Aranyérmes John Deere „multi-fuel” traktor
Az ezüstéremmel kitüntetett RDA rendszer mellett a John Deere egy aranyérmet is magáénak tudhat. A szakmai zsűri az ún. „multi-fuel” traktort találta érdemesnek az innovációs díjra. A kutatás céljából fejlesztett erőgép ásványi- vagy növényi olaj alapú üzemanyagokkal keverékként vagy akár külön-külön üzemeltethető, ugyanabból a tartályból. A szenzorok megvizsgálják a tartályban lévő üzemanyag vagy keverék tulajdonságait. Azután a traktor elektromos vezérlőegysége (ECU) optimalizálja a motorbeállításokat, hogy az emisszió megfeleljen az EUR IIIB/Tier 4 szabványnak. Végül egy modell alapú szoftver megvizsgálja a kimeneti szenzorból kapott jeleket a speciális motorbeállítási paraméterek beállításának céljából.
Ez az egytartályos megoldás használható minden tiszta vagy keverék hajtóanyaggal, valamint a gazdaságban előállított növényi alapú bioüzemanyaggal.
Claas Arion 500/600
Annak ellenére, hogy a SIMA kiállítást a Claas Axion 800-as traktorcsalád érkezésének előkészületeként tarthatjuk számon, a német gépgyártó standján megjelent a sorozatgyártásban lévő legújabb traktorcsaládjuk, a korábbi szériát felváltó Arion 500/600. Az elsőként 2012-ben Magyarországon bemutatott Arion a kis és közepes vállalkozások nagytraktoraként, de a nagygazdaságok kisebb munkákra szánt erőgépeként is tökéletesek. Ezek az univerzálisan használható traktorok megállják a helyüket a nehéz talajmunkában, de kiválóan alkalmasak a szállítási feladatok elvégzésére is, és esetleg jól alkalmazhatók homlokrakodóval szerelve, vagy frontfüggesztéses üzemmódban. Egyedülálló fordulékonyság jellemzi őket a rövid traktorhossznak köszönhetően. Az 50-50% súlyelosztás miatt a traktorok vonóereje kiváló, emellett, amennyiben szükséges, széles tartományban pótsúlyozhatóak. Különleges kezelői környezetet nyújt a prémiumkategóriás, 5 oszlopos, teljesen új fejlesztésű, rugózott vezetőfülke, melyből a kilátás és a kezelői kényelem mértékadó a kategóriájában. Erőforrása 4- illetve 6-hengeres, hengerenként 4 szelepes DPS Power Tech PWX motor, mely kipufogógáz-szűrő használatával teljesíti a ma elvárt károsanyag-kibocsátási normákat.
New Holland T4 traktorcsalád
A New Holland cég a T-4000 és az egykori T-5000 sorozatát felcseréli a teljesen átdolgozott és korszerűbb elemekkel felszerelt T4 modellel. Az új szériát a 63 kW (86 LE), a 73 kW (99 LE) és a 78 kW (107 LE) teljesítményű traktorok alkotják. A 3400 cm3 összlökettérfogatú, F5C common-rail befecskendezésű FPT (Fiat Powertrain Technologies) motorok teljesítik az érvényes károsanyag-kibocsátási normákat. Az új NH traktorok különleges értéke a Delux VisionView™ vezetőfülke, amelynek mintegy 20 százalékkal nagyobb a belső tere a korábbi modellek kabinjaihoz képest. Az ívelt hátsó ablak belülről nyitható és kellő kilátást enged a függesztőműre, illetve a hozzá kapcsolt munkagépekre. A vezetőülés oldalirányban 15 fokkal elfordítható, ezzel is megkönnyítve a traktoros hátrafelé történő kitekintését. Többféle hajtóművel rendelhető. A 12x12 (12 előre/12 hátra) fokozatú váltók mechanikus vagy elektro-hidraulikus irányváltóval készülnek, de a traktorok szállíthatók 24x24 fokozatú Dual-Command, terhelés alatt kapcsolható sebességváltóval is. A T4 traktorcsalád mellett egy sor, az erőgépekhez kapcsolható érdekesség jelent meg az NH kínálatában, úgy, mint a T5 Electro Command™ és T6 Auto Command™ rendszer, vagy szőlészetek, gyümölcsösök erőgépe, a T3F család.
A biogáz üzemű traktorral a környezetet, a TwinTrack megoldással a kezelő egészségét védi a Valtra
A Valtra 2013-ban belekezd a biogázüzemű traktorok limitált szériagyártásába, így a világon az első traktorgyártó, amely ilyen környezetkímélő traktorok sorozatgyártását indítja meg. A 4-hengeres N széria prototípusa még 2010 nyarán került bemutatásra, amit a 6-hengeres T szériás követett 2011 őszén. Sorozatgyártásba a 80 kW (110 LE) teljesítménnyel bíró N101-es típust választották ki, egyelőre korlátozott számban.
Ez a kettős üzemanyag-felhasználású traktor biogázzal, hagyományos gázzal és dízel üzemanyagokkal üzemeltethető. A kettős üzemanyag-felhasználású motorokban a biogáz és a dízel keveréket a hengerekhez fecskendezik be. Egy kevés mennyiségű dízel hajtóanyag mellett az erő 70–80%-át a biogáz adja. A traktor kizárólag dízel hajtóanyaggal is üzemeltethető, ha a biogáz esetlegesen nem érhető el. A biogáz megoldás nem hátráltatja a traktorral elvégezhető különböző feladatokat, nem befolyásolja a talajállapotot vagy a különböző munkaeszközök használatát. A biogáz traktor elősegíti a megújuló energia hasznosítását a mezőgazdaságban és az erdészetben, valamint a kommunális szektorban. Használatával jelentős üzemanyag-megtakarítás érhető el. Engedélyeztetése piacfüggő, mivel a közös emissziós szabályozás még nem elfogadott a kettős üzemanyag-felhasználású járművek esetén.
A környezettudatos gondolkodás mellett a finn gyártó fokozottan ügyel a kormány mögött ülő emberek egészségére is. Egy független kutatás szerint amellett, hogy a reverzibilis Valtra TwinTrack fordított irányítási rendszerrel (átfordítható vezetőüléssel és kezelőkonzollal, hátrameneti, ún. tolt üzemmódban) szálastakarmány kaszálás alkalmával 12%-kal kevesebb időt és 11%-kal kevesebb üzemanyagot használt fel, mint a hagyományos állásban. A fordított üzemmód jelentősen kevesebb terhelést eredményezett a kezelő gerincére egyaránt. A kutatást két T163 típusú Valtra traktorral végezték. Az egyiket egy 7,3 m munkaszélességű Elho Duett kaszával szerelték, amelyet hátrameneti üzemmódban üzemeltettek. A másik traktoron egy 3,7 m széles Elho frontkaszát és egy 3,7 m széles hátsó kaszát szereltek. Összesen 70 hektár területet műveltek meg, 6 különböző földterületen 2012-ben, Délkelet-Finnországban.
-an-