Alapfeladata, hogy a teljesítményátviteli rendszer áttételezésének működés közbeni módosításával tegye lehetővé a traktor előre- és hátrameneti haladását és a különböző munkavégzéshez szükséges sebességek kapcsolását, biztosítsa a munkagépek működtetéséhez szükséges hajtási energia átadását. Ezen feladatát minél jobb teljesítményátviteli hatásfokkal és lehetőleg a legkisebb teljesítményveszteség mellett végezze.
Az előbbiekből is látszik, hogy a motor után a sebességváltó a traktor második legfontosabb részegysége. A traktorok teljes teljesítményátviteli rendszere a motortól a járókerekekig az alábbi főbb egységekből épül fel: tengelykapcsoló (kuplung), sebességváltó, differenciálmű, véglehajtások és TLT-teljesítményleadó tengely. A hajtáslánc valamennyi eleménél az elmúlt évtizedekben jelentős fejlesztések történtek. A legjelentősebb fejlesztések azonban egyértelműen a sebességváltóknál történtek. Ezek eredményei főleg a terhelés alatt kapcsolható PowerShift és a fokozat nélküli CVT (Continuously Variable Transmission) automata kapcsolású sebességváltókban, ill. a PowerShuttle haladási irányváltási, valamint a kapcsolási és vezérlési technikákban realizálódtak.
A traktor sebességváltók csoportosítása
Napjainkban a traktorokban:
- szinkronizált mechanikus,
- terhelés alatt kapcsolható (PowerShift),
- fokozat nélküli (CVT/CVX/IVT/TTV Auto Command, AutoPower),
- és hidrosztatikus
sebességváltókkal lehet találkozni legelterjedtebben.
A különböző sebességváltó típusok közül a legjobb teljesítményátviteli hatásfokkal a mechanikus váltók rendelkeznek és a legrosszabb hatásfokúak a hidrosztatikus sebességváltók. A PowerShift és a CVT váltók a kettő között foglalnak helyet, de közelebb állnak a mechanikus váltókhoz. A szinkronizált mechanikus kézi kapcsolású sebességváltókkal elsősorban a kisebb, 40–120 LE közötti motorteljesítményű traktoroknál lehet találkozni, amelyeknél a kapcsolható fokozatok száma a motorteljesítmény növekedésével nő, 6/2 (előre/hátra) fokozattól akár a 36/36 fokozatig is. Ezeknek a traktoroknak a végsebessége 100 LE-ig jellemzően 34–40 km/h, a fölött pedig 30–50 km/h.
A terhelés alatt kapcsolható PowerShift sebességváltó már a 65 LE-s (CASE IH) traktorokban megjelenik és valamennyi teljesítménykategóriában egészen 628 LE névleges (692 LE max.) motorteljesítmény kategóriáig főszerepet kap. A terhelés alatt kapcsolható sebességfokozatok száma 12/12-től akár 60/60 fokozatig terjedhet. Ezeknek a traktoroknak a legnagyobb sebessége 40–70 km/h között változik. A fokozat nélküli CVT/Vario sebességváltókkal 72 LE motorteljesítményű traktoroknál (Fendt) lehet először találkozni és egészen 600 LE-ig (CASE IH) valamennyi teljesítménykategóriában alkalmazásra kerülnek. A maximális sebességük pedig 40 és 60 km/h között alakul.
A hidrosztatikus hajtóművekkel főleg a kisebb (60 LE alatti) motorteljesítményű speciál traktorokban (kommunális, kertészeti stb.) lehet találkozni és előfordulnak még a nagyobb (60–120 LE) teljesítményű hegyi kaszáló és legelőápoló traktorokban is (AEBI, Reform, Schauerburger, Rigitrac stb.).
A sebességváltókkal szembeni legfontosabb elvárások a következőkben foglalhatók össze:
- sebességeivel minimum két üzemi tartományt, a szántóföldi 4–15 km/h és a szállítási 15–40 (50) km/h közötti tartományokat fokozatmentesen, vagy több (6–10) jó sebességelosztási fokozatokban biztonságosan fedjen le;
- speciális igényekre egyes traktorok sebességváltója 200–300 m/h–2 km/h közötti mászó fokozattal is kiegészíthető legyen;
- a sebességváltó biztosítsa a hátsó TLT tengelycsonk min. két – 540/1000 f/min – fordulatszámú hajtását, kívánságra azonban az 540/540 Eco/1000/1000 Eco f/min motorfordulatszám-arányos hajtás, ill. útarányos TLT-variációk is választhatók legyenek;
- a sebességváltó kezelése és működtetése egyszerű, könnyen áttekinthető, minimális fizikai erőkifejtés mellett, ill. a nélkül (gombnyomásra) történjen;
- bírja a tartós terheléseket, üzemi hőmérséklete alacsony legyen és hosszú legyen az élettartama.
