar piacra, és büszkék vagyunk arra is, hogy a Borsodi lett a Magyar Labdarúgó Válogatott hivatalos söre.
A sörértékesítés erősen kitett a turizmusnak és a fesztiváloknak - teljesen talpra állt már ez a szegmens a Covid óta?
A koronavírus járvány hatására az értékesítés a kiskereskedelem és kereskedelmi láncok irányába tolódott el. Igaz, hogy az újranyitást követően tavaly a Horeca-szektor is feléledt, azonban korai lenne azt állítanunk, hogy a vendéglátás teljesen talpra állt. Most egy újrarendeződést látunk és bár bízunk abban, hogy a vendéglátó szektor ismét el fogja érni a járvány előtti szintet, biztosan ezt még nem állíthatjuk.
Milyen tapasztalatokat szűrtek le az AB-Inbev tulajdonból Molson Coors tulajdonba való átkerülés kapcsán? Mindkét cég tőkeerős, innovatív, jó kereskedelmi kapcsolatokkal - hozott-e előnyt a Molson Coors a Borsodi életében?
Mindenképpen előnyös, ha egy nemzetközi FMCG csoporthoz tartozik a vállalat. 2012 óta vagyunk a Molson Coors Beverage Company tagja és a cégcsoportnak köszönhetően számos nemzetközileg is elismert márkát tudtunk bevezetni és forgalmazni a hazai piacon. Ennek köszönhetően mára kijelenthetjük, hogy a világ 10 legértékesebb sörmárkája közül hármat mi forgalmazunk Magyarországon.
Milyen tervei vannak a vállalatnak a közeljövőre nézve? Terveznek beruházásokat, komolyabb termékfejlesztéseket, egyéb, jelentősebb lépéseket a következő években?
Az eljövendő évek fejlesztéseinek fókuszában a fenntarthatósági törekvéseink megvalósítása áll. A nagyságrend szemléltetésére a következő három évre tervezett beruházásaink értéke mintegy 22 millió euró.
Ezeknek a fejlesztéseknek a célja, összhangban a Molson Coors ESG célkitűzéseivel, elsősorban a bőcsi üzem fenntartható működésének támogatása lesz a gyár technológiai és infrastrukturális fejlesztése mellett.
Az első, 2023-ban megkezdett fejlesztés keretén belül a Borsodi Sörgyár területén napelemes kiserőművet létesítettünk, ami a közeljövőben meg is kezdi a működését. A tervek szerint 2024 második negyedévétől 1292 darab 460 W-os napelem dolgozik majd 15 fokos dőlésű, kelet-nyugati tájolású tartókon, ezáltal egyenletesebbé téve a napi termelést.
Idén és jövőre további napelemrendszer-bővítés következhet. A gyár fogyasztási sajátosságai alapján az együttes rendszer kihasználtsága várhatóan 88 százalék lesz. Ez az éves nappali fogyasztás 43 százalékát fogja fedezni.
Emellett ebben az időszakban további célok között szerepel, hogy a fejlesztésekkel csökkentsük a fajlagos vízfelhasználást, ennek érdekében folyamatosan optimalizáljuk a vízfelhasználással járó folyamatainkat.