Kiváló gyártók és minőségi, biztonságos termékek a Dunántúlról

Agro Napló
A kormány a korábbi évekhez hasonlóan továbbra is partnerként kezeli az élelmiszertermelőket és -feldolgozókat – hangsúlyozta az Agrárminisztérium (AM) mezőgazdaságért felelős államtitkára szeptember közepén a XIII. Coop Rally induló állomásán a Gyermelyi tésztagyártó üzemében.

Dr. Feldman Zsolt aláhúzta: a célkitűzés az, hogy még tovább erősödjön a vásárlók és a magyar élelmiszeripar között a bizalmi kapcsolat. Az államtitkár felidézte: 2014 óta mintegy 230 milliárd forintnyi fejlesztési forrást biztosítottak a hazai élelmiszeripar számára. Jelezte: ez év őszén újabb 50 milliárd forintnyi pályázati lehetőség nyílik meg az élelmiszer-feldolgozás fejlesztésére. Hozzátette: tavaly egy átlagos magyar vásárló mintegy 10 százalékkal költött többet élelmiszerre, mint egy évvel korábban.

Dr. Feldman Zsolt

Az idei Coop Rally – amely esemény a kiváló minőségű és biztonságos hazai élelmiszereket népszerűsíti, valamint a partnerkapcsolatok erősítését szolgálja – idén nyolc állomást látogatott meg: tésztagyárat Gyermelyen, borászatot Kisharsányban, épülő papíripari üzemet Dunaföldváron, Zalaszentgróton ásványvíz-palackozót, Győrben szeszesital gyártót és Mohácson egy vágóhidat, valamint Győr-Ménfőcsanakon és Tamásiban két COOP tagvállalat üzletét. Ezek közül az Agro Napló – lapunk ez évtől a szakmai program médiapartnerei között szerepel – három helyszínt emelt ki.

A rally résztvevői ellátogattak a Győri Likőrgyárba, amely több mint 130 éves múlttal rendelkezik. A vállalat privatizációja az 1990-es években ment végbe, majd egy 10 évig tartó fejlesztési periódusnak köszönhetően egy olyan gyártástechnológiai háttérrel működik, amely lehetővé teszi azon minőségi termékeinek gyártását, amelyek kategóriájukban felvehetik a versenyt a piacon lévő konkurenciával.

Barabás Attila, a cég vezérigazgatója az Agro Naplónak elmondta: a Győri Likőrgyár Zrt. múlt évi nettó árbevétele 6 milliárd forintot tett ki. Ez valamivel kevesebb volt, mint 2016-ban, mivel egy törvényi kényszer miatt akkor erőteljesebben készletezett a kereskedelem. Azonban szintén egy törvényi változás miatt a cég forgalma idén várhatóan kiemelkedő lesz – mintegy 25 százalékkal haladja majd meg a 2017-es árbevételt.

Kiemelte: egyre inkább húzó „ágazattá” válik a cégnél a párlat és a pálinka üzletág. Ebből a szempontból meghatározó a pannonhalmi pálinka. Ugyanakkor a fogyasztói trendek azt mutatják, hogy egyre népszerűbb a vodka és a gin. A törvényi szabályozások miatt a különféle keserű italok forgalma is igen látványos az idei évben. A fejlesztéseink során mindenkor a fogyasztói igényeket tartjuk szem előtt, persze a törvényi előírások betartásával.

Az egészségügyi és higiéniai papírtermékeket gyártó Vajda-Papír Kft. egyedi helyszín volt az idei rallyn, ám hasonlóan a program korábbi házigazdáihoz hazánk sikeres és meghatározó vállalkozásai közé tartozik. Ezt az is mutatja, hogy a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások közé sorolta a Nagyvállalati Beruházási Támogatási Program keretében a társaság legutóbbi, dunaföldvári fejlesztési projektjét, amelyet 4,5 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásban részesített. Ennek köszönhetően és egy összesen 14 milliárd forintos beruházás eredményeképpen a Tolna megyei településen ez év őszén indítják be a gyártást. A kevesebb mint másfél év alatt felépített 26 négyzetméteres üzem  környezetvédelmi és energiahatékonysági szempontból is világszínvonalú technológiával rendelkezik.

