Ez a köznyelvben farmmindenesnek elnevezett kategória a nevében is hordozza, hogy a különböző profilú családi kisgazdaságok alaptraktora, amely egyaránt jól használható különböző munkák elvégzésére a szántóföldön a rét- és legelő gazdálkodásban, az állattartó telepeken és a szállításban, ill. rakodásban is jól teljesít. Nyugat-Európában ezekhez a traktorokhoz szinte hozzánőtt a homlokrakodó gémje, amely akkor is fent marad a traktoron, ha éppen szállít, vagy a szántóföldön végez munkát. A kezelés szempontjából is úgy tervezik ezeket a traktorokat, hogy a kezelésüket a gazdák és családtagjaik is könnyen megtanulhassák azt. Általában nincsenek túlelektronizálva sem, persze a legtöbbjük opciós tételekkel felturbózható a 200 LE-sök szintjére. Mivel a piaci részesedésük ennyire jelentős, ezért a legtöbb traktorgyártó kínálatában megtalálhatók több motorteljesítményű modellekből felépülő családokat képezve. Ezekre jellemző, hogy azonos komponensekből épülnek fel, a családon belül általában ugyanazt a motort használják, de különböző teljesítményekre beszabályozva. A kategóriára jellemző, hogy a sebességváltójuknál, a hátsó TLT hajtásnál, a hidraulikus rendszerüknél, valamint a fülke felszereltségénél többféle választható opciót és alternatívát tartalmaznak, amelyekkel nemcsak a traktorok műszaki tartalma, a nyújtott szolgáltatásaik minősége, hanem az áruk is befolyásolható. Mindezek azt mutatják, hogy a kategóriát igyekeznek a gyártók a felhasználók igényeihez, felkészültségéhez és pénztárcájához is igazítani. Ez a traktorkategória a legtöbb traktorgyártó kínálatában szerepel. Csak a hazai piacon 24 traktorgyár, mintegy 200 traktortípusa és típusvariánsa közül választhatnak a vásárlók. A nyugati gyártók mellett kelet-európai-, török és ázsiai (kínai, indiai, japán és dél-koreai) traktorgyártók is jelen vannak a kínálatukkal. Mivel erős a kereslet a kategória iránt és egyben nagy a konkurencia is, a gyártók többsége dinamikusan fejleszti traktorait és igyekeznek – ha rövid időre is – piaci előnyöket szerezni, ill. az új innovációkkal a gazdákat elcsábítani, hogy a régebbi traktoraikat új modellre cseréljék. Ezeknél a használt traktorok forgalma is az egyik legjelentősebb, mivel a kereskedő legtöbbször csak úgy tud eladni új modellt, ha a régebbit visszaveszi és beszámítja az új árába. Ezek a traktorok átlagban három gazdánál is szolgálnak az élettartamuk során.
A cikkünkben 12 különböző gyártmányú traktort vettünk górcső alá, amelyek az elmúlt két évben kerültek a piacra, azaz viszonylag új fejlesztésnek tekinthetők és paramétereikben kiállják az összehasonlítás próbáját (lásd a táblázatokat). Azon 12 gyártó egy-egy modelljét választottuk, amelyek a legnagyobb piaci részesedéssel bírnak a hazai eladásokból. Kihagytuk közülük a Belarus/MTZ 1221.4 modellt, mivel több tekintetben sem állta volna ki az összehasonlítást, ugyanakkor el kell ismernünk a legalacsonyabb árfekvésű kategóriában.
A traktorok motorikus jellemzése
A farmmindenes (Utility) kategória felső (130–140 LE-s) határát képviselő modellek egy kivételtől eltekintve korszerű, elektronikus vezérlésű, négyhengeres, hengerenkénti négyszelepes, 4,1–4,9 liter lökettérfogatú common rail közös nyomócsöves befecskendezésű (CRD) dízelmotorral rendelkezik. Egyedül a Kubota M 135 GX-III motorjának lökettérfogata lóg ki a sorból a maga 6,1 literével. A motorok többsége kardánhajtású munkagépes üzemben és szállításban igénybe vehető Boost teljesítménynövelővel (Dual Power), ill. Eco módusszal is rendelkezik, amellyel üzemanyagot lehet megtakarítani. Ez traktoronként – még ugyanazon típusú motor esetében is – eltérő (plusz 6 és 30 LE közötti) teljesítménytöbbletet jelent, amely minden bizonnyal a hajtáslánc terhelhetőségével is összefügg. A motorokon egyre nagyobb teljesítményű hűtőpakettek találhatók, hőmérséklet vezérlésű Visco-rendszerű állítható légszállítású elektromos meghajtású hűtőventilátorokkal, amelyek optimális szinten tartják a motorok üzemi hőmérsékletét és kevesebb teljesítményt vesznek el a motortól. Az összehasonlításban szereplő traktorok motorja kivétel nélkül első- vagy második generációs SCR (Selectiv Catality Reduktion) füstgáz-katalizátorral rendelkezik, amelyet DOC (dízeloxidációs) katalizátorral és/vagy DPF (Dieselpartikelfilter) szilárd részecskeszűrővel is kombinálnak. Így a motorok néhány kivételtől eltekintve (Deutz-Fahr, Landini) a jelenleg legszigorúbb US EPA Tier4 final/EU Stage IV. levegőtisztaság-védelmi követelményeknek felel meg.