Nagyon sok traktorgyártó (John Deere, Kubota, Zetor stb.) ill. több traktormárkát tömörítő konszern (AGCO, CNH, SDF) maga gyártja a traktorai számára a különböző típusú sebességváltókat, és vannak speciálisan erre szakosodott gyártók. Ez utóbbiak közül az egyik legnagyobb a német ZF, amely szinkron, PowersShift és CVT traktor sebességváltókat is gyárt, amelyet több traktorgyártó is beépít a traktoraiba (CLAAS, Deutz-Fahr, John Deere stb.). Ide sorolható a traktortengelyeket is gyártó olasz Carraro Drive Tech, a francia GIMA, az amerikai, motorokat is gyártó Caterpillar, valamint a japán Fuji Univance.
A traktorokban előforduló hidrosztatikus hajtóművek legnagyobb szállítói a Bosch-Rexroth, a Comer, a Grimeca, a Kanzaki, a Sauer-Danfoss, a Sauer Bibus, és a Stiebel.
A traktor sebességváltók rendszerezése
A tiszta erőátviteli elemek és közege szerinti csoportosítása |
Kombinált erőátviteli rendszerek csoportosítása |
Kapcsolási módok és kapcsolási folyamat szerinti csoportosítás |
|
|
|
|
|
|
Traktor sebességváltók és alkalmazások
Traktor- telj. kat. |
Sebességváltó típusa |
Fokozatok száma |
Irányváltás |
Max. sebesség |
Gyártók |
< 40 LE |
Szinkronizált mechanikus |
6/2; 8/4; 9/3; 8/8; 12/12; 16/8; 16/16 |
Mechanikus |
22-34 |
ARGO, BCS, CNH, Kubota, MMZ, SDF, Shibaura |
Hidrosztatikus |
2/3/4 csop. |
Elektrohidr. |
16-34 |
Carraro/WAC, Iseki, Kanzaki, TMA |
|
40-60 LE |
Szinkronizált mechanikus |
8/8; 10/10; 12/3; 12/12; 16/8; 16/16; 18/18; 20/15; 24/24; 30/15; 32/16 |
Mechanikus v. elektromechanikus |
27-40 |
Carraro, CASE IH, CNH, BCS, John Deere, Kubota, MMZ, SDF, Reform Werke |
Hidrosztatikus |
2/3/4/6 csop. |
Elektrohidr. |
32-40 |
Aebi, Bosch-Rexroth, CNH, |
|
60-80 LE |
Szinkronizált mechanikus |
8/8; 10/10; 12/3; 12/12; 16/16; 18/18; 20/10; 24/12; 24/24; 30/15; 32/16; 36/18; 36/36 |
Elektromech., elektrohidr. |
30-40 |
Agco, BCS, Carraro, CASE IH, CNH, John Deere, Kubota, MF, MMZ, Reform Werke, SDF, Zetor, ZF |
PowerShift (PS, LSG) |
12/12; 16/16; 24/24; 32/16 |
Elektrohidr. |
32-40 |
Carraro, CASE IH, CNH, Massey F., Steyr, Zetor, ZF |
|
CVT/Vario |
Fok. nélküli |
Elektrohidr. |
40 |
Agco/Fendt |
|
Hidrosztatikus |
1/2/3 csop. |
Elektrohidr. |
38-40 |
Aebi, BoschRexroth, Comer, Kanzaki |
|
80-120 LE |
Szinkronizált mechanikus (elektrohidr. kapcsolás robotizált vezérlés) |
10/10; 12/12; 15/15; 16/16; 20/10; 20/20; 24/12; 24/24; 30/15; 30/30; 30/16 |
Elektrohidr. |
30-50 |
AGCO, BCS, A.Carraro, Carraro, CNH, John Deere, Kubota, Lindner, Massey F., MMZ, Steyr, Zetor, SDF |
PowerShift (PS, LSG, HexaShift, Intelli Shift, Dyna 4/6 stb.) |
12/12; 16/8; 16/16; 20/10; 20/20; 24/24; 30/15; 32/16; 32/32; 60/60 |
(Dual Command, Command Quad, Plus, RewerShuttle, Schuttle-Command, SyncRewers) |
39-50 |
AGCO, CASE IH, CNH, GRIMA, John Deere, Kubota, MMZ, SDF, Steyr, Zetor, ZF |
|
CVT/Vario (CVX, CMATIC, TTV, Dyna VT, Drive, VRT stb.) |
Fok. nélküli |
Elektrohidr. (Electro Command, |