Vajda Attila, a Vajda-Papír Kft. ügyvezető igazgatója az Agro Napló kérdésére elmondta: három üzemükben zajlik a papírgyártás, Budapesten, Norvégiában és immár Dunaföldváron. A családi vállalkozásból 20 év alatt nemzetközi vállalatcsoporttá vált társaság tavalyi árbevétele 36 milliárd forint volt. Az idén a cég menedzsmentje kétszámjegyű árbevétel-növekedéssel számol.

Az MCS Vágóhíd Zrt. tavaly kezdte meg termelő tevékenységét Mohácson egy 26 ezer négyzetméteres új, zöldmezős beruházás eredményeként. A 22 milliárd forintba kerülő beruházás megvalósítása 5 évet vett igénybe. A vágóhíd évente mintegy 1 millió sertés levágására és feldolgozására képes egy műszakban.

Pókos Gergely, az MCS Vágóhíd Zrt. vezérigazgatója az Agro Naplónak elmondta: a tavalyi csonka év árbevétele mintegy 27 milliárd forint volt, ami az idén várhatóan megközelíti az 50 milliárd forintot. A vágóhídon csaknem 830–850 ezer úgynevezett normál sertést és további mintegy 60 ezer kocát, valamint közel 10 ezer mangalicát dolgoznak fel. A cégnél egyelőre rövid távon a második műszak beindítását nem tervezik, de közép- és hosszú távon számolnak ennek lehetőségével. A termelés felét belföldön, felét pedig külföldön értékesítik. A társaság legnagyobb vevője a Pick Szeged Zrt., de a vállalat minden jelentős élelmiszerlánc-hálózatnak szállít, így a Coopnak is – mondta a vezérigazgató. Hozzátette: az afrikai sertéspestis-járvány miatt a külföldi eladásokat át kellett strukturálni. Ez azt jelentette, hogy az értékesítés mintegy negyedét érintette a japán tilalom. Ezért ezeket a mennyiségeket most Európában kell eladni.

Dr. Bognár Lajos, az AM élelmiszerlánc-felügyeletért felelős helyettes államtitkára, országos főállatorvos arról beszélt, hogy nem elég előállítani a kiváló és biztonságos magyar élelmiszereket, hanem azokról a széles közvéleményt is tájékoztatni kell, és ezt a célt szolgálja többek között a Coop Rally is. Ebben a munkában a szaktárca valamint a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal is partner kíván lenni.

A szakmai program eddig elért eredményeiről szólva Pekó László, a CO-OP Hungary Zrt. Igazgatóságának elnöke úgy fogalmazott: azt követően, hogy a COOP több mint egy évtizede elhatározta, hogy a Coop Rally segítségével a magyar termékeket állítja az érdeklődés középpontjába, az évről évre megrendezett esemény mára elérte hatását. A Coop Rally egy márka, egy brand lett, és az üzletlánc elérte a kezdetekkor kitűzött célokat. Elismerés illeti a házigazda állomások vendéglátását, köszönet pedig a résztvevőket, a szervezőket, valamint a média képviselőit, amiért a maguk eszközeivel támogatják a programot. A résztvevők és a COOP Gazdasági Csoport hosszú évekre, esetenként évtizedekre visszatekintő munkája a legjobb bizonyítéka annak, hogy a kölcsönösen kedvező kereskedelmi kapcsolatok eredményre vezetnek – emelte ki Pekó László.

A XIII. Coop Rally-t a papíripari termékeket gyártó és forgalmazó Mertsä Tissue Hungary Kft. csapata nyerte, míg az Agrárminisztérium különdíját az idei esemény induló állomásaként is résztvevő Gyermelyi Zrt. kapta meg. A záróünnepségre, a díjak, valamint a különdíjak átadására Siófokon került sor.

-an-
Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Elrajtolt a XVIII. Coop Rally

Elrajtolt a XVIII. Coop Rally

Az idei Coop Rally egy olyan időszakban kerül megrendezésre, amikor a hazai élelmiszeripari, -kereskedelmi cégeknek számos kihívással kell megküzdeniük.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?