Az erőgépre vonatkozó egyedi karbantartási feladatokat a géphez kapott kezelési és karbantartási könyv tartalmazza. Általánosságban, vagy a karbantartási könyv hiányában a traktoron a következő tevékenységeket kell elvégezni.
NAPI KARBANTARTÁS
Ide soroljuk a 4–10 óránként elvégzendő mûveleteket.
Motorindítás előtt:
- a traktor külső szemrevételezése (gumiköpenyek állapota, abroncslégnyomás, lazult alkatrészek),
- a motorolajszint, a hûtőfolyadékszint ellenőrzése és szükség szerint utántöltése,
- a hajtóanyagszint és ha van az AdBlue-folyadék mennyiségének ellenőrzése,
- a ventilátor- és a generátorszíj feszességének ellenőrzése tapintással.
Indítás után:
- a motormûködés és a gép egészének ellenőrzése (a gép jelzőmûszerei és érzékszerveink észlelése alapján, a kormány, a fékberendezés, a hidraulikus berendezés esetében),
-az ablakok, oldaltükrök, lámpák megtisztítása a páralecsapódástól, a jegesedéstől.
Munka befejezésekor:
- a gép megtisztítása (a gyakori téli mosás nem ajánlott),
- a gázolaj-, az AdBlue-tartály feltöltése és egyéb folyadékok pótlása.
- Az erőgéphez télire előírt minőségû üzemanyagokat kell használni, utántöltés esetén is!
TÉLI IDŐSZAKOS KARBANTARTÁSOK
Az időszakos karbantartások többnyire olajcserékre, vizsgálatokra és beállításokra vonatkoznak.
Hetenkénti karbantartáskor (50–60 üzemóra után):
- először a napi karbantartás mûveleteit végezzük el,
- a kenési táblázat szerint végrehajtjuk az olajozásokat, zsírzásokat,
- az akkumulátor ellenőrzése, ha szükséges utántöltjük elektronnal (akkumulátortöltő készülékkel) és ha lehetséges desztillált vízzel,
- át kell vizsgálni minden csővezeték-tömítést, meg kell szüntetni a csepegést és a szivárgást,
- gondosan ki kell tisztítani a levegőszûrőt, ha a kialakítása lehetővé teszi.
Havonkénti karbantartáskor (250–300 üzemóra után):
- először a napi és heti karbantartás mûveleteit végezzük el,
- motorolaj és az olajszûrők cseréje, vagy ha lehet a szûrők tisztítása,
- hajtóanyag-ülepítők tisztítása, a szûrők (elsősorban a finom szûrő) cseréje,
- a hagyományos adagolószivattyú-olaj szintjének ellenőrzése, ha szükséges utántöltése,
- a motor levegőszûrőjének cseréje, vagy tisztítása,
- a hajtómû (sebességváltó, differenciálmû, kerékagy) olajszintjének ellenőrzése, ha szükséges utántöltése,
- ellenőrizni és ha kell utánállítani a tengelykapcsoló-, a fékpedál-, a fékkar-, a kormány holtjátékát, a mellső kerék csapágyhézagát, illetve elvégezni ezek utánzsírozását,
- a vezetőfülke fûtésének ellenőrzése mellett a fülke légszûrőinek tisztítása, esetleg cseréje.
A traktorral csak pótkocsivontatású szállítási munkákat végeznek, akkor ajánlatos az orr pótsúlyokat leszerelni. A traktor és a pótkocsi fékberendezését rendszeresen ellenőrizni kell.
A téli időszakban nagyon fontos a téli gázolaj, a fagyálló hûtőfolyadék (–25°C fagyásponttal), a téli ablakmosó folyadék és a téli előírásnak megfelelő motor-, hajtómûolaj használata!
A hazai gázolajat utólag nem szokás adalékolni, kivéve a nagyon hideg téli időszakot, amikor a hőmérséklet –20°C alá esik. Ekkor ugyanis a gázolajból, paraffinos szénhidrogénekből kristályok válnak ki, amelyek eltömik a szûrőket és így szivattyúzhatatlanná válik a hajtóanyag. Télen célszerû ezért egy új hajtóanyagszûrő-garnitúrát a traktoron tartani és hajtóanyag-ellátási gondok esetében szûrőcserét végrehajtani. A folyásjavító adalékot rendszerint kis kiszerelésben hozzák forgalomba és a hozzátartozó útmutató szerint kell a gázolajhoz hozzákeverni.
A gyakorlatban néhány százalék petróleum bekeverése is javíthatja a hidegindítást. A benzin bekeverése tilos, mert ez rontja a gázolaj kenőképességét, ezért a hajtóanyagellátó berendezés berágódhat, tönkremehet.
A motor- és hajtómûolajokra a gyártó vagy a gépforgalmazó által a gépkönyvben megadott viszkozitású és teljesítményszintû olaj használatát kell betartani. Ha a motorolaj cseréje tél elejére esik, akkor célszerû a kisebb viszkozitású olajt használni, pl. a SAE 20 W-50-es helyett a SAE 15W-40-es viszkozitás jelût.
Az elektromos csatlakozókat célszerû erre a célra gyártott kontaktsprayvel befújni. A vezető egészségének érdekében a vezetőfülke fûtőberendezését is célszerû karbantartani.
ÁLTALÁNOS KARBANTARTÁS
Az általános karbantartást egy negyedéves időszak (900–1200 üzemóra teljesítése) után szükséges elvégezni. Ilyenkor a gép általános átvizsgálása után a kisebb javításokat is célszerû jól felszerelt javítómûhelyben elvégezni. Az előírt mûszeres ellenőrzések, vizsgálatok célja a motor és egyéb szerkezeti egységek mûszaki állapotának meghatározása, a szerkezeti egységek megbontása nélkül.
ERŐGÉPEK TÉLI TÁROLÁSA
A télen rendszeresen nem használt erőgépeket gépszínben célszerû tárolni. Tûzvédelmi szempontból fontos, hogy a hajtóanyagtartályból leeresztésre kerüljön a gázolaj. Célszerû az akkumulátorokat is kiszerelni és erre a célra rendszeresített tárolóba helyezni, valamint gondoskodni azok időnkénti utántöltéséről. Az egyébként könnyen leszerelhető elektromos vezérlő-, szabályzóegységeket, monitorokat is célszerû raktárban elhelyezni.
Feltétlen ellenőrizni kell a motorok hûtőrendszerében keringő hûtőfolyadék fagyállóságát. Ha nem fagyálló folyadék van a hûtőrendszerben, akkor azt le kell engedni.
A hajtóanyag-, az olaj-, valamint a légszûrőket célszerû megtisztítani és az esedékes olajcserét végrehajtani.
A gépre felszerelt gumiabroncsokat lehetőleg tehermentesíteni kell, a traktor felbakolásával. Ha a felbakolás nem megoldható, akkor az előírt abroncslégnyomást rendszeresen ellenőrizni szükséges, nyomásvesztés esetén fel kell fújni a gumikat. Rakodást végző traktor esetében, ha pótsúlyozás céljából vízfeltöltést alkalmaztak a gumiabroncsoknál, akkor távolítsuk el a vizet és utána fújjuk fel az abroncsokat.
Az erőgépek hosszú ideig tartó használható állapotának megőrzése a rendszeresen elvégzett karbantartásokkal elősegíthető.
Dr. Varga Vilmos
Szent István Egyetem
Gépészmérnöki Kar, Gödöllő