A XXVI. Alföldi Állattenyésztési és Mezőgazda Napokon elhangzott az is, hogy mindezek eredményeként a hitelállomány jelentős mértékben, 23,5 százalékkal bővült egy év alatt. Az élelmiszeripar esetében a bank ügyfeleinek száma több mint 2 százalékkal, míg a hitelezett ügyfeleké 4 százalékot meghaladó mértékben gyarapodott. A hitelállomány átlagon felüli mértékben, 28,3 százalékkal haladta meg március végén az egy évvel korábbit.
Fórián Zoltán (F.Z.), az Erste Bank Hungary Zrt. Agrár Kompetencia Központjának vezetője az Agro Naplónak a helyszínen elmondta: igen sikeres évet tud maga mögött ismét az Erste Bank az agráriumban. Úgy fogalmazott: „nálunk ez megszokott egyébként, hogy a messze a piacot meghaladó mértékben tudunk növekedni.”
Az Erste egy olyan stabil pénzintézet, ami 200 éves és komoly régiós tapasztalattal rendelkezik, így különleges agrárpotenciálja és agrárkompetenciája van. „Elképesztő verseny zajlik a mezőgazdasági hitelezésben” – jegyezte meg az agrárpénzügyi szakértő. Hozzátéve: ez már gyakran extrém alacsony kamatokat és szolgáltatási díjakt jelent. Ebben az Erste versenyképes, állja a sarat, de nem ez az egyetlen útja, hogy sikeres legyen a pénzintézet az agráriumban, hanem keresni kell a hozzáadott értéket is – szögezte le.
A banknak házon belül van egy saját agrárszakmai műhelye, amit én vezetek – mondta. Itt folyamatosan azon dolgozunk, hogy még több hozzáadott értéket teremtsünk az ügyfelek számára, mert nemcsak pénz kell nekik, hanem kell egy támasz, egy stratégiai partner, akihez fordulhatnak, ha gondjaikat meg kell oldaniuk. Mindaz pedig nagyon-nagyon jó érzés, hogy segíteni tudunk nekik.
„A mi globális kitekintésünket elvisszük az üzemi szintre és ott állítjuk össze együtt a lehetséges megoldásokat az adott problémára. A tanácsadóipar ugyanis szolgáltatás, de ha ezt pénzben kell számolni, akkor ez nagyon sok pénz. Az ügyfeleinknek kvázi a szolgáltatás részeként nyújtja mindezt az Erste Bank, és ez nagyon tetszik nekik. Ez nagyon izgalmas, új típusú banki kapcsolattartás, szolgáltatás.
Ez a mi tanácsadói banki modellünk, amit szeretnénk tovább erősíteni és működtetni. Az ügyfelek nagyon szeretik, mert azokat a kompetenciákat visszük házhoz, amivel ott nem mindenki rendelkezik.”
Agro Napló (A.N.): A mostani hódmezővásárhelyi kiállításra beérett a pénzintézet munkája ezen a területen…
F.Z.: „...ezt a konstrukciót, szemléletet tükrözi a kiállítási megjelenésünk is. Valami újat, mindig valami újat hozunk, és nemcsak szakmailag. Tavaly egy erőgépet hoztunk, idén – a 200 éves múltra való tekintettel – egy fotókiállítást.”
A.N.: Amikor idekerült az Erstéhez és voltak álmai, a banknak pedig nyilván voltak tervei. Hogyan sikerült ezt összeegyeztetni? Együtt látják a jövőt? Nyilván, hiszen ezt mutatják a számok.
F.Z.: „Igen, ezért jöttem ide, mert itt láttam a megfelelő körülményeket, fogadókészséget arra, hogy az évtizedes álmaimat, amikről beszéltem az előbb, azokat meg tudjam valósítani. Ebben a kultúrában, amit az Erste képvisel, tökéletesen beleillenek az elképzeléseim, és így az ügyfelek is. Nagyon érdekes, hogy az ügyfelet is kicsit tipizálja a bank. Nagyon élvezzük ezt a munkát, mert folyamatosan pozitív visszajelzéseink, sikerélményeink vannak.”
A.M.: Köztük él, így látja az ügyfelek problémáit és ezekre keresik a megoldást a bankban. Milyen igények jelentkeznek?
F.Z.: Általában speciális igényekre speciális megoldásokat. Ebben az esetben gyakorlatilag az Erste Agrár Kompetencia Központ egyfajta híd szerepet tölt be az ügyfél és a bank között. „Nem csak a hitelhez jutásban segítjük az ügyfelet, hanem a piaci sikereihez is hozzájárulunk.
A.N.: A korábbinál több a lízing, miért?
F.Z.: Komolyan halmozódik a mezőgazdasági vagyon. Kell a korszerű technika és a gazdálkodók nyitottak erre. Most kedvező kamatkörnyezetben, rugalmas konstrukciókban lehet lízingelni, ezért nyilvánvalóan szárnyal a szektor, így a lízingpiac is. Fejleszteni kell a precíziós eszközparkot, hogy ebből legyen elég jövedelme a gazdálkodónak a végén és ne csak a beruházási költségek emelkedjenek. Legyen a végén megtérülés is, mert ha nem lesz, sokan fognak csalódni, és azt gondolják, humbug ez a precíziós gazdálkodás, pedig nem az.
A.N.: A generációváltás szintén minden nap szóba kerül, hogyan látják mindezt az Erste Banknál.
F.Z.: Nekem az a személyes véleményem, hogy túl van lihegve a generációváltás. Nem az a lényeg, a gazdálkodó hány éves, hanem hogy milyen szemlélete van, milyen egészségi állapota van egy gazdának. Vannak 70 év feletti ügyfelei is a banknak, akik agilisabbak, jobban gondolkodnak, mint a fiatalok. Persze vannak farmok, üzemek, családi gazdaságok, ahol generációs problémák vannak, mert nincs kinek átadni a stafétabotot.
De a kockázatkezelésen sem azt nézik, hány éves valaki, hanem hogyan működik a gazdasága, hogyan teljesít. Ha kell, a pénzintézet segít tanácsokkal, ötletekkel, a lényeg, hogy a folytonosság fennmaradjon.
Úgy látom: nem ez a fogalomkör, problémakör lesz a meghatározó, hanem maga a munkaerő. Ez utóbbi a forróbb és veszélyesebb téma, mert sem minőségben, sem mennyiségben nem állnak már megfelelően rendelkezésre szakképzett emberek az agráriumban.
A.N.: Ehhez viszont tanulni kell...
F.Z.: Már a közeli jövőben is más típusú ember kell majd a mezőgazdaságba, mint akik jellemzően most ott dolgoznak. Ehhez pedig időben fel kell készíteni a fiatalokat. Ezt az információt pedig el kell juttatni az ügyfeleknek, és ösztönözni őket, hogy a helyes irányba induljanak.
-an-A cikk szerzője: Agro Napló