Megosztó íze ellenére 2023-ban a pisztáciát választották az év dióféléjének. Népszerűsége a gasztronómiában is megmutatkozik: tejeskávék ízesítőjeként, valamint pisztáciavaj és -krém formájában is egyre gyakrabban lehet vele találkozni. Legújabb felfutása pedig a 2024-es év végének nagy slágeréhez, a dubaji csokoládéhoz köthető.
Zachary Fraser, az Amerikai Pisztáciatermesztők elnök-vezérigazgatója szerint Kalifornia déli és középső részében az időjárás ideális a pisztácia számára. A szakember hozzátette, hogy az egész világon csak két-három olyan hely van, ahol ez a helyzet. A pisztácia sikerének ugyanis az egyik kulcsa, hogy kevesebbet vizet igényel, mint más diófélék. Darwin Inman, a Horizon Nut Company értékesítési és marketing alelnöke kiemelte, hogy a pisztáciának nincs szüksége olyan jó minőségű vízre sem, mint például a mandulának.
Mostanra már megfigyelhető a pisztácia térnyerése a mandulával szemben. Jeff Nichols, a Nichols Farms alelnöke elmondta:
jelenleg a területünk körülbelül 70%-ban termesztünk pisztáciát, és a fennmaradó 30%-ból is csak 23%-on van mandula. A pisztácia jelenleg egyértelműen jövedelmezőbb, mint a mandula, és az elmúlt kilenc évben is az volt.
A pisztácia népszerűsége azonban kihívásokat is rejt, különösen a kisebb termelők számára. Ahogy egy gazda fogalmazott, most nagyon sokan hagynak fel a mandulával, és kezdenek pisztáciát termeszteni. A piac viszont kezd telítődni.
A pisztácia sikertörténete jól példázza az éghajlat és a piac közötti összefüggéseket. Az éghajlatváltozás okozta aszályok miatt a szárazságtűrő növények, mint a pisztácia, egyre fontosabbá válnak. Ez a tendencia várhatóan folytatódni fog, és a pisztácia további térnyerésére lehet számítani a közeljövőben.
A pisztácia egyébként már Magyarországon is megterem. Az elmúlt időszak időjárási változásainak hatására, aki akar, már vásárolhat hazai termesztésű pisztáciát is.