Tavaly összesen 6,5 millió hektoliter sört értékesített a négy vezető hazai gyártónak számító Borsodi Sörgyár Kft., Dreher Sörgyárak Zrt., Heineken Hungária Zrt. és Pécsi Sörfőzde Zrt, valamint a tavaly első ízben adatokat szolgáltató Carlsberg Hungary Kft. A mennyiség döntő többségét, 6,1 millió hektolitert belföldön adták el. A hazai értékesítés 4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi mennyiséget, köszönhetően többek között a dupla annyi kánikulai napnak - adta hírül a Magyar Sörgyártók Szövetsége.
Tovább erősödött a prémium kategóriájú sörök forgalma. A szuper prémium 12 százalékkal, míg a prémium szegmens 10 százalékkal bővült 2015-ben. Ezzel párhuzamosan folytatódott a szövetség által gazdaságosnak nevezett árkategória térhódítása is, e szegmensben 8 százalékkal bővült az értékesítés. A középkategóriás termékek forgalma 3 százalékkal maradt alatta a 2014-esnek. Emellett kismértékben, mintegy 3 százalékkal visszaesett az ízesített sörök és jócskán, 42 százalékkal csökkent az alkoholmentes sörök értékesítése is.
A teljes forgalombővülés az iparág adó- és járulékbefizetéseit is megdobta. A söripari cégek 12 százalékkal több általános forgalmi adót és 4 százalékkal több jövedéki adót fizettek be tavaly, mint 2014-ben. Az összes adónemet figyelembe véve hét százalékkal nőtt a söripar adó- és járulékbefizetése, amely meghaladta a 71 milliárd forintot. Környezetvédelmi termékdíjból is csaknem 1 milliárd forinttal több folyt be a központi költségvetésbe. A söripar mintegy 1700 főt foglalkoztat, valamint közvetetten, beszállítóin és kereskedelmi, vendéglátó, valamint logisztikai partnerein keresztül további 25 000 munkahelyet tart fenn.
Ha nem romlik a szabályozási feltételrendszer és a piaci környezet, akkor - egy kis jó idővel megtámogatva - jól fogyhat a sör, és jól jár a kincstár is - fogalmazott Schillinger Attila, a Magyar Sörgyártók Szövetsége igazgatója. Az elmúlt tíz évben ugyanis a sör jövedéki adóterhelése 70 százalékkal nőtt, míg átlagos relatív, inflációtól szűrt ára 2000 óta nem változott.
A legutóbbi, 2013-as jövedékiadó-emelés több évre visszavetette a piac forgalmát. "Az idén jelentős sportesemények lesznek, és ha minden igaz, egy újabb meleg nyár elé nézünk. Valamit behozhatunk abból a versenyképességi hátrányból, amelybe a hazai söripar az elmúlt évtizedben került" - tette hozzá az igazgató.
A sörgyártók tavaly is csúcsra járatták az önkéntesen kiépített csomagolás-visszagyűjtő programjaikat. Betétdíj ellenében a sörösüvegek több mint 90 százalékát váltották vissza a fogyasztók. A kereskedelmi egységekbe országosan kihelyezett 190 visszaváltó automatával pedig mintegy 100 millió alumínium dobozt hasznosítottak újra.