Augusztusban érkezett a sajtóhír, hogy a német gépgyártó óriás bővíti a TUCANO betakarítógép családját, ami sok újdonságot és változást hozott a középkategóriás CLAAS kombájnok „életébe”. Az Axiál Kft. forgalmazásában álló TUCANO 570 APS HYBRID típusú betakarítógép tesztelésére a Baranya megyei székhelyű Belvárdgyulai Mezőgazdasági Zrt. területén került sor októberben. A gép kukorica betakarításban vett részt, ahol a betakarított termésátlag 12,5 t/ha volt, 17–22%-os víztartalommal. Gépkezelői tapasztalat egyebek mellett, hogy az új gépet erősebb motorral szerelték és megnövelték a teljesítményét, így hatékonyabb munkavégzés valósítható meg. A szépen csengő tapasztalatok mellett nézzük meg, mit is rejtenek magukban valójában az új TUCANO-k.
A kombájn három sorozatban áll a gazdálkodók rendelkezésére. Az 500-as sorozat APS HYBRID SYSTEM-mel, a 400-as sorozat APS-szel, míg a 300-as széria a hagyományos cséplőrendszerrel készül. Utóbbi kettő szalmarázóládás kivitelű.
A három dobos APS (Accelerated Pre-Separation) cséplőrendszer cséplődob átmérője 450, dobszélessége a kombájn nagyságától függően 1320, illetve 1580 mm. A gyorsítódob gondoskodik a terményáram 3-ról 20 m/s átáramlási sebességre történő szétterítéséről, illetve arról a nagy centrifugális erőről, melynek következtében a magok 30 százaléka már a gyorsítódob alatti előkosárnál kicséplésre kerül. A gyorsítódob, a cséplődob és az utóverődob szinkronhajtású, így a termény egyenletes terményáram mellett kíméletesen kerül kicséplésre.
A 300-as sorozat gépeiben a hagyományos CLAAS cséplőrendszer – egy szintén 450 mm átmérőjű cséplődobbal – dolgozik.
Az új TUCANO 570-es csúcsmodell jelentős többletteljesítménnyel bír a korábbi típushoz képest, ezáltal a CLAAS APS HYBRID SYSTEM, az APS cséplőrendszer és a ROTO PLUS másodlagos leválasztás együttesen növeli az áteresztőképességet kíméletes szalmakezelés mellett.
Míg a LEXION HYBRID rendszere két rotorral dolgozik, addig a TUCANO HYBRID-ben egy 570 mm átmérőjű rotor forog. Ezzel alacsony fordulatszám mellett is elegendően nagy centrifugális erő érhető el, amivel maximális a leválasztás és nagyon kíméletes a szalmakezelés. A TUCANO HYBRID-nél az APS cséplőrendszer fordulatszáma a ROTO PLUS másodlagos leválasztó rendszer rotor-fordulatszámától függetlenül beállítható. Az APS HYBRID SYSTEM modelleknél ezáltal a gépkezelő a teljes betakarítási folyamatot egyénileg igazíthatja a változó betakarítási feltételekhez.
Az új TUCANO modellek hibrid változatainak rotorja variátorhajtást kapott, amellyel a rotor sebessége 480–920 ford./perc között fokozatmentesen állítható, kezelése pedig a CEBIS rendszeren keresztül történik. Néhány másodperc alatt a gépkezelő módosíthat a másodlagos leválasztás beállításain, annak érdekében, hogy minden körülmény között kiváló maradjon a szalma minősége. Száraz körülmények között, rövid szárú szalma esetén a fordulatszám csökkentésével a rosta terhelése csökkenthető. Amennyiben pedig a gép teljes áteresztési teljesítményére szükség van, akkor a rotor fordulatszáma egyszerűen ismét megemelhető. A hatodik rotorkosár-szegmens nyitásával a leválasztási felület megnő, így akár 15 százalékkal nagyobb leválasztási teljesítmény érhető el.
A hibrid modell rotortakaró lemeze mechanikusan állítható. Az első és második rotorkosár-szegmensek egymástól függetlenül zárhatók, így a gépkezelő a betakarítási feltételeknek megfelelően változtathatja a rotor leválasztási felületét, így mindig a maximális áteresztést érheti el. A nyitáshoz-záráshoz szükséges állítókar a gép bal oldalán könnyen hozzáférhető. Mindkettő vagy csak az első kosár zárható. Nagyon száraz körülmények között ezzel az állítási lehetőséggel a rosta terhelése csökkenthető. Nedves körülmények között viszont a nagy leválasztó felület a hatékony másodlagos leválasztáshoz használható.
