A nagy motorösszecsapás

Agro Napló

Balatonszabadiban az időjárás nem kedvezett a szántóföldi bemutató programnak, így a gazdák az előadások által és az állóbemutató során nyerhettek betekintést az Invest Kft. folyamatosan bővülő termékpalettájába és a legmagasabb igényeket is kielégítő szolgáltatásaiba.

A kezdetekben csak Case IH termékek forgalmazását ellátó cég folyamatosan bővíti termékkínálatát, mára az egyik legnagyobb partnerük, a Pöttinger gépgyártó termékeinek (zöldtakarmány-kezelés eszközei, talajmunka és vetőgépek) forgalmazását is ellátják – hívta fel a jelenlévők figyelmét Tóth Sándor munkagép-értékesítési vezető.  Az osztrák zöldsor-specialista termékei mellett palettájukon szerepelnek továbbá a Technoma függesztett és vontatott kivitelű permetezők, a Wielton és Strautmann pótkocsi családok, az olasz Matermacc vetőgépek és a cseh Strom talajmunkagépek.

A rendezvény során a legnagyobb figyelmet a Tier 3 és a Tier 4 motorok fogyasztásméréssel egybekötött „összecsapása” kapta, amelyet egy motorfékpad segítségével szemléltettek. Ezt megelőzően Várkonyi Bence kereskedelmi vezető kitért a traktormotorok fejlődésére és a károsanyag-kibocsátás szabályozására. Adatokkal szemléltette, hogy 1996 óta folyamatosan csökkentek a korom és a nitrogén-oxid (NOx) kibocsátási értékek. A szabályozás ösztönzően hatott a gyártók motorfejlesztéseire, a cél az volt, hogy a norma határértékeinek betartása mellett a fogyasztási értéket alacsonyan tartsák és a teljesítményből ne veszítsenek.


Csatlakoztatott Sigma 5 mobil fékpad

A fejlesztések eredményezték a füstgáz-visszavezetés (EGR) bevezetését a traktorgyártásba, ám ez a technológia többletterhet jelent a motornak és fogyasztásnövekedést eredményez. A gyártók a maximális hatásfok elérésének érdekében törekednek arra, hogy a motor hatásfoka megfelelőre legyen hangolva, azaz a lehető legkisebb fogyasztás mellett a legnagyobb teljesítményt érjék el.

Ez a törekvés ösztönözte a Case IH-t a szelektív katalitikus redukció (SCR) alkalmazására a 100 Le feletti Tier 4 motorokat használó erőgépek esetében. A technológia előnye a korábbi EGR változatú motorokhoz képest, hogy az üzemanyag-molekulák elégése és elkeveredése sokkal magasabb hatásfokon történik, illetve az üzemagyag-felhasználás hatékonyabb. További jótékony hatás a megnövekedett motorolaj csereintervallum mellett (500–600 üzemóra), hogy nem szükséges a kipufogógáz-visszavezetést eredményező rendszer beépítése, annak javítása és részegységeinek cseréje. Természetesen nem beszélhetünk csak előnyös tulajdonságokról, mivel számolni kell egy külön folyadék, az AdBlue hozzáadásával, ami többletköltséget és munkát jelent. Összességében a technológia egy 8–15%-os hajtóanyag-megtakarítást eredményez, ám kalkulálva az AdBlue folyadék árával és a vele járó többle


Várkonyi Bence: „Az SCR technológia alkalmazásával 8–10%-os forintális megtakarítás érhető el.”

tmunkával egy 8–10%-os forintosított megtakarítás realizálható.

Hogy az elmondottakat gyakorlatban is igazolják, egy a helyszínen végzett műszeres mérést tartottak, amely során egy EGR és egy SCR technológiával felszerelt, közel azonos teljesítményű Case IH Magnum 310 (Tier 3) és 315 (Tier 4) tulajdonságait vizsgálták. Megőrizve a hitelességet, a mérést egy független, akkreditált intézet, a gödöllői VM Mezőgazdasági Gépesítési Intézet csapata bonyolította, Kovács László vezetésével. A traktorok TLT-jét Sigma 5 típusú mobil motorfékező berendezéshez csatlakoztatták, a traktorok által produkált teljesítményt és üzemanyag-fogyasztást egy Pierburg Instrumental típusú fogyasztásmérő készülék mérte. 

 

Miután a két erőgép összehasonlítása megtörtént, jól látható, hogy a némi teljesítménykülönbség ellenére a várt eredmények születtek. Az SCR technológiát használó Magnum 315-ös mintegy 10%-os fogyasztáskülönbséget mutatott a Tier 3-as motorral szerelt Magnum 310-hez képest.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?