Románia, Spanyolország, Portugália és Magyarország sajtómunkatársai alkották azt a csoportot, akik első alkalommal kaptak gyártói tájékoztatást, illetve volt lehetőségük a gyakorlatban kipróbálni a megújult traktorokat. A traktortesztet megelőzően a gyártó részéről Lodovicco Bussolati, az SDF csoport ügyvezetője köszöntötte az egybegyűlteket majd adott tájékoztatást a csoport értékesítési volumenéről, illetve beruházásairól. Őt követően Massimo Ribaldone, a Kutatásért és Fejlesztésért felelős vezető mutatta be a Same Explorer és Dorado főbb részegységeit. Végül, a két új traktorsorozatot részletesen Alberto Bellini, az SDF Kutatásért és Fejlesztésért felelős mérnök ismertette. A részletekig belemenő tájékoztatást követően a nemzetközi csoport a gyárhoz közeli tesztpályán közúti és nehezített szántóföldi körülmények közt ismerhette meg az erőgépek működését.
Explorer: ez nem ráncfelvarrás
A SAME traktorok között az Explorer az egyik legnépszerűbb, legtöbbet eladott középes traktor. Gyártásuk egészen 1983-ra nyúlik vissza és ez idő alatt mintegy 130 000 darab talált gazdára. Legfőbb tulajdonságainak sokoldalúságát, kényelmét és megbízható működését tekinti a gyártó. A traktor első látásra is jó benyomást kelt. Formáját az olasz tervező, Giugiaro neve fémjelzi – csak úgy, mint több SAME, Deutz-Fahr vagy Lamborghini erőgépét is.
A felhasznált anyagok minősége, a kilátás a kabinból, a működtetéshez szükséges kapcsolók és karok elrendezése egy új mércét állított fel a szegmensben. A beszállás könnyű, nincs útban kezelőegység vagy a kormány. A kezelőszervek kézre esnek, színnel megkülönböztetve és csoportokra osztva kerültek elhelyezésre.
Sokszor mondják a traktor szíve maga a motor. Ez nincs másként az Explorer esetében sem, amely az újgenerációs FARMotion motorcsalád egy-egy tagját „hasznosítja”. A saját tervezésű, csökkentett méretű motorok 3 vagy 4 hengeres változatban, közös nyomócsöves (Common Rail) befecskendezésűek és 55–77 kW (75–105) LE között érhetők el. A motor az EGR (Exhaust Gas Recirculation) füstgáz-visszavezetéses rendszert alkalmazza, amellyel jelentősen csökkenthető a NOx-nitrogénoxidok mennyisége a kipufogógázban. A kipufogógáz visszahűtésével és egy részének visszavezetésével a füstgáz káros összetevői kiégethetők a kipufogógázból. Az EGR-t a gyártó ún. DOC-dizeloxidációs katalizátorral egészítette ki, amellyel sikeresen teljesítik a Tier 4i szabványt.
Az új Explorer sorozaton belül három – nehéz (Heavy Duty), közepes (Mid Duty) és könnyű (Light Duty) – változatot különböztetünk meg, így összesen 11 modell és 6 különböző motorváltozatban érhető el, amelyek mindegyike mechanikus vagy Powershift váltóval szerelhető a munkakörülmények figyelembevételével.
A hátsó TLT-je 540/540 ECO – 1000/1000 ECO 1/min fordulatú. Hidraulika rendszerét a maximális teljesítményhez igazították, a szivattyú szállítási teljesítménye 55 l/perc. A hagyományos rendszer mellett elérhető az ún. 60ECO hidraulika is, aminek szállítási teljesítménye az ikerszivattyúnak köszönhetően 60 l/perc, 1600-as fordulaton. A hátsó emelőkarok 4800 kg-ig, míg a az elsők 1850 kg-ig terhelhetők.
Dorado: bővülő család
Kiegészítve a középkategóriás traktorok sorát, a SAME a Dorado sorozatból egy új szériát dobott piacra. A Dorado megjelenése 1993-ig nyúlik vissza, amikor az olasz gyártó a 44–51 kW (60–70 LE) közötti szegmenst kívánta meghódítani egy kompakt, magas komfortfokozatú és a nagy traktorok technikai „tudásával” megegyező erőgéppel. A Dorado az évek során számos alkalommal esett át változtatásokon, amelyek szükségesek voltak a kori követelmények miatt. 2014-ben 4 új modell érhető el 55 és 75 kW (75 és 102 LE) közötti teljesítményben, 3 vagy 4 hengeres változatban. Az új Doradóban a már említett EGR + DOC-rendszert alkalmazó FARMotion motorok az erőforrások és – hasonlóan az Explorerhez – teljesítik a Tier 4i káros- anyag-kibocsátási normákat. Az új traktorokba szerelt erőforrás egyben a Dorado3 és a Dorado Classic sorozatban alkalmazott 1000 WT – Tier 3 helyettesítésére szolgál. Összességében a korábbi 8 modellel együtt már 12 változattal áll a gazdák rendelkezésére.
-sm-
Hazai vonatkozásban
Importőr és kereskedő: DM-Ker Kft. Székhely: Szigetszentmiklós
Tevékenységi kör: új és használt mezőgazdasági, építőipari gépek, valamint alkatrészek kereskedelme és javítása.
A DM-Ker Kft. megalakulása 2008-ra tehető. Mezőgazdasági és építőipari részen 2011 áprilisában kezdték meg a Bobcat gépek értékesítést, így váltak kizárólagos és hivatalos importőré Magyarországon. Termékkínálatukat 2012-ben kiegészítették a SAME traktorok és mezőgazdasági gépek kizárólagos kereskedelmével. A SAME traktorokat elsősorban a kis- és közepes gazdaságok számára ajánlja a hazai forgalmazó, ott, ahol az alacsonyabb LE-kategóriára dominál. Az olasz gépgyártó újonnan bemutatott traktorai szintén e cégeket célozzák meg, így várhatóan 2014 őszén már elérhető lesz kínálatukban. A traktorok legnagyobb előnyének és sikerének – a fejlesztések mellett – a 70 éves gyártói múltat és a megfelelő ár/érték arányt tartja a szigetszentmiklósi vállalkozás. Nem véletlen, hogy partnereik között visszatérő vásárlókat is jószerével találni.