Amazone világrekord növényvédelemben: 1.032 hektár 24 óra alatt
El lehet végezni 1000 hektár növényvédelmi munkát 24 óra alatt? Ezt a kérdést most már igennel lehet megválaszolni: 1032 megművelt hektárterülettel az Amazone UX 11200 típusú növényvédő permetezőgépe új világrekordot állított fel – mindezt 24 óra alatt.
Átszámítva az átlagos területteljesítményre az UX 11200 típus óránként 43 hektárteljesítménnyel új rekordszintet ért el a mai modern növényvédő-technika teljesítőképességét tekintve. A 12000 literes tartálytérfogattal és a tandem futóművel ez a típus jelenleg a legnagyobb vontatott permetezőgép az Amazone-programban. Felszereléséhez tartozik a 40 m széles Super-L-szórókeret, melyet egy 330 LE Fendt traktor vontatott – a világrekord elérése során az időjárási- és szántóföldi viszonyoktól függően napközben 13 – 15 km/h sebességgel, éjszaka – a szélcsendnek és a növényeken képződött harmatnak köszönhetően – 17 km/h sebességgel lehetett haladni. A permetező feltöltése a szántóföldön zajlott a 21 m3, Annaburger cég vízszállító kocsijával valamint a vontatójárművön – Mercedes Unimog típus – elhelyezett 1000 literes, növényvédőszerrel feltöltött tartályával.
Az indulás a pontosan 24 órára tervezett világrekord felé 2014.09.03-án 12.12 órakor volt a brandenburgi Golzowban található Golzow mezőgazdasági üzemben. Az üzem összesen 6490 hektáron gazdálkodik, ezzel olyan európai gyakorlati feltételeket biztosít, ahol az UX 11200 a teljesítményét teljes mértékben ki tudja használni.
A konkrét feladat így hangzott: a repce betakarítást követően 15 különböző területen az újból kikelt repcét glyphosattal és 100 liter/ha vízmennyiséggel kell lekezelni. Valamennyi intézkedés folyamatos megbeszélés mellett zajlott az üzem növénytermesztési vezetőjével. Fúvókaként az Agrotop TurboDrop High Speed fúvókáit használtuk különböző méretekben (025, 03, 04). A teljes időtartam alatt a 03 típusú fúvókával lehetett haladni.
A különbözően kaszált tarlók és az újra – különböző méretekben – kikelt repcemaradványok következtében a területek nem voltak homogének, ez különös igénybevételt jelentett a permetezőgép szórókeret megvezetésének. Ezen kívül a munkát jelentősen nehezítették a villanyoszlopok és az öntöző-csatlakozók. Valamennyi akadályt és kizárt zónát ezért a rekordkísérlet előtt a traktor-terminálban rögzítették annak érdekében, hogy a helyet nem ismerő traktorvezetőket figyelmeztetni lehessen. A traktort ezen kívül automata kormányzórendszerrel szerelték fel, melyet a mobil állomáson keresztül az RTK-korrekciós jelzéssel láttak el. A permetezési technika kezelése az Amazone Amatron 3 fedélzeti számítógépével történt, az automatikus forduló- és szakaszoló-kapcsolás a vontató-terminál Section Control-Technik egységén keresztül.
Majdnem 30% állásidő
A világrekord alatti időmennyiség egyértelműen bemutatja, hogy milyen erős a hatása a szántóföld méretének -és alakjának a tényleges területteljesítményre: a 40-124 ha közötti táblaméretek és kb. 0,5-1,5 km táblahossz esetén ez az érték 38 ha/h a nem megfelelő területen, és 45 ha/h a legjobb földterületen között mozgott. Ez 18 % területteljesítmény-különbséget jelent.
Még nagyobb volt a jelentőségük az elkerülhetetlen állásidőknek. Erre vonatkozóan az elméleti 60 ha/óra területteljesítmény összehasonlítva 28% állásidő-arány jött ki. Emellett az UX 11200 nagy tartálytérfogatának köszönhetően csak 8% állásidő jutott a permetezőgép feltöltésére. Így az összesen 103200 liter kijuttatandó permetlé ellenére a permetezőgépet a világcsúcs-kísérlet ideje alatt csak tízszer kellett feltölteni. Az időráfordítás a tartályban található maradék-mennyiségtől 10:55 perc és 13:45 perc volt feltöltésenként, így összesen két órára jött ki az érték.
