A világon a legtöbb traktort Kína, több mint negyedét pedig India állítja elő. Kína egymaga a világtermelés több mint 50%-át produkálja. Az ázsiai traktorgyártás ilyen mértékű fejlesztését a régió mezőgazdaságának gépesítési igényének növekedése az élelmiszertermelés szükségszerű bővítése tette szükségessé. Az Ázsiában készülő traktoroknak több mint 80%-a 100 LE alatti motorteljesítménnyel rendelkezik, jellemzőek a 28–60 LE közötti motorteljesítményű változatok. Nem csak a kínai és az indiai traktorgyártás volumene növekszik, hanem egyre korszerűbb traktorok hagyják el a gyárakat, amelyek már a globális piacokon is eladhatóvá váltak. A traktorfejlesztésekben elsősorban a japán és a dél-koreai gyártók jeleskednek, de Kína is kezd felzárkózni a magasabb piaci követelményekhez (Arbos szériák). Az elmúlt időszakban az ázsiai régióban gyártott traktorok kínálata jelentősen bővült Európában (így Magyarországon is) és az amerikai kontinenseken is, ill. erős piaci nyomulásuk tapasztalható a piaci szempontból szinte még szűz területnek számító Afrikában. Alkalmazkodva a fejlett piacok igényeihez az ázsiai gyártók kínálatában is egyre több 100 és 200 LE közötti motorteljesítményű traktorral lehet találkozni. A következőkben országonként vesszük számba az ázsiai traktorgyártás főbb dimenzióit.
KÍNA
A legnagyobb traktorgyártó a világon óriási belső piaccal rendelkezik és folyamatosan bővül az exportja is. Mintegy 10 (Foton-Lovol, YTO, Dong Feng, John Deere, Jiangsu, Shandong-Shifeng, Taishan Guotai, Zoomlion, Changzhou, Deutz-Fahr, Mahindra) traktorgyár üzemel az országban, köztük több világmárka (Deutz-Fahr, John Deere, Mahindra stb.) leányvállalataként, vagy kooperációs nagy traktorgyár partnereként. A Kínában gyártott traktorok kétharmadát három nagy traktorgyár – Foton-Lovol/Arbos, YTO és a Dong Feng – állítja elő.
A legnagyobb kínai traktorgyártó a Foton-Lovol
1986-ban alapították Beijing Foton Motor néven. 2011-ben vegyesvállalatot alapított Pekingben a Daimler-Benz (Mercedes) multinacionális nagyvállalattal motorok és haszongépjárművek gyártására. Jelenleg a motorok és haszonjárművek mellett 180 ezres nagyságrendben gyárt traktorokat, és évi 55 ezres darabszámban gabonakombájnokat, 11 ezres mennyiségben építőipari gépeket (rakodókat, markolókat, exkavátorokat stb.). A traktorkínálata 25 LE-től jelenleg 185 LE-ig terjed, amely 12 szériát és 5000 modellvariációt tartalmaz. A konszern kapacitása lehetővé teszi napi 500 db (egy- és kéttengelyes) traktor gyártását is. Tavaly felvásárolta az olasz Goldoni traktorgyárat és a szintén olasz MaterMacc mezőgazdasági gépgyárat. ARBOS néven új, Olaszországban fejlesztett és gyártott traktormárkával jelent meg a piacon. A konszern 55.000 dolgozót foglalkoztat. 2014-ben 2,95 Mrd euró volt az összes árbevételük, 2016-ban pedig várhatóan elérik a 4,77 Mrd eurós árbevételt is. Az árbevételének fele a traktorok és mezőgazdasági gépek értékesítéséből származik. Európai piacokon Foton-Lovol néven a 100 LE alatti kategóriában a TB/TE és M200/300/500/600/700 és 900-as szériákkal, ill. az Arbos P3000 és 4000-es, a 100 LE feletti kategóriában pedig a P5000 és 7000-es szériákkal van jelen.
YTO
A második legnagyobb traktorgyártó az országban a YTO Group, amely a China National Machinery Cooperation Konszern része. Az 1950-es évektől gyárt traktorokat. A traktorgyártás korszerűsítését az 1980-as évek végén Fiat licenc és technológia alapján kezdte el. Közel 180.000 db 18 és 220 LE közötti motorteljesítményű traktort állít elő évente. Traktorait közel 100 országba exportálja. Magyarországon és Európában elsősorban a 80–100 LE-s modelljeiket forgalmazzák.