Egy további opció az új TUCANO HYBRID-nél az elektronikusan állítható rotorterelő lemez, amellyel a gépkezelő a CEBIS-en keresztül kényelmesen és gyorsan befolyásolhatja a szalmaszecskázó terhelését. A szalma nedvességétől és minőségétől függően az anyagáram így mindig középen kerül a szecskázóhoz. A szalmaszecskázót eddig manuálisan kezelhető mechanikus tengelykapcsolóval lehetett ki- és bekapcsolni. Az új TUCANO modellek esetében a szecskázó a szalmaterelő lemez elektrohidraulikus szecskázási helyzetbe fordítása után és a cséplőrendszer indításával egyidőben, automatikusan bekapcsolódik.
Az összes új modell megjelenés, kényelem és kezelés tekintetében számos lényeges alkotóelemet és felszereltséget örökölt a LEXION-tól. Már első ránézésre feltűnik a felső ürítésű magtartály. Ezáltal az ürítési teljesítmény átlagosan 30 százalékkal, 105 l/s-ra emelkedett a TUCANO 440-570 típusoknál. Ennek köszönhetően a 9000 literes magtartály kevesebb, mint 2 perc alatt kiüríthető, illetve megkönnyíti a hozzáférést a karbantartás során. A hosszabb ürítőcsigák alkalmazásával a szélesebb vágóasztal és magasabb szállító jármű esetén is biztonságos és veszteségmentes az ürítés folyamata. A magtartály töltöttségét és a termény minőségét a gépkezelő könnyen ellenőrizheti a vezetőfülke hátulján középre helyezett széles kémlelő ablakon keresztül. Mint ahogy a LEXION-nál, így az új TUCANO-nál is a magtartályfedél elektromosan nyitható a kartámaszon található gomb segítségével.
Minden új TUCANO modellnél a CEBIS segítségével a cséplőkosarat hidraulikusan lehet állítani, amely túlterhelés ellen egy hidraulikus akkumulátorral védett. A kosár hidraulikusan előfeszített és a nyomáscsúcsoknál automatikusan kinyílik, majd automatikusan visszaáll a beállított munkapozícióba.
További új funkció a CEBIS vezérlőrendszerben az automatikus terménybeállítás csakúgy, mint a beépített hátsó kamera. Több mint 35 terménytípusra van gyárilag előre beprogramozott beállítás. Ezenkívül további saját tapasztalati értékek is elmenthetők és bármikor előhívhatók. A kezelés a multifunckiós menetkaron, vagy a CMOTION kezelőkaron keresztül végezhető el.
Az automatikus kormányzás az új S10 vagy az S7 terminálon keresztül történhet, ezek gyárilag kerülnek beépítésre. Opcióként választható az új GPS PILOT FLEX kormányzás is az S7 terminállal.
Az összes TUCANO modellt Mercedes-Benz OM 936LA típusú, 7,7 liter lökettérfogatú, korszerű dízelmotorokkal szerelik, amelyek már a Tier 4 normákat is teljesítik. A kipufogógáz-utókezelést az SCR (szelektív katalikus redukció) és az EGR (hűtött kipufogógáz visszavezetés) rendszer látja el.
A friss levegőről a forgó hűtőkosarak gondoskodnak. Az aktív előtisztításnak köszönhetően kevesebb részecske kerül a két levegőszűrőbe. A szűrők felületét az új motorokhoz igazították és lényegesen megnövelték. Mindez a karbantartási intervallumok jelentős meghosszabbítását eredményezik.
A LEXION-tól átvett 4-TRAC összkerékhajtással az új TUCANO-k vonóereje 30 százalékkal is nagyobb lehet. Ez a kiváló hatásfokú összkerékhajtás rendszer két központi hidrosztatikus motorral működik, amelyek a hátsó hídban vannak elhelyezve. Az összkerékhajtás egyszerűen, egy gombnyomással kapcsolható. A mellső kerekek gumiabroncsai általában 800/65 R32, a hátsók 500/70 R24 méretűek, amelyekkel a kombájnok szélessége adapterek nélkül 3,8 méter.
Új központi zsírzó berendezés gondoskodik arról, hogy minden zsírzópont automatikusan a megfelelő mennyiségű kenőzsírral legyen rendszeresen ellátva. A zsírzási pontok kenési intervallumait és a szükséges mennyiséget csak egyszer kell beprogramozni.
Az új TUCANO kombájnokhoz a CLAAS adapterei közül is széles választék áll rendelkezésre, úgymint a hagyományos gabona vágóasztalok, az új CERIO és VARIO adapterek, a FLEX vágóasztal szójához és borsóhoz, az összecsukható vágóasztal, a „SWATH UP” adapter a rendről történő betakarításhoz, valamint a SUNSPEED napraforgó adapter, továbbá a CONSPEED és a CONSPEED LINEAR kukorica adapterek.
Az új CLAAS TUCANO kombájnok főbb műszaki jellemzői: