2024. április 26. péntek Ervin

Dinnyebotrány: négy áruházláncat bojkottál az agrárkamara

Agro Napló
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara csak azoknál az áruházláncoknál támogatja a múlt héten elindult dinnyefogyasztást ösztönző kampányt, amelyek most, a szezon elején nem csökkentették vagy csökkentik kilogrammonként 100 forint alá a dinnye fogyasztói árát – közölte a kamara.

A NAK részvételével múlt héten indult el az idei dinnye fogyasztásösztönző-kampány, hét áruházlánc (ALDI, Auchan, CBA, Lidl, METRO, SPAR, Tesco) részvételével. Ott kiderült, hogy a Tesco brutális akcióval indította el a szezont, leverve a termelői árakat. Mi több, a cég múlt hétvégi, indokolatlan és a termelők által elfogadhatatlan akciója után újabb áruházláncok jelentették be, hogy ezen a héten irreálisan alacsony áron kínálják a dinnyét: a Penny 89 forintért, az ALDI 95 forintért, a Lidl pedig 99 forintért hirdeti reklámújságaiban a gyümölcs kilónkénti fogyasztói árát. Teszik ezt azután, hogy a dinnyetermelők és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara is felhívta a figyelmet: az árleverő akciók lenyomják a termelői árakat, kihatással vannak az exportpiacokra, ezáltal ellehetetlenítik a termelőket, és veszélyeztetik a hazai dinnyeágazat jövőjét.

Általánosságban a bruttó fogyasztói ár 25-30 százaléka a dinnye nettó felvásárlási ára. Könnyen belátható, hogy a 100 Ft/kg alatti fogyasztói árnál a termelők súlyos veszteséggel tudják csak értékesíteni a dinnyét, hiszen az önköltség 40 Ft/kg körül alakul.

A NAK a kialakult helyzet miatt azt a döntést hozta, hogy bojkottálja a kóstoltatási kampányt azokban az áruházláncokban, amelyek a szezon elején 100 Ft/kg-os ár alatt kínálják a dinnyét, mivel az sértő lenne a termelőkre nézve. Emellett a kamara a beszállítókkal szembeni tisztességtelen forgalmazói magatartás, a diszkriminatív árképzés, és az erőfölényével való visszaélés miatt esetükben is kezdeményezi a hatósági vizsgálatot – ahogy azt tette a Tescóval szemben is. Mindez azt jelenti, hogy a METRO-ban a múlt hétvégén már lezajlott kampányt követően csak három áruházláncban, az Auchanban, a CBA-ban és a SPAR-ban áll az ottani dinnyepromóciós programok mellé szakmai támogatóként a kamara.

A történtek ellenére a NAK továbbra is nyitott az áruházláncokkal való párbeszédre, és a jövőben is partnerként tekint rájuk, bízva abban, hogy sem a dinnye, sem más mezőgazdasági és élelmiszeripari termék esetében nem fordul elő a mostanihoz hasonló eset.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Kiváló minőségű lesz a magyar dinnye

Kiváló minőségű lesz a magyar dinnye

E hét végén megkezdődik a görögdinnyeszüret az ország déli térségeiben. Az utóbbi hetek kedvező időjárása miatt kiváló minőségre számítanak a termelők...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!