A legzamatosabb gyömbéres narancslekvár, a legolvadóbb pármai sonka, a legtisztább mangó-chilli chutney, pompás kézműves bonbonok, szarvasgombás méz és organikus szárítottvirág-chips. Mindez díjnyertes séfektől, világhírű csokoládémesterektől és elhivatott gourmet forradalmároktól - az Agrarszektor.hu az európai gourmet és artizán termékek legjavát felvonultató londoni Speciality & Fine Food Fairre látogatott. A vásár azon kevés nemzetközi kiállítás egyike, amelyen Magyarország 2008 óta minden évben kiállítóként részt vesz. A londoni székhelyű Great Taste Awards versenyen - amely a világ egyik legnagyobb és legszigorúbb ételkóstoló versenye, "a gasztrovilág Oszkárja" - az elmúlt két évben két hazai termék is csillagokat nyert.
A magyar élelmiszeripari cégek többsége a környező országokba, a nyugat-európai országok közül első körben Németországba, Ausztriába igyekszik exportálni termékeit, a tapasztalatok szerint azonban hamar beleütközik abba az akadályba, hogy ezekben a régiókban is ugyanazok a láncok uralják a piacot, amelyek a hazai élelmiszer-kiskereskedelmi piacon is tartják a gyeplőt. Magyar cégeknek erre a terepre szinte csak kivételes esetekben sikerül betörni, és ha sikerül is, többnyire nagy áldozatok árán: a nemzetközi láncok régiós beszerzési tenderei rendkívül nyomott árat, és a kisebb piaci szereplők számára sokszor csaknem teljesíthetetlen mennyiségeket követelnek meg. Az addicionális költségek szintén magasak (pl. túl szigorú minőségbiztosítási rendszerek, logisztikai fejlesztések), amelyek gyakran megtorpedózzák a terjeszkedési lehetőség rentabilitását. Vannak azonban olyan termékek Magyarországon, amelyeknek nagyon is van helye ezeken a rendkívül kompetitív nemzetközi piacokon. Ezek pedig sok esetben éppen a magas minőségű, prémium termékek.
Globálisan versenyképes magyar termékek
Idén 600 kiállítóval, 1000 termékkel került megrendezésre a londoni Speciality & Fine Food Fair, amelyen Magyarország egy 25 nm-es közös standdal és hat kiállító céggel volt jelen. Az európai gourmet és artizán termékek legjavát felvonultató londoni vásár azon kevés kiállítások egyike, amelyen Magyarország 2008 óta minden évben részt vesz.
Minél trendibb, minél különlegesebb, minél egészségesebb legyen, innovatív, vagy éppen a hagyományos technológiát modernizálva a lehető legegyszerűbb módszerrel készüljön. A termék magas és állandó minőséggel, megfelelő disztribúciós háttérrel rendelkezzen, és minden tekintetben legyen versenyképes a globális színtéren - röviden ennyit kell nyújtania egy terméknek, ha az ütőképes kategóriát célozza meg ezen a vásáron.
Szerencsére Magyarországon is találunk ilyen versenyzőket. Egyre több olyan cég van, amelyek egyelőre szűkös marketig büdzsével rendelkeznek, ám termékeik globális szinten is versenyképesek, mind minőségben, mind designban és cégarculatban. Az ilyen termékek rendkívül kompetitív piacokon - így pl. a brit piacon - is megállják a helyüket. Ezeknek azonban sok esetben a hazai vagy a régiós piacon nincs elegendő tere, esetleg a külföldi piacokon nagyságrendekkel nagyobb az értékesítési lehetősége.
Ezzel párhuzamosan az is állandó problémaként jelentkezik, hogy a Magyarországon évek óta sikeres termékeknek kisebb ereje van átlépni az országhatárokat. Bár mostanában a külgazdasági stratégia hangsúlyosan a keleti piacok felé fordul, nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy az Európai Unió keretin belül még mindig nagy előnyökkel indulunk.