Az összehasonlításban szereplő traktorok közül ötben ugyanaz az FPT (Fiat Powertrain) NEF N45 típusú alapmotor található. Ez a motor nemcsak a motorgyártóval azonos (CNH Industrial) konszernhez tartozó traktorgyárak egyes modelljeinél (Case IH, New Holland, Steyr), hanem idegen márkák traktorainál is megjelenik (Claas, Landini), minden bizonnyal azért, mert az egyik legjobb paraméterekkel rendelkező motor a piacon, amely a Hi-eSCR katalizátorral szerelt Case IH Maxxum 145 és a Steyr Profi 4145 traktorokban szolgáltatja a legnagyobb névleges és Boost (145/175 LE) teljesítményt. Nagy (40-41%) a motor nyomatéki rugalmassága, valamint a maximális nyomatéka, amelyek előnyei nagyobb vonóerő-kifejtésnél és munka közben jelentkező terhelésingadozások leküzdésével mutatkoznak meg. Kedvezőek az üzemanyag-fogyasztási mutatói és hosszú – 600 üó – a szervizciklus (olajcsere) intervalluma. Ez utóbbi mutató tekintetében a traktorok többségénél a 600 üzemóra szervizciklus a jellemző, de 500 üzemórás ciklusok (Claas, Landini, Zetor) is előfordulnak, ugyanakkor a John Deere 6135R traktor motorja 750 üzemórás ciklusú szervizt igényel csak.
NEW HOLLAND T6 SZÉRIA
Traktorkínálatunk egyik legkelendőbb darabjai a New Holland T6 erőgépek, amelyek 2017-től immár új köntösben, még magasabb alapfelszereltség-szinttel és immár a Tier4B emissziós szintet teljesítő erőforrásokkal érhetőek el. A T6-osok a szállítási feladatok mellett könnyebb szántóföldi munkálatok ellátására ugyanúgy gazdaságosan használhatóak, mint nagyobb motor- vagy hidraulika teljesítményt és vonóerőt igénylő talaj-előkészítő munkák teljesítésére. A széria gazdag alapfelszereltsége magában foglalja a 40 km/h (opcionálisan 50 km/h) menetsebességet biztosító 16x16-os Electro Command csoport PowerShift sebességváltót. Választható továbbá az alacsony motorfordulatot garantáló 17. ECO fokozat és az extra lassú, 190 m/h menetsebességet biztosító mászó fokozat is. A New Holland által tervezett és gyártott, többszörösen díjnyertes Auto Command™ fokozatmentesen változtatható áttételű sebességváltó (CVT) a T6.145, T6.155, T6.165 és T6.175 új modellekre érhető el. A T6-os tágas rugózott kabinja a gépkezelő kényelmét szolgálja. Szintén alapfelszereltség a légkondicionáló, a rugózott vezetőülés, a teljes értékű utasülés és a dönthető kormányoszlop is. Az a gépkezelő, aki egy T6 traktor légrugós üléssel ellátott 4 oszlopos, tágas Horizont kabinjában ül, igazán nagy kényelemben töltheti munkanapjait.
Molnár István, New Holland termékmenedzser – traktorok
Agrotec Magyarország Kft
A másik leggyakoribb motor az értékelt traktorokban az Agco Power (Sisu) 4,4 és 4,9 literes AWF típus, amely az AGCO Konszern-hez tartozó traktormárkákban (Fendt, Massey Ferguson, Valtra) szolgáltatja a teljesítményt. Teljesítményparamétereit tekintve valamivel elmarad az FPT NEF motor által nyújtott teljesítményektől. Egyéb paramétereit tekintve szintén jónak mondható. A legnagyobb teljesítményt és nyomatékot a Massey Ferguson 6714 S traktorban nyújtja. Relatíve jó paraméterekkel rendelkezik a Fendt 313 44 AWF motorja is, amely kisebb (4,4 literes) lökettérfogattal ugyanazt a teljesítményt nyújtja, mint a Valtra 134 4,9 literes 49 AWF motorja.