40-50 |
A.Carraro, AEBI, AGCO, CNH, Fendt, Lindner, SDF, ZF |
|
Hidrosztatikus |
Fok. nélküli 2/3/4 csop. |
Elektrohidr. |
40-43 |
AEBI, Bosch-Rexroth, Gimec, Sauer Bibus, Rigitrac |
|
120-180 LE |
Szinkronizált mechanikus (elektrohidraulikus kapcsolás) |
12/12 |
Irányváltás |
40-40 |
AGCO, Massey F., Valtra (126-131 LE) |
PowerShift (PS, LSG, Dyna 4/6) |
12/12; 16/16; 17/10; 19/16; 20/20; 24/18; 24/24; 30/15; 30/30; 32/32; 40/40; 60/60 |
Elektrohidr. (HiTech) |
40-50 |
AGCO, CASE IH, CNH, GIMA, John Deere, Kubota, Massey F., MMZ, SDF, Steyr, Valtra, ZF, Zetor |
|
HexaShift |
Fok. nélküli, automata |
Elektrohidr. (Dyna, HexaShift; IntelliShift) |
40-53 |
AGCO, CASE IH, CLAAS CIT, CNH, Fendt, Kubota, Massey F., SDF, Steyr, Valtra, ZF |
|
IntelliShift |
Fok. nélküli |
Elektrohidr. (KVT, Auto Command) |
43 |
Sauer Bibus/Rigitrac (131 LE) |
|
180-240 LE |
PowerShift |
19/6; 20/20; 23/11; 24/24; 30/15; 30/30 |
Elektrohidr. |
40-50 |
AGCO, CASE IH, CNH, GIMA, John Deere, Massey F., MMZ, ZF |
PS, LSG, AutoCommand, Dyna 6, HexaShift, PowerShift, RC-Shift |
Fok. nélküli, automata |
Elektrohidr. |
40-60 |
AGCO, CASE IH, CNH, Fendt, John Deere, Steyr, Valtra, ZF |
|
240-300 LE |
PowerShift (PS, LSG, Dyna6, Aut. PowerShift, Hexashift, UltraCommand, JDe23 PowerShift) |
16/5; 19/4; 23/11; 23/23; 24/24 |
Elektrohidr. v. elektromos |
40-50 |
AGCO, CASE IH, CNH, John Deere, GIMA, Massey F., |
CVT/Vario (AutoCommand, Terramatic) |
Fok. nélküli, automata |
Elektrohidr. v. elektromos |
40-70 |
AGCO, CASE IH, CNH, Fendt, John Deere/ZF, Steyr, ZF |
|
300-400 LE |
Powershift (PS, LSG, JDe18 és e23 PowerShift, Ultra Command) |
16/2; 16/5; 19/4; 23/11 |
Elektrohidr. |
40-50 |
CASE IH, CNH, John Deere, ZF |
CVT/Vario (CVX, Dyna VT, Auto Command, Terramatic, TTV) |
Fok. nélküli, automata |
Elektromos v. elektrohidr. |
40-60 |
AGCO, CASE IH, CNH, Fendt, John Deere |
|
400-500 LE |
Powershift (PS, LSG, JDe18/e23 Ultra Command) |
16/2; 16/4; 18/6; 23/11 |
Elektrohidr. (Powershuttle) |
37-40 |
Caterpillar, CNH, Fuji Univance, John Deere |
CVT/Vario (ZF Eccom 4.5/5) |
Fok. nélküli, automata |
Elektronikus, elektrohidr. |
40-60 |
AGCO, Fendt, ZF |
|
500-700 LE |
Powershift (PS, LSG, UltraCommand, JD e18) |
16/2; 16/4; 18/6 |
Elektrohidr. (Powershuttle) |
37-40 |
Caterpillar, CNH, Fuji Univance, John Deere |
CVT/Vario (CVX, ZF Eccom 4.5/5) |
Fok. nélküli, automata |
Elektronikus vagy elektrohidr. |
37-60 |
Fendt, ZF |
A traktor sebességváltók felépítése és működése
A kézi kapcsolású mechanikus sebességváltók előtéttengelyes váltócsoportokból, szinkron kapcsolókból (gyűrűkből, hüvelyekből) és szorzóművekből épülnek fel. A sebességváltó fokozatokként kapcsolható egyre nagyobb sebességre. Ezekre jellemző a 16–24 közötti előre és ugyanannyi hátra fokozat kapcsolásának a lehetősége, de ennél nagyobb, 30–36 előre és hátra fokozattal rendelkező sebességváltók is találhatók egyes traktortípusokban.
