Az Agrármarketing Centrum (AMC) sertéshúsfogyasztás-ösztönző kampányának részeként szervezett legutóbbi „Merre tovább, sertéságazat?” konferenciáján a kedvező piaci folyamatokról, az export és a beruházási kedv élénküléséről, valamint egyes szabályozói döntésekről, mint például az áfacsökkentésről esett szó, amelyek eredményeként kedvező irányba mozdult el a hazai sertéságazat.
A kormány hat évvel ezelőtt hirdette meg a sertésstratégiát, ami nagyon időszerű volt, hiszen akkoriban a hazai sertésállomány mérete meredeken csökkent – ismertette az ágazatban beindult kedvező folyamatokat Menczel Lászlóné, a Vágóállat- és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács titkára. Hozzátette, szintén ennek köszönhetően 2014-ben az élő és félsertés áfáját huszonhét százalékról öt százalékra mérsékelték, majd pedig 2016-ban a sertéstőkehús forgalmi adóját is mérsékelték, amit már a fogyasztók is érzékeltek, hiszen olcsóbban jutottak az adott termékhez. A kereskedők tehát tartották a szavukat, az áfacsökkentés ármérséklő hatását egy az egyben továbbítják a fogyasztók felé. További kedvező változás az ágazatnak, hogy az idei évtől már a belsőségekre is kiterjesztették az ötszázalékos áfát.
Magyarországon a sertésállomány hárommillió alatt van, amit célszerű lenne minden eszközzel tovább növelni. Ezt részben az import kiváltása, részben a hazai fajták átlagon felüli minősége indokolja. A hazai sertés ugyanis nagyon keresett a külpiacokon a GMO-mentes takarmányozásnak köszönhetően is – mondta Menczel Lászlóné. A terméktanács titkára úgy vélte, a kormányzat mindent megtesz azért, hogy az ágazat fejlődjön és növekedjen, de még mindig van tennivaló a tekintetben, hogy a hazai állomány számottevően növekedésnek induljon. Az ágazat reklámtevékenysége is erősödik az Agrármarketing Centrum munkájának köszönhetően, amely élénkíti a fogyasztást, de a hazai termelői kört még tovább kell támogatni az állomány és a termelés növekedése érdekében.