2024. november 15. péntek Albert, Lipót

Az erõgépek teljesítményének és a talajmûvelõ eszközök munkaminõségének összehangolása a talajellenállás figyelembe vételével

Agro Napló
Az erõ- és munkagépeket összekapcsoltan, gépcsoportként üzemeltetjük. Az összekapcsolásuknál több szempontot is figyelembe kell venni.

A mechanikai (geometriai) kapcsolhatóságon túl az energetikai összhangot úgy kell biztosítani, hogy az agrotechnikai követelmények minden esetben kielégíthetők legyenek. Csak így biztosítható a jó minőségû munkavégzés és a gazdaságos üzemeltetés feltétele. Különösen fontosak ezek a talajmûvelő eszközök üzemeltetésénél, melyek munkája függ a talajállapottól, de nagymértékben ki is hatnak arra.



A talajállapotról röviden

Napjainkban gyakran elhangzik az a vélemény, hogy talajaink állapotát elsősorban az adott növény igényéhez igazodva kell biztosítani. Az igények sorában a talaj kötöttsége, nedvességi állapota, fedettsége, a megelőző talajmûvelés, az elővetemény, stb. vehető figyelembe. Kedvező a talaj állapota, ha a fizikai és biológiai jellemzői folytán kultúrkörnyezet és egyben a termelésre alkalmas közeg alakul ki, lehetőleg hosszú ideig. A növények talajállapot igénye mindenekelőtt az adott talajréteg lazultságára vonatkozik.

A talajmûvelés folyamatában (pl. lazítás, szántás, magágykészítés) bekövetkező hibák mind a talajt, mind a termelési eljárást károsítják. A termelés gazdaságosságát rontják, vagyis veszteséget okoznak, vagy a környezetük közvetlenül, vagy közvetve veszélyeztetik.

A hibák között a természeti okok (csapadék, hosszabb vízborítottság stb.) és az emberi tevékenység miatt bekövetkező talajtömörödést kell említeni (nedves talajmûvelés, mûvelőtalp betegség, taposási károk, csapadék stb.)! A rögösödés és elporosítás, a rossz mûvelés miatt bekövetkező nedvességvesztés tovább növeli a hibák nagyságát.



Az erő- és munkagépek mechanikai (geometriai) összekapcsolása

Az erőátvitel magvalósítása céljából az erőgépek és talajmûvelő eszközök között mechanikus és hidraulikus kapcsolatot kell létrehozni. Ez a kapcsolat az erőgép függesztő-berendezésén, vonóhorgán és TLT-én keresztül valósulhat meg. A munkagépek szerkezeti kialakításuk alapján: vontatott, félig függesztett és függesztett kivitelben készülnek. A különböző kapcsolódó részek összeillesztése hagyományosan, egymástól függetlenül történik. Ez a módszer viszont nehézkes, idő- és élőmunka igényes, ezért napjainkban külön gyorskapcsoló elemeket használunk a kardántengelyekhez, hidraulika csövekhez és függesztő elemekhez. Az egymástól eltérő rendszerû, gyors függesztőberendezések közül a gyakorlatban a fordított U-alakú keret (amerikai), valamint a háromszög alakú keret (európai) terjedt el. Az erő- és munkagépek mechanikai kapcsolatának ma már nincs akadálya, a kapcsoló-szerkezeteket nemzetközileg szabványosították.



Az erő- és munkagépek energetikai kapcsolata

Az erő- és munkagép energetikai kapcsolatát a vontatási hatásfok görbével jellemezhetjük (1. ábra). A diagramból leolvasható, hogy az adott traktor vontatási hatásfok optimuma milyen sebességértéknél található. Munkagép oldalról a sebességintervallumot az agrotechnikai követelmények határozzák meg. Adott mûvelőeszköz kialakítása mellett csak olyan munkasebesség-tartományt alkalmazhatunk, amelyben a munka minősége kielégítő. A párosítás energetikailag akkor optimális, ha a munkagép vontatási teljesítmény igénye – adott sebességnél – megegyezik a traktor által leadott vontatási teljesítménnyel, így a traktor vontatási teljesítményét legalább 90%-os szinten kihasználjuk.