A kapcsolás a sebességváltó fogaskerekeinek az eltolásával valósul meg. Ezeknek a sebességváltóknak a szórzóműve rendszerint három „L” (Low) alacsony, „M” (Middle) közepes és „H” (High) haladási sebességtartományokat képes kapcsolni. Ezekhez a fő hajtóművel kapcsolhatók a Field (szántóföldi munkavégzéshez), vagy a Transport (szállításokhoz) szükséges sebességfokozatok. Külön ágaztatják le a gyakran opciósan rendelkezésre álló mászó fokozat áttételeit.
Külön hajtómű rész szolgál a hátsó TLT-hajtás kapcsolásaihoz, amely a fő hajtómű előtt ágazik le, és leggyakrabban 2 vagy 3 TLT-fokozat kapcsolását teszi lehetővé. A fő hajtóműben valósítható meg a haladási irányváltás és a hajtómű hátsó kihajtásáról ágazik el a szintén külön kapcsolóval rendelkező mellső kerékhajtás is. Az előtéttengelyes szorzóművel és üzemmód (Field/Transport) kapcsolókkal épített fokozatos sebességváltókat többnyire kuplungolás nélkül, a kormányoszlopra telepített elektrohidraulikusan működtethető (PowerShuttle) irányváltóval szerelik fel. Ezeknek a sebességváltóknak az előnye a jó teljesítményátviteli hatásfok, az egyszerű felépítés, hosszú élettartam, olcsóbb kivitel, hátrányuk a fokozatok kapcsolódásának bonyolultsága és lassúsága. Ezeket a legtöbb traktorgyártó alkalmazza, többnyire a 100 LE (120 LE) alatti motorteljesítményű farmmindenes (Utility) és speciál traktoraiban. Több traktorgyártó az ebben a kategóriában profi Carraro Drive Tech sebességváltóit használja fel a traktoraiban.
Új megoldásként megjelentek a szinkronizált mechanikus sebességváltók kiegészítése terhelés alatt kapcsolható fokozatokkal. Erre kínál megoldást a Landini az 5H-T4i traktorszériájánál (5H Speed Four+T-Tronic). A 120–240 LE közötti motorteljesítményű – az európai piacon az egyik legnagyobb darabszámban értékesített traktoroknál – leggyakrabban alkalmazott sebességváltó típus a terhelés alatt kapcsolható, PowerShift váltó, amelynek a kapcsolásai jól robotizálhatók és automatizálhatók. Ezek előnye a könnyű, gyors kezelhetőség, a munkavégzés sebessége és a motor terhelése optimalizálható, jobb a váltó műszaki kihasználása, ezáltal a gépcsoportnak növekszik a területteljesítménye, csökkenhet a traktor hajtóanyag-fogyasztása. Hátránya, hogy drágább megoldás és valamivel rosszabb a váltómű hatásfoka, mint a szinkronizált mechanikus váltóké. A PowerShift sebességváltóknál a terhelés alatti sebességváltást elektrohidraulikusan működtetett többlemezes tengelykapcsolók és bolygóművek beépítésével valósítják meg. A kis helyigényű összetett bolygómű a kapcsolható fokozatok számát növeli. Terhelés alatt kapcsolható sebességváltók részben, vagy egészben terhelés alatt kapcsolható csoportokból épülnek fel.
A részben terhelés alatt kapcsolható 3–8 csoportok esetében a csoportok közötti váltás szinkronizált kapcsolással történik.
