Ha nem fociznak a magyarok, a sör sem fogy?

Agrárszektor
Amint beköszönt a nyári kánikula, elképesztő ütemben fogy a sör Magyarországon, miközben a hazai fogyasztók egyre nyitottabbak az újdonságokra, és egyre szívesebben költenek a minőségre. Vajon 2018-ban is tovább folytatódik az elmúlt években tapasztalt 1-2%-os növekedés a fogyasztásban? José Matthijsse-t, a Heineken Hungária vezérigazgatóját kérdeztük az idei várakozásokról és a magyar sörpiacról. A fesztiválok és a foci-vb mellett az is szóba került, hogy készül-e idén új termék bevezetésére a sörgyártó vállalat.

2017-ben 6,2 millió hektoliter sört adott el a hazai piacon a négy nagy itthoni sörgyártó - a Borsodi Sörgyár, a Dreher Sörgyárak, a Heineken Hungária, a Pécsi Sörfőzde, valamint a piachoz importsöreivel hozzájáruló Carlsberg Hungary. Ez mintegy 20 millió korsónyi növekedést jelentett az előző évhez képest - derül ki a Magyar Sörgyártók Szövetségének adataiból. Különösen kedveznek a piacnak a nyári hónapok - főleg a meleg időjárás, a fesztiváldömping és a nagy sportrendezvények, de vajon mennyi sört fogunk meginni 2018-ban?

José Matthijsse, a Heineken Hungária vezérigazgatója

Egyre kísérletezőbbek a magyar sörivók

José Matthijsse, a Heineken Hungária vezérigazgatója az idei Soproni Sörrally-n a Portfolio-nak elmondta, hogy a belföldi sörfogyasztást látványosan felpörgette a minimálbér és a garantált bérminimum növelése, illetve, hogy ennek következtében a többi bérszinten is történt emelkedés. Ezt mindenképpen kedvező változásnak tartja, hiszen az itteni leányvállalat árbevételének mintegy 90%-a a hazai értékesítésből származik.

A Magyar Sörgyártók Szövetségének statisztikáiból az is látszik, hogy a nemzetközi trendnek megfelelően egyre inkább a minőségi termékeket keresik a fogyasztók: az előző évben leginkább a középkategóriás sörök eladása nőtt meg, elsősorban az olcsóbb, alsókategóriás termékek rovására. A hipermarketek polcain is egyre nagyobb számban érhetőek el a prémium márkás, a cseh és a kézműves sörök, de az alkoholmentes radlerek forgalma is szépen nőtt.

A vezérigazgató is kiemelte a költési hajlandóság növekedését, amelynek köszönhetően a drágább termékeket is egyre többen vásárolják, illetve szívesebben kísérleteznek új típusú sörökkel. Bízik abban, hogy még az idei évben új terméket vezetnek be a magyar piacra, de erről részleteket nem árult el.
Előretörtek a radlerek
A Nielsen piackutató 2017-es felmérése szerint a legkedveltebbek továbbra is a hagyományos sörök, ezek adták az értékesítés 90%-át. A maradék 10%-on az ízesített sörök (7 százalék) és a félbarna, búza- és kukoricasörök osztoztak. A sörmixek, vagyis az úgynevezett radlerek piacán különösen az alkoholmentes szegmens népszerűsége szembeötlő: száz eladott ízesített sörből 48 alkoholmentes volt tavaly, ami 10%-kal haladja meg a 2015-ös adatot. A legdinamikusabban fejlődő szegmens az ízesített, alkoholmentes sörmixeké, ami hosszú távon vélhetően a többi üdítőital-kategória számára jelent konkurenciát a piackutató közleménye szerint.


Mit hoz idén a foci- és a fesztiválszezon?

2016-ban éves szinten 1%-ot tett hozzá a sörpiac növekedéséhez az a rövid időszak, amikor a magyar válogatott kiemelkedően szerepelt a labdarúgó Európa Bajnokságon, hiszen országszerte százezrek követték a mérkőzéseket a vendéglátóhelyeken elhelyezett tévéken és óriás kivetítőkön. Sokan arra számítanak, hogy ez idén sem lesz másként, annak ellenére, hogy saját válogatottunknak most nem szurkolhatunk. A Heineken Hungária vezérigazgatója lapunknak elmondta, hogy ezt a várva várt kiugrást egyelőre nem tapasztalja a sörfogyasztásban, bár mivel még az elődöntőknél tartunk, elképzelhetően tartja, hogy a későbbi, izgalmasabb mérkőzések változást hoznak.

Azonban ahogy megjött a jó idő, látszott a hirtelen megugrás, hiszen ilyenkor sokan ülnek ki szabadtéri helyszínekre, csinálnak különféle programokat, és fogyasztanak közben söröket.

Magyarországon a széles fesztiválkínálat is pörgeti a nyári sörfogyasztást: rendkívül széles ebben a kínálat, mindenki megtalálja a saját ízlésének megfelelő programot. Az pedig nekünk sörgyártóként különösen nagy előny, hogy ez kéz a kézben jár a sörfogyasztással. Az eddigi évekhez hasonlóan több magyarországi fesztivállal működünk együtt szponzorként, márkáink megtalálhatóak többek között a VOLT-on, a Balaton Soundon, az EFOTT-on, és a kisebb gasztronómiai és kulturális eseményeken is

- tette hozzá.

A Soproni Sörgyár

Minden helyi gyártónak érdeke, hogy legyen áfacsökkentés

A szektor szereplői és az őket tömörítő szervezetek (a Magyar Sör­gyártók Szövetsége és a Kraft Sör Egyesület) is szorgalmazzák a sör áfájának mérséklését. A HoReCa-szektorban (szállodák, éttermek, kávéházak) bizonyos helyben készült ételekre, italokra már jelenleg is érvényes a kedvező áfakulcs,de a csapolt sör egyelőre nem tartozik közéjük, pedig számos uniós tagországban is kedvező áfa körbe tartoznak az ilyen alkoholos italok. José Matthijsse is egyetért abban, hogy az étterem, bár- és hoteltulajdonosknak több szempontból támogatást jelentene az áfa csökkentése a csapolt sör esetében.

Nagy részben kkv-król és családi vállalkozásokról van szó, amelyeknek a működését megkönnyítené, illetve a sörfogyasztásra is ösztönzőleg hatna. Én abszolút támogatnék egy ilyen lépést, ez minden helyi gyártónak érdeke, hiszen az ő termékeik nagy arányban érhetőek el csapon, ellentétben az importtermékekkel

- véli a vezérigazgató.

A sörfogyasztás fellendülése egyébként a gazdasági válság vége óta töretlen Magyarországon, az utóbbi években pedig a hazai termelők egyre többféle "licenc-sört" gyártanak, magas az import, emellett egyre több kézműves sörfőzde lép be a piacra, színesítve a kínálatot. Ennek fényében nem csoda, hogy a magyar sörpiac legnagyobb szereplői optimisták az idei évvel kapcsolatban: minden adott a forgalom további növekedéséhez.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?