Dong Feng
A harmadik legnagyobb kínai traktorgyártó az 1952-ben alapított Dong Feng (Changzhou) traktorgyár. Sokáig egy- és kéttengelyes, 12–24 LE közötti motorteljesítményű kistraktorokat, dömpereket és egyéb mezőgazdasági gépeket gyártott kizárólag a belső piacra. Az 1970/80-as években kezdték el nagyobb, 35–60 LE közötti univerzális traktoraikat gyártani. Ebben az időszakban Dong Feng és JINMA néven kerültek forgalmazásra traktoraik. 2002-ben privatizálták a gyárat, majd modernizálták a gyártást, és ma már 110 országba exportálják a traktoraikat, újabban LGW és Westline néven is. A traktorok és motorok mellett a privát konszern a járműiparban – személy- és tehergépkocsik gyártásában – is érdekelt. Ezen a területen együttműködik a Perkins motorgyárral, a MAN, Mercedes és Volvo tehergépkocsi gyárakkal, valamint a Honda, KIA és Nissan személygépkocsi gyártókkal. A konszern összes árbevétele 2014-ben meghaladta a 6 Mrd USD-t (!). Jelenleg a gyártókapacitásuk 120.000 db egytengelyes és 60.000 db kéttengelyes traktor, amelyek motorteljesítménye főleg 22 és 125 LE között változik. A legkeresettebb modelljeik 25–50 LE közöttiek. Európában, Németországban és Lengyelországban is működik összeszerelő üzemük. Magyarországon évente 40 db körüli mennyiségben kerülnek értékesítésre. Kelet-Európában JINMA és Dong Feng néven, Nyugat-Európában DF/LGW, vagy Pacco, Pinto Classico, Rongo néven is forgalmazzák elsősorban a 22 és 50 LE közötti motorteljesítményű traktoraikat.
INDIA
A gyártott darabszámot tekintve, mintegy 550–600 ezer db/éves mennyiséggel, India a második legnagyobb traktorgyártó a világon. Több traktorgyár is üzemel az országban, köztük európai traktorgyártók leányvállalataként vagy összeszerelő üzemeként (Eicher, Massey Ferguson, New Holland, Zetor stb.) Jellemzően 100 LE alatti motorteljesítményű traktorokat állítanak elő, de már 100 LE feletti típusok (Mahindra 105P, Solis 110) is készülnek.
MAHINDRA & MAHINDRA
India legnagyobb traktorgyártója a Mahindra & Mahindra (M & M) konszern, amely az autó- és motorgyártásban is meghatározó az országban és 1963-tól gyárt traktorokat. Évente mintegy 150.000 db 22 és 105 LE közötti teljesítményű traktort állítanak elő, amelyeket számos országba exportálnak, sőt külföldi összeszerelő üzemekkel is rendelkeznek. Jelenlegi legfőbb együttműködő partnerük a japán Mitsubishi. A típusválasztékuk a Mahindra eMax 22 gear típustól az mForce 105P típusig terjed, amelyek ezres nagyságrendű modellváltozatot képviselnek. A Mahindra mForce 105P traktor a korszerű 3,4 literes, 4 hengeres eCR Tier 4-es dízelmotorral készül. Kétféle Power Shutle és Power Shift sebességváltóval szerelik.
ESCORTS GROUP
A második legnagyobb indiai traktorgyártó az Escorts Group, amely 1960 óta gyárt traktorokat. Eddig 1,4 millió traktort állítottak elő. Egyedülállóan 5 éves garanciát vállal a gyártó a traktorra. A traktor és mezőgazdasági gépek gyártásában több multinacionális világcéggel dolgoztak és dolgoznak együtt (Ford, Massey Ferguson, CLAAS, Carraro, Yamaha, Ursus stb.). Valamennyi földrészen jelen vannak a traktoraikkal. A lengyel Ursus kapcsolatok is hozzájárultak, hogy az Escorts az európai bázisát Farmtrac Tractors Europe néven Lengyelországban építette ki. Az Escorts Farmtrac, Powertrac, Steeltrac néven 22 és 90 LE közötti motorteljesítménnyel gyártja a traktorait, amelyek a valamikori Ford traktorok dizájnját tükrözik. Havonta 9–10 ezer traktort állítanak elő. A Farmtrac modelljeik Champion és Supermaxx típusvariációkból épülnek fel 37 és 75 LE közötti teljesítménnyel. A Powertrac modellcsaládon belül a Valnemaxx, Euro 50 és Euro 60 modellek a legnépszerűbbek. Gyártanak kompakt traktorokat hidrosztatikus hajtással is, és az idén szeptemberben mutatták be az első 26 LE-s elektromos meghajtású traktorukat.
