Erőtől duzzad az új szériás Fendt 300 Vario

Agro Napló
Felhasználóit több mint 30 éve nyűgözi le kompakt felépítésével a Fendt 300-as széria, amelyhez hozzájárul az is, hogy az eltelt évek alatt a korhoz igazodó technológiát folyamatosan fejlesztik, hogy a Fendt Fendt maradjon minden körülmények közt.
A német gyártó az új 300 Vario S4 szériával egy kompakt, univerzális traktort fejlesztett ki, mely a 300 Vario SCR utódjául szolgál.

Jelentős, szám szerint 95 változtatást alkalmazott a gyártó a sorozathoz tartozó traktorokon, ami önmagában is megmutatja a szériák közti különbséget. Ez a nagy mennyiségű műszaki újítás mind a kényelemben, mind pedig a könnyű kezelhetőségben megmutatkozik és a kezelő úgy érezheti magát mintha egy Fendt 500 Vario-t használna.


Nézzünk a lelkébe: motor és hajtómű

Az AGCO-csoport érdekeltségi körébe tartozó Fendt a 300 Vario szérián belül négy (310, 311, 312, és 313 Vario) modellel áll a felhasználók rendelkezésére, Power vagy Profi felszereltségben. A traktort egy saját fejlesztésű 4,4 literes, négyhengeres AGCO Power motor hajtja. Típustól függően az erőforrás maximális teljesítménye 81–102 kW (110–138 LE) között határozható meg, mindemellett 42–55%-os forgatónyomaték-rugalmassággal rendelkezik. Az univerzális traktor különösen takarékos az üzemanyag-felhasználás terén: az alacsony névleges fordulatszám (2100 ford./perc) és a teljesen új levegőbeszívó rendszer az új, nagy teljesítményű légszűrővel és nagyméretű hűtőrendszerrel, együttesen gondoskodik a kiváló hatásfokról.
A már évek óta jól bevált Vario hajtómű nagy hatásfoka, egyszerű kezelése és megbízhatósága miatt emelkedik ki. A Tractor Management System (TMS) összehangolja a hajtóműáttételt és a motorfordulatszámot, aminek következtében a traktor mindig a gazdaságos hatásfokon működik. Az új motor, a csökkentett üzemeltetési hőmérséklet és az alacsony motorfordulatszám (40 km/h) kombinációjának köszönhetően a Vario 300 a közutakon alacsony üzemanyag-fogyasztással halad.
Ahhoz, hogy az erőgép teljesítse a Tier IV Final kipufogógáz-kibocsátására vonatkozó szabványt a gyártó egy dízeloxidációs katalizátort (DOC) és egy külső füstgáz-visszavezetést, ún. AGRex-rendszert alkalmazott. A motor optimális működését és a károsanyag-kibocsátás szabályozását az SCR-technológia segíti elő.  A folyamatos munkavégzésben a 210 literes gázolajtartály és a 22 literes AdBlue-tartály nyújt segítséget.

További üzemanyag-megtakarítást és zajszintcsökkenést a ventilátor áttételének szabályozásával érték el. A zajszint alacsonyan tartásának és az élettartam-növelés érdekében egy olajfürdőben futó, lamellás tengelykapcsolóval ellátott új mellső TLT-t építettek be. A vezetési kényelmet és hatásfokot tovább optimalizálták a jobb kapcsolással és a mellső TLT szezonális kapcsolójának jobb hozzáférhetőségével.

  

Új kabinnal gördül a Fendt

Mitől jó egy vezetőkabin? Legyen kényelmes! A kezelőszervek essenek kézre! Legyen elegendő hely a fülkében! – embere válogatja, hogy ki mit tart prioritásban. Az S4 sorozattal a Fendt törekedett arra, hogy az új VisioPlus vezetőfülke ténylegesen kielégítse a felhasználói igényeket. A nagy, 6,2 m² felületű, 77°-os látómezőt biztosító kabinból mind előre, mind felfelé, mind pedig a járószerkezetre jó rálátás biztosított. Tágas beltér jellemzi a Vario 300-at, köszönhetően a 2520 literes fülkének. Homlokrakodóval végzett munka közben vagy a közúti közlekedéskor még jobb kilátást tesz lehetővé a tetőbe ívelő szélvédő. A B-oszlop elhagyásával a jobb oldali kilátás megnőtt, amelynek elsősorban oldalkaszával végzett munka során mutatkozik meg előnye.
A teleszkópos kormány a műszerfallal együtt dönthető, így a gépke-
zelő a saját termetéhez igazíthatja azt, továbbá a fülkében elhelyezett kijelzőre is ráláthat. A Power felszereltségű változatokban opcionálisan felszerelhető egy mechanikus fülkerugózás a további kényelem fokozásának érdekében, míg a Profi változatokban lehetőség van a pneumatikus megoldásra is. Végül a vezető kényelmére a különböző ülésváltozatok szolgálnak megoldásul.

A kabin belső terében tompított világítás gondoskodik a kellemes éjszakai munkáról. A még kényelmesebb légkörről az új szellőzés- és klímakoncepció gondoskodik: a levegő egyenletesen oszlik el a vezetőfülkében, amely automata páramentesítő rendszerrel is rendelkezik, ami lehetővé teszi az üvegfelületek gyors felmelegítését. Természetesen a klímaberendezés és a fűtés pontos kezelése a központi vezérlő segítségével nem igényel sok kézmozdulatot.

