Tavaly szaporodtak meg igazán azok a bírságolások, amelyek a nehéz és túlméretes mezőgazdasági járművekkel kapcsolatosak. A téli kényszerpihenő után, néhány hét múlva ismét elindulnak traktoraikkal, vontatóikkal, munkagépeikkel a gazdálkodók, s ismét hasonló kellemetlenségekkel találkozhatnak – sokszor súlyos több százezer forintos büntetéseket fizetnek – a közutak használata miatt.
Nézzük a szabályokat!
Ilyen gép lehet a kombájn, a traktor, a pótkocsi, a mezőgazdasági munkagép, amelynek össztömege 40 tonnánál több, vagy a tengelyterhelése 10 tonnánál nagyobb, 255 centinél szélesebb a jármű, vagy 4 méternél magasabb, vagy 12, illetve 16,5 méternél, a traktorra például munkagépet függesztettek fel. Ezek közlekedéséhez útvonalengedélyt kell kiváltani. Ezért ugyan fizetni kell, de az engedély hiánya ennél sokkal nagyobb büntetéseket vonhat maga után, tehát ezen spórolni nem szabad! – szögezi le a kamara.
Mindezt a közútkezelő és a rendőrség ellenőrzi. Szabálytalanság esetén a hatóság az üzembentartóval pótdíjat fizetett, amelynek mértéke az adott útra vonatkozó díj tízszerese, de minimum 40 ezer forint, illetve a hatóság meg is tilthatja a további közlekedést! Sőt, ha nincs engedély, a tavalyi évben akár 300 ezer forintot is fizethetett a rendőrségnek a gazdálkodó.
A tavalyi tárgyalások során, amelyben az érdekképviseletek, Magyar Agrárkamara, és az agrártárca jelentős szerepet vállaltak, sikerült elérni, hogy úgynevezett kistérségi használatra kedvezményes engedélyt szerezzenek a gazdálkodók. Ennek lényege, hogy 50 kilométeres sugarú körzeten belül érvényes egész évre vonatkozó engedélyért 6000 forintot (sűrgős esetben 12.000Ft-ot) kell fizetni. A kérelmet külön nyomtatványon kell igényelni az engedélyező hatóságnál, amely vagy a jármű üzembentartójának telephelye, vagy a jármű indulási helye szerinti közútkezelő. (A gyakorlatban még mindig problémát okoz, hogy amennyiben önkormányzati utat is érint a kérelem, akkor az egyablakos eljárás nem minden esetben működik)
Az engedély mellett a gazdálkodóknak biztosítani kell az úgynevezett figyelmeztető jelzés használatát is, azaz –ha a közútkezelő ezt előírja - ami közlekedésbiztonsági okokból valószínűsíthetően sok esetben indokolt is sárga villogóval ellátott járművel kell kísérniük gépeiket , illetve személyzetet kell biztosítani. Ez több problémát is okoz, főleg annak tisztázása, miként lehet megvalósítani ezt gyakorlatban, miként lehet jelentős plusz költségek nélkül rögzített, vagy mobil villogóval felszerelni a kísérő járműveket.
A Magyar Agrárkamara még az ősszel egyeztetett más érdekképviseletekkel közösen a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériummal (KHEM), valamint az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériummal (IRM). Legutóbb januárban küldött levelet Forgács Imre igazságügy miniszternek, melyben felidézték a korábbi tárgyalások eredményeit, kérdéseit, és továbbra is kérik, hogy rövid időn belül a gyakorlatban alkalmazható előírás kerüljön kialakításra, alkalmazásra. Ennek lényege, hogy a mezőgazdasági túlméretes járművek kíséretének előírása esetén a mobil sárga villogó használata hatósági engedély nélkül, könnyített feltételekkel és kizárólag az adott kíséret számára váljon lehetővé. A fentiek ellenére az IRM-től érkezett visszajelzés szerint további vizsgálatra van szükség ahhoz, hogy miként valósítható meg a javaslat, miközben az előkészítést februárra le kellett volna zárni ahhoz, hogy a kistérségi útvonalengedély és a figyelmeztető jelzést használó kíséret ügye az idei gazdálkodási évkezdetre nyugvópontra kerülhessen.
Forrás: http://www.gazdakor.szie.hu/hirek/engedely_es_villogo_is_kell_a_kozuti_traktorozashoz