A Deutz-Fahr, a John Deere és a Zetor a saját motorjait építi be a traktoraiba, ezek a 4,1 és 4,5 liter lökettérfogatú CRD motorok, amelyek viszonylag nagy maximális nyomatékukkal hívják fel magukra a figyelmet. A motorok hengerűrtartalomra vonatkoztatott fajlagos max. teljesítményük és nyomatékuk tekintetében 32,2–38,9 LE/l, ill. 126,7–155,6 Nm/l paraméterekkel az FPT NEF N45 típusú motor kiemelkedik a mezőnyből, de ugyancsak jónak mondható a Deutz TCD 4.1 motor 36,6 LE/l fajlagos max. teljesítménye, ill. kiemelkedően legjobb a 163,9 Nm/l fajlagos max. nyomatéka. A traktorokban üzemelő Agco Power motorok 32-33 LE/l, ill. 129–135 Nm/l mutatókkal a középmezőnybe tartoznak. A Zetor Forterra 140 HD motorja sem szégyenkezhet a 33,4 LE/l, ill. 148 Nm/l mutatókkal. Ebből a szempontból a Kubota M135GX 23,8 LE/l és 93 Nm/l mutatói bizonyultak a leggyengébbnek.
A sebességváltó-megoldások
Az összehasonlításban szereplő traktorok alapfelszereltségéhez – egy a Fendt 313 Vario – kivételével különböző (16/16; 24/24; 30/30) fokozatszámú, terhelés alatt is kapcsolható (powershift) sebességváltó tartozik, de több traktormodell opcióban több fokozatú (pl. 32/32 vagy 36/36) alternatív powershift sebességváltó, vagy fokozat nélküli (CVT; CVX; IVT; TTV; Dyna VT; AutoCommand stb.) váltóval is rendelhető. A fokozatokkal rendelkező váltók zöme 3–6 terhelés alatt kapcsolható fokozatot tartalmaz, kivétel a Kubota M 135GX III. modell, amelynek a 24/24 fokozatú váltóján belül 8 terhelés alatt kapcsolható fokozat is rendelkezésre áll, amely nagyobb rugalmasságot biztosít munka közben. Nagy különbségek adódnak a 4–12 km/h között kapcsolható munka-sebességfokozatok számában, amelyek 7 és 14 között változnak. A legtöbb munkafokozattal 14-el és 13-al a két 30/30 fokozatú váltóval szerelt Valtra N 134 és a Zetor Forterra 140 HD traktorok rendelkeznek. A 24/24 fokozatú váltókon belül 8-9 a munka-sebességfokozat, a 16/16 fokozatú váltóknál pedig a 7 munkafokozat a jellemző. A több munkasebességi fokozat akár a manuális, vagy a robotizált léptetésű sebességváltók esetében a munkasebességek optimálisabb megválasztását teszi lehetővé. A fokozatos váltók többsége félautomata, vagy automata kapcsolású, sőt előre is programozható.
Az automata és az előre programozható funkciók azonban több modellnél is opciós tételként szerepelnek. Az elektronikus vezérlésnek köszönhetően a powershift váltók nagyobbik részénél több (3-4) előre választható üzemmód (módusz) is található (Eco, Transport, Field, PTO), amelyek a motor teljesítményét és fordulatszámát a terheléseknek megfelelően szabályozzák. Az Eco üzem esetén a traktor motorja, a névleges fordulatszám 70–75%-án szolgáltatja a kívánt sebességeket és vontatási teljesítményt. A fokozat nélküli váltók nyújtják a legtöbb előnyt az üzemelés során, de ennek ára van, ugyanis 20–25%-kal többe kerülnek az ilyen váltóval felszerelt traktorok. Ezek biztosítják legjobban, ill. automatikusan a motor és a sebességváltó optimális működését, amely üzemanyag-fogyasztásban, munkateljesítményben és -minőségben mutatkozik meg, és nagymértékben tehermentesíti a traktor vezetőjét is.
