Mindkét váltótípust két fő csoportba lehet osztani. Az egyik a sebességcsoportonkénti, a másik a teljes sebességtartományban való terhelés alatti, illetve fokozat nélküli kapcsolást teszi lehetővé.
A csoport powershift váltóknál a sebességváltómű főegysége 3–4, 6 fokozatban terhelés alatt kapcsolható, míg az egyes csoportok közötti váltás szinkronváltóval történik. A teljes sebességtartományban a terhelés alatti kapcsolhatóságot a teljes (full) powershift váltók biztosítják, főleg az állandó fogaskerék-kapcsolatú előtéttengelyes megoldással. A fokozat nélküli hajtóművek lehetnek mechanikus, hidrosztatikus és hidrodinamikus rendszerűek, vagy ezek kombinációi. Leggyakrabban a hidrosztatikus-mechanikus teljesítmény-elágazásos elven működő megoldásokkal találkozhatunk manapság.
A „top agrar” szakújság szervezésében három 250 kW teljesítménykategóriájú powershift váltós és három 260 kW-os fokozat nélküli váltóművel rendelkező nehéz univerzális traktort hasonlítottak össze szántóföldi, közúti és laboratóriumi tesztelés során arra figyelemmel, hogy milyen különbségek adódnak a főbb jellemzőkben a kétféle hajtóművel szerelt erőgépek között.
A vizsgált traktorok közül a Case-IH Magnum 340 EP, a John Deere 8335 R és a New Holland T8.390 powershift váltóval, míg a Fendt 939 Vario, a John Deere 8360 R és a Massey Ferguson 8690 fokozat nélküli hajtóművel rendelkezett.
A szántóföldi tesztek során a teljes terheléssel végzett talajmunkáknál a powershift váltós traktorok kisebb fajlagos hajtóanyag-fogyasztással dolgoztak. Az átlagosan 249 g/kWh érték 6 százalékkal (17 g/kWh-val) volt kevesebb a fokozat nélküli váltós traktorokénál, ami 5 liter gázolaj megtakarítást eredményezett óránként. A közúti szállítási munkákban változó haladási sebességgel és részterheléssel üzemelve viszont a fokozat nélküli hajtóműves traktorok mutattak előnyt.
A powershift váltó kezelése egyszerű, a kevésbé gyakorlott traktoros is kihasználhatja az előnyét. A fokozat nélküli váltók alkalmazásánál már több tapasztalat kell a traktorok körülményekhez képest legelőnyösebb üzemeltetéséhez. Az ilyen hajtóművel szerelt traktorok a gyakorlatban jelentkező vonóerő igényeket mindig azzal a sebességgel fejtik ki, amelyiknél a vontatási teljesítmény, illetve a motorterhelés optimális, ami az adott esetben a legnagyobb területteljesítmény elérését teszi lehetővé.
A vizsgált traktorok legfontosabb műszaki jellemzőit és teszteredményeit a táblázat tartalmazza, amelynek tanulmányozásával és az adatok összehasonlításával képet kaphatunk a mai legkorszerűbb nagytraktorok reprezentánsairól.
Összeállítota: -an-
Forrás: top agrar 5/2012.