Nagy teljesítményû magajáró szecskázógépek

Agro Napló
A mezõgazdasági gépgyártásban, a mezõgépfejlesztésben a magajáró szecskázógépek területén újabb és újabb típusokkal jelentkeznek a gyártók.

A magajáró szecskázógépek fejlesztésében testet ölt a gépészmérnöki munka alkotóképessége, mely ma már nem nélkülözi a számítógépes alkalmazástechnikát sem. Szecskázógép gyártást és fejlesztést alapvetően négy cég folytat: a Claas KGaAmbH Harsewinkel; a John Deere & Co. Zweibrücken; Bernard Krone Holding & Co. KG Spelle Németország és New Holland NV. Zedelgem, Belgium. A magajáró szecskázógépek fejlesztési irányai az alábbiak szerint foglalható össze.



Mindezen fejlesztési irányok találkoznak a felhasználói igényekkel. Ma a modern állattartós technológiákban a nagyhozamú (7000 l/év feletti) minőségi tejet termelő tehenek etetését TMR takarmányozási eljárással biztosítják. A TMR takarmányozási technológiában egész évben szükség van a tartósított, jó minőségû kukoricaszilázsra és a szálastakarmányból készült szintén jó minőségû szenázsra. A nagy volumenû kukoricaszilázs és szálastakarmány szenázs előállítása azonban csak a már említett nagy teljesítményû magajáró szecskázógépek alkalmazásával lehetséges.

Az említett fejlesztési irányokat a következő konstrukciós megoldásokkal valósítják meg az újabb gyártmányokon.

A magajáró szecskázógépek tömegteljesítménye az anyagtovábbító berendezések, etetőszerkezet, szecskázó és zúzóberendezés geometriai méreteitől és a beépített dobóventilátor teljesítményétől függ alapvetően. Éppen ezért szinte valamennyi szecskázógép-gyártó az újabb típusokon növelte ezen berendezések geometriai méreteit. A magajáró szecskázók gépcsalád elven épülnek fel, ami azt jelenti, hogy a fontosabb szerkezeti részeik geometriai méretei megegyező, ill. gyakran a beépített fődaraboknál is (pl. járószerkezeti hajtás, hidraulika rendszer, vázkeret stb.) csak kisebb eltérések vannak. Az adagoló, ill. etetőszerkezet általában 4 hengeres kivitelû, kivéve a Krone BIG-X sorozat tagjait, melyek 6 hengeres adagolóval kerülnek gyártásra. Az adagolószerkezet hajtása a John Deere 7000 sorozatának két tagját kivéve a 7250 és a 7350 változatoknál, melyek hajtása mechanikusan történik; hidrosztatikusan van megoldva, tehát a szecskahosszúság fokozatmentesen a Claas Jaguar 950, 960, 970 típusoknál 3–37 mm, a 980 típusnál 3–32 mm között; a John Deere 7450, 7550, 7750, 7850-nél 1–30 mm; a Krone BIG-X 500-nál 3,5–21 mm, a 650-esnél 3,5–28 mm, a 800-asnál 3,5–28,3 mm, az 1000-nél 3,5–24 mm között állítható.

Az aprítás minőségét és a gép tömegteljesítményét – az előzőeken túl – a szecskázódob konstrukciója, ill. az állókés elhelyezése határozza meg. Az újabb fejlesztésû magajáró szecskázók aprító szerkezetének fontosabb geometriai méreteit az 1. táblázatban foglaltuk össze. Látható, hogy az aprító szerkezetekre a „V” alakban, ill. a lépcsősen elhelyezett egyenes élû késekkel szerelt dobok a jellemzőek.

 

 


 


 

 

 



Gépről-gére, típusról-típusra

Az egyes gyártmányoknál a gépcsalád tagjai (Claas Jaguar 900 sorozat, Krone BIG-X sorozat, New Holland FR sorozat) azonos geometriai méretû dobokkal rendelkeznek, míg a John Deere 7000 sorozat két nagyobb tagjának dobszélessége növelt mértékû. Az aprítás növelésének céljából elsősorban a betakarított növények bioenergetikai felhasználásakor – sok késes dobok – is alkalmazhatók. A takarmánynövények betakarításakor teljes növényi zúzalékkészítéshez szálastakarmányoknál különböző zúzóbetétek, dörzsfenék; a silókukoricánál pedig szemroppantó hengerek építhetők be. A szemroppantó hengerek hézagállítása elektromos mûködésû motorokkal és távvezérléssel végezhető. Szálastakarmányok szecskázásánál a szemroppantó hengerek kiszerelhetők szinte valamennyi típusnál.

A magajáró szecskázóknál a nagy tömegteljesítmény (150–250 t/h) eléréséhez nagy teljesítményû meghajtó motorok használata szükséges. Az újabb fejlesztésû változatoknál a Claas 900 sorozatú gépekbe Mercedes motorokat építenek be. A kisebb teljesítményû gépekbe nyolchengeres „V” motorokat építenek be. A Claas Jaguar 900-as sorozat nagyobb, 970, 980 típusai két hathengeres Mercedes OM 460 LA, Common Rail motorral vannak felszerelve. Ennek az építési módnak az az előnye, hogy szecskázáskor a nagy motorteljesítmény-igény kielégítésére mindkét motor teljes teljesítménnyel üzemel. A vándorlásoknál, áttelepüléseknél viszont csak egy motor dolgozik. Ez a megoldás üzemanyag megtakarítást eredményez, ami a bérvállalkozói sok vándorlással járó üzemeltetés során jelentős mértékû lehet.