A kereken 1,5 órát, és ezzel kb. 6% állásidőt vett igénybe a permetező áthelyezése a különböző területek között. Ehhez a „fogatnak” összesen közel 20 km kellett megtennie. A legtöbb állásidő a villanyoszlopok és az öntözőcsatlakozások megkerülésére, valamint a 40 m széles fordulóban történő fordulási folyamatra jutott. A kedvező területi szerkezet ellenére ez összesen 3,5 órát, ezzel majdnem 15% állásidőt vett igénybe.
Részletes dokumentáció
A világrekord szervezéséért és végrehajtásáért az Amazone értékesítő munkatársai voltak a felelősek. Így a 24 órás világrekordot három műszakban három különböző permetezőgép-vezetőre osztották fel egy Fendt 933 vezetőülésében. A felkapcsolt Annaburger-víztartályokkal szerelt Unimog vízellátásért és feltöltésért felelős traktorvezetői is műszakonként dolgoztak.
A világrekord-kísérlet alatt az egykor a golzowi üzemben felállított időjárás állomáson történt számos adat, mint például a szélsebesség, hőmérséklet, légnedvesség stb. került feljegyzése. Emellett közvetlenül a szántóföld mellett is rendelkezésre állt egy mobil mérőműszer a szélsebesség, hőmérséklet és a légnedvesség szántóföldi mérésére annak érdekében, hogy a megváltozott időjárási helyzetre – adott esetben a kijuttatandó mennyiség megváltoztatásával vagy permetezési szünet elrendelésével – reagálni lehessen. De a feltételek szinte végig azonosak maradtak. A szélsebesség napközben 2-3 m/sec, éjjel 0 m/sec értéket mutatott.
A világrekord-kísérlet semleges megfigyelőjeként végig a helyszínen tartózkodott a traction című szaklap szerkesztője is. Ezen kívül a tudományos megfigyelést két, a soesti főiskola hallgatója is követte. A golzowi üzem növényvédős vezetőjével együtt ők is pontos dokumentációt vezettek valamennyi intézkedésről a különböző szántóföldeken. Így valamennyi állományt bonitálták a kezelés előtt és után, valamint meghatározták a legkülönbözőbb paramétereket, mint például permetlé-felhasználás, feltöltés és kijuttatási időket.
Ezzel egy időben a Gläser filmes csapata mozgó képekben is rögzítette a világrekord-kísérletet. A film letölthető a www.amazone.tv oldalról.
Forrás: www.amazone.hu
Díjat nyert a Valtra N103.4 HiTech kettős üzemanyag-felhasználású traktora
Október elején került megrendezésre az Agrosalon mezőgazdasági kiállítás Moszkvában, ahol számos nemzetközileg ismert gépgyártó is kiállított. A kétévente megrendezett rendezvény termékversenyére érkezett pályázatok közül a zsűri kifejezetten dicsérte az alacsony üzemeltetési költségű, kettős üzemanyag-felhasználású Valtra's N103.4 HiTech erőgépet. A gép a szép szavak mellett ezüstéremmel is gazdagodott.
A gép dízel és biogáz vagy gáz hajtóanyagot hasznosít. Ha a traktor kifogyna gáz üzemanyagából, akkor akár csak dízellel is üzemeltethető. Gázüzem esetén egy kevés dízel üzemanyag is befecskendezésre kerül.
A hagyományos gáz és a biogáz közötti különbség nincs hatással a traktor teljesítményére
Erős emberek vs. erős ovisok
Az abdai Mézeskalács Óvodában az ősz első hetében sport hetet tartottak a kicsiknek. Az színes feladatokat felvonultató rendezvénysorozatot nagyon élvezték a gyerekek, különböző ügyességi, erőnléti és csapatjátékokban kellett részt venniük, mind egyénileg, mind pedig csoportosan.