SONALIKA GROUP
Indiában a harmadik legnagyobb traktorgyártó a delhi székhelyű Tractors Limited konszernhez tartozó Sonalika Group, amely 1969 óta gyárt traktorokat és mezőgazdasági gépeket. Évente mintegy 100 ezer db traktort állítanak elő 10 és 110 LE közötti motorteljesítményekkel, jellemzően azonban a 35–60 LE közötti kategóriában. Zömében Mitsubishi motorokat használnak. A traktoraikba Carraro sebességváltók és tengelyek, ill. Bosch hidraulikus részegységek is megtalálhatók. Együttműködő partnereik között megtalálható a korábbi Renault és utódja, a CLAAS. Dél-Afrikában a Landinivel közösen fejlesztett traktorokat szállítanak. A japán Yanmarnak 30%-os részesedése van a Sonalika Groupban. A traktoraikat Ázsiában Sonalika, Európában Solis, az USA-ban pedig Apache néven forgalmazzák. A traktoraikkal 64 országban vannak jelen, 650 dealerrel dolgoznak világszerte. Európa 16 országában forgalmazzák a traktoraikat, köztük Magyarországon is (Odisys Bt.). A traktoraikat 5 platformon 30 féle változatban gyártják. A Sonalika és a Solis modellek 20–110 LE közötti motorteljesítménnyel készülnek. Az EU-konform Solis EU modellek pedig 20 és 90 LE közötti teljesítményekkel érhetők el.
JAPÁN
Az országban szintén több traktorgyártó található, amelyek Japánon kívül is rendelkeznek leányvállalatokkal, összeszerelő üzemekkel. A legnagyobbak közé tartozik a Kubota, az Iseki, a Shibaura, a Yanmar és a Mitsubishi.
KUBOTA
A legnagyobb gyártó 100 ezer db/év körüli darabszámmal a Kubota, amely 1947 óta gyárt mezőgazdasági eszközöket és 1960 óta traktorokat is. A konszernszintű árbevétele alapján a Kubota – a John Deere és a CNH Industrial után – a világ harmadik legnagyobb – az árbevételének nagyobbik részét traktorok és mezőgazdasági gépek eladásából szerző – vállalkozása. A tisztán traktor és mezőgépeladásokból származó árbevétele alapján pedig a John Deere után a második (megelőzve a CNH Industrial – Case IH/New Holland konszernt is). A traktorok és rizstechnológiai gépi berendezések gyártása mellett jelentős motorgyártó és az egyik legnagyobb gyártója a különböző kompakt építőipari anyagmozgató gépeknek is. Több országban is van összeszerelő üzeme (Thaiföld, Indonézia, USA stb.) és a világ 135 országában van jelen termékeivel. Az utóbbi években komoly európai terjeszkedésbe kezdett. Felvásárolta a széles munkagép portfólióval rendelkező Kverneland Csoportot. A 150 LE feletti M-sorozatú traktorok gyártására Franciaországban barna beruházás keretében traktorgyárat létesített, ahol már gyártják a 150–170 LE-s M5 és M7 szériákat, ill. gőzerővel fejlesztik az ezeknél nagyobb motorteljesítményű traktoraikat is. A Kubota jelenleg 12 és 170 LE közötti motorteljesítmény tartományban az egyik legszélesebb traktorkínálattal rendelkezik a világon. A „B” sorozatú kompakt traktorai a kis teljesítményű (12–31 LE) kategóriákat képviselik, az „L” széria 33 és 40 LE közötti teljesítményű motorokkal készül, az „M” széria pedig 60 LE-vel kezdődik és 170 LE-nél tart manapság. Magyarországon az elmúlt 3 évben vált ismertté a márka. A kizárólagos hazai forgalmazó az idei OMÉK-on adta át a vevőjének a 300-adik Kubota traktort.