 


 



A talajmûvelés során energetikai szempontból a talajkötöttségnek és a talajellenállásnak van meghatározó szerepe. Ezek azok a paraméterek, amelyek a vontatási ellenállás alakulását leginkább befolyásolják. Kiemelten fontos mutató a talaj fajlagos ellenállása, amely egy talajmûvelő gép használata során mért vonóerőnek egységnyi talajkeresztmetszetre vagy munkaszélleségre vonatkoztatott értéke:

 

 


 











A munkagép vontatási teljesítmény igénye a következőképpen határozható meg:



Pv= 10-3 × k × a × b × vh [kW], ill. Pv= 10-3 × k × B × vh [kW]



F = talajmûvelő eszköz vonóerő szükséglete [N]

k = fajlagos vontatási ellenállás [N/cm2] ill. [N/m]

a = mûvelési mélység [cm]

b = mûvelés szélessége [cm]

vh = haladási sebesség [m/s]

B = munkaszélesség [m]



A fentiekben meghatározott teljesítményt kell a traktornak a munkagép vontatásához kifejteni. A vonóhorgon leadott teljesítmény kalkulálásakor két fontos dolgot kell figyelembe venni. Egyrészről a tartós igénybevételt jelentő munkánál, mint a talajmûvelés, a motor effektív teljesítményének maximuma (Pe) 80%-ával számolhatunk, tehát a tényleges motorteljesítmény: Pm = 0,8 × Pe másrészről, amíg a motorteljesítmény eljut a vonóhorogig több veszteség is fellép (áttételi, csúszási, gördülési, emelkedési). A veszteségeket együttesen a vontatási hatásfokkal vesszük figyelembe.

A vontatási hatásfok (v) azt mutatja meg, hogy a traktor motor-teljesítményének (Pm) hányad része hasznosítható vonóhorog-teljesítményként (Pv).










A vontatási hatásfok konkrét értéke a talajadottságoktól és a járószerkezet kialakításától függ (lásd táblázat). A traktor teljesítőképessége nagyobb, üzemanyag-fogyasztása kisebb, ha a veszteségeket megfelelő mértékben le tudjuk csökkenteni.

A vontatási jelleggörbék tájékoztatást adnak az üzemeltetőnek, hogy a vontatást igénylő mezőgazdasági munkák során a vontató erőgép üzemletetési paraméterei miként alakulnak. A jelleggörbék (2. ábra) a terhelés (Fv) függvényében ábrázolják a vonóhorog teljesítményt (Pv), a haladási sebességet (v) a kerékcsúszást (£) és az óránkénti hajtóanyag-fogyasztást (B). Az egyes sebességi fokozatok görbéin megfigyelhetjük, hogy a teljesítmény egy darabig a vonóerővel arányosan növekszik, viszont ezzel egyidejûleg a kerékcsúszás is növekszik, ami sebességcsökkenéshez vezet. Azon a ponton, ahol a kerékcsúszás elérkezik a traktor kapaszkodóképességének határához, további terhelésnövekedéskor hiába fejt ki a traktor nagyobb motorteljesítményt, a vontatási teljesítménye nem növekszik, viszont a fajlagos tüzelőanyag-fogyasztása fokozódik. Üzemeltetési szempontból meglehetősen fontos a kedvező sebességtartományba eső fokozatok száma. Az egyes sebességi fokozatok átfedései biztosítják, hogy a különböző vonóerők esetén a traktor vontatási teljesítménye mindig elérje a maximális értéket és emellett az optimális üzemanyag-fogyasztást. Napjaink korszerû erőgépeinek motorjai kiemelkedő nagyságú rugalmassága, valamint korszerû, nagy fokozatszámú, részben vagy teljesen terhelés alatt kapcsolható nyomatékváltói ezen feltételeknek teljes mértékben eleget tesznek.

 

 


 


 



Az erő- és munkagépek teljesítményének jó vagy rossz összehangolása megítélhető a csúszás (szlip) értékéből. Abból kell kiindulni, hogy hajtott kerekeknél a csúszás mindig fellép, de nem mindegy milyen mértékben. A talajmûvelő gépcsoport vontatási hatásfoka egy adott szlip érték mellett optimumon van. Ez az optimum a talaj kötöttségétől függően más-más érték lehet. Kötött talajon 8–12%, középkötött talajon 12–18%, míg homoktalajon 22–28% közötti szlip értéknél jelentkezik az optimális vontatási hatásfok. A kerékcsúszás következtében a traktor kisebb sebességgel halad, aminek következménye, hogy a napi elvégezhető munka mennyisége is arányosan le fog csökkenni. Mindezek mellett nagyobb lesz a hajtóanyag-fogyasztás, és erőteljesebb a gumiabroncsok kopása. A fent felsoroltak miatt elengedhetetlen a kerékcsúszás mérséklése, amennyiben magasabb a vontatási hatásfok optimumához tartozó értéknél. A szlip csökkentése több féle módon kivitelezhető, így:

• a hajtókerekek terhelésének növelésével (különböző pótsúlyok alkalmazása);

• a vonóerő csökkentésével;

• a felfekvőfelülelt növelésével (pl. +2 hátsó kerék alkalmazása) ill. a kapaszkodófelület kedvező kialakításával érhető el;

• anti szlip berendezés alkalmazásával (szabályozós hidraulika, EHR).