A teljesen terhelés alatt kapcsolható ún. Full PowersShift váltók esetében a csoportfokozatok közötti átkapcsolás is terhelés alatt történik. Ezek a kapcsolások a mai traktorokon elektrohidraulikusan történnek a traktor kartámaszos irányító pultjának és a multifunkciós irányítókar (joystick) segítségével. A vezérlésben mágneskapcsolók, mikroprocesszorok, elektrohidraulikus szelepek, és lemezes tengelykapcsolók vesznek részt. Ez utóbbi részegységek és a hozzá kapcsolódó szoftverek teszik lehetővé a zökkenőmentes, lágy kapcsolásokat, az egyenletes nyomatékátvitelt, ill. a bármely fokozatban a terhelés alatti irányváltásokat (PowerShuttle).
Néhány konkrét PowerShift váltó működését külön is ismertetjük. Az idén az AGROmashExpón díjat nyert CASE IH Maxxum Multicontroller traktor új Active Drive 8 félpowershift sebességváltója 8 powershift fokozattal rendelkezik. Az Active Drive 8 váltó összesen 24 sebességfokozatba kapcsolható előre és hátra menetben is, amely még hatékonyabbá teszi a traktort, és pihentetőbbé üzemeltetését.
- Az első sebességcsoport a 10,2 km/h sebességet éri el, elsősorban nehezebb szántóföldi munkákhoz tervezték, melyek alacsony sebességet igényelnek, mint az alapművelés vagy a szabadföldi kertészeti munkák, amihez az opciós mászó fokozatok is jól jöhetnek.
- A második tartomány az általános feladatoké, amely lefedi a szántóföldi munkák 90 százalékát, valamint megfelelő teljesítményátvitelt jelent szálastakarmány-betakarítással kapcsolatos feladatokhoz és homlokrakodóval végzett munkákhoz is.
- A szállítási feladatokhoz a harmadik tartomány használható, ahol a „skip-shift” sebességillesztés funkciónak köszönhetően lehetőség van gyors fokozatváltásra.
A Kubota traktorok egy része Intelli-Shift 8 terhelés alatti „csoport-powershift” sebességváltóval rendelkezik; 8 terhelés alatt kapcsolható sebességgel, 3 fokozatban (gyors, közepes, lassú) automata üzemmóddal. Így összesen 24 sebességet tud kapcsolni előre és hátra menetben is. A sebesség és fokozatváltó könnyedén működtethető egy egyszerű karral, vagy akár a kartámaszon lévő nyomógombbal is. Az egyszerűen beállítható 4 fokozatú automata mód lehetővé teszi az automatikus váltásokat, változó terepviszonyok mellett is. „Szállító üzemmódban” az útviszonyoktól és gyorsulástól függően állítható be a váltó lejtőre és emelkedőre. „Terep üzemmódban” 2 sebességet kapcsolhatunk fel vagy le, a hidraulikus három pont függesztés kapcsolójával vezérelve a váltót. Emelésre kapcsolva automatikusan visszavált, süllyesztésre kapcsolva felfelé vált.
A John Deere e23 egy egyedülálló sebességváltó megoldás, és 23 előre és 11 hátra meneti sebességfokozatot kínál az egyenletes váltáshoz, ill. bármilyen munkakörülmény, vagy munkagép esetén maximalizálja az üzemeltetési hatékonyságot és a termelékenységet, csökkenti az üzemanyag-felhasználást. Az e23 sebességváltó egyesíti a mechanikus erőátvitel előnyeit az AutoPower fokozatmentes váltó könnyű kezelhetőségével és három választható üzemmódban használható: teljesen automata, egyedi vagy kézi.
John Deere elektronikusan vezérelt e23 sebességváltó Efficiency Managerrel
Mechanikus szinkronváltó belseje elektronikus PowerShuttle irányváltóval
A kapcsolások működtetését számítógép vezérli, amely a motor terhelését is figyelemmel kíséri. A le- és felkapcsolások automatikusan 0,1 másodperc alatt történnek a hajtáslánc megszakadása nélkül, zökkenőmentesen. Hasonló sebességváltókkal rendelkezik a New Holland és a Deutz-Fahr is.