ISEKI
Az ország második legnagyobb traktorgyártója az ISEKI Ltd., amely 60 évvel ezelőtt kezdett kistraktorokat gyártani, egyre magasabb színvonalon. 1970-ben hozta létre európai leányvállalatát. Jelenleg a traktorok mellett fűnyírókat, traktoros homlokrakodókat, pótkocsikat, rizspalántázókat és rizsbetakarítókat (kombájnt, kévekötő-arató gépeket) rizscséplőket és szárítókat, rizsfeldolgozó gépeket (hántolókat, tisztítókat, osztályozókat) és motorokat gyárt jelentős volumenben. Gépeiket 64 országban 213 dealeren keresztül forgalmazzák. Kínában, Indonéziában, Thaiföldön működik még leányvállalatuk és összeszerelő üzemük. Az Iseki & Co. Ltd. kereskedelmi központja Tokióban található, a gyáraik pedig Umaki-ban, Matsuyama-ban és Ehime-ben. Az Iseki traktorkínálata 18 LE-től 117 LE-ig terjed, amely a 15 és 24 LE közötti teljesítményű SXG és TXG, a 18 és 30 LE közötti teljesítményű TM 31 és 32-es, a 33 és 40 LE közötti teljesítményű TH 42 és 43-as, valamint a 40 és 55 LE közötti teljesítményű TG 63/64 és 66-os, ill. a 86–117 LE motorteljesítményű TJA 8000-es szériákból áll össze.
YANMAR
Jelentős motor- és traktorgyártónak számít Japánban a Yanmar Holding Inc. is. Elsősorban a 16–60 LE közötti motorteljesítménnyel kompakt traktorokat gyárt. Több neves multinacionális traktorgyártónak is motor- vagy komplett traktor beszállítója. A világ számos országában forgalmazzák traktoraikat. Európában hollandiai központú összeszerelő üzemük tevékenykedik. A traktor portfóliója a 16–20 LE-s GK, a 21–24 LE-s SA, a 30–35 LE-s EB, valamint a legújabb 45–60 LE közötti motorteljesítményű YT szériából tevődik össze. Innovációban is élen jár. A YT-3-as szériája az első Stage V. környezeti normás motorral szerelt traktor a világon. Legutóbb pedig vezető nélküli autonóm traktoraival keltette fel a szakma érdeklődését.
SHIBAURA
A jól ismert japán traktorgyártók között tartják számon a Shibaurát is. A japán traktorgyárat a Toshiba (Tokio-Shibaura-Engineering) és az IHI (Ishikawajima-Harima-Industries) konszernek alapították 1950-ben. Kezdetben csak kizárólag motorok gyártásával foglalkozott, ma is jelentős volument képez a motorgyártása. 1961-től gyárt traktorokat. Az elektronikai iparban járatos Toshiba és a hajó- ill. repülőgépgyártásban érdekelt IHI is kiszállt a vállalkozásból és az önállósult Shibaura a kistraktorgyártásra és azok munkaeszközeinek gyártására és motorgyártásra specializálódott. A New Holland Agricultural-ban talált együttműködő partnerre. A közelmúltban épített új motorgyárat. Évente 50.000 traktort állítanak elő és 7.200 dolgozónak adnak munkát. A Shibaura traktormárka Európában a főleg az ST kompakt modellekről ismert. Az ST 318/324/330 és 333 modellek 3 hengeres 18,5–33 LE közötti teljesítményű Shibaura dizelmotorral készülnek. A nagyobb teljesítményű univerzális kategóriát képviseli a 2,2 literes, négyhengeres 48,3 LE-s motorral szerelt ST 450 modell és nagyobbik testvére, a 60 LE-s ST 460-as modell.
MITSUBISHI
A Yanmarhoz hasonlóan neves motor- és traktorgyártónak számít Japánban a Mitsubishi Agricultural Machinery Ltd. is, amely az autó- és az elektronikai iparban is erősen érdekelt Mitsubishi Group része. 1914 óta Satoh Agricultural Machinery néven gyártott mezőgazdasági gépeket és eszközöket, 1980-tól pedig Mitsubishi néven, főleg traktorokat és rizstechnológiai gépeket gyárt. A világ számos országában jelen van. Különösen erős a piaci pozíciója az ázsiai régióban, Észak-Amerikában, Ausztráliában és Európában. A nagy multinacionális traktorgyárak kis teljesítményű motor beszállítója. Elsősorban 14–54 LE közötti motorteljesítménnyel gyártja traktorait 5 platformon, mintegy 30 modellvariációban. A legismertebb traktorszériái a D, a GA, a GM, a GX és az MT modellcsaládok.
DÉL-KOREA
Japánhoz hasonlóan Dél-Korea is jelentős ázsiai traktorgyártó és szintén több traktorgyárral is rendelkezik. A dél-koreai traktorok a világ legtöbb országában jelen vannak és dinamikusan bővítik a piacaikat. A legismertebb koreai traktormárkák a Kioti, az LS, a Branson/Kukje és a TYM.
