Újabb traktor- és szállítóeszköz konstrukciók a mezõgazdasági anyagok szállításában

Agro Napló
A mezõgazdasági szállítási feladatok zavarmentes ellátása nélkülözhetetlen a termelés folyamatosságának biztosításában. A mezõgazdasági termelésben a növénytermesztés és állattenyésztési ágazatban még a mai specializálódott és a jövedelemorientált, erõsen szûkített termelési szerkezetben is a megtermelt termények vagy termékek, ill. a termeléshez szükséges segédanyagok – a szállítási feladat ellátása szempontjából – eltérõ tulajdonságaival kell számolni.



A feladat megoldását nehezíti, hogy a megtermelt mezőgazdasági termékeket, de még a termeléshez felhasznált anyagokat – az agrotechnikailag optimális – az esetek többségében a legrövidebb időn belül a felhasználási, feldolgozási, ill. tárolási helyre kell szállítani. Éppen ezért a mezőgazdasági szállítóeszközöket, pótkocsikat a gyártók folyamatosan fejlesztik a teherbírás, raktérfogat növelése, a technológia-felhasználás bővítése, a taposási károk csökkentése szempontjából. Az üzemeltetői igények kielégítése mellett azonban a közlekedésre vonatkozó jogszabályokat is figyelembe kell venni, amelyek a traktoros pótkocsis szállítóeszközök vonatkozásában az elmúlt időszakban kedvezően változtak, nőtt a vontatható összgördülő tömeg a vontató traktor tömegének 4-szeresére, és a megengedett maximális szállítási sebesség is (40 km/h-ra) emelkedett.

 

 A mezőgazdasági pótkocsiknak a gyakorlatban konstrukciós és funkcionális szempontból is nagyon eltérő igényeknek kell megfelelni. Mindezeket a traktorkonstrukciók fejlesztése is követte, megjelentek a rugózott felfüggesztésû vezetőfülkék, rugózott mellső- és hátsó hidak, ill. kerékfelfüggesztések, terhelés alatt kapcsolható, 40-50-60 km/h sebességhatárú váltók, különböző teljesítményszinten dolgozó, a szabályozatlan ágban is nagy nyomatékrugalmasságú motorok. Ahhoz, hogy egy üzem vagy vállalkozás termelési szerkezetének, ökológiai adottságainak megfelelő pótkocsi, ill. traktoros szállító eszközparkot összeállíthassunk, vagy kiválaszthassuk a legmegfelelőbb szállítóeszközöket célszerû áttekinteni a rendelkezésre álló konstrukciókat, melyek csoportosítását az 1. ábrán foglaljuk össze.

Jelen ismertetőnk elsősorban a középnehéz, univerzális traktorokkal üzemeltethető, 18 t összgördülő tömegû, ikertengelyes vagy tandem futómûves, a 24 t összgördülő tömegû, rugózott, kéttengelyes és a 24 t összgördülő tömegû, tridem futómûves pótkocsikra terjed ki.



Az 1. ábrán szereplő konstrukciós megoldások közül a termelt növényféleségeknek, a szállítandó anyagok tulajdonságainak megfelelően kell az adott konstrukciót kiválasztani.

 


 



Nagyobb szállítási távolságok mellett (szemestermények, gabonafélék, napraforgó, cukorrépa, silókukorica, lucernaszenázs) különösen, ha a szállítási távolságnak nagyobb része épített, szilárd burkolatú útvonalra esik, célszerû vízszintes vonórúdterhelésû, azaz hagyományos építésû, két- vagy háromtengelyes pótkocsit választani, vagy üzemeltetni. Ma már a nehéz univerzális kategóriába tartozó traktorok egyes példányait rugózott mellső- és hátsó híddal is gyártják, ill. független kerékfelfüggesztéssel. Ezen traktorok vontatási és menettulajdonsága, a beépített motorteljesítmény jól kihasználható a vontató traktorból és két billenőszekrényes pótkocsiból álló szerelvénnyel (2. ábra).

 


 

A kétoldalra billenőszekrénnyel szerelt típusok különösen az áthajtó rendszerû fogadó berendezések esetén előnyös. Silókukorica-szilázs vagy lucerna-, gyepszenázs szállítása esetén pedig térfogatnövelő felépítménnyel használható ki a pótkocsi teherbírása. Az oldalfalak leszerelése után hengeres és szögletes nagybálák szállításában jól helyettesíthetik a fixplatós pótkocsikat.

A kisebb, 30–57 kW motorteljesítményû, univerzális pótkocsikhoz az 5–9 t teherbírású, egytengelyes vagy tandem futómûvel szerelt vízszintes- és függőleges vonórúdterhelésû pótkocsik illeszkednek. A 7–9 t teherbírású pótkocsik – az igényeknek megfelelően – széles típusválasztékkal és a billenő felépítményes változattól a tartályos felépítménnyel szerelt változatig sokféle kialakítással készül.

A terepjáró képesség javítására az egytengelyes futómûvek továbbfejlesztéseként tandem futómûveket alkalmaznak.

A tandem futómûvek esetében a tengelycsonkok egy, rendszerint négyszög-keresztmetszetû himbakarba vannak hegesztve.



A dinamikus igénybevételek csökkentésére a pótkocsik futómûve rugózott változatban, tandem és ikertengelyes elrendezésben is készülhet. A tandem és rugózott futómûvek alkalmazása – a kéttengelyes futómûvel szerelt pótkocsikhoz képest – jobb manőverező képességet biztosítanak. A rugózott tandem futómûvek kialakítása a korábbiakban ismertetett rugózatlan változattal majdnem megegyező, azzal a különbséggel, hogy a tandem himbát maga a laprugóköteg alkotja.