A gépcsoportok összeállításával kapcsolatban szólni kell a horizontális és vertikális gépkapcsolási lehetőségekről, valamint az aktív talajmûvelő eszközök alkalmazási lehetőségeiről is. Az energetikai összhang – különösen nagyobb vonóerő osztályú traktorok esetén – megteremthető a talajmûvelő eszköz munkaszélesség növelésével, ill. mûveletek összevonásával. Amennyiben a munkaszélesség növelése mellett döntünk, úgy a felkapcsolás és a szállítás nehézkesebbé válik, valamint az üzemeltetés csak nagyobb táblaméreteknél lesz gazdaságos. Mûveletek összevonásával ezek a hátrányok nem jelentkeznek, és a többszöri talajtaposás tömörítő hatásával sem kell számolnunk. Magyarországon is egyre gyakoribb aktív talajmûvelő eszközök üzemeltetésénél a teljesítmény nagy része, vagy egésze TLT hajtáson keresztül adódik át a munkagépre, így itt a csúszással kapcsolatos veszteségekkel kevésbé kell számolni.

A talajmûvelő gépcsoport teljesítményének összehangolását a munkaminőséget biztosító mûvelési sebességtartományban nagymértékben megnehezíti, hogy egy adott gazdaságon belül változó talajellenállással találkozhatunk. Ez az eltérés nem csak egyes táblák között, hanem azonos táblánál, sőt táblán belül is jelentkezhet a különböző mûveletek során az eltérő talajállapot következtében. Ezért van jelentősége – főképpen kisebb gazdasági méreteknél – a változtatható munkaszélességû talajmûvelő eszközök alkalmazásának, melyekkel az energetikai összhang a munkaminőségi követelmény betartása mellett mindenkor megvalósítható. Például ekék esetében korábban, elsősorban az eketestek számának változtatásával, ma mindinkább a változtatható fogásszélességû ekékkel oldható meg.



Területteljesítmény

A gépcsoport alapidő alatti területteljesítményét a munkagép szélessége és az alkalmazható munkasebesség alapvetően meghatározza. A várható területteljesítmény megadható produktív időre, motor üzemidőre, ill. mûszakórára vonatkoztatva is. Közöttük a különbséget az egyes időkihasználási tényezők mûszakidőn belüli alakulása határozza meg. Az üzemeltetőnek a mûszakórára vonatkoztatott területteljesítmény ismerete a döntő, ami mindig kisebb, mint a másik kettő. Gondoljunk csak arra, hogy a mûszakidőn belül el kell végezni a napi karbantartást, utazni kell a telephely és a tábla között, mozogni és fordulni kell a táblán, beállításokat, esetleg hibaelhárítást kell végezni, továbbá a dolgozó személyi szükségletére is időt kell fordítani. Mindezek ismeretében kell értékelni a gyártók és a kereskedők által megadott területteljesítményi adatokat, főképpen akkor, ha az nem üzemórára vonatkozik.



Dr. Kacz K.–Csiba M.–Dr. Kocsis S.



Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Traktoros homlokrakodók

Traktoros homlokrakodók

Európában a mezőgazdasági rakodási munkák nagyobbik részét a traktoros homlokrakodók végzik. A családi kisgazdaságok szinte mindegyikében megtalálható...

Kék ikon keskeny nyomtávon

Kék ikon keskeny nyomtávon

Már közel 40 éve része a Landini gyár stratégiájának a specializáció és az erőforrások technológiába való integrálása. Az első gyümölcsösök számára te...

Traktor vezetőfülkék világa

Traktor vezetőfülkék világa

A traktorok vezetőfülkéje az a munkahelyi környezet, ahol a jármű vezetőjének akár naponta – ha megszakításokkal is – 8-12 órát is el kell töltenie. N...

Az „Év Traktora 2020” cím nyertesei

Az „Év Traktora 2020” cím nyertesei

Az elmúlt évben 12 gyártónak 17 traktora volt versenyben négy (szántóföldi, farmmindenes, speciális és fenntartható) kategóriában. A Fendt és a New Ho...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?