Ez elképesztő: világhírűvé tette egy szabolcsi cég a magyar szárított csemegéket

Ez elképesztő: világhírűvé tette egy szabolcsi cég a magyar szárított csemegéket

agrarszektor.hu
Nomen est omen, vagyis a név kötelez. Ezt a latin mondást alapul véve keresztelte el Novák Tibor 1992-ben alapított cégét Nobilis-ra. A mátészalkai székhelyű cég közel százféle szárított gyümölcsöt, illetve olajos magvat állít elő, és exportál a világ minden tájára.

Novák Tibor elmondta, hogy a névválasztás a cég részére viszonylag egyszerű volt. A nobilis azt jelenti, hogy jó hírű, tisztességes, nemes. Az elmúlt 28 évet ezen értékelvek mentén éltek, fejtette ki a szakember, aki a rendszerváltás előtt termelőszövetkezetekben dolgozott, írta meg a Portfolio a Budapesti Értéktőzsde kiadványa, a BÉT50-ben megjelent cikk alapján.

Azt hittem, hogy a szövetkezeti világon kívül hideg és sötét lesz. Tévedtem. Én szabolcsi vagyok, ha az ember kinéz az ablakon, itt szilva-, alma-, meggy-, diófát lát. Felmerült bennem, ugyan mit lehet ezzel csinálni? Hogyan lehet ezeket a gyümölcsöket eljuttatni a világ legigényesebb piacaira?

- mondta el Novák Tibor a Nobilis Zrt. indulásával kapcsolatban.

A szakember nagyecsedi szövetkezetben töltött évek során figyelt fel arra, hogy az ecsedi vár (vagy a még korábbi várkastélyok) leltáraiban mindig szerepelt az aszalt gyümölcs. Ez biztosíthatta a várlakók egészségének megőrzését. Ezekben az időkben a gyümölcsöt napon szárították, vagy éppen cserényekre terítve, fafűtéses kemencékben aszalták, így annak egészségvédő hatása nem veszett el, a várvédők egészségének megőrzését szolgálta.

A történelem így segítette a vállalkozás jövőbeni tevékenységének kialakítását. A megfelelő technológiai eljárás kiválasztása is könnyen ment, ugyanis nem akarták, hogy a szabolcsi jonatánban, a kántorjánosi fürtös meggyben, a milotai dióban és a penyigei szilvában radikális, romboló változások menjenek végbe. Ezért a gyártás során a legkorszerűbbnek számító technológiákat, eszközöket és módszereket alkalmazzák, hogy a kiváló beltartalmat a fogyasztásig megőrizhessék.

Novák Tibor szerint a sikeres vállalkozás kulcsa az, hogy mindig a nehezebb utat választották, és amiről mások azt gondolták, lehetetlen, ők arrafelé mozdultak. Indulásuk óta mindig részt vettek az élelmiszeripari világkiállításokon, egyrészt azért, hogy felmérjék, milyen trendek körvonalazódnak a piacon, másrészt pedig azért, hogy megmutassák magukat, és hogy mit tudnak.

Ez persze jelentős kiadást jelentett, de hosszú távon jó befektetésnek bizonyult, ugyanis a Nobilis mostanra Brazíliától Japánig számos országba eljutott, belépett az Egyesült Államok piacára és már Ázsiában is értékesít. Míg pár évvel ezelőtt 47% volt az export aránya, ez mostanra a 60%-hoz közelít.

Érdekesség csupán, hogy míg Oroszországban a fehércsokoládés almaszirom a legkeresettebb termék, Japánban a joghurtos aszalt meggy lett a favorit. Világszerte a legnépszerűbb termékük azonban - ami egyben Novák Tibor  személyes kedvence is - az étcsokoládés almaszirom, melyet a cégvezető lánya, az élelmiszeripari mérnök végzettséggel rendelkező Novák Éva álmodott meg és tökéletesített. A termékek teszteléséből egyébként Novák Tibor unokái is kiveszik a részüket, a cég ugyanis kifejezetten nagy hangsúlyt fektet a gyermekélelmiszerek fejlesztésére. A tulajdonos unokái kivétel nélkül mindent megkóstolnak, őszintén véleményt is nyilvánítanak és meglátásaikat figyelembe is veszik.

A Nobilis igazi családi cég, Novák Tibor felesége és két lánya is itt dolgozik: Éva az innovációért, a termékfejlesztésért felel, Mariann pedig a marketinget és a kereskedelmi ágazatot felügyeli. A mátészalkai gyárban dolgozó munkatársak nagy része is kvázi családtagnak minősül. A tulajdonos büszke rá, hogy náluk gyakorlatilag nincs fluktuáció, az az elve, hogy inkább lassabban haladjanak, de együtt, épp ezért a 2008-as válság kirobbanásakor és most, a koronavírus okozta nehéz helyzetben is törekedtek a munkahelyek megőrzésére.

Novák Tibor elmondta, hogy a hatékonyságon, a minőségen és az innováción túl a harmóniára is törekednek, hogy a dolgozóik kedvüket leljék a munkájukban. Emellett törekednek arra is, hogy a társadalmi- és a természeti környezetükkel is harmóniában legyenek. Ez abban is megnyilvánul, hogy közel 30 éve ugyanazokkal a termelőkkel dolgoznak. A szakember szerint a jól működő partneri kapcsolat alapja a kölcsönös tisztelet és egymás segítése. Ez hosszú távon megtérül, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy a cég szempontjából meghatározó üzleti partnerekkel való kapcsolatok több mint 20 évesek.

A Nobilisnál folyamatos a termékfejlesztés: ez a fejlesztés a meglévő termékek megjelenésének, ízegyüttesének, és egyészségvédő hatásának fokozására, illetve a piaci igények által generált új termékek fejlesztésére irányul. Épp ezért felvették a kapcsolatot egyetemekkel, laboratóriumokkal, hogy szakemberek segítségével még teljesebb legyen a bioaktív anyagok garnitúrája, hogy úgy tudják alakítani a gyártóbázist, hogy a friss gyümölcs beltartalmi értéke teljes mértékben megmaradjon.A folyamatos technológiai fejlesztések persze tőkeigényesek. A cég kezdetektől ugyanazzal a bankkal áll kapcsolatban, mert Novák Tibor szerint a pénzintézet épp olyan üzlettárs számukra, mint bárki a beszállítói vagy a vevői oldalról, ezért jó a kapcsolat, és mindig találnak finanszírozási megoldást a speciális, saját fejlesztésű gyártóeszközök megvalósítására is.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?