A fokozat nélküli CVT váltók dinamikus terjedése figyelhető meg az utóbbi időben. Ezek valamivel rosszabb teljesítményátviteli hatásfokát kompenzálja, vagy a traktormotor által leadott teljesítmény a szükséges vonóerő és hajtási teljesítmény, ill. a munkasebesség a munkavégzés minden fázisában optimalizálható, amelyről motor és sebességváltó menedzsmentek (fedélzeti számítógépek) gondoskodnak. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a kezelő számára leegyszerűsödik a traktor irányítása, figyelmét a munkavégzés egyéb körülményeire összpontosíthatja.
A CVT váltók megtalálhatók a kisebb (70–80 LE-s) traktorokban is (Fendt), majd szinte minden teljesítménykategóriában lehet velük találkozni. A 240–400 LE közötti motorteljesítményű traktorok esetében a piaci kínálatban már többségben vannak a PowerShift sebességváltókkal szemben.
A legutóbbi időben pedig már a 400–600 LE közötti nagy teljesítményű traktoroknál is lehet velük találkozni (CASE IH, CLAAS) ahol ez idáig csak az alacsony fokozatszámú (16/2; 16/4; 16/8) PowerShift váltók voltak az uralkodóak. Ebben a teljesítménykategóriában használt váltók zöme a német ZF sebességváltógyár termékei (ECCOM 4.5/5). A fokozat nélküli, jó hatásfokú traktor sebességváltók működésére jellemző, hogy két hajtásággal dolgoznak. A motortól érkező teljesítményt egy bolygómű kétfelé ágaztatja. A hajtáslánc egyik (hidraulikus) ága a bolygómű csillagkerekei, vagy napkeréken keresztül egy vagy két változtatható szállítási teljesítményű hidraulika szivattyút működtet, amelyek fix nyelésű hidromotorokat hajtanak meg. Ezek képezik a hajtómű hidraulikus hajtáságát. A bolygómű napkerekén keresztül kerül meghajtásra a mechanikus 2–4 fokozatú hajtáság.
A Fendt 500 traktorok ML90 Vario váltó belseje
A Fendt 1000 traktorok TA 400 Vario sebességváltójánakmuködési sémája
A Massey Ferguson Dyna VT sebességdiagramja
A Fendt 800 traktorok ML 220 Vario sebességváltó felépítése
A hidrosztatikus hajtáság teszi lehetővé a fokozatmentes-, míg a mechanikus terhelés alatti, fokozatonkénti összehangolt sebességváltoztatást. A két hajtáság egyesítéséről a sebességváltó kimeneténél gyakran egy összegző második bolygómű gondoskodik.
A mellsőkerékhajtás is innen ágazik el. Ezek a sebességváltók az irányító karfára telepített joystickon keresztül vezérelhetők. A munkasebesség általában két (lassú-teknős és gyors-nyúl) tartományban választhatók előre a vezető által. A tartományon belül a sebességváltoztatás automatikusan történik. A lassú fokozatban jellemzően 0,02–30 km/h között, a gyors tartományban pedig 0,02–50/60 (70) km/h között.
A hátrafelé kapcsolható max. sebességek az előre fokozatnak kb. 60%-a. A fokozat nélküli CVT sebességváltóknál a mechanikus hajtáságon kerül kialakításra a TLT (teljesítményleadó tengely) hajtása, amelybe attól függően építenek be elektronikusan vagy elektrohidraulikusan működtetett 2/3, vagy 4 fokozatú váltóművet és tengelykapcsolót, hogy milyen fordulatszám-variációban (540/100 f/min, 540/540E/1000 f/min; 540/540E/750/1000 f/min; vagy 540/540/1000/1000E f/min stb.) működtethető a teljesítményleadó tengely. A jó hatásfokú CVT váltók a 4–15 km/h, ún. munkasebesség-tartományban 90%-ban a mechanikus ágon biztosítják a jó hatásfokú teljesítményátvitelt. Ezek több (2/3/4) olyan munkaponttal rendelkeznek, ahol csak a váltó mechanikus ága dolgozik.
Ezek közé tartoznak az AGCO/Massey Ferguson/Dyna VT/DTM, a Case IH CVT, a Fendt Vario, a John Deere AutoPower, a New Holland Auto Command, a Steyr CVT és a ZF S-Matic/Terra Matic/ECCOM 4.5-5. Ez utóbbiak több különböző márkájú traktorban is megtalálhatók.
Dr. Hajdú JózsefA cikk szerzője: Dr. Hajdú József