A teljes lízingpiac által finanszírozott összeg 970 milliárd forintra nőtt 2024-ben, ami 6% feletti bővülés a korábbi évhez képest. Lízing segítségével több mint 84 ezer járművet és gépet vásároltak az ügyfelek 1357 milliárd forint értékben. A lízinges vásárlók többsége új eszközt szerzett be. A Magyar Lízingszövetség adatai szerint a finanszírozott összeg több mint 82%-ából ilyet vettek, csak 17,7% volt a használt eszközökre igényelt lízing aránya.
Az összességében növekvő lízingpiacon belül azonban homlokegyenest eltérő folyamatokat figyelhetőek meg - hívják fel a figyelmet a Bank360.hu szakértői. A mezőgazdasági gépeknél 84,6 milliárd forintos volt a finanszírozás, ami 29%-os csökkenést jelent 2023-hoz képest. 2022-ben pedig még 132 milliárd forintnyi eszközt finanszíroztak lízinggel. A lízingszövetségi adatok szerint darabszámban 26%-os volt a visszaesés egy év alatt: összesen 2 616 szerződés született. Ez a szám már a felét sem éri el a koronavírus-járvány előttinek, hiszen 2019-ben még 5 809 szerződést kötöttek. Az eszközök jelentős drágulása miatt a finanszírozott összegben kisebb a csökkenés, de 2024-ben már ez az érték is a 2019-es alá esett.
A forgalomba helyezési adatok azt mutatják, hogy nem a lízing vesztette el a vonzerejét, hanem kevés gépet szereznek be az agrárvállalkozások. Az új traktoroknál 42,5%-os volt a visszaesés 2023-hoz viszonyítva, 2022-höz képest pedig több mint 61%-os a Datahouse szerint. A mezőgazdasági pótkocsik a csökkenés 33,3, illetve 58,5%. A visszaesés elsődleges oka a mezőgazdasági támogatások kifutása. Most a mezőgazdasági vállalkozások kivárnak az újabb támogatott eszközbeszerzési programok bevezetéséig. A kis- és középvállalkozások dominanciája továbbra is erős: darabszám alapján az arányuk 84%, finanszírozott összeg tekintetében pedig 83%. A lízingelt eszközök 68,6%-a új volt (1 797 darab), ami a finanszírozás 73%-át tette ki, összesen 61,9 milliárd forint értékben.
A többi ágazatban is óvatosak maradtak a vállalatok. A nagyhaszon-gépjárművek lízingje is visszaesett tavaly több mint 5%-kal 215 milliárd forintra. A nagy kivétel az építőipar, ahol a gépek lízingjében óriási fellendülést hozott 2024 az előző évi mélypont után. Itt 35,75 milliárd forintra nőtt a finanszírozott összeg, ami 44%-kal magasabb a 2023-asnál, és rekordnak számít. Ez azonban kevés lett volna a teljes lízingszektor bővüléséhez.
Az autós lízing pörgött a legjobban
A lízingpiacot tavaly az autós ágazat húzta 2024-ben a hazai lízingpiacot. A személygépkocsik és kisteherautók lízingje meghaladta az 550 milliárd forintot. Kiemelkedő bővülést eredményezett a lakossági vásárlások felfutása, de ezen területen még a vállalatok kereslete is tudott erősödni. Ezzel összhangban nőtt a forgalomba helyezett új gépjárművek száma is tavaly, megszűntek az ellátási láncok korábbi problémái, például a chip- és egyéb alkatrészhiány, amelyek miatt a vásárlóknak néha hónapokat, sőt akár egy-két évet is várniuk kellett a kiszemelt autóra. Sőt megjelent az igény a gyártóknál már készleten lévő autók értékesítésére, amelyekre sok esetben több millió forint kedvezményt is adtak, így végeredményben az új autók ára jellemzően csökkent a tavalyi évben. Ugyancsak segítette az eladásokat, hogy a kamathelyzet javulásával, az importőrök által biztosított plusz kamattámogatással ismét elérhetővé vált számos autótípusra az 5% alatti vagy akár 0%-os kamat is, ami a vételárkedvezménnyel együtt rengeteg magánszemély vásárlót vonzott vissza a kereskedésekbe - értékelte az évet a Bank360.hu-nak Hanczár Zsolt, a legnagyobb piaci szereplő, az Euroleasing Zrt. gépjármű divíziójának vezetője.
Szerinte 2025-ben ez a helyzet fennmaradhat, akár még javulhat is, hiszen például haszongépjárművekre a kis- és középvállalkozások február 17-től már 3%-os kamattal köthetnek szerződést a Széchenyi Lízing MAX+ konstrukcióra, ami látványosan kedvezőbb az egy évvel korábbi kamatszinthez képest.
Megugrott a flottás finanszírozás
A lakossági és a vállalati gépjárműlízingben is nagyon komoly felfutás volt. A retail ügyfelek - azaz azok, akik autókereskedőknél egyedileg vásárolva lízingelnek - tavaly 419 milliárd forintnyi finanszírozást vettek fel autókra, motorokra és kishaszon-gépjárművekre, csaknem 20%-kal többet, mint 2023-ban. Ezzel párhuzamosan a flottakezelő cégek is több autót lízingeltek 2024-ben, ezek száma meghaladta a 11 100-at, ami csaknem 500 darabos plusz 2023-hoz képest. Értékben még ennél is nagyobb volt az ugrás, tavaly 106 milliárd forint lett a szerződéses összeg, 44%-kal több, mint 2023-ban, ami nem jelenti azt, hogy ennyivel drágább autókat vásároltak, mert az erősödő verseny és a piac stabilizálódása több esetben tette elérhetővé az alacsonyabb önerő melletti finanszírozást is ezen ügyfélkör számára, ezzel is növelve a finanszírozott összeget.
A támogatásoktól függhet az idei bővülés
A 2025-ös kilátásokról Vály Judit, az Euroleasing vezérigazgatója elmondta, hogy a várakozások a lízingpiac méretére hasonlóak az előző évihez. Ugyanakkor sok még a bizonytalanság az egyes területeken. Az autóknál a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos európai uniós szabályoknak való megfelelés vet fel kérdéseket, mert a korábbi évekhez képest lényegesen több elektromos autót kellene értékesíteni 2025-ben, amire még nem látszik a megfelelő mértékű kereslet. A többi lízingelt eszköznél pedig a különböző támogatások várható elérhetősége okoz kivárást, legyen szó kedvezményesebb kamatról vagy beszerzésekhez igényelhető vissza nem térítendő támogatásokról. Amíg azok nem jelennek meg, igyekeznek a cégek elhalasztani a tervezett beruházásaikat.