Tízéves a Taurina Kanizsa Kft

Agro Napló
A mai gazdasági környezetben – amikor egyik napról a másikra tûnnek el és keletkeznek új vállalkozások –, ritkán lehet olyan céggel találkozni, amelyik megalakulása óta, tehát tíz éve folyamatosan fejlõdik. Hogyan sikerült ezt a stabil gazdálkodást elérniük – kérdeztük Szulimán Józseftõl, a Taurina Kanizsa KFT. ügyvezetõ igazgatójától.
– Tulajdonképpen nem is tízéves ez a vállalkozás – ha szigorúan csak a szakmai szempontból vizsgáljuk – egészíti ki a kérdést a cégvezető. A mi cégünknek is volt szakmai elődje, vagyis tevékenységünk 30 éves múltra tekint vissza. A szervezeti forma változott, míg a szakma folyamatossága megmaradt. Mondhatnám azt, hogy annak idején csak tevékenységünk struktúráját alakítottuk át. Természetesen a megalakulást követő tíz év alatt nem maradhattunk ugyanolyan állapotban, a gazdasági környezet változását nekünk is állandóan követnünk kellett: s hogy ez a folyamatos megújulás milyen sikeres volt, azt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a cég jelenleg is jól mûködik, stabil helye van a piacon, sőt bizonyos termékek forgalmazásában piacvezetők is vagyunk.
– Az évek folyamán több jelentős termék és cég képviseletét látják el. Ez is hozzátartozott a struktúraváltáshoz?
– Egyértelmûen, hiszen cégünk mezőgazdasági termékekkel foglalkozik, azon belül is az állattenyésztéshez szükséges technológiával és szolgáltatással. Minden olyan termék, technológiai rendszer forgalmazásával foglalkoztunk, amely kapcsolatban van a szarvasmarha-tenyésztéssel. Az csak természetes, hogy amikor a kilencvenes évek elején a rendszerváltás után a régi struktúrák megszûntek, vagy átalakultak, más értékesítési csatornák alakultak ki, akkor ezt mi nem nézhettük tétlenül. Ahhoz hogy a cég fenn tudjon maradni, gyorsan alkalmazkodnia kellett ehhez az új rendszerhez. Hogy csak egy példát említsek, van egy jóhírû külföldi cég, amely ugyan 20 éve jelen van Magyarországon, berendezései számtalan állattenyésztési telepen megtalálhatók, de velünk még nem voltak kapcsolatban. Természetesen felkerestük vezetőit, hamar meg is tudtunk állapodni, s ma már kizárólagos joggal Dél-Dunántúlon, öt megyében mi forgalmazzuk a termékeiket. A szakmai profilt tehát így is bővítettük. Hozzá kell azonban tennem, hogy az új termékek bevezetése nem ment máról-holnapra. Kezdetben, vagyis a kilencvenes évek elején sem a régiek, sem az újonnan alakult mezőgazdasági vállalkozások nem álltak anyagilag olyan jól, hogy például a technológia-váltást végre tudják hajtani. Hosszú évek kemény munkájával, no és főként a kilencvenes évek közepétől kezdve rendszeressé váló állami támogatásokkal tudtunk csak annyi tőkét akkumulálni, amellyel az egyre igényesebb piac minőségi követelményeinek megfelelő technikai modernizálást végre tudtuk hajtani. Kezdetben például a szaktanácsadást csak díjazás ellenében végeztük. Manapság ez annyiban változott, hogy ez a tevékenység is beépül a komplett termékértékesítési rendszerbe, vagyis tulajdonképpen ezért nem kell külön fizetni. Ez utóbbi példa azt is jelenti egyben, hogy az új helyzet megkövetelte az értékesítési rendszerünk átalakítását is.
– További fejlődésükhöz azonban a hagyományos tevékenységük nem biztosított már alapot. A profilbővítésre milyen lehetőségük volt?
– Valóban, a hagyományos szakmai tevékenységünk további bővítéséhez a piac már nem biztosított nagy mozgásteret, ezért körül kellett néznünk, szakmai tudásunkat hol tudjuk még hasznosítani. Adottságainknál fogva természetesen az állattenyésztésben kerestük a lehetőségeket, hogy tevékenységi körünket bővítsük. 1995-ben felvettük a kapcsolatot egy világhírû német takarmánygyártó céggel, amely nem volt ismeretlen Magyarországon, 20 éve forgalmazzák itt termékeiket. Arra gondoltunk, a takarmányforgalmazás beleillik tevékenységünkbe, hát belevágtunk, s megegyeztünk a német céggel. Ez volt az egyik kitörési lehetőségünk. Aztán következtek a takarmány-kiegészítők, a premixek, a koncentrátumok, később pedig az olyan termékek, amelyek csak mellékágon kapcsolódnak az állattenyésztéshez. Ilyenek például az állatgyógyszerek, vagy a szaporító anyagok, úgyhogy manapság már partnereink szinte valamennyi igényét ki tudjuk elégíteni. A mai gazdasági környezetben nem elsőrendû cél, hogy új vevőket kutassunk fel. Sokkal inkább azzal erősíthetjük pozíciónkat, ha partnereinkkel szorosabbra fûzzük kapcsolatainkat, együttmûködésünket hosszú távon erősítjük.
– Hogyan tudják segíteni a gazdálkodókat, adnak-e hiteleket, fizetési haladékokat?
– Természetesen, partnereinkkel szemben rugalmasak vagyunk, hosszabb-rövidebb távra kötünk fizetési szerződést, 30-60 napra adunk fizetési haladékot. Arra is mód van, hogy saját termékükkel egyenlítsék ki a számlájukat. Egyes esetekben lehetőség van olyan megoldásra is, hogy egy meghatározott időpontra érkező bevételükhöz igazítjuk a leszállított termék árának megfizetését. Ha komplett berendezést vásárol, 20-30 százalékos előleg befizetése ellenében már szállítjuk is a gépeket, 30-60 hónap alatt kell a teljes vételárat kifizetni.
– Mit hoz a jövő, akarják-e tovább bővíteni tevékenységüket?
– Úgy gondoljuk, hogy a piacon csak azzal érhetünk el újabb sikereket, ha a gazdálkodók igényeit még több területen kielégítjük. Az élet is azt bizonyítja, hogy szorosabbra kell fûznünk kapcsolatainkat partnereinkkel, mert csak így kaphatunk naprakész információkat várakozásaikról. Ennek megvalósítása érdekében bővíteni akarjuk kiskereskedelmi hálózatunkat. Tolnán, Nagykanizsán, Kaposvárott igen jól mûködnek a boltjaink, a következő években még kettőt akarunk nyitni Baranyában, a megyeszékhelyen, valamint a vonzáskörzetében lévő településen.
Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Egy meg nem értett „ZSENI”

Egy meg nem értett „ZSENI”

Az elmúlt években a Yara Hungária fő sikertörténete a YaraVita lombtrágyacsalád. Ezen termékek használata, pozitív hatása, elismertsége folyamatosan n...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?