Nehéz helyzetben vannak az európai paradicsomtermesztő és -exportáló országok, az elmúlt hónapok során a jelentősen megemelkedett energiaárak a teljes ágazatra rányomták a bélyegüket. Azonban nem csak az idei évben mutatkozott visszaesés: az egyik legnagyobb exportáló, Spanyolország exportja az elmúlt öt évben január és október között 25,22%-kal csökkent, míg a Marokkóból származó paradicsomimport 51,29%-kal nőtt - olvasható a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) oldalán. Ahogyan gyengül Spanyolország piaci exportpiaci helyzete, úgy erősödik Marokkóé.
Spanyolország a 2018 januárja és októbere közötti 644,54 millió kilogramm paradicsom exportjáról 2022-ben 481,99 millió kilogrammra csökkent ugyanebben az időszakban, azaz 162,54 millió kilogrammal kevesebbet, mint öt évvel ezelőtt. Ugyanekkor a Marokkóból származó spanyol paradicsomimport 22,82 millió kilogrammal nőtt, a 2018-as 44,47 millió kilogrammról 2022 januárja és októbere között 67,28 millió kilogrammra. Szerencsére a spanyol paradicsomexport ára az elemzett évek során emelkedett, ami azt jelenti, hogy bár a mennyiségek csökkentek, a bevételek növekedtek: a 2018 első tíz hónapjának 727,51 millió eurójáról 871,16 millió euróra 2022-ben. Az átlagár 0,68 euróval javult kilónként, 1,13 euróról 1,81 euróra kilónként. A Marokkóból vásárolt paradicsom átlagára szintén emelkedett, bár kisebb mértékben, a 2018-as kilónkénti 0,95 euróról 2022-re 1,21 euróra, ami kilónként 0,26 eurós növekedést jelent.
Folyamatosan erősödnek a marokkói paradicsom pozíciói
A piaci behatolási stratégiának köszönhetően a kieső piacok helyét átveszi Marokkó. Emellett az EU-val aláírt szabadkereskedelmi megállapodás értelmében a marokkói exportált paradicsom vámok nélkül kerülhet az európai piacra. Európát három napon belül ellátják teherautókkal Tanger földközi-tengeri kikötőjén keresztül, és 2-3 órás hajóúttal Spanyolországban, az EU-ban van az áru. A marokkói paradicsomexport növekedése összhangban van számos állami stratégiával, köztük az úgynevezett "Green Generation" tervvel, amelynek célja a marokkói mezőgazdaság fellendítése és az ágazat exportjának növelése. 2022 novemberében a Marokkói Gyümölcs- és Zöldségexportáló Termelők Szövetsége (APEFEL) bejelentette, hogy megduplázza a paradicsomexportot. Noha ez a terv lehetőséget kínál Marokkónak a mezőgazdaság hozzáadott értékének növelésére és a devizabeáramlás növelésére, jelentős kihívásokkal néz szembe, elsősorban az éghajlat okozta vízhiány miatt.
A fő termelő régiók szezonalitása jellemzi a marokkói termelése, a korai paradicsomot üvegházakban termesztik a déli Souss-Massa és a középső Doukala-Abda régiókban. A termelés elsősorban az EU-ba, Ukrajnába, Oroszországba és Kanadába irányuló exportra irányul. Az északi régióban, Moulouya, Temara-skhirat és Casablanca régiókban a paradicsomot többnyire szabadföldön termesztik, és a nemzeti és afrikai piac ellátására használják. A korábban felsorolt fő export piacok mellett Franciaország, Spanyolország, Oroszország, Hollandia, Egyesült Királyság, Dánia, Szenegál és Mauritánia importál Marokkóból paradicsomot. Franciaország a legnagyobb marokkói paradicsomimportáló ügyfél 353,8 ezer tonnával, amelyet Spanyolország és Oroszország követ 53,9, illetve 43,5 ezer tonnával. A marokkói paradicsom negyedik és ötödik legfontosabb célországa Hollandia és az Egyesült Királyság 49,2, illetve 30 ezer tonnás mennyiséggel. Marokkó exportja Mauritániába és Szenegálba egyaránt 21 ezer tonnát tett ki 2020-ban. A minőségellenőrzés és tanúsítás megegyezik az EU-ban alkalmazott minőségellenőrzési rendszerekkel. A legtöbb exportőr a következő tanúsítványokkal rendelkezik: BRC, FSMA, COC, ISO 22 000, IFS, IGP, Global GAP, GRASP, Tesco Nurture, SMETA, AB (Agriculture Biologique). Marokkó a leggyorsabban növekvő ország az exportértéket tekintve. Az ország 2010-ben 299 millió USD értékben exportált. Azóta az ország szinte folyamatosan elérte vagy felülmúlta a korábbi éveket, és 2019-ben 765 millió USD értékben exportált paradicsomot, ami 155%-os növekedést jelent. 2019-től az ország tulajdonképpen a negyedik legnagyobb paradicsomexportőr a világon, a legnagyobb Afrikában és a második legnagyobb a Földközi-tenger térségében, közvetlenül Spanyolország mögött.
Óriási a bizonytalanság a 2023-as év elején
Spanyolországban alacsonyak az árak, de pozitívak a kilátások. Almeriában az idei szezonban nőtt a paradicsom vetésterülete. A termelők több fürtös koktél paradicsomot és kevesebb különlegességet ültettek. A bogyós kerek paradicsom vetésterülete is csökkent, mivel ebben a szegmensben Marokkó folyamatosan teret nyer. Az eddigi szezon nagy részében tapasztalt magas hőmérséklet miatt a nagyobb most a kártevő nyomás, mint a megszokott. Az export szezon októberben kezdődött Almeriában, az árak továbbra is alacsonyak és általában véve kiábrándítóak a várakozásokhoz képest. Bár a növekvő marokkói termelés nyomást gyakorolt a spanyol paradicsomra az európai piacokon, ezen vámproblémák léptek fel a spanyol határokon Algeciras kikötőjében, ami visszatartja a marokkói paradicsomszállítmányokat, és a piacokon kezd érezhetővé válni a paradicsomhiány. Egyes exportőrök attól tartanak, hogy a probléma megoldása után a jövő héten a piacokat eláraszthatják a marokkói áru. Mindazonáltal a spanyol paradicsomexportőrök jó januári és februári hónapokra számítanak, nagy kínálattal.
Mi a helyet EU fő paradicsomexportőreivel?
Hollandia volt az EU vezető exportőre 2022. január 1. és október 31. között 557,88 millió kilóval (azaz 19,46%-kal kevesebb, mint öt évvel ezelőtt), 1 095,84 millió euró értékben és 1,96 euró/kg átlagárral. Spanyolország a második helyen végzett 424,48 millió kilóval, 791,74 millió euróval és 1,87 euró/kg átlagárral. Marokkó a harmadik helyen végzett 404,99 millió kilóval, 637,94 millió euró értékben és 1,58 euró/kg átlagárral. A prognózisok alapján Marokkó hamarosan átveheti Spanyolországtól a második legnagyobb Európai exportőr szerepét.