A szakember a Nielsen piackutató adatait ismertetve elmondta, hogy a magyar piacon a legnagyobb szegmensnek számító őrölt kávé forgalma tavaly 15%-kal 7,9 ezer tonnára csökkent, az értékesítési mennyiség 22%-kal 28,9 milliárd forintra nőtt. A kávé ára jelentős részben az alapanyag drágulása és a gazdasági környezet alakulása miatt emelkedett, a drágulás miatt kevesebbet vásároltak a fogyasztók. A Coca-Cola HBC Magyarország által képviselt márkák - a Costa Coffee és a Caffe Vergnano - szempontjából legfontosabb a szemes kávék és a Nespresso kompatibilis kapszulák piaca - emelte ki Árok Gábor.
A szemes kávék piaca értékben 28%-kal 15,4 milliárd forintra emelkedett, a forgalom 3%-os csökkenés mellett. A Nespresso kompatibilis kapszulák piaca 501 ezer kilogrammról 503 ezer kilogrammra nőtt 2022-ben 2021-hez képest. Az alapanyag-beszerzési árak tavaly duplájára emelkedtek és szeptemberben tetőztek, azóta - nagy ingadozás mellett - nagyjából 5%-kal csökkentek. A gyengébb terméshozam is hozzájárult az árak emelkedéséhez, ráadásul a pandémia után a munkaerőhiány miatt a termés egy részét nem tudták betakarítani. Mindez a kiskereskedelmi piacon 2022 május és 2023 májusa közötti időszakban csaknem 40%-os áremelkedést jelentett - közölte Árok Gábor.
A szakember megjegyezte azt is, a piaci trendeket a jövőben meghatározza, hogy a klímaváltozás miatt folyamatosan csökkennek a termőterületek. A kutatás eredményei szerint a magyar vásárlók 96%-a, ezen belül 48%-a nagy hipermarketekben szerzi be a kávét, 3% vásárol online. A válaszadók 65%-a szerint a legfontosabb szempont a kávévásárlásnál az íz, 61% szerint a minőség, míg 51% az árat jelölte meg, amely a 2021-es időszakhoz képest emelkedett. A prémium szegmensben a vevők 84%-ban az ízintenzitás alapján döntenek és csak 48%-ban az ár alapján.
A Coca-Cola HBC kávé üzletágának retail piaci részesedése jelenleg 2,1%, amely a cég várakozásai szerint idén 3%-ra növekedhet. A tervek szerint idén 30%-kal növekedhet a Costa Coffee eredménye 8%-os volumennövekedés mellett.
Az a szegmens, ahol a Costa Coffee releváns piaci szereplő, az a teljes kávépiac 9 százaléka. A prémium brandek közül az első háromban van
- fogalmazott Árok Gábor.
A szakember hangsúlyozta: a kiskereskedelmi szegmensben az összes nagyobb magyarországi és nemzetközi lánc portfoliójában szerepelnek a Costa termékei. Mintegy 626 HoReCa (szállodák, éttermek, kávéházak) partnerrel állnak szerződésben, 950 kihelyezett professzionális kávégéppel. Mind partnerszámban, mind értékesítés volumenében a Costa Coffee a piac három legnagyobb szereplője között van. Az év végén 500 új vendéglátóegység bevonását tervezik, ezzel a HoReCa partnerek száma 1500-ra növekedhet. Minden kihelyezett kávégépben egy úgynevezett telemetriai rendszer van telepítve, amely naprakész információt biztosít működésének minden eleméről. Ahogy a szakember fogalmazott, pontosan tudják, hogy hány órakor, milyen és mennyi kávé, milyen lefolyási idő alatt készült el.
Árok Gábor az MTI kérdésre elmondta, hogy a dobozos jegeskávék piacán a Coca-Cola HBC több országban is jelen van, a régióban többek között Lengyelországban, de Magyarországon a piackutatási eredmények alapján arra jutottak, hogy nincsenek meg az üzleti feltételek a termék bevezetésére. A szakember ismertette a Costa Coffee és a gkid 2023 júniusában készült közös reprezentatív kutatását, amely azt vizsgálta, hogyan változnak a kávéfogyasztási szokások nyáron. Az elsődlegesen a jegeskávé fogyasztást vizsgáló kutatásból kiderült, hogy napszak szerint a legtöbben (68%) leginkább délután fogyaszt jegeskávét. A válaszadók 36%-a délelőtt, míg 21%-uk reggel. Korosztály szerint a 18-29 korosztályból tízből tízen válaszoltak úgy, hogy fogyasztanak nyáron jegeskávét, míg a 30-39 év közöttiek esetében tízből már csak heten mondták ezt. A kor előrehaladtával még tovább csökken az arányuk.