2024. július 17. szerda Endre, Elek

Környezetvédelmi termékdíj jelentősége a mezőgazdaságban

Agro Napló
Bizonyára hallott már róla, hogy bizonyos csomagolások, akkumlátorok, kőolajtermékek, gumiabroncsok, hűtőközegek, reklámhordozó papírok után termékdíjat kell fizetni. Tisztában van azzal is, hogy az adóhatóságok, (APEH, majd 2008. január 01-jétől a Vám- és Pénzügyőrség) ezen adók bevallásának, befizetésének, nyilvántartásának elmulasztása esetén súlyos szankciókat vethetnek ki.

 

A környezetvédelmi termékdíjról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi termékdíjáról szóló 1995. évi LVI. törvény (termékdíj törvény) alapján a kötelezettre az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) 172. §-ban (A magánszemély adózó 200 ezer forintig, más adózó 500 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható) megállapított mulasztási bírság szabható ki. A jogellenes magatartása esetén a mulasztási bírság legmagasabb összege az ott megállapított összeghatárok kétszerese, ha a jogsértést termékdíjköteles termékkel kapcsolatban követték el. A vámhatóság az e törvényben, illetve e törvény felhatalmazásán alapuló más jogszabályban megállapított kötelezettségnek az Art. 172. §-ban nem szabályozott megszegése miatt a magánszemély adózót 100 ezer, más adózót 200 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújthatja.





Annak érdekében, hogy a fenti szankciókig még véletlenül se jussanak el fontos tisztázni, hogy kik is lehetnek a kötelezettek a mezőgazdaságban.



Kötelezett lehet az a gazdálkodó, aki az általa learatott, begyűjtött termést becsomagolja, bezsákolja, majd értékesíti. Kötelezett lehet az őstermelő, aki a saját termékét raklapra helyezve, rekeszekbe téve belföldön értékesíti (újrahasználható csomagolásként). Szintén kötelezett az is, aki Közösségen belül, vagy harmadik országból beszerez termékeket -amelyek csomagoltan érkeznek Magyarországra - belföldön értékesíti, vagy saját célra felhasználja. Kötelezett az is, aki a termékdíj törvényben meghatározott vámtarifaszámú kenőolajakat - melyek a mezőgazdasági gépek működéséhez feltétlenül szükségesek - elsőként forgalomba hozza. Termékdíj fizetési kötelezettsége keletkezik annak is, aki a Közösségből behozott nyerges vontatókon, illetve félpótkocsikon található hűtőaggregátor- és berendezése tekintetében elsőként belföldön forgalomba hozza. Kötelezett az gazdaboltos, aki boltjába árult portékáit becsomagolja, esetleg műanyag-bevásárló tasakba helyezve értékesíti, és még sorolhatnám a kört.



A termékdíjköteles tevékenység felismerését, a termékdíjköteles termékek beazonosítását, valamint a termékdíj-fizetési kötelezettség tényének megállapítását követően a gazdálkodóknak, őstermelőknek az alábbi legfontosabb feladatokat kell elvégeznie (a felsorolás nem teljes körű és nem tartalmazza a teendők részletes magyarázatát):



1) VPID szám (Vámazonosító szám) igénylése, amennyiben a vállalkozás még nem rendelkezik vele.

2) GLN szám (Global Location Number – Globális Szervezetazonosító Szám) igénylése,

amennyiben a vállalkozás még nem rendelkezik vele



3) ABEV nyomtatványkitöltő program és a termékdíjas nyomtatványcsomag letöltése.

A termékdíjas adatszolgáltatások ezek segítségével végezhetők el. Az adatszolgáltatások megküldése 2010. január 01-jéig lehet hagyományos, papír alapú, postai úton küldött, illetve elektronikus formátumú, elektronikusan elküldött. 2010. január 01-jétől CSAK elektronikus formátumú, elektronikusan elküldött.



4) Bejelentés a vámhatósághoz a termékdíjköteles tevékenységről. A vállalkozásnak be kell jelentkeznie a vámhatósághoz a tevékenység megkezdésétől számított 15 napon belül, ellenkező esetben mulasztási bírság szabható ki.



5) A termékdíjköteles termékek elkülönített nyilvántartása a termékdíj-fizetési

kötelezettség havi megállapítása érdekében az alábbiak szerint:



- csomagolásra felhasznált csomagolóanyagok, csomagolóeszközök havi fogyása anyagfajtánként elkülönítve (kg)

- műanyag zsákok és zacskók havi fogyása űrtartalom szerint elkülönítve (db, kg)

- gyártótól vagy behozótól, importőrtől vásárolt italtermékek kereskedelmi

csomagolása, havi beszerzett mennyiség (db)



6) Bevallás benyújtása a vámhatósághoz a termékdíj-fizetési kötelezettségről. Egy adott időszakban keletkezett termékdíj-fizetési kötelezettségről szóló bevallást a vállalkozás által vezetett nyilvántartások alapján kell elkészíteni. Az ABEV programmal kitöltött bevallást a székhely szerint illetékes Regionális Ellenőrzési Központhoz kell benyújtani. A bevallások benyújtási határideje az adózás rendjéről szóló törvény szerint:



- havi bevallás benyújtására kötelezett: a tárgyhónapot követő hó 20. napja,

- negyedéves bevallás benyújtására kötelezett: a tárgynegyedévet követő hó 20. napja,

- éves bevallás benyújtására kötelezett: tárgyévet követő év február 25. napja.