A laprugókötegek statikailag egyenszilárdságú kéttámaszú tartóként kezelhetők, ebben a vonatkozásban újdonságnak számít, hogy a gyártástechnológia és az anyagszerkezeti fejlesztések eredményeként 10–12 db klasszikus laprugóból álló rugóköteg helyett néhány rugóelemet építenek be, ennek a legújabb változata a befogót egyenszilárdságú tartóként mûködő rugózó elem alkalmazása.



A mezőgazdasági üzemek szállítási feladatainak a döntő többségét az ikertengelyes vagy tandem futómûvel szerelt pótkocsik különböző billenőszekrényes, térfogatnövelő, tartályos, lehordószerkezetes, vagy speciális felépítménnyel szerelt változataival végzik a mezőgazdasági vállalkozók. Az ikertengelyes és tandem futómûves pótkocsik összgördülő tömege, így teherbírása is be van korlátozva. A megengedett tengelyterhelésből és a vontató traktorra átszármaztatható vonórúdterhelésből (2 x 8 t tengely + 2 t vonórúdterhelés) az összgördülő tömeg nem haladhatja meg a 18 t-át. Az ikertengelyes futómûvel szerelt pótkocsik közül újdonságnak számít az AGRIKON Solt által gyártott EB-15CS cserefelépítményes pótkocsi, mely alapváltozatban billenőszekrénnyel emelve kerül gyártásra (3. ábra).

 


 



Az ikertengelyes vagy a tandem futómûves pótkocsik kiváló terepjáró képességgel rendelkeznek, ami a mezőgazdasági termelési viszonyok között szükségszerû is. Hiszen a betakarított termények szállítását nagyon gyakran mostoha időjárási körülmények között (felázott talajon, sáros földutakon a névleges teherbírás kihasználása mellett kell elvégezni. Ilyen nehéz út- és terepviszonyok között még ideális állapotnak tekinthető út- és terepviszonyokat szemlélteti a 4. ábra.

 


 



A 18 t összgördülő tömegû, vízszintes és függőleges vonórúdterhelésû, vagy 20 t összgördülő tömegû, vízszintes vonórúdterhelésû, rugózott kéttengelyes, ill. 24 t összgördülő tömegû, rugózott háromtengelyes pótkocsik üzemeltetésére a vontatható összgördülő tömeg kifejthető vonóerő- és motorteljesítmény tekintetében a 73/100–88/120 kW/LE motorteljesítményû, középnehéz, univerzális traktorok javasolhatók. Ezen teljesítménykategóriába tartozó traktorok fejlesztésénél kiemelt szempont volt a szállítási munkavégzésnek a minél tökéletesebb megfelelése.



A szállítási munkák hatékonysága szempontjából nagyon fontos a menetsebesség minél jobb kihasználása, ami egyrészt a középnehéz, univerzális traktorok ergonómiai és motorteljesítmény- kihasználási tulajdonságainak a fejlesztését igényelte. Éppen ezért alakították ki ebben a teljesítménykategóriában a rugózott felfüggesztésû vezetőfülkék mellett a rugózott mellső hidakat és az így szerelt traktorokat, motorteljesítmény kihasználásra pedig a különböző teljesítményszinten dolgozó motorokat. Ez azért fontos, mert szállítóüzemben a traktormotort is – a fogyasztás kedvező szinten tartása miatt – a legkedvezőbb fajlagos fogyasztás helyén, mint jármûmotort célszerû üzemeltetni, szemben a talajmunkák vagy TLT-s munkagép üzemeltetésével, ahol az igénybevétel jelentősen ingadozhat, hol a szabályzott tartományban a névleges fordulaton kell üzemeltetni a traktormotort (5. ábra).

 


 



Az említett teljesítménykategóriába tartozó középnehéz, univerzális traktorok ma már kizárólag CommonRail hajtóanyag ellátó rendszerrel készülnek. Ennek megfelelően a beépített motorok nagy nyomatékrugalmassággal és teljesítménytartalékkal rendelkeznek. A különböző teljesítményszinten dolgozó motorokkal szerelt traktorok használata a szállítási üzemben jelentős üzemanyag-megtakarítást eredményez. A JOHN DEERE traktorba épített 6030 Prémium PowerTech Plus Engine motor az „Inteligent Power Management” elektronikus szabályzó bekapcsolóval + 7% teljesítménynövelés érhető el.



Összefoglalva megállapítható, hogy az új, korszerû középnehéz, univerzális traktorok és a hozzájuk energetikailag jól illeszkedő 18 t összgördülő tömegû, tandem, ill. ikertengelyes vagy a 20 t teherbírású kéttengelyes rugózott, ill. a 24 t teherbírású rugózott futómûves pótkocsik használatával a szállítási munkák hatékonysága növelhető.



Dr. Kelemen Zsolt, MGI – Gödöllő

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Traktoros homlokrakodók

Traktoros homlokrakodók

Európában a mezőgazdasági rakodási munkák nagyobbik részét a traktoros homlokrakodók végzik. A családi kisgazdaságok szinte mindegyikében megtalálható...

Kék ikon keskeny nyomtávon

Kék ikon keskeny nyomtávon

Már közel 40 éve része a Landini gyár stratégiájának a specializáció és az erőforrások technológiába való integrálása. Az első gyümölcsösök számára te...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?