A családi tulajdonban lévő több mint 150 éves múlttal büszkélkedhető német céget a magyar szakemberek is jól ismerik. S bár a vetőmagpiacon jó néhány szereplője van a nemesítésnek, e cég filozófiája éppen abban rejlik, hogy családi vállalkozás jellege magában hordozza a kultúra, a mentalitás és a gondolkodás más vállalkozásoktól eltérő voltát. A tulajdonosok és a felügyelőbizottsági tagok napi személyes találkozása a munkatársakkal más cégekétől eltérő mûködési formát teremt. Közvetlenebb a kapcsolat így a kollégák között is, ami pozitívan hat a napi munkára.
A vetőmagspecialista KWS a vetőmag nemesítésén túl komplex szervizszolgáltatást biztosít partnerei számára. A közepes méretû vetőmag vállalkozás tulajdonosai hosszú távra terveznek, ami jelentős kiszámíthatóságot biztosít nemcsak munkavállalóik, partnereik számára is. A világ számostáján lévő cégeikben összesen mintegy háromezer főre tehető a foglalkoztatottak száma. Partner szintû nagyon szoros személyes kapcsolat jellemzi a német céget a magyar piacon is. Meggyőződésük, hogy a kutatásra fejlesztésre fordított magas összeg, illetve maga a kutatás-fejlesztés tette a KWS-t kiemelkedő vetőmagvállalkozássá. Természetesen a megrendelők véleménye az, ami a cégnek számít, mert a termelő az, aki betakarításkor mérhetően szembesül elvárásai teljesülésével. Muronyban 2002 óta mûködik kifejezetten kukoricanemesítő programmal a nemesítő telep hazánkban, amely jelentős fejlesztéseken és beruházásokon ment keresztül az elmúlt hét esztendőben. Ennek legfontosabb eleme, hogy a magyarországi klímához leginkább adaptált fajtákat itt helyben nemesítik. A kereskedelmi tevékenységhez szorosan kapcsolódik a tanácsadói hálózat, ugyanis a termelőknek sok esetben van információkra, támogató javaslatokra szükségük, hiszen változóak a termelési körülmények és az adottságok. A sikeresség pedig nem csak azon múlik, hogy éppen melyik hibrid potenciálja nagyobb egy-egy százalékkal a másikénál, hanem meg kell találni a termelői adottsághoz a legmegfelelőbb hibridet.
Egy nemesítő vállalkozás legfőbb célja természetesen a legjobb termék biztosítása a gazdálkodó részére, amelyet ő majd az adott piacon a legjobban tud értékesíteni. A GMO termékek jelenlegi helyzetére vonatkozó kérdésre válaszolva az igazgató úr elmondta, hogy bár a fogyasztói társadalom Európában és hazánkban sem fogadja el a GMO termékeket jelenleg –, természetesen mint minden cégnek, nekik is készen kell állniuk arra, hogy ha a piaci igények, elvárások és szükségletek változnak, vagy más irányt vesznek, akkor is a legjobb termékekkel tudják majd kiszolgálni vevőiket. Így kutatásaik kiterjednek a GMO termékekre is. Érdemes megjegyezni, hogy a cukorrépában piacvezető KWS teljes értékesítésének 90 százaléka az USA-ban GMO termék.
A jövő nemesítési céljairól szólva külön kell választani, az észak-amerikai és az európai piacot. Az európai piac összetettebb: Észak-európa potenciálisan silóterület. Itt is eltérőek lehetnek a termelői igények, hiszen vannak termelők, akik elsősorban a minőségigényt tartják szem előtt, mások a hektárankénti szárazanyagot tartják elsődlegesnek. A vetésterületek szemespiacain is a hozam az elsődleges, de a másik fontos szempont, amiben a KWS az élen jár: a folyamatosan változó klímához való alkalmazkodás. Itt elsősorban az egyre gyakoribb aszályos évjáratokat és körülményeket kell kiemelni, és az ehhez jól igazodó szárazságtûrő fajtákat. A nemesítőtelep programjának legfőbb célja tehát a hozam elve mellett a szárazságtûrésre való fókuszálás.
A hazai nemesítésû fajok ennek a szempontrendszernek messzemenően megfelelnek, harmadik szegmensként pedig a feltörekvő zöld energiáknál a hektárankénti metánhozam a legfontosabb értékmérő. Több féle út áll tehát a nemesítők előtt, mint ahogy az igények is több félék.
Az elmúlt évtized hazai nemesítési céljainak eredményei számokkal: éves szinten átlagosan másfél-két százalékos emelkedés figyelhető meg, s a program méretét érzékelteti, hogy a kezdeti 10–15 ezres kísérleti parcellaszám idén már 59 500-ra emelkedett. Elmondható, hogy jelenleg a KWS kukorica nemesítési program hazánkban a legnagyobb!
Az emlékezetes jubileumi program része volt Nagypál Barnabás kukoricanemesítő előadása a hazai kukoricanemesítés új dimenzióiról, és Dr. Nagy Sándor termékmenedzser KWS innováció, „Válaszok a jövő kihívásaira” címû beszámolója is. S hogy valóban igazi születésnap legyen, a cég tíz esztendejének közös, vidám felidézésén túl, kiváló zenés-mûsoros vacsora tette emlékezetessé a napot.
Keresztes Júlia