A traktorok zömének alapkivitelben 40 km/h a végsebessége, de legtöbbjüknél opciósan 50 km/h max. sebesség is rendelkezésre áll. Ez utóbbi azonban feltételezi a fülke és a mellső tengely hatékony rugózását is, mert egyébként a traktor vezetőjét káros lengések terhelhetik. Az összehasonlításban szereplő traktorok közül a sebességváltó tekintetében a Fendt 313 Vario fokozat nélküli sebességváltójával, a Valtra N134, a Kubota M135 IntelliShift, a Deutz-Fahr Agrotron 6.150.4 CShift, a New Holland Dual Command és a Zetor Forterra 140HD megbízhatóan működő, terhelés alatt kapcsolható sebességváltói emelhetők ki.
A TLT hajtások
Ezeknél a traktoroknál fontos funkcionális egység, a hátsó TLT hajtás és bizonyos esetekben a mellső TLT-is (pl. kompaktorok, frontkaszák stb. üzemeltetésénél). A hátsó TLT hajtás nélkülözhetetlen az aktív talajművelőgépek (pl. forgóboronák) műtrágyaszórók, vetőgépek, permetezők, szálastakarmány betakarítók, vagy éppen szervestrágyaszórók, ill. hígtrágyaszállító-kijuttató tartálykocsik stb. üzemeltetéséhez. Ezek minimum kétfokozatú TLT hajtást követelnek meg a traktoroktól, amely szinte minden traktornál rendelkezésre áll már alapfelszereltségként. Leggyakoribb az Eco fokozatokat is tartalmazó 540/540R/1000 f/min háromfokozatú hátsó TLT. A traktorok mintegy felénél opcióban 540/540E/1000/1000E f/min négyfokozatú, szinte minden igényt kielégítő TLT hajtás is elérhető, amellyel a legoptimálisabb teljesítmény-átvitel valósítható meg. Ez azonban mind a hajtásláncban, mind a kapcsolószerkezetekben jelentős különbségeket mutat. Több traktorhoz (Case IH, Fendt, Massey Ferguson, Steyr, Valtra, Zetor) útarányos TLT is rendelhető opcióban.
A terhelés alatti elektrohidraulikus TLT kapcsolások a jellemzőek, a legjobbak a kardánhajtásokat kímélő lágy indítással, fokozattal is rendelkeznek. Az elektrohidraulikus működtetés lehetővé teszi a hátsó sárvédőkre kitelepített kapcsolók alkalmazását is, amely a munkagépek fel- és lekapcsolásánál jelent előnyöket. A traktorok zöménél alapfelszereltségként is rendelkezésre áll, ill. opcióként érhető el az automata TLT funkció, amely a hátsó függesztőszerkezet működtetésével szinkronizált. A függesztett és féligfüggesztett munkagépek kiemelésekor (pl. fordulókban) automatikusan szétkapcsolja a TLT hajtást és a munkagép leeresztésekor automatikusan visszakapcsolja azt. A mellső TLT hajtás tekintetében a traktorok általában a standardnak tekinthető egy fokozatú 1000 f/min hajtással rendelkeznek, kivételt képez a Fendt, amely 540 f/min fordulatú TLT is ajánl. Az egyes traktormodellek a motorteljesítményüket eltérő (60–80%-os) mértékben képesek TLT hajtáson keresztül átadni a munkagépeknek, amely a hajtáslánc átviteli hatásfokát minősíti. A standard TLT hajtások összehasonlításában a legtöbb igényt kielégítő négyfokozatú megoldással a Deutz-Fahr Agrotron 6150.4 és a Zetor Forterra 140 HD rendelkezik, de a Case IH, a Fendt, a John Deere, a Massey Ferguson, a New Holland és Steyr Profi is a gyakorlatban felmerülő hajtásigényeket képes teljesíteni.
Zetor Forterra 140 HD
A Zetor márka generációról generációra a hagyományt és folyamatos fejlődést testesíti meg a megbízhatóság és tartósság jegyében. A Forterra HD 140-re leginkább a kisgazdaságok vezető-, illetve a nagygazdaságok középuniverzál traktoraként tekinthetünk, ami szállítási, ápolási és talajelmunkálási munkák elvégzésére egyaránt alkalmas. E típust a hazai felhasználói körnek magas felszereltségszinttel kínáljuk. Az opcionális lehetőségek között van a front TLT és 3-pont felfüggesztés, ugyanakkor homlokrakodóval is szerelhető. Csekély alkatrészigénye ellenére készletről, gyors szállítási határidővel biztosítjuk a pótalkatrészeket a Forterra tulajdonosok számára. Megjegyzendő, habár a traktorra nem jellemző a meghibásodás, ajánlott a 300 üzemóra szervizciklus betartása. Szervizünk kedvező anyag- és munkadíj árak mellett biztosítja mind a kötelező, mind meghibásodásból eredő szervizellátást.
