Az öko-innováció, amely új, környezetbarát termékek, folyamatok és stratégiák fejlesztését jelenti, kulcsfontosságú szerepet játszik a borászat környezeti kihívásainak kezelésében. Bár a nagy bortermelő országokban már jól dokumentálták ezeket a gyakorlatokat, Közép-Európa, köztük Magyarország esetében kevés információ állt rendelkezésre eddig - számol be két kutató munkájáról a Portfolio-n megjelent cikkében.
A kutatás során 234 magyar borászatot vizsgáltak, és két fő csoportot azonosítottak az öko-innovációs gyakorlatok alapján. Az "innovátorok" csoportja vezető szerepet játszik a fenntartható megoldások alkalmazásában, míg a "követők" inkább alacsony költségű, fokozatos fejlesztésekre összpontosítanak.
"Azok a borászatok, amelyek aktívan együttműködnek külső partnerekkel – például beszállítókkal, versenytársakkal és tudományos intézményekkel –, nagyobb valószínűséggel alkalmaznak fejlett öko-innovációkat," állapítják meg a kutatók. A tanulmány több kulcsfontosságú tényezőt azonosított, amelyek ösztönzik az öko-innovációt a magyar borászatban. Ezek közé tartozik a tudásmegosztás, a vállalati méret és erőforrások, valamint a vezetői elkötelezettség a fenntarthatóság iránt.
Az eredmények alapján a döntéshozóknak érdemes elősegíteniük a borászatok és külső tudásforrások közötti együttműködést, valamint pénzügyi ösztönzőket bevezetniük a fenntartható beruházások támogatására.
A kutatás rámutat, hogy az öko-innováció nemcsak környezetvédelmi szempontból fontos, hanem a borágazat hosszú távú életképességének biztosítása érdekében is elengedhetetlen. Ahogy egyre több borászat fordul a fenntartható gyakorlatok felé, a magyar borászat jövője nemcsak zöldebb, de ellenállóbb is lehet. A tanulmányt Lekics Valéria, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem doktorandusza és Fertő Imre, a HUN-REN Közgazdaság- és Regionális tudományi Kutatóközpont főigazgatója készítette. Az eredményeket az International Journal of Wine Business Research című folyóiratban publikálták.