2017-ben 6,2 millió hektoliter sört adott el a hazai piacon a négy nagy itthoni sörgyártó - a Borsodi Sörgyár, a Dreher Sörgyárak, a Heineken Hungária, a Pécsi Sörfőzde, valamint a piachoz importsöreivel hozzájáruló Carlsberg Hungary. Ez mintegy 20 millió korsónyi növekedést jelentett az előző évhez képest - derül ki a Magyar Sörgyártók Szövetségének adataiból. Különösen kedveznek a piacnak a nyári hónapok - főleg a meleg időjárás, a fesztiváldömping és a nagy sportrendezvények, de vajon mennyi sört fogunk meginni 2018-ban?
Egyre kísérletezőbbek a magyar sörivók
José Matthijsse, a Heineken Hungária vezérigazgatója az idei Soproni Sörrally-n a Portfolio-nak elmondta, hogy a belföldi sörfogyasztást látványosan felpörgette a minimálbér és a garantált bérminimum növelése, illetve, hogy ennek következtében a többi bérszinten is történt emelkedés. Ezt mindenképpen kedvező változásnak tartja, hiszen az itteni leányvállalat árbevételének mintegy 90%-a a hazai értékesítésből származik.
A Magyar Sörgyártók Szövetségének statisztikáiból az is látszik, hogy a nemzetközi trendnek megfelelően egyre inkább a minőségi termékeket keresik a fogyasztók: az előző évben leginkább a középkategóriás sörök eladása nőtt meg, elsősorban az olcsóbb, alsókategóriás termékek rovására. A hipermarketek polcain is egyre nagyobb számban érhetőek el a prémium márkás, a cseh és a kézműves sörök, de az alkoholmentes radlerek forgalma is szépen nőtt.
Mit hoz idén a foci- és a fesztiválszezon?
2016-ban éves szinten 1%-ot tett hozzá a sörpiac növekedéséhez az a rövid időszak, amikor a magyar válogatott kiemelkedően szerepelt a labdarúgó Európa Bajnokságon, hiszen országszerte százezrek követték a mérkőzéseket a vendéglátóhelyeken elhelyezett tévéken és óriás kivetítőkön. Sokan arra számítanak, hogy ez idén sem lesz másként, annak ellenére, hogy saját válogatottunknak most nem szurkolhatunk. A Heineken Hungária vezérigazgatója lapunknak elmondta, hogy ezt a várva várt kiugrást egyelőre nem tapasztalja a sörfogyasztásban, bár mivel még az elődöntőknél tartunk, elképzelhetően tartja, hogy a későbbi, izgalmasabb mérkőzések változást hoznak.
Azonban ahogy megjött a jó idő, látszott a hirtelen megugrás, hiszen ilyenkor sokan ülnek ki szabadtéri helyszínekre, csinálnak különféle programokat, és fogyasztanak közben söröket.
- tette hozzá.
Minden helyi gyártónak érdeke, hogy legyen áfacsökkentés
A szektor szereplői és az őket tömörítő szervezetek (a Magyar Sörgyártók Szövetsége és a Kraft Sör Egyesület) is szorgalmazzák a sör áfájának mérséklését. A HoReCa-szektorban (szállodák, éttermek, kávéházak) bizonyos helyben készült ételekre, italokra már jelenleg is érvényes a kedvező áfakulcs,de a csapolt sör egyelőre nem tartozik közéjük, pedig számos uniós tagországban is kedvező áfa körbe tartoznak az ilyen alkoholos italok. José Matthijsse is egyetért abban, hogy az étterem, bár- és hoteltulajdonosknak több szempontból támogatást jelentene az áfa csökkentése a csapolt sör esetében.
- véli a vezérigazgató.
A sörfogyasztás fellendülése egyébként a gazdasági válság vége óta töretlen Magyarországon, az utóbbi években pedig a hazai termelők egyre többféle "licenc-sört" gyártanak, magas az import, emellett egyre több kézműves sörfőzde lép be a piacra, színesítve a kínálatot. Ennek fényében nem csoda, hogy a magyar sörpiac legnagyobb szereplői optimisták az idei évvel kapcsolatban: minden adott a forgalom további növekedéséhez.