KIOTI
A KIOTI traktorokat gyártó dél-koreai Daedong traktor- és motorgyárat 1947-ben alapították. 1968-ban gördült ki a gyárból az első kéttengelyes univerzális traktor. Az ezt következő években a Forddal működtek együtt a traktorgyártásban. 1985-től vannak jelen az európai és az amerikai piacokon. Jelenleg a KIOTI Dél-Korea egyik legnagyobb traktorgyártója, évente 60.000 db traktort állít elő 22 és 92 LE közötti motorteljesítményekkel. A traktorai négy – CK, NX, RX és PX – családot alkotnak. A háromtagú (CK22, CK28, CK35) CK széria motorteljesítménye 22 és 35 LE között változik, az ugyancsak háromtagú NX (NX4510C, NX5010C és NX 5510C) család 45 és 55 LE-s motorokkal készül. Az RX család 3 tagjának (RX 6020C, RX6620C és RX7320C) motorteljesítménye 61 és 74 LE között változik. A csúcsmodell a 91,2 LE-s Perkins motorral készül. Az összes többi Kioti traktormodellben Iseki motor szolgáltatja a teljesítményt.
LS TRACTOR
Nagy traktorgyártónak számít az LS is, amelyet a koreai Hyundai és a japán Yanmar konszernek alapították Gold Star Company néven 1983-ban, és sokáig GoldStar néven gyártott traktorokat. 1995-ben az LG elektronikai konszern kötelékébe került. 2000-től LS Tractor néven arat sikereket a legtöbb földrészen. Jelenleg 8.000 dolgozót foglalkoztatnak és 23, ill. 97 LE közötti motorteljesítménnyel gyártanak traktorokat. Konstrukciós változatban készülnek, többnyire mechanikus (Synchro Shuttle) hajtáslánccal, de egyes modellek hidrosztatikus hajtással is elérhetők. Az LS egyes modellcsaládjai közül a I széria 23 és 27 LE közötti, a J széria 28 és 38 LE közötti, a G széria 33 és 38 LE közötti, az XR széria 41 és 56 LE közötti, az R széria 41 és 56 LE közötti, az U széria 47 és 62 LE közötti, az XU széria 55 és 68 LE közötti, a P széria pedig 71 és 97 LE közötti motorteljesítményű modellekből épül fel.
TYM
TYM (Tongyang Moolsan) Dél-Korea harmadik legnagyobb traktor-, valamint mezőgazdasági és építőipari gépgyártója. A traktorokon kívül rizspalántázókat és betakarítógépeket is gyárt. Nem rendelkezik saját motorgyártással. A legfőbb motorszállítói a Daedong, a Deutz, a Doosan, a Mitsubishi, a Perkins és a Yanmar. A traktorportfóliójuk a T, a TE és a TS jelű családokból épül fel. A T modellek teljesítménye 23 és 150 LE között változik, a legkisebb teljesítményű a T 233-as Yanmar motoros modell, a legnagyobb pedig a T1504ST Doosan motoros modell 150 LE motorteljesítménnyel. A TS családot TS23/TS25 és TS25HST 23–25 LE-s modellek alkotják. Az utóbbi (HST) hidrosztatikus hajtáslánccal. A TE családba két – 40 LE-s TE 40-es és az 50 LE-s TE 50-es – modell tartozik. A sokoldalúan kihasználható univerzális modellek közé a T603, a T754, a T954ST, a T1054ST és a T1504ST 60–150 LE teljesítményű típusok sorolhatók.
BRANSON/KUKJE
A Branson/Kukje dél-koreai traktorgyártó is több ezres nagyságrendben ad el traktorokat évente Európában. Az általa gyártott traktorok motorteljesítménye 21 és 115 LE között változik. Az utóbbi két évben lépett be a 100 LE feletti kategóriába. Évente mintegy 30.000 db traktort állítanak elő. A céget 1968-ban alapították KAM-Korea Agricultural Machinery néven, majd 1978-tól vette fel a Kukje Machinery nevet. Az utóbbi időszakban szorosabb együttműködést alakított ki a Cummins motorgyárral, a John Deer-rel és Yanmar motor- és traktorgyárral. A traktorportfóliójában a legnagyobb választékban a 21 és 45 LE közötti motorteljesítményű kompakt traktorok szerepelnek (F, H és O szériák). Az univerzális modellek közül az R jelű változatok 35 és 47 LE-s, a C és CX jelű változatok 47 és 60 LE közötti teljesítményű Kukje motorokkal készülnek. A Branson traktorok nagy teljesítményű „Utility” változatait a K és P jelű modellek képezik, 74 és 110 LE közötti motorteljesítményekkel.
Dr. Hajdú JózsefA cikk szerzője: Dr. Hajdú József