Foci EB és olimpia: sokkal több sört ihatunk

agrarszektor.hu
Tavaly 4 százalékkal nőtt a söripar hazai értékesítése, a piac azonban egyenetlenül fejlődött. Egyszerre bővült például a prémium, szuper prémium és olcsó sörök forgalma, miközben csaknem felére esett az alkoholmentes sörök értékesítése. Az ágazat idén a foci EB-től és az olimpiától reméli, hogy valamit le tud faragni a versenyhátrányából, amelyet a tíz év alatt 70 százalékkal megemelt jövedéki adó okoz.

Tavaly összesen 6,5 millió hektoliter sört értékesített a négy vezető hazai gyártónak számító Borsodi Sörgyár Kft., Dreher Sörgyárak Zrt., Heineken Hungária Zrt. és Pécsi Sörfőzde Zrt, valamint a tavaly első ízben adatokat szolgáltató Carlsberg Hungary Kft. A mennyiség döntő többségét, 6,1 millió hektolitert belföldön adták el. A hazai értékesítés 4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi mennyiséget, köszönhetően többek között a dupla annyi kánikulai napnak - adta hírül a Magyar Sörgyártók Szövetsége.

Tovább erősödött a prémium kategóriájú sörök forgalma. A szuper prémium 12 százalékkal, míg a prémium szegmens 10 százalékkal bővült 2015-ben. Ezzel párhuzamosan folytatódott a szövetség által gazdaságosnak nevezett árkategória térhódítása is, e szegmensben 8 százalékkal bővült az értékesítés. A középkategóriás termékek forgalma 3 százalékkal maradt alatta a 2014-esnek. Emellett kismértékben, mintegy 3 százalékkal visszaesett az ízesített sörök és jócskán, 42 százalékkal csökkent az alkoholmentes sörök értékesítése is.

MTI Fotó: Mohai Balázs

A teljes forgalombővülés az iparág adó- és járulékbefizetéseit is megdobta. A söripari cégek 12 százalékkal több általános forgalmi adót és 4 százalékkal több jövedéki adót fizettek be tavaly, mint 2014-ben. Az összes adónemet figyelembe véve hét százalékkal nőtt a söripar adó- és járulékbefizetése, amely meghaladta a 71 milliárd forintot. Környezetvédelmi termékdíjból is csaknem 1 milliárd forinttal több folyt be a központi költségvetésbe. A söripar mintegy 1700 főt foglalkoztat, valamint közvetetten, beszállítóin és kereskedelmi, vendéglátó, valamint logisztikai partnerein keresztül további 25 000 munkahelyet tart fenn.

Ha nem romlik a szabályozási feltételrendszer és a piaci környezet, akkor - egy kis jó idővel megtámogatva - jól fogyhat a sör, és jól jár a kincstár is - fogalmazott Schillinger Attila, a Magyar Sörgyártók Szövetsége igazgatója. Az elmúlt tíz évben ugyanis a sör jövedéki adóterhelése 70 százalékkal nőtt, míg átlagos relatív, inflációtól szűrt ára 2000 óta nem változott.

A legutóbbi, 2013-as jövedékiadó-emelés több évre visszavetette a piac forgalmát. "Az idén jelentős sportesemények lesznek, és ha minden igaz, egy újabb meleg nyár elé nézünk. Valamit behozhatunk abból a versenyképességi hátrányból, amelybe a hazai söripar az elmúlt évtizedben került" - tette hozzá az igazgató.
A sörgyártók tavaly is csúcsra járatták az önkéntesen kiépített csomagolás-visszagyűjtő programjaikat. Betétdíj ellenében a sörösüvegek több mint 90 százalékát váltották vissza a fogyasztók. A kereskedelmi egységekbe országosan kihelyezett 190 visszaváltó automatával pedig mintegy 100 millió alumínium dobozt hasznosítottak újra.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?