Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az a tény, hogy a New Holland T7070 Auto Command traktor a legutóbbi Agritechnika kiállításon a 2010-es Év Traktora Díjat kapta. Az új T7000-es széria olyan sebességváltóval rendelkezik, amely az erőforrás minden üzemeltetési mód melletti maximális kihasználását valósítja meg. Az „Auto Command” fantázianévre hallgató, a New Holland fejlesztésû, Antverpenben gyártott sebességváltója az egyik leghatékonyabb fokozatmentes sebességváltó a piacon.
A mozgató erő alapú mûködtetési logika, a folyamatosan tanuló és alkalmazkodó szoftver, a négy tisztán mechanikus mûködtetésû munkapont, a négy különböző vezérlési üzemmód, ergonomikusan megtervezett kezelőszervek mind-mind az Auto Command sebességváltót jellemzik.
A váltó mûködési sebessége a minimális 30 m/h, illetve a maximális 40 vagy akár 50 km/h közé esik, fokozatmentes sebességváltást garantálva a teljes mûködési tartományban. A négy üzemeltetési mód, Automatikus, Tempomat, Manuális és TLT üzemmód lehetővé teszi, hogy bármilyen jellegû munkát is végezzen a traktor, az üzemeltetéshez szükséges optimális feltételeket könynyen be lehessen állítani és hosszan fent lehessen tartani (optimális motorfordulat, haladási sebesség vagy terhelés) a munkamûvelet igényének megfelelően. A sebességváltó vezérlését a külön erre a célra fejlesztett kartámasz egység és a hozzá kapcsolódó kezelőszervek biztosítják, melyek kialakítását egy speciális ergonómiai modellező szoftver segítette. Ennek köszönhető, hogy a megfelelően beállított kartámasz összes kezelőszerve használható anélkül, hogy közben a kezelő könyökét a kartámaszról felemelné.
A sebességváltó vezérlő szoftvere egyidejûleg vezérli a motorfordulatot, terhelést és váltóáttételt a vezető által meghatározott haladási sebesség és kívánt üzemi fordulatszám tartomány szerint. Ez annyit jelent, hogy a kezelő a multifunkciós kar segítségével beállít egy haladási sebességet, melyet a vezérlő az aktuális terhelésnek megfelelő optimális üzemanyag-fogyasztást eredményező áttétel és motorfordulat kiválasztásával biztosít.
A kategória legtöbb fokozatmentesen változtatható áttételû (CVT) sebességváltójánál egy hidrosztatikus hajtásegység és mechanikus áttételek kombinálásával valósítható meg. Esetünkben ez egy változtatható szállítású hidromotorból és fix nyelésû szivattyúból álló hidrosztatikus egységet valamint a 3x1 vagy 4x2 előre és hátrameneti áttételt biztosító mechanikus egységet jelenti. A mechanikus és hidrosztatikus hajtáságak összhangjáról egy összegző bolygómû gondoskodik. A zajmentes erőátvitelt a ferdefogazású fogaskerékprofil garantálja.
A hidrosztatikus egység a szivattyú ferdetárcsájának fokozatmentes állítása végett önmagában fokozatmentes áttétel változtatást biztosít, melyet az elektrohidraulikus mûködtetésû szinkronizált fokozatok segítségével előremeneti és hátrameneti sebességtartományokká nyújtunk. A titok a tartományok közötti kapcsolásban rejlik. A fokozatmentes váltás során az egyes mechanikus sebességtartományok összekapcsolását a két nedvestárcsás lamellás kuplung végzi el, az erőátvitel kapcsolás közben folyamatos marad, az áttételi viszonyok pedig oly mértékben illeszkednek, hogy a sebességváltás nem érzékelhető.
A váltómû mûködésének hatékonyságát az alábbi ábra jellemzi, ahol egy konkurens márka fokozatmentes sebességváltójának és az új New Holland Auto Command sebességváltó mechanikus-hidrosztatikus hajtáságak arányait látjuk a sebesség függvényében. A mûködés során az új Auto Command sebességváltó a hatékonyság szempontjából igen fontos 5–15 km/h sebességtartományban lényegesen kisebb mértékben használja a hidrosztatikus hajtás ágat, sőt 2 kitüntetett sebességnél tisztán mechanikus hajtásátvitelt biztosít.
Pirossal láthatóak azok az üzemeltetési tartományok ahol a hidrosztatikus hajtáság nagymértékben használva van. A különbség az, hogy a mûködés közben az Auto Command váltómû négy olyan üzemi munkaponttal rendelkezik ahol a hidrosztatika hajtásaránya 0 és így a hajtásátvitel tisztán mechanikus, a sebességváltó hatásfoka ilyenkor a legnagyobb. Elektronikusan mûködtetett park fék gondoskodik arról, hogy a traktor és a hozzá kapcsolt szerelvény akár 30 tonna össztömeg esetén is stabilan álljon lejtőn is. Az Aktív Stop/Start funkcióval álló helyzetből akár lejtőn kapcsolt szerelvénnyel is, olyan precizitással indul el, amire hagyományos terhelés alatt kapcsolható társai nem képesek.
Mindamellett, hogy a New Holland T7000 sorozat a maximális hatékonyságú üzemeltetést biztosítja, egyben garantálja a maximális kezelői kényelmet és a sokoldalú felhasználhatóságot. Összességében elmondható tehát, hogy az AutoCommand sebességváltó maximális hatékonyságú, sokoldalú üzemeltetést tesz lehetővé.
Fodor Krisztián