A friss fogyasztásra szánt termékek ágazatában azonban továbbra is szükség van a szállítási hálózatok optimalizálására. Január 18-án a Freshfel Europe webináriumot szervezett az európai és Európán túli logisztika témájában. A Hajózási Világtanács (World Shipping Council), a Freshrail és az Easyfresh logistics meghívott előadóival a Freshfel Europe és tagjai kiemelték a megfizethető és megbízható, jól összekapcsolt teljes körű szállítási hálózatok szükségességét, miközben hangsúlyozták a fenntartható megoldásokat a szén-dioxid-mentesítés felé vezető út folytatása érdekében - írja a NAK. Évente közel 50 millió tonna friss gyümölcsöt és zöldséget forgalmaznak helyben az Európai Unió azon tagállamában, ahol termesztették, míg 29 millió tonnával az EU-n belül kereskednek.
Ezenkívül az EU évente mintegy 7 millió tonna friss gyümölcsöt és zöldséget exportál, és csaknem kétszer annyit importál. A logisztikának időben és jó kapcsolatokkal kell működnie, hogy ezek a termékek frissen és jó minőségben érkezzenek meg. A friss gyümölcsök és zöldségek széles körű elosztásának garantálása érdekében a szállítási hálózatoknak és a hűtőkonténerek/konténerek elérhetőségének minden szinten jól kell működnie: helyi, nemzeti, regionális és globális szinten egyaránt. A találkozón kiemelték, hogy fontos, hogy a köz- és a magánszektor támogassa a teljes körű közlekedési hálózatot, valamint a fenntartható és megfizethető logisztikai megoldásokat, továbbá beruházzon ezekbe, hogy a friss fogyasztásra szánt termékek időben és optimális minőségben eljussanak a célállomásra.
2020 és 2022 között a globális logisztika iránti kereslet működési normalitása megszakadt. Először a zárlatok és a fokozott ellenőrzések, majd a COVID-19 utáni időszakban a kereslet fellendülése, ami 0%-os kihasználatlan hajóparkot, 7,5%-os növekedést eredményezett a kikötők és a hátország zsúfoltságában, valamint 25%-os elmaradást az új hajók megrendeléseiben. Az infláció, a tehergépkocsivezetők és más logisztikai szakemberek hiánya, valamint az emelkedő üzemanyagárak a friss gyümölcs- és zöldséglogisztika költségnövekedését okozták. Philippe Binard, a Freshfel Europe általános küldöttje kijelentette: A konténerek és teherautók szűkössége miatti magasabb logisztikai költségek, valamint a magasabb üzemanyagárak hatással vannak a logisztika megfizethetőségére, ami elszalasztott kereskedelmi lehetőségekhez vezet. E többletköltségek fedezése kihívást jelent az ágazat számára, amely kis árréssel dolgozik, valamint ki van téve a tavalyi nagy pénzügyi nyomásnak. Ez még egy ideig érezhető lesz. 2023-ra azonban úgy tűnik, hogy a globális logisztika fordulóponthoz érkezik, kevesebb logisztikai fennakadással, ami az ágazat számára jobb kilátásokat eredményez a piaci lehetőségek megragadására.
Nemcsak a hajók és konténerrendelések elmaradása oldódik meg lassan, hanem a kereslet csökkenése miatt a meglévő logisztikai berendezésekből is több áll rendelkezésre, ami csökkentette a torlódásokat és növelte a globális menetrend megbízhatóságát. Ennek ellenére a Freshfel Europe megjegyzi, hogy bár a helyzet javul, még nem állt helyre, a friss termékek szállításának időbeli megbízhatósága még mindig jelentősen alacsonyabb, mint a világjárvány előtt. Binard úr hangsúlyozta: Mivel a friss fogyasztásra szánt gyümölcsök és zöldségek romlandó áruk, a fennakadások és késések negatívan befolyásolják a termékek minőségét és eltarthatóságát, valamint növelik az élelmiszerveszteséget és az élelmiszerpazarlást. Alapvető fontosságú a friss termékek logisztikai hálózatainak és infrastruktúrájának biztosítása, valamint a globális piac ingadozásának jobb nyomon követése. A jobb tervezés biztosítása és a válsághelyzetben jelentkező nyomás enyhítése érdekében törekedni kell a zöld folyosók használatára, hogy lehetővé váljon a friss termékek áramlásának rangsorolása.
Az ágazatnak enyhítenie kell a világszerte egyre gyakoribbá váló sztrájkok hatását is, amelyek hatással lehetnek a romlandó termékek áramlásának folyamatosságára. Az ágazat az uniós és nemzetközi útvonalhálózatok optimalizálására, teljes körű megoldások alkalmazására és közvetlenebb utak biztosítására szólít fel egyes távolsági célállomásokra, nevezetesen az Ázsiába vagy Latin-Amerikába irányuló exportra. Jelenleg a friss termékek Európából Ázsiába történő szállítása a tranzitközpontokon keresztül akár 40 napot is igénybe vehet, egy olyan út, amely egy közvetlen útvonalon keresztül sokkal rövidebb lehetne. Ez megakadályozhatná, hogy a termékek minősége veszélybe kerüljön és növelné a kereskedelmi lehetőségeket, miközben csökkenne a kibocsátás. A friss termékek ágazata igyekszik kihasználni a rendelkezésre álló szállítási alternatívák széles körét, beleértve a szárazföldi vasútra való átállást, amely hozzájárulhat a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez.
A friss fogyasztásra szánt termékek ágazata folyamatosan törekszik arra, hogy csökkentse környezeti lábnyomát és kibocsátását, az EU által hozott új intézkedések közül néhányat mérlegel. Binard úr megjegyezte: Figyelemmel kell kísérni az olyan intézkedések hatását, mint a lassabb hajózási sebesség, a drágább gáz vagy az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmusból (Carbon Border Adjustment Mechanism) eredő új adó és az EU emisszió-kereskedelmi rendszerének (EU ETS) nyomon követése. A friss termékek fenntartható szállítása a különböző piaci értékesítési pontokra, a rövidebb célállomásoktól a legtávolabbiakig, alapvető fontosságú ahhoz, hogy a fogyasztók egészséges táplálkozásukhoz sokféle friss fogyasztásra szánt terméket kapjanak.