Juhász Anikó a Magyar Közgazdasági Társaság által tartott online eseményen elmondta: 2021-ig tart a jogszabályok tárgyalási folyamata, a tagállami KAP stratégiai tervek véglegesítésének és hivatalos benyújtásának, a nemzeti jogszabályok elfogadásának pedig legkésőbb 2021 végén le kell zajlania.
Kiemelte: a KAP tárgyalásokon a tartalomról döntenek, azonban kulcskérdések a hétéves keretköltségvetésről (MFF) szóló döntések is, amelyek meghatározzák a KAP finanszírozását és néhány fontos keretszabályt. A KAP részaránya a 2021-2027 közötti időszakban ugyan visszaesik, de az Európai Bizottság eredeti javaslatával szemben nem csökken 30 százalék alá.
A KAP-ot is magába foglaló fejezet főösszege 356,374 milliárd euró lenne a 2018-as árakon, ez 20 milliárddal magasabb az eredeti, 2018-as bizottsági javaslatnál. Ebből a környezet- és klímavédelmi célokra 40 százalékot kell majd felhasználni. Magyarország folyó áron 12 milliárd euró – folyóáron mintegy 4200 milliárd forint - támogatásban részesülne, ebből a Next Generation EU program vidékfejlesztésre fordítható 7,5 milliárd eurójából 262,9 millió euró – azaz mintegy 92 milliárd forint - jutna hazánknak - tette hozzá.
Juhász Anikó a KAP szabályozási kereteit ismertetve elmondta: a kormányfők döntenek a támogatási felső plafonról, illetve arról, hol kell elvonni a támogatásokat az egyes termelőktől, ez az úgynevezett capping. A területalapú támogatások nem egyforma mértékűek az unióban, de a cél, hogy minden tagállamban közelítsenek egymáshoz. A külső konvergenciát minden tagállam finanszírozná, emellett 2022-re 200, 2027-re pedig legalább 215 euróra – azaz több, mint 74 ezer forintra - nőne a közvetlen támogatások hektárra vetített átlaga. A mezőgazdasági tartalék első feltöltése a 2022-ben elvont, de fel nem használt forrásokból történne, az alap mérete 450 millió euró lenne folyó áron. A pillérek közötti átcsoportosítás mértéke a jelenlegi 15-ről 25 százalékra emelkedne. A konvergencia kedvezményezettjei 30 százalékot csoportosíthatnának át az I. pillérbe - jegyezte meg idézi össze foglalójában az MTI a helyettes államtitkárt.
A helyettes államtitkár hangsúlyozta: a KAP reform céljai fenntarthatóság alapúak. Az új KAP azonban már nem a megfelelést, hanem a teljesítést mérné. A zöld előírások most csak a kifizetések 30 százalékához kötöttek, a jövőben az összes közvetlen kifizetés előfeltételévé válnak majd. A klímavédelmi és környezeti intézkedések a II. pillérben, az agro-ökológiai alapprogram (Eco-schemes) az I. pillérben jelenik meg, ezek a gazdálkodók számára önkéntes lehetőségek, a tagállam számára azonban kötelezően bevezetendők.
A vidékfejlesztési támogatásokról elmondta, hogy valamennyi, jelenlegi intézkedés támogatható marad, megmaradhat a vissza nem térítendő beruházási támogatások túlsúlya.
Kitért arra is, hogy összességében az új KAP-ban a banki finanszírozás (előfinanszírozás, fedezetként történő beszámítás) szempontjából a közvetlen termelői jövedelemtámogatások szerkezete várhatóan nem változik. A támogatási összegek alappillére 2020 után a fenntarthatósági alap jövedelemtámogatás lesz, felváltva a jelenlegi SAPS és zöldítés jogcímeit. Erre a mai rendszerhez hasonlóan épülnek majd a kötelező és választható elemek, példaként említette a termeléshez kötött, valamint kisgazdaságok támogatásait, és az új elemként bevezetendő agro-ökológiai alapprogramot.
Az új KAP várhatóan 2023-tól indul el, ugyanakkor az átmeneti években 2021-ben és 2022-ben is biztosított mind a közvetlen, területalapú támogatás, mind a vidékfejlesztési támogatások folytatása - húzta alá Juhász Anikó.