Kiemelték: a borkóstolóként, üzletfejlesztési találkozóként és borpromóciós rendezvényként szolgáló esemény célja a furmint, vagyis Magyarország egyik legfontosabb fehér szőlőfajtája, és rajta keresztül a magyar borok népszerűsítése, a magyar borexport egyik legkiemelkedőbb célpiacán, az Egyesült Királyságban (UK).
Az AMC a jelenlegi világjárvánnyal sújtott helyzetben online mesterkurzusokkal, borkóstoló programokkal segíti a külpiacokon jelenlévő és újként belépő termelők és borok bemutatkozását, online üzletfejlesztési találkozókkal támogatja az üzleti kapcsolatok további erősítését, a borexporttevékenység fejlesztését.
A mostani rendezvényen Londonban több mint százan, a topgasztronómiában dolgozó sommelier-k és a szaksajtó képviselői vettek részt. A Caroline Gilby Master of Wine és Isa Bal Master Sommelier szakértők által moderált online mesterkurzuson a résztvevők megismerkedhettek a furmint történelmével, a szőlőfajta jellemző termőterületeivel és a belőle készült borok jellegzetességeivel, valamint egy kiadvány segítségével 21 magyar borászat különböző stílusban készült furmint boraival.
A kóstoló részeként két könnyedebb és két testesebb furmintot a mutattak be a Trivet Étteremben készült, hozzájuk párosított ételekkel, melyek között fűszeresebb és naturálisabb fogások is helyet kaptak. A termelők exporttevékenységének támogatására létrejött előadások közvetítése az online térben valósult meg, amelyhez az ételeket a londoni Trivet Étteremben készített videókon keresztül ismerhették meg.
A résztvevők a nekik előzetesen megküldött mintapalackokkal a saját otthonaikból csatlakoztak, melyet speciális, furmint borok kóstolására alkalmas poharakból ízlelhettek meg.
A rendezvényt követően – a járvány-helyzet okozta korlátozások enyhítése után – értékesítési verseny indul majd annak érdekében, hogy az importőröket, éttermeket, bárokat, kiskereskedőket kívánják ösztönözni a furmint borok eladására úgy, hogy borvacsorákon, kóstolókon, különleges ajánlatok részeként kínálják azokat a vendégek, vásárlók számára. A legsikeresebb versenyző díja egy három napos tanulmányút lesz a furmint központjába, Tokajba.
Az online találkozók mellett az AMC a magyar borvidékeket bemutató, ismeretterjesztő szakmai kisfilmsorozatot indított, melynek célja bemutatni és megszerettetni hazánk szőlőtermesztésének és borkészítésének változatos világát és a kiváló minőségű magyar borokat. A nemzetközinek szánt sorozat elsősorban exportfejlesztési céllal készült a hazai és nemzetközi borszakma és a bort szerető, értő közönségnek, de a szőlővel és a kulturált borfogyasztással csak most ismerkedőknek is sok izgalmas pillanatot ígér.
Az AMC emellett a magyar bor fő exportpiacain több nemzetközi borkommunikációs kampánnyal is jelentkezik a tevékenységet bemutató cikkekkel, interjúkkal, hirdetésekkel és videókkal – olvasható az összegzésben.
Emellett ismertették még: a furmint jellegzetes magyar fajta és a legjobban aszúsodó magyar szőlő. Jelenlegi termőterülete több mint 3700 ha, ennek nagy része Tokaj-Hegyalján, 1 százaléka pedig Somlón található.
A furmint fürtje közepesen nagy, laza, hengeres, bora általában magas savtartalmú, de gondos szőlészeti munka mellett savai elegánsak. Jó cukorgyűjtő képessége miatt a szárazon iskolázott furmint is magas alkoholtartalmú bort ad. Illata határozott és kisebb koncentrációnál is fajtajelleges. Benne nagyon gyakran körte, birs és szegfűszeg keveredik. Az éretten szüretelt szőlőből készült furmint szárazon és édes borként is elegáns, nagytestű, különleges minőséget adhat.
Fiatalon a késői szüretelésű furmintok illatvilágát sokszor a botritisz határozza meg, benne sok citrusféle, narancshéj, szerecsendió virág és az elmaradhatatlan körte, birs illatával. Az aszúboroknál a botritiszes jelleg kevésbé érvényesül. Itt a körte és kajszibarack mellett méz, akácvirág, amerikai hordóban érett boroknál gesztenye, őszibarack, ananász jelentik a fő íz-irányokat. Egyes termőhelyeken kifejezetten kapros jellegű illat- és ízjegyekkel születnek a borok.
A mikrooxidáció a borok érésével jelentős szín-, illat- és ízbeli árnyalatváltozást okoz. Mélyebb, barnás tónusok jelentkeznek illatban is (pl. dió, mogyoró, gesztenye, törökméz, még később csokoládé, dohány, kávé, cédrus és szantálfa). Nagyságát valójában ízbeli tisztasága és a sav- és cukortartalom egyensúlya adja.