Gumiabroncsokról az õszi munkák elõtt

Agro Napló
A mezõgazdasági erõ- és munkagépek egyik legfontosabb szerkezeti része a járókerekek gumiabroncsa. A gépek teljesítményének kedvezõ kihasználása érdekében erre a gépelemre, mint a gépek „cipõjére” egyre nagyobb figyelmet kell fordítania a termelõknek. Ezt erõsítik meg az idén tapasztalt szélsõséges idõjárási viszonyok, amelyek hatására még ma is nagyon sok helyen alig lehet a gépekkel rámenni a mély talajokra.  

A nagy ­teljesítményû high-tech traktorokra és az egyre nehezebb betakarítógépekre, a vontatott eszközök közül pedig főleg a nagy pótkocsikra, tartálykocsikra szerelt gumiabroncsoknak mind mûszaki és agronómiai, mind alkalmazástechnikai szempontból különleges követelményrendszert kell teljesíteni. A maximális vonóerő kifejtés, az optimális vonóhorog-teljesítmény, a minimális talajtömörítés, a jó öntisztító képesség, és a nagyobb menetsebesség mellett mindenekelőtt a hosszú élettartam és a versenyképes vételár (ár-érték arány) tekintetében kell kielégíteni a felhasználói igényeket.





A mezőgazdasági gumiabroncsok kiválasztásánál ma a minőség és a gazdaságosság játssza a főszerepet. A világ nagy abroncsgyártói, mint a Michelin, ennek tagjaként a Kléber és a hazai Taurus, vagy a másik nagy hírû cég, a Goodyear, a szakmában ismert többi neves céggel, mint például a Trelleborggal, a Vredesteinnel együtt óriási összegeket áldoznak a fejlesztésre, elsősorban a minden igényt kielégítő, szántóföldön és közúton egyaránt alkalmas univerzális traktorabroncs kialakítására.



Sajnos a mezőgazdaságban a gumiabroncsokat még sokan mostohán kezelik, nem tekintik fontos „alkatrésznek”, pedig értékük mérettől függően akár 5–10%-a is lehet a gép bekerülési költségének. Ezért mindenképpen fontos néhány alapvető ismeret és szempont összefoglalása, amely egyfajta kalauzként segítheti az eligazodást a mezőgazdasági erő- és munkagépeken alkalmazott gumiabroncsok körében.



A gumiabroncsok típusáról, geometriai méreteiről, szerkezeti felépítéséről, mintázatáról, a terhelhetőségéről és az ezzel összefüggő maximális sebességről, a forgásirányról, valamint a minőségi besorolásról, illetve a DOT gyártási számról a gumiabroncsok oldalfalán feltüntetett számok, betûk és jelek tájékoztatnak.



A geometriai méretek közül gyakorlati szempontból a külső átmérő, a peremátmérő és a profilszélesség illetve -magasság a legfontosabbak, amelyek a katalógusban ajánlott keréktárcsára szerelt új, felfújt, terheletlen állapotra vonatkoznak. A méretjelzések mellett a köpenyek legfontosabb jellemzője a profil alakja, valamint a profilmagasság és a profilszélesség hányadosával jellemzett keresztmetszeti tényező. A mai korszerû gumiabroncsokat a keresztmetszeti tényező szerint széles és ultraszéles kategóriákba sorolhatjuk, amelyeknél a keresztmetszeti tényező 0,6–0,8 érték között mozog.

 


 

 



A gumiabroncs teherviselő váza – a karkasz – felépítése szerint lehet diagonál, öves diagonál és radiál szerkezetû. Utóbbiak jellegzetes tulajdonsága, hogy azonos terhelésnél nagyobb belapulást enged, ennek következtében jobb az ütéselnyelő-képessége, a lengéscsillapítása, és nagyobb a felfekvő felülete, amely különösen a nagyobb vonóerő-kifejtést és az alacsonyabb talajnyomás elérését teszi lehetővé.



Ezen előnyök miatt ma már szinte csak radiál szerkezetû gumiabroncsokat alkalmaznak a traktorokon. Fontos szempont a megfelelő mintázatú köpenyek használata. Más-más mintázat szükséges a biztos irányításhoz, a jó hatásfokú vonóerő-kifejtéshez, a kíméletesebb talajkapcsolathoz és egyéb agrotechnikai elvárásokhoz. A megfelelő mintázattól függ a jó öntisztulóképesség is. A traktorabroncsok kapaszkodó bordáinak szögállása általában 23–45° közöttiek, a koronavonalban nyitottak. A bordák magassága, szélessége, oldalkiképzése, egymástól való távolsága és szögállása határozzák meg az üzemeltetési jellemzőket.



A gumiabroncs teherbírását főleg a benne lévő levegő mennyisége határozza meg, amely a geometriai méretek mellett függ a belső nyomástól. A felső határt minden esetben az abroncsba épített szövetszerkezet szilárdsága adja meg, de traktorabroncsoknál ez nem haladhatja meg a 2,5 bar értéket. A terhelési mutatószám (LI) tájékoztat a gumiabroncs maximális terhelhetőségéről, a sebesség szimbólumának (SS) megfelelő maximális sebességnél, adott belső nyomás mellett.

A névleges terhelés az alacsonyabb belső levegőnyomásnál csökken, míg a kisebb sebességtartományban növekszik, ezért nagyon fontos a belső levegőnyomás állandó ellenőrzése és az előírt maximális sebesség túllépésének elkerülése.





A mezőgazdasági gumiabroncsok jelölésére többféle változatot használnak, amelyekből meghatározhatók a legfontosabb mûszaki jellemzők és azonosító számok. Az alacsony profilú traktorabroncsok méretjelölésében a profilszélességet mm-ben, a névleges pántátmérőt coll-ban adják meg, és feltüntetik a profilarányt, továbbá a sebesség- és terhelésindexeket, valamint a szerkezetre utaló jelet. Nagyon fontos, mielőtt gumiabroncsot vásárolunk, a cserélendő abroncs feliratait értelmezzük és csak a vele azonos méretû és kivitelû új abroncsot válasszuk. A mezőgazdasági gumiabroncsok legfontosabb mûszaki jellemzőit a gyártók táblázatokban foglalják össze katalógusaikban. A táblázatban 520/70 R38 és 710/75 R42 méretû traktorabroncsok mûszaki adatainak összefoglalását láthatjuk.

 

 


 





Mielőtt traktorainkkal, munkagépeinkkel és a betakarítógépekkel az őszi nagy munkákba belevágunk, mindenképpen ellenőrizzük a gumiabroncsokat. Ügyeljünk egyik legfontosabb üzemelési paraméterükre, a belső levegőnyomás beállítására.



Antos Gábor

A cikk szerzője: Antos Gábor

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?