Lényeges, hogy a környezetvédelmi termékdíj bevallások benyújtási határideje vonatkozásában az adózó egyéb adónemek szerinti bevallási gyakorisága a mérvadó.



A bevallást akkor is be kell nyújtani, ha egy adott bevallási időszakban nem keletkezett termékdíj-fizetési kötelezettség!









Mint korábban már említésre került 2010. január 01-jétől csak elektronikusan lehet a termékdíjas bevallásokat megküldeni, ehhez mindenekelőtt ügyfélkapun történő regisztrációra van szükség. Az alábbi kis cikkben ennek legfontosabb menetét szeretném ismertetni.



Az ügyfélkapun történő regisztráció lényege, hogy a természetes személy, aki valamilyen hatósággal elektronikus kapcsolatban fog állni, közhitelesen megadja az adatait a későbbi azonosíthatósága érdekében. Az ügyfélkapun a természetes személy intézheti saját vagy az általa képviselt gazdálkodó közigazgatási ügyeit. Az ügyfélkapu, egy központi elektronikus hatósági kapcsolatot biztosító felület, amely a közigazgatás és a természetes személy kapcsolatát teszi lehetővé.





A regisztráció folyamata nem túl bonyolult, ennek menetét szeretném röviden felvázolni.



Első fázisban a www.magyarorszag.hu linken kell Regisztrálni.







A hivatkozás kiválasztása után három lehetőségből választhatunk. Az ideiglenes, az elektronikus aláírással és az okmányirodai regisztrációt. Lényeges különbség, hogy az ideiglenes és az okmányirodai regisztráció esetén mindenképpen fel kell keresnünk bármely okmányirodát a regisztrációhoz vagy az ideiglenes regisztráció elvégzéséhez. Ezzel ellentétben, ha rendelkezünk elektronikus aláírással, akkor az okmányiroda felkeresésére nincs már szükség. A három megoldás közül bármelyiket választhatjuk, és az ideiglenes regisztrációval azonnal, de korlátozott ügyfélkapu szolgáltatásokat igénybe véve tudunk regisztrálni. A végelegesítés után (az okmányiroda felkeresését követően), már teljes értékűvé válik regisztrációnk.





Következő lépésként a regisztrációs adatlapon alapvető személyes adatainkat kell megadni, majd természetesen az elektronikus levélcímünket is, ahová érkezni fog az első belépéshez szükséges ideiglenes jelszó. Ezt az ideiglenes jelszót egy aktiválási folyamat részeként 5 napon belül meg kell változtassunk. Ki kell emelni, hogy adóbevallás elektronikus megküldése (például a termékdíj bevallás), csak és kizárólag véglegesített regisztráció után lehetséges. A jelszó cseréjénél ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy annak hossza 8 karakter kell legyen, amelynek tartalmaznia kell kis - és nagybetűket is, de speciális karakter alkalmazása nem követelmény. Ha kitöltöttük a szükséges mezőket (a kezdeti jelszó automatikusan ki van töltve), akkor az OK nyomógombra kattintva léphetünk tovább. Ennyi a regisztráció menete.







A fentiekben leírtak végrehajtása után rendelkezünk az ideiglenes ügyfélkapu regisztrációval, azonban a saját személyes adataink ellenőrzésén túl egyéb tevékenységre még nem alkalmas az ügyfélkapunk. Ahhoz, hogy teljes körű ügyintézést végezhessünk, ahhoz az okmányirodát fel kell keresni és véglegesíteni kell. Itt 5 évre kaphatjuk meg a végleges regisztrációt.





Vámhatósági regisztráció



A bejelentő az ABEV program segítségével a vám- és pénzügyőrség által meghatározott formanyomtatványok (R01-R04) elektronikus kitöltését követően eredeti aláírásokat követően mellékletekkel együtt postai úton vagy személyesen nyújthatja a regisztrációt. Ezt követően a Vámhatóság által regisztrálásra kerül az Elektronikus Ügyfél Címtárba (EÜC). Miután ez a regisztráció megtörtént a Vámhatóság értesíti a kötelezettet, aki ezek után elküldheti a bevallást elektronikus úton. Egy bejelentő több ügyfél nevében is eljárhat, de a bejelentő csak egyszer szerepelhet az EÜC-ben.





Vámhatósági regisztráció módosítása



A bejelentő (felhasználó) jogosultsági adataiban történt módosításokat (kiterjesztés vagy csökkentés) egy új R01 nyomtatvány kitöltésével kell kezdeményezni, mellyel kapcsolatos eljárás megegyezik a vámhatósági regisztráció során történteknél.





Vámhatósági regisztráció visszavonása



A meghatalmazó a bejelentőnek adott benyújtási, illetve az együttes aláírásra vonatkozó jóváhagyási jogosultság teljes körű visszavonására az R02 számú (Bejelentés és Regisztrációs Adatlap az elektronikus adóbevalláshoz és adatszolgáltatáshoz fűződő meghatalmazás visszavonásáról), illetve az R04 (Bejelentés és Regisztrációs Adatlap az elektronikus adóbevalláshoz és adatszolgáltatáshoz fűződő jóváhagyási jog visszavonásáról) nyomtatványok használhatók.





Mészáros Róbert termékdíj tanácsadó

Cím: Budapest, 1066 Lovag u. 16.

Tel: 06-20-996-1347

e-mail: info@kornyezetvedelmi-termekdij.hu

www.kornyezetvedelmi-termekdij.hu

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!
EZT OLVASTAD MÁR?