2024. július 17. szerda Endre, Elek

Elhúzódott az idén a szállítási szezon

Agro Napló
Jó évük volt a mezőgazdasági terményeket fuvarozóknak, mert az átlagos hat-nyolc hónap helyett egész évre elnyúlt a szállítási szezon. Az augusztusban kezdődött új évadban nem biztos, hogy ilyen szerencséjük lesz.

 

A kalászos gabonák aratásával befejeződtek a nyári betakarítások, és hamarosan kezdődnek az őszi szezonális munkák dandárja, a kukorica és a napraforgó betakarítása. A mezőgazdasági munkák végeztével azonban a termények elszállítása meglehetősen ciklikus, ugyanis ez nemcsak a raktárkapa-citásoktól, hanem a piaci viszonyoktól és a tőzsdei ügyletektől is függ.



A betakarításban a közúti fuvarozók vállalnak szerepet, de az exportban, illetve a tengeri kikötőkig való szállításban a vasúti és a hajózási társaságok is fontos szereplők. A szállítást viszont sok minden befolyásolja, így a spekulációs ügyletek, de még az üzemanyagok árváltozása is.



A tavalyi, augusztusban kezdődött szezon például nem ért véget júniusban, még ebben a hónapban is voltak megrendelések a 2008-ban betakarított búza elszállítására. A gabonaszállításban érdekelt Mahart Duna Cargo Zrt.-nél a fuvarozást alapvetően befolyásolta az üzemanyagárak év közbeni csökkenése. Mint azt Litvai János, a Duna Cargo vezérigazgatója lapunknak elmondta, tapasztala¬taik szerint minél kisebb a fuvardíj, annál nagyobb az esélye annak, hogy a magyar termelők a külpiacokon is tudnak értékesíteni. Mindez jól jött a hajózási vállalatnak is, hiszen igen jónak mondható a cég szállítási teljesítménye. Litvai János elmondta, egy átlagos szállítási szezon hat-nyolc hónapig tart, ezért az idei időszak elhúzódása még a szakmát is meglepte.



„A 2008–2009-es szezonban a Mahart egymillió tonna gabonát szállított eddig a hajóin, ami kedvező” – jelentette ki a cég vezérigazgatója. A gazdasági válság miatt az eddiginél kevesebb ipari célú nyersanyagot szállítanak a hajózó cégek. Ilyen formán a Mahart a flottájából újabb nyolc-kilenc uszályt átalakít, amelyeket gabona szállítására tesznek alkalmassá: mindez leginkább a hajók, illetve bárkák lefedését jelenti.



„A legnagyobb hazai vasúti árufuvarozó cég, a MÁV Cargo Zrt.-nek az export esetében kedvezően alakult az elmúlt időszak. Ennek leginkább az az oka, hogy a gyenge euróárfolyam miatt csak október végén, november elején indult meg az exportforgalom, és jelentős része áthúzódott az idei évre” – mondta el lapunknak a MÁV Cargo illetékese. Ezzel együtt az aszály miatt az idén 1,2-1,3 millió tonnával kevesebb búza várható – tavaly 5,6 millió tonnát takarítottak be –, ezt viszont pótolhatja a vasútnak a kukoricaforgalom.



A belföldi forgalomban csökkenést tapasztaltak az előző évekhez képest, a cukorrépa és a kukorica szállításában viszont növekedés várható. Az export- és importforgalom is a gazdasági recesszió hatására csökkent.



Az idei év a kisebb termés és a változó piaci viszonyok miatt kiszámíthatatlan a fuvarozó cégeknek. A szállítások azonban várhatóan csak szeptemberben kezdődnek.



A MÁV Cargo speciális felépítésű gabonaszállító kocsiparkkal bír, ám a forgalom kétharmadát más vasutak kocsijaival bonyolítja le. A cég tájékoztatása szerint új járműmodernizációs programot dolgoznak ki.

 

Forrás: http://www.gazdakor.szie.hu/hirek/elhuzodott_az_iden_a_szallitasi_szezon

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!
EZT OLVASTAD MÁR?