Kasó Tamás, ügyvezető
K&B Gépudvar Kft
Case IH Maxxum széria
A Maxxum traktorszéria több mint 2 évtizede segíti a gazdálkodókat a könnyebb és hatékonyabb munkavégzésben. 3 modellváltozatával – standard, Multicontroller és CVX – legyen az állattartó telepi, növénytermesztésben, rétgazdálkodásban vagy közúton végzett szállítási feladat, minden igényt kielégít, minden körülmények között helyt tud állni az elvárásoknak megfelelően. A gazdaság méretétől vagy vállalkozási formától függetlenül mindenki megtalálja a saját igényeihez illő Maxxum modellt. A napi karbantartási és ellenőrzési szervizhelyek könnyen hozzáférhetőek. Jellemző a 600 üzemórás motorolajcsere-ciklus gyári motorolaj használata esetén. Országos szerviz- és alkatrészhálózattal legkésőbb 24 órán belül elérünk az ország minden egyes településére. Legfontosabb újdonságok az új szériánál: 115, 125, 135 és 145-ös típusok 4 hengeres, a Maxxum 150 6 hengeres motort kapott. Új külső megjelenés, új vezetőfülke külső és belső dizájn, új vezetőfülke kényelmi csomagok, kipufogó, fék, Tier4b normát teljesítő motorok, gyári szerelésű széles homlokrakodó kapcsoló keret, ISOBUS Class II és III rendszerek, továbbfejlesztett táblavégi fordulást segítő rendszer, teljes körű traktornavigációs kínálat, valamint széles abroncsválaszték jellemzi a szériát, ami már 2016. év végétől rendelhető.
Bogdán Gábor, CASE IH termékmenedzser
AGRO-BÉKÉS Kft.
Hidraulikus rendszerek
A traktorok zömének zárt központú Load Sensing típusú, változó terhelhetőségű a hidraulikus rendszere, amelyet különböző szállítási teljesítményű axiáldugattyús hidraulika szivattyú szolgál ki. A traktorok felének alapkivitelben 100 l/min alatti teljesítményű a hidraulika szivattyúja, de ezeknél is alternatív megoldásként rendelkezésre áll 20–30%-kal nagyobb teljesítményű szivattyú is. A szivattyú maximális szállítási nyomása 190 és 210 bar között változik. A szivattyú teljesítménye és a nyomás kihatással van a függesztő szerkezetek emelőképességére. A 100 l/min alatti teljesítményű szivattyúval rendelkező traktorok hátsó függesztőművének emelőképessége zömében 5800–6800 kg között alakul, a nagyobb szivattyúval rendelkezőké 7000 és 9200 között, természetesen ezt befolyásolhatja a traktorok üzemi tömege is. Az összehasonlított 12 traktornál a hátsó hidraulikus függesztőszerkezet terhelhetőségében több mint 60%-os különbségek is találhatók, a Claas Arion 460 5800 kg-os emelőképességével szemben áll a Deutz-Fahr Agrotron 6150.4 traktor 9200 kg-os terhelhetősége, miközben a két traktor megengedett össztömege 9000/9500 kg. A hátsó függesztőművek (és a rákapcsolt munkagépek) vezérlésére szinte minden traktoron Bosch EHR (elektro-hidraulikus) vezérlés található, amelynek fontos jellemzői a függesztett munkagépek helyzet-, erő- és vegyes szabályozása, a süllyedésgátló és lengéscsillapító funkciók. De több traktoron emelési magasság határoló és gyorskiemelő funkció is megtalálható.
Valamennyi traktornál megoldott a hátsó függesztő berendezés fülkén kívüli működtetése, a hátsó sárvédőkre kihelyezett kapcsológombok segítségével. Ez nagyban megkönnyíti a munkagépek fel- és lekapcsolását. A hidraulikaolaj munkavégző képességének megőrzését nagy teljesítményű olajhűtőkkel biztosítják a traktorokon. A traktorok egy részénél a hajtóműolaj és hidraulikaolaj egy olajháztartást alkot, míg másoknál elkülönített az olajtárolás. Ez utóbbi esetben eltérő lehet az olajcsereciklusok időtartama, amely költségmegtakarításokat eredményezhet.