A bérvállalkozói igények kielégítésére a Claas és a Krone cégek is gyártanak átrakótartályos magajáró szecskázókat. Az átrakótartályos gépekkel a szecskázott anyag a tábláról kiközelítve, a tábla szélén várakozó közúti szállító jármûbe tölthető át, megkímélve a kényesebb futómûvel szerelt szállítóeszközöket a nehéz mezőgazdasági terepen való közlekedéstől.

 

 


 


 



A John Deere 7000-es sorozat 7250-7750 típusaiban hathengeres John Deere Powertech, a 7850 változatban hathengeres Cummins QSX 15 (szintén Common Rail) motorok kerülnek beépítésre. A Powertech, ill. a QSX 15 Cummins motorok plusz teljesítményt biztosítanak a szecskázáshoz, míg vándorláskor szintén alacsonyabb teljesítményszinten dolgoznak.

A Krone BIG-X sorozat tagjai szintén Mercedes motorokkal vannak felszerelve az 500-as változat OM 460 LA hat-hengeres soros, a 650 változat OM 502 LA nyolchengeres V motorral, míg a két nagyobb teljesítményû tag a 800 és 1000-es típus kettő-kettő OM 460 LA hathengeres soros motorral kerülnek kialakításra.

A New Holland FR 9000-es sorozat 9040-9060 tagjai soros hathengeres Iveco Cursor motorral vannak felszerelve, melyek teljesítményben és hengerûrtartalomban térnek el egymástól. A nagyobb FR 9080 típusba soros C8 Caterpillar, míg az FR 9090 változatba 8-hengeres Caterpillar „V” motort építettek be. Az újabb fejlesztésû magajáró szecskázók motorteljesítményére vonatkozó fontosabb adatokat a 2. táblázatban foglaltuk össze.

A nagy teljesítményû magajáró szecskázók a technológiai alkalmasság bővítése céljából mind munkaszélesség, mind a betakarítható növényféleség szempontjából igen széles adapterválasztékkal rendelkeznek. Valamennyi gyártmány és típus üzemeltethető zöldtakarmány betakarításához és gabona teljes növényi zúzalékkészítéshez alternáló kaszaszerkezettel szerelt vágóasztallal, fonnyasztott takarmányok, lucerna, füvestakarmány-keverékekhez különböző munkaszélességû, fix, ill. felhajtható vázkeretû rendfelszedő adapterekkel; silókukorica betakarításhoz, cirokkal vegyesen vetett silókukoricához, kukorica teljes növényi zúzalékkészítéshez soros, ill. sorfüggetlen, fix vagy felcsukható kukorica adapterrel.

A nagy teljesítményû magajáró gépek a – manapság egyre nagyobb mértékben jelentkező – fásszárú energianövények termesztésére és betakarítására vonatkozó igények kielégítésére többségében felszerelhetők ilyen jellegû adapterekkel is.

Az újabb fejlesztésû magajáró szecskázók nagy tömegteljesítménye, ill. a beépített motorteljesítményük csak nagy munkaszélességû adapterekkel használható ki. A nagy munkaszélességû adapterekkel történő üzemeltetést a GPS alkalmazása, az automata kormányzás, pontos fogáskiosztás, automata vágási magasság, szintezés és érzékelés segíti.

Az adapterekre vonatkozó fontosabb mûszaki adatokat a 3. táblázatban foglaltuk össze.

Az újabb fejlesztésû magajáró szecskázók járószerkezeti hajtása kizárólag hidrosztatikusan történik a 40 km/h sebességtartományban. A hidrosztatikus járószerkezeti hajtás biztosítja szecskázás közben az állandó névleges motorfordulatszám, és szükség esetén a maximális motorteljesítmény és gépterhelés szintentartása mellett, a változó hozamokhoz igazodó munkasebesség-szabályozást. Mai szecskázók közül szinte valamennyi változat kapható 4 x 2 és 4 x 4 járószerkezeti hajtással. A négykerék hajtású változatok – az őszi nehéz talajállapotok mellett – használhatók előnyösen.

Az újabb fejlesztésû magajáró szecskázó gépeken az üzemelést a gondosan kiépített kézi és automatikus távvezérlő rendszerek segítik elő. A távvezérlő és íves formációs rendszer zavartalan mûködéséről – szinte kivétel nélkül – ISOBUS átviteli rendszer gondoskodik.

A mai korszerû magajáró szecskázók tehát az elérhető tömegteljesítmény, a munkaminőség, a kedvező hajtóanyag-felhasználás, a gépkezelőre vonatkozó ergonómia szempontjából minden igényt kielégítenek, ennek megfelelően a beszerzési árak sem alacsonyak, típustól, felszereltségtől függően 50–80 millió forint között változhat. Erre vonatkozó pontosabb értékeket a „Mezőgazdasági gépek katalógusá”-ból kaphatnak, melynek folyamatosan frissített változata az MVH honlapján érhető el.



Dr. Kelemen Zsolt,

MGI – Gödöllő