  

Egyszerű és átlátható kezelés

A traktor jobb hátsó sárhányóján kapott helyet a Variocenter, amely minden vezérlőelemet központilag működtet. A fülkében elhelyezett kezelőkonzol felhasználóbarát kialakítású és jól átlátható. A gépkezelő egy potméter segítségével szabályozhatja a menetpedál működési tartományát és egy gomb segítségével válthat a menetkaros vagy pedálos üzemmód között. A kétutas Power-Joysticken keresztül az iránykapcsoló, valamint az emelőmű automatika (Go/End) is működtethető. Egy gomb tartozik a tempomathoz és egy további a motorfordulatszám-memóriához. A Profi felszereltségben a Profi-Jostick további hat funkciót tartalmaz: az úszóállással ellátott harmadik és negyedik szelep elektronikusan aktiválható. Ezenkívül hozzátartozik még négy elmenthető szekvencia (Go, End), egy-egy nyomógomb a motorfordulatszámra, és két beállítás a tempomatra vonatkozóan.

A Fendt 300 szériatartozéka egy 7” átmérőjű Varioterminal, amelynek kezelése nyomó- és forgógombok segítségével történik. A Variotronic forduló automatika 5 folyamatindítóból és 11 elmenthető funkcióból áll, de további 25 memóriahely áll rendelkezésre a további csatolt munkaeszközök előrögzítésére. Opcionálisan elérhető az ISOBUS-eszközvezérlés, amely a munkagépek optimális kezelését teszi lehetővé a Varioterminálon keresztül.  

  

Emelőmű és hidraulika

A traktor orrán található egy, új fejlesztésű félkeretbe foglalt, emelőmű, mely 3130 daN emelési erővel bír. Homlokrakodóval végzett munkánál így elhanyagolható az alsó függesztőkarok fel- és leszerelése, mivel az alsó karok függőlegesen felcsatolhatók. Profi felszereltség esetén a mellső emelőmű opcionálisan helyzetszabályozással is felszerelhető, de ugyanezen a változaton már megtalálható a sárvédőről történő működtetés. 2011-ben az Agritechnica kiállításon a tehermentesítő szabályozás ezüstérmet szerzett. Ezen opció által a munkaeszköz-vezérlés optimálisabb, és a könnyebb a kormányozhatóság, mert a munkaeszköz súlya a traktorra helyeződik át.

 

A Fendt 300 a Power felszereltség esetében egy állandó szállítású szivattyúval dolgozik, amelynek kapacitása 83 liter/perc. Opció, a Profi felszereltségben viszont szériatartozék az axiáldugattyús (Load-Sensing) szivattyú, ami jóval nagyobb, percenkénti 110 literes szállítási kapacitással bír. A nagy olajszállításnak köszönhetően a traktor alacsonyabb fordulatszámon dolgozhat, csökkentve ezzel a felhasznált üzemanyag költségét. A Profi széria egy kihelyezett hidraulikakör külső működtetését kínálja. Az elektromos szelepek idő- és mennyiségszabályozása a már említett Varioterminal segítségével működtethető.

  

Kompakt traktor nagy hasznos terhelhetőséggel

Az új erőgép megengedett össztömege 8,5 tonna, a mellső tengelyterhelhetősége 4500 kg, a hátsóé 7000 kg. A könnyű kompakt traktort új, hosszanti irányú lengőkarokkal szerelték, ami szériafelszereltség a Profi változatban és választható opció a Power verzióban.
Az összkerékmeghajtás és a differenciálzár kapcsolása automatikusan aktiválódik. Az első tengelyhez tartozik egy lamellás differenciálzár.
Az első alkalommal beépített, szűkített közepű félkeretvázas megoldás lehetővé teszi a mellső emelőmű és a homlokrakodó konzolok optimális felszerelését. A szűkített közepű félalváz kialakításnak köszönhetően a mellső kerekek jobban aláfordíthatók, ami jelentősen megnöveli a traktor fordulékonyságát. A traktor hátulján a sűrített levegős vezeték gyors fel- és lecsatlakozásához a Fendt optimálisan egy duomatic csatlakozót kínál. A 300 Vario Profi változat kiegészíthető automatikus pótkocsi kormányzott tengely-reteszeléssel. Így növekszik a biztonság és a kényelem, valamint csökken a kopás mértéke.

 

A homlokrakodónak és a mellső emelőműnek nincs szüksége segédkeretre, így a 300 Vario fordulási sugara csökken, szűk térben is nagyon fordulékony. A 4X75C Cargo homlokrakodó hátrébb helyezett forgáspontja most közelebb van a jármű közepéhez, ezáltal stabilabb a vezetés és a nagyobb teher kerül a hátsó tengelyre.
A 300 Profi Varioterminal segítségével használja a CargoProfi homlokrakodót a Variotronic vezérlési koncepción keresztül: a gépkezelő egyszerűen megadja az emelési magasság és a billenési szög paramétereit. A CargoProfi további funkciói a beépített mérleg, a gombnyomásra működtethető mérés, memória- és rázófunkció. A homlokrakodó véghelyzet-csillapítással és sebességfüggő csillapítással rendelkezik, a minimális rakományveszteség elkerülése és a nagyobb komfort érdekében. 

Az új első tengelyhez, az átalakított hátsó tengelyhez és a 70 mm-rel meghosszabbított keréktávolsághoz (2400 mm) 600/65 R 38-as, 1770 mm átmérőjű abroncsokat kínál a gyártó.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Íme a 2021-es év traktorai!

Íme a 2021-es év traktorai!

Idén először teljesen az online térbe költözött az Év Traktora díjak átadása. A december 18-i eseményen a Massey Ferguson, a Valtra, a Fendt, és a CLA...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?