A traktorok mindegyikénél a mellső hidraulikus függesztő szerkezet opciós tételként érhető el, amelyet egyre inkább a mellső tengely felfüggesztéssel együtt a motortartó alvázrészbe integráltak, amely kisebb kinyúlású kompakt kialakításokat eredményez. A mellső függesztő szerkezetek terhelhetősége általában 3000 és 4000 kg között változik, mintegy fele a hátsóénak. Egyedüli megoldást képvisel az opciósan rendelhető Valtra LH Link mellső függesztőmű, amely a mellső kerekek elfordulási szögét követve, szintén elfordul, így az arra függesztett munkagép is pontosan követi a traktor nyomvonalát kanyarodáskor. A traktorok minimálisan 2 pár külső hidraulikus fogyasztók működtetésére alkalmas kivezetéssel és elektrohidraulikus működtető szeleppel rendelkeznek, ez azonban a felhasználók többségénél kevésnek bizonyul, ugyanakkor valamennyi traktornál adott a lehetőség a bővítésre. Általában a 3-4 pár külső kivezetés már kielégíti a használati igények többségét. A Load Sensing rendszereknél a vezérlő szelepeken keresztül a külső hidraulikus fogyasztóknál mennyiségszabályozás is megvalósítható, amely a munkagépoldali hidraulikus fogyasztók vezérlése szempontjából fontos lehet. A legtöbb traktor hidraulikus rendszere tartalmazza a homlokrakodók működtetéséhez szükséges csatlakozásokat és vezérléseket is, amelyet általában egy külön joystickra telepítenek.
KUBOTA M 135 GX-III
Az egyik legkedveltebb modell. Bár kizárólag csak rugózott hidas változatot értékesítettünk, hiszen annyira kicsi az árkülönbség a fix hidas változattal szemben, hogy egy felhasználó sem volt hajlandó lemondani róla! Jellemzően amiatt választják ezt a márkát és ezt a modellt, mert gyakorlati felhasználói szempontból kiemelkedő tudást kapnak szolid ár és alacsony fenntartási költség mellett. Egyedülálló tulajdonságok: extrém kis fordulókör a „BiSpeed” kormányrásegítésnek köszönhetően, kivételesen alacsony fordulaton leadott nyomaték maximum, a 3x8 fokozatú terhelés alatti váltó, a nagy teljesítményű, de mégis egyszerű hidraulika rendszer, a jó súlyelosztás, és nem utolsósorban, az ebben az osztályban fontos nagy hasmagasság. A traktorok a lehető legegyszerűbben kezelhetőek, átlátható kezelőszerveikbe nem tud „belegabalyodni” senki. A legfontosabb tulajdonságot viszont csak a vásárlás után tudják megtapasztalni ügyfeleink, ez pedig a legendás KUBOTA megbízhatóság! A vevők számára megnyugvást jelent a 3 év, vagy 3000 üzemóra gyári Kubota garancia.
Szabó István, műszaki vezető
Két-Kata Kft.
Járószerkezetek
A traktorok hátsó hajtott tengelyét a legtöbb gyártó, kevés kivételtől eltekintve (Claas, Deutz-Fahr, amelyek GIMA és ZF hátsó hidakat használnak), saját maga állítja elő, vagy konszernen belül (CNH, AGCO, ARGO) gyártják azokat. A traktorokban található mellső hajtott és kormányzott tengelyek fele, két profi gyártótól az olasz Carraro-tól és az amerikai DANA-tól származik. Ezeket alkalmazza a Claas a Deutz-Fahr, a John Deere, a Massey Ferguson, a Valtra és a Zetor, míg a Case IH, a Fendt, Kubota, Landini, New Holland és a Steyr saját mellső tengelyeket használ. A zömében hidropneumatikusan rugózott, drágább mellső tengely a legtöbb traktorhoz külön rendelésre érhető el. A traktorok mellső és hátsó tengelyein is elektrohidraulikus működtetésű, automata kikapcsolású differenciálzárak találhatók. A mellső tengely hajtások elektrohidraulikusan külön kapcsolhatók és több traktornál is bizonyos sebességek elérésekor automatikusan oldhatók. A traktorokhoz többféle méretű és gyártmányú gumiabroncsok tartoznak (Trelleborg, Michelin, Mitas, Continental, Good Year stb.).