"A londoni kiállításon való részvétel szorgalmazásának koncepciója részünkről az volt, hogy a magyar cégeknek a hagyományos európai exportpiacok mellett további, kicsit távolabb eső, ugyanakkor nagyon kompetitív piacokon is lehetősége legyen megvetnie a lábát" - mondja Mautner Márk, a magyar standot szervező Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA - Hungarian Investment and Trade Agency) osztályvezetője. "Az európai exportlehetőségek azonban nem csak a régiós országokról szólnak, Magyarországnak érdemes tovább diverzifikálni a célpiacait. Ezen felismerés mentén kezdtük el beazonosítani azokat az országokat, ahol jelentős az exporttermékek, ezen belül is a magas minőségű, prémium termékek iránti kereslet, illetve erős a fizetőképes kereslet"- teszi hozzá. Az Egyesült Királyságból többek között a húsok -a kacsa, a liba, a feldolgozott sertéstermékek, és a kézművestermékek - iránt nagy az érdeklődés, és a tapasztalatok szerint a magyar termékeknek sikeresek is ezen a piacon. Egy másik nagyon jellemző termék a méz, nemhiába a hat kiállító cégből három mézet (is) kínál. Magyarországot egyébként kiváló méztermelő adottságokkal rendelkező, magas minőségű és tápanyagtartalmú mézet kínáló országként tartják számon.
Great Taste Awards csillagok
Három vállalkozást az első sorokban szeretnénk kiemelni: valószínűleg a hazai fogyasztók között alig van olyan, aki tudatában lenne ennek, ám az elmúlt két évben több hazai termék is csillagokat nyert a gasztrovilág Oszkárjaként is számon tartott Great Taste Awardson. A Rózsavölgyi Csokoládé három csokoládéját is két csillaggal ismerték el (Madagaszkári Criollo, Porcelana , Trincher), illetve díjazták a chokoMe két termékét (tejcsokoládé alapon tengerisó Tahiti vaníliaporral, pekándió - karamellízű csokoládépasztilla, és az étcsokoládé alapon kandírozott fodormentalevél - lime csokoládépasztilla - kandírozott citromhéj összeállítások), és az Aranyszarvas szarvasgombás olívaolaját is. A kézműves csokoládé egyébként európai szinten nagyon lendületben lévő piac, nem véletlen, hogy a termékvonalnak egy külön szekciót szenteltek (Speciality Chocolate Fair).
A londoni székhelyű Great Taste Awards a világ egyik legnagyobb és legszigorúbb ételkóstoló versenye, amelyen a díjnyerteseket több ezer termékből egy 405 bíróból álló bizottság döntése alapján választják ki, és az elismerés mindenképpen egyet jelent a makulátlan minőséggel, az innovatív szemlélettel, és nyilvánvalóan a sok kapu megnyittatik a terméken elhelyezett logó láttán.
A kiállított termékek között vannak olyanok is, amelyek már régóta jelen vannak brit piacon, ezeket többnyire magyar termékek forgalmazására specializálódott kereskedőcég, illetve disztributőr forgalmazza. Így például a Hampex Kft., amely többek között feldolgozott hústermékeket forgalmaz nagy mennyiségben az Egyesült Királyság piacán. A magyar szalámik egyébként már a 60-as évektől jelen vannak a brit piacon, nemcsak a kiskereskedelmi, hanem a HORECA szektorban is, meglehetősen nagy volumenekkel. A Fornetti Kft.-t természetesen nem hagyhatjuk ki a sorból, amely figyelemre méltó eredményeket ér el a brit piacon. A cég nemcsak francise üzleteket, hanem magyar termékeket forgalmazó boltokat is indított. A prémium termékeket kínáló cégek mellett a magas minőségű alapanyaghátteret biztosítani tudó cégek is jelen voltak kiállítóként, így pl. a nagy mennyiségben a nyugat-európai piacokra diót és mákot szállító Hunland Food Kft., a legtisztább technológiával magyar aszalt gyümölcsöt előállító Borka Bt., és nem utolsó sorban a Michelin-csillagos Costes étterem hivatalos mézbeszállítója, a Kőteleki Kaptár.
Számos régiós eseményt is szerveznek, de az alapvető tendencia a kiállítási piac koncentrálódása. Ennek ellenére a londonihoz hasonló kisebb, specializáltabb kiállítások bizonyos esetekben sokkal hatékonyabbak, nem utolsósorban költséghatékonyabbak tudnak lenni a hazai cégek számára. A nagy kiállításokon sajnos a hazai kínálat már csak mérete miatt is elvész.