Az igazi meglepetés csütörtökön következett, amikor az ország legerősebb embere a többszörös Magyar-, és Európa Bajnok, világcsúcsot is elért Darázs Ádám látogatott el az ovisokhoz.
A kis lurkók először kissé megszeppenve néztek a 195 cm magas „óriásra”, de Ádám közvetlenségének és gyerekszeretetének köszönhetően hamar összebarátkoztak.
Az igazi meglepetés az volt, amikor az ovisokat Ádám felrakta egy Fliegl pótkocsira, majd a pótkocsit összekötötték egy traktorral, s Ádám a komplett szerelvényt ovisokkal együtt elhúzta az óvoda előtti utcán.
A gyerekek abszolút biztonságban voltak, az óvó nénik felügyelete mellett „utaztak” a pótkocsin, s az utcát a helyi polgárőrök biztosították a produkcióhoz.
A szerelvény közel 10 -12 tonna volt. A gyerekek nagyon élvezték a műsort. Még Ádám a feladatra készült, koncentrált, ők néma csöndben ültek, majd amint megmozdult, elindult a Fliegl pótkocsi, hangos sikításba, örömujjongásba kezdtek.
Aztán fordult a kocka. Egyszer csak az óvodások próbáltak Darázs Ádám helyébe lépni, ugyanis egy nagy sereg gyerek próbálta elhúzni a traktort és a Fliegl DK 110 típusú pótkocsit.
Természetesen nem csak Ádám volt erős aznap délelőtt, hanem a csapatnyi óvodás is bizonyított
(s némi kis segítséggel, amiről persze ők semmit sem sejtettek) sikerült nekik is elhúzni a szerelvényt.
Egy igazán eseménydús, remek délelőttöt töltöttünk el az ovisokkal, Darázs Ádámmal, s szívesen mondtunk igent a felkérésnek, hogy pótkocsinkkal részt vegyünk az „ovis Guinnes rekord felállításában”.
Forrás: www.fliegl-agrartechnik.de
Guinness-rekord
Guinness-rekordot döntött az új New Holland CR10.90: 8 óra alatt majdnem 800 tonna búzát takarított be a világ legerőteljesebb, 653 LE-s kombájnja – ezzel az előző csúcstartót mintegy 120 tonnával megelőzte. A New Holland így visszanyerte a Guinness Világrekorder címet. A kizárólagos forgalmazó AGROTEC Magyarország Kft. kínálatában a jövő évtől már elérhetőek lesznek hazánkban is ezek az elképesztő teljesítményű gépek.
Az eredmény szemlélteti a CR10.90 felülmúlhatatlan teljesítményét és hatékonyságát – mondta Hedley Cooper, a betakarítógépekért felelős termékmenedzser, majd hozzátette: különösen, ha azt is számításba vesszük, hogy a fennálló rekordot – amely 675,84 tonna volt – mindössze 6 óra és 36 perc alatt sikerült megdöntenie a New Holland gépnek.
A csúcsdöntő rekordot augusztus 15-én állították fel, egy angliai farmon. A szántóföldet Santiago búzával vetették be 2013 őszén, 2014 májusában pedig kiválasztották a rekordkísérlet felállítására.
A betakarítást valamivel 11 óra után – 11 óra 17 perckor – kezdték el; az időjárás változékony volt: a hőmérséklet 18 és 21˚C közötti alakult, délután fél hattól állandóak voltak a kisebb-nagyobb záporok. A CR10.90-es átlagos áteresztőképessége óránként 99,7 tonna volt, a maximum pedig 135 t/óra. Az átlaghozam hektáronként 9,95 tonna volt, a nedvességtartalom pedig 16,2%. A rekordkísérlet során – a betakarított tonnákra levetítve – 1,12 literüzemanyagot fogyasztott a kombájn.
A csúcsdöntő CR10.90 – a legkorszerűbb technológiás betakarítógép
A csúcsdöntő CR10.90 az egyedi New Holland-fejlesztésű Twin Rotor™, ikerrotoros technológiának köszönheti hatékonyságát: a Twin Pitch rotor konfigurációt – amellyel a nedves, nyirkos és nehéz búzában vagy árpában mintegy 10%-os kapacitásnövekedés érhető el – a DFR (Dynamic Feed Roll™) rendszerrel ötvözték. Az utóbbi a cséplő és leválasztó rendszer legnagyobb újítása, mivel a hosszanti ikerdobok elé beiktatták a DFR dobot, amely biztosítja a folyamatos és egyenletes terményáramot váltakozó hozam- és terménykondíciók esetében is. Mindkét fejlesztés nélkülözhetetlennek bizonyult – különösen a délutáni változékony körülmények között.
A Cursor 16 erőforrással szerelt 653 LE-s CR10.90 megfelel a legújabb és legszigorúbb Tier 4B károsanyag-kibocsátási előírásoknak. A kedvező talajtömörítő-hatást a kuriózumnak számító Terraglide™ rugózású SmartTrax™ gumihevederes járószerkezettel éri el az új CR.
Az új, 10 m hosszú ürítőcsigának, valamint a tiszteletet parancsoló, másodpercenkénti 142 liter kiürítési sebességnek köszönhetően a munka gyors és egyenletes volt. A CR10.90 IntelliSteer™ robotkormányzással pedig gond nélkül elérhető az 1-2 cm-es visszatérési pontosság, nagyban növelve a 840CD típusú adapter munkájának a hatékonyságát.
„A Guinness Világrekord cím elnyerése megerősített bennünket abban, hogy a CR10.90-es kombájn a New Holland betakarítógépek csúcskategóriás kombájnja, biztosította magának hosszú időre a piacvezető pozícióját – jelentette ki Carlo Lambro, a New Holland Agricultural igazgatója. Majd hozzátette: A világcsúcsot felállító kombájnt a Zedelgemi központunkban, Belgiumban gyártjuk. A széria a New Holland által 40 évvel ezelőtt kifejlesztett ikerrotoros technológia, a Twin Rotor™ szerint működik. Ügyfeleinknek a lehető legjobb és legmegfelelőbb technológiai megoldásokat kínáljuk, és folyamatosan azon dolgozunk, hogy a gépek teljesítménye töretlenül növekedjen.”
Kombájnok két színben
Az AGCO konszernhez tartozó Massey Ferguson (MF) és Fendt cégek kombájnjai ezentúl az olaszországi Breganze-ban, a volt Laverda gyárban készülnek. Itt mutatták be az új 5- és 6-rázóládás modelleket piros (MF) és zöld (Fendt) színben. A közelmúltban teljesen felújított üzemben évi 1500-2000 kombájn gyártását tervezik a következő öt teljesítménykategóriában:
130-155 kW (175-210 LE), MF Activia/Fendt E, 5-rázóládás
200-225 kW ((275-305 LE), MF Activia S/Fendt L, 5- v. 6-rázóládás
230-265 kW (305-360 LE), MF Beta/Fendt C, 5- v. 6-rázóládás
280-300 kW (380-405 LE), MF Centora/Fendt P, 8-rázóládás
365 kW (495 LE), MF Delta, Fendt X, hibrid-rendszer
A már piacra került MF Activia S és a a Fendt L szériákban a legfontosabb újdonságok között megemlítendő a Proline kabin a Tech-Touch 2, illetve Variotronic kezelőpult és a 7,4 literes Agco-Power motor, valamint a 6,8 méter széles Power-Flow vágóasztal. A nagyobb MF Beta és Fendt C szériák erőforrása már egy 8,4 literes összlökettérfogatú motor, és a 7,7 m széles vágóasztaluk, amely vágási-magasság ellenőrző egységgel rendelkezik.
Vision of the future – jövőkép a Massey Fergusontól
A kétévente megrendezett, nagyszabású Vision of the future (jövőkép) rendezvényen a Massey Ferguson egész Európából várta a meghívott gazdálkodókat, két hét alatt összesen 6.000 embert.
Az MF Beauvais-ban (Párizs) tartott eseményén a vadonatúj fülkegyár mellett értékes előadásokat hallhattak a látogatók például az élelmiszer-igény változásáról 2050-ig globális szinten .
Massey Ferguson – a legnagyobb traktorgyártó a világon
A piros prémiummárka évente 200.000 traktort gyárt le, amely a teljes globális traktorpiacnak körülbelül a 20%-a. A piaci részesedés a világ egyes részein még nagyobb, mint húsz százalék: vannak olyan helyek a Földön, ahol a traktort hívják „Fergusonnak”. (Mint az amerikai terepjáró Jeep-et, amelyből ered a magyar „dzsip” szó is és kategóriát teremtett).
Jövőbeni kihívások – mit fog enni 9 milliárd ember?
2050-re az előrejelzések szerint kilencmilliárd ember él majd a Földön. Ez 2 milliárddal több, mint jelenleg és többszöröse a száz évvel ezelőttinek. A problémát fokozza, hogy nem az étkezés szempontjából pazarló világrészek fejlődnek népességben, mint például Észak-Amerika vagy Európa, hanem Afrika, Kína, India és Brazília. A „fekete” kontinens lélekszáma akár duplájára is nőhet 2050-re. A helyzet tehát aggasztó és a megoldásokban sem dúskálunk.
A leglogikusabb a termőterületek növelése lenne, de ennek hatalmas ára van és nem kivitelezhető nagy mennyiségben. Brazíliában és Afrikában még bőven akad művelhető terület, azonban az előzőben az esőerdők kiirtásával lehet csak területet növelni, utóbbiban pedig csak a sivatag megművelésével. Mindkettő olyan éghajlati változásokat eredményezhet, amely akár ellehetetlenítené az európai gazdálkodást az éghajlatváltozás miatt. A termőterület jelentős növelése tehát nem megoldás.
Nem csak a növénytermesztés áll rosszul globális élelmezés szempontjából: az állattenyésztésben már eddig is duplájára nőtt a húsfogyasztás a 30 évvel ezelőttihez képest egyes régiókban. Indiában 1985-ben 20 kg/hús volt az átlag adag, 2010-ben már 50 kg/fő. Kínában, Brazíliában hasonló a helyzet.
Megoldás a problémákra
A járható megoldás a jelenlegi technológiák hatékonyabb felhasználása lehet. Ugyan nagy utat tettünk meg a kezdetekhez képest, de még tovább kell lépni. A termésátlagok drasztikusan ugrottak a múlthoz képest: a 18. században például kézi művelés mellett egy hektáron átlagosan 0.74 tonna termény érett be. A 20. század elején már 2.4 t/ha volt az átlag, 2010-ben a fejlett régiókban pedig már 9t/ha. Azonban még mindig fejlődni kell és, aki belátja, hogy a fejlődés csak modern és hatékony gépekkel lehet annak lesz jövője is a mezőgazdaságban.
Az MF öt éve megkezdte jövőbemutató fejlesztéseit. Az első pillér, hogy egyszerűen kezelhető, egységes gépeket kell gyártani. Az MF traktorokban már sok éve 85-től egészen 400 LE-ig ugyanott vannak a kezelőszervek, ugyanaz a kar/potméter/szerv kezel egy-egy funkciót, amely jelentősen megkönnyíti a gazdálkodók életét. A másik fontos pillér a kifinomult és takarékos motorok üzemanyag érzékenységének a csökkentése főleg a kelet-európai térségben. A sokat tapasztalt SISU (,amit minden MF gép használ erőforrásként) erre a kérdésre garantált megoldást jelent. A harmadik pillér az alacsony fenntartási költségek. Egy MF traktor vagy kombájn üzemelési költsége akár 25-30%-kal is kevesebb lehet a versenytársainál az üzemanyag-fogyasztás csökkenés és minőségi alkatrészek végett.
Forrás: www.austrodiesel.at
Olvasta már?
- Új Pantera 4502-H 1,7m hasmagassággal
- Zetor Roadshow
- 24 tonnás Krampe pótkocsi
- Bemutatkoztak a legújabb Vogel-Noot munkagépek a gyakorlatban is
- A 700 Vario. A maximalista