A mellső kereken jellemzően 28 collos (380/85R28; 420/85R28; 440/65R28; 480/70 R28; 480/65 R28 stb.) vagy ritkábban 24 collos (420/70 R24; 420/85 R24 stb.) gumiabroncsok találhatók. A hátsó kerekek tipikus gumiabroncs mérete a 38 coll (460/65 R28; 520/85 R38; 580/85 R38; 600/65 R38; 650/65 R38 stb.). A traktorokon található jellemző gumiabroncs méretek kivétel nélkül alkalmasak a motorteljesítmény vontatási teljesítménnyé történő átalakítására.
A traktorok tengelytávolsága 2420 és 2765 mm között változik. Ezzel összefüggésben a külső fordulókörük átmérője többnyire 9 és 12 m közé esik. A nagyobb tengelytáv nyugodtabb járást biztosít a traktornak. A traktorok nyomtávja általában csak szűk határok között változtatható (rendszerint a tárcsák átfordításával).
STEYR 4145 PROFI CVT
A STEYR szerencsés helyzetben van a vizsgált traktor szortimentben, ugyanis a 145 LE-s 4 hengeres traktoron kívül – a TIER 4A – TIER 4B váltáskor – piacra dobtak egy 6 hengeres 145 LE-s modellt is. Várhatóan ez a 6 hengeres modell lesz a piacon a sikeresebb, mivel korábban is nagyobb népszerűségnek örvendett a termelők körében. A STEYR 4145 PROFI CVT típusnévvel fokozatmentes váltóval szerelt 4 hengeres gépet is csatasorba állított, ami szorosan követi a márka állandóan változtatható hajtóműves, méltán népszerű hagyományait. A korábban hat, most négyhengeres modellek tengelytávolsága megmaradt a korábbi méretben, így az új négyhengeres változat megőrizte a kiváló stabilitását, ugyanakkor kedvezőbb üzemeltetési paramétereket szerzett, elsősorban az üzemanyag-felhasználás tekintetében. A gépek mindegyike a piacon lévő traktorok között a legszebb külső és belső megjelenéssel rendelkező gépek között van. Ezen gépek kompromisszumok nélkül nyújtják a maximumot, nemcsak az általánosan elvárt feladatok elvégzésénél, hanem a legkülönlegesebb felhasználási területeket is ide értve.
Az Agro-Tipp Kft. továbbra is biztosítja a STEYR gépekhez az alkatrészellátást és a garanciális valamint a garancián túli szervizszolgáltatást az évek óta megszokott színvonalon. Új gépigény esetén bátran forduljanak hozzánk, továbbra is jelentős készlettel állunk kedves vásárlóink rendelkezésére.
Rikker Zsolt, ügyvezető
Agro-Tipp Kft.
Vezetőfülkék és felszereltségük
A traktorok többségén 70–75 dB zajszintű, hatoszlopos csupa üveg, mechanikus rugózású vezetőfülke található. Négyoszlopos (oldalsó, középső oszlopok nélküli) a vezetőfülkéje a Claasnak, Kubotának és a Landininek. A fülkék zömében kétajtósok, így lehetővé válik a kétoldali beszállás is, de a jobboldali beszállást gyakran nehezítik meg az útba eső kezelőszervek és a vezérlőpult. A gyakran használt baloldali beszállásnál pedig rendszerint a pótülés kialakítása és elhelyezése jelent gondot egyes traktortípusoknál.
A legtágasabb vezetőfülkével a John Deere, a Claas, a Valtra és Fendt modellek rendelkeznek. A fülkébe jutást lehetővé tevő lépcsők és fellépőknél zavaró, hogy gyakran szűkek (keskenyek) és egyenlőtlen távolságban helyezkednek el a lépcsőfokok (Case IH, Deutz-Fahr, New Holland, Steyr).
A fülkékben különböző lengéscsillapítási fokozattal rendelkező vezetőülések választhatók. A választási lehetőség mindenütt rendelkezésre áll. A traktorok egy részénél a vezetőülés 15–30o-ban el is fordulhat (pl. Deutz-Fahr, Valtra), amely a beszállást és a kezelőszervek ergonomikus elérését könnyíti. Minden traktoron állítható a vezetőülés és a kormányoszlop pozíciója. A Valtra N 134 Versu modellhez opcióban TwinTrac rendszer, azaz teljes értékű hátrameneti üzemet lehetővé tevő vezetőülés és kezelőszervek is beszerezhetők, amely kuriózumnak számít ebben a kategóriában. A fülkeszellőzés általános, a klíma egyes modelleknél opcionális. Az egyik legjobb belső klímát biztosító klímaberendezéssel a Valtra N 134 modell rendelkezik, de jól klimatizált a Claas, a Fendt, a Messey Ferguson és New Holland vezetőfülkéje is.
A legkényelmesebb pótülések a Case IH, a Fendt, a New Holland és a Steyr traktorokon található. A fülkék alapfelszereltségéhez tartozik a multifunkciós vezérlőkar és kezelőpult, az elektromos irányváltó (Shuttle) és a tempomat. Az ISOBUS csak néhány modellnél számít alapfelszereltségnek, de opcióban legtöbbjüknél rendelkezésre áll. A legjobban felszerelt vezetőfülkével a Case IH, a Fendt, a John Deere, a New Holland, a Massey Ferguson és a Valtra traktorok rendelkeznek, amelynél beletartozik abba a GPS műholdvezérlés előkészítése is.
Landini 6-145L
6-145L – az egyedi igavonó: hasonló jellemzéssel már találkozhattunk a múltban. Bár nem a 6L széria kapcsán, hanem annak elődjét illette ez a „cím”. Nem véletlen, hogy megmaradtam ennél a jelzőnél, hiszen nincs másról szó, mint a Landpower reinkarnációjáról egy kicsit másképp, de a lényeget tekintve változatlanul. A gép felépítése robusztus, egy nagy darab vas, ami oly kedveltté teszi ezt a típust és magát ezt a gépcsaládot. Továbbra is az egyszerű kezelhetőség áll a fókuszban.
A Landini 6-145L erőforrása egy FPT motor, mely 143 LE maximális teljesítményre képes AdBlue adalék befecskendezéssel a TIER 4i emissziós előírások betartása érdekében, kedvező üzemanyag-fogyasztás mellett. Sebességváltója 6x3-as mechanikus, szinkronizált irányváltóval. Egyedisége éppen ebben rejlik. A Landini az egyetlen gyártó, aki ebben a kategóriában még kínál mechanikus sebességváltóval is traktort, amit sok gazda választ a mai napig is egyszerű működtetése és alacsony üzemeltetési költsége miatt. Ez a „140-es” alapvetően talajmunkákra termett, de jól használható a vetésnél és ápolási munkáknál, de a szállításban is. A 6L sorozat további két típussal a 143 és 176 LE közötti teljesítménykategóriát fedi le.
Sebesi István, termékmenedzser
Axiál Kft.
AZ ÚJ VALTRA N SOROZAT
Az N sorozatú Valtra traktorokat a piac legerősebb és legreakcióképesebb 4 hengeres SCR motorját kínáljuk akár 185 LE teljesítménnyel és 750 Nm nyomatékkal. Az intelligens motorteljesítmény-vezérlés szükség esetén további 20 LE-t biztosít. Az 5 sebességes Powershift vagy Direct CVT váltója könnyeddé és ösztönössé teszi a vezetést. A könnyű munkavégzésről az ECO mód gondoskodik: az U-Pilot funkciót és a Powershift váltóautomatika aktiválásával a traktor szinte önmagát irányítja. Az akár 200 l/min szállítási teljesítményű hidraulika rendszer az első és hátsó TLT-vel együtt elegendő erőt biztosít a feladatok megoldására. Tágas, konvex formájú fülkéje jó kilátást tesz lehetővé, amit tovább fokoz a SkyView tető és a LED-fényszórók. A mindössze 4,5 méteres fordulókörnek és az állítható QuickSteer funkciónak köszönhetően rendkívüli fürgeségben lehet része, ha a hidraulikus segéddel ellátott első rakodót használja. A TwinTrac segítségével hátramenetben is jól teljesít. A napi karbantartás egyszerű és könnyű, a 600 órás szervizintervallum jelentősen csökkenti az általános költségeket. Az N sorozat traktorai minden elképzelhető feladat során helytállnak, a vegyes gazdálkodástól a kommunális munkákon át a tejgazdálkodásig.
Valkon Kft.
Fontos az ár is
A hazai vevők különösen árérzékenyek, ezért fontos ismerni a traktorok árait is. Az összehasonlításban szereplő alapfelszereltségű traktorok ára az európai piacon 75.000 és 130.000 euró között változik. Legkedvezőbb (75.000–85.000 euró közötti) áron szerezhető be a Kubota M135GX, a Landini 6.145L és a Zetor Forterra 140 HD modellek, legmagasabb az ára (110.000–130.000 euró) a Fendt 313 Vario, a Massey Ferguson 6714S és a New Holland T6.160-as típusoknak. A két árszint között találhatók a többi modellek árai.
Dr. Hajdú József
A cikk szerzője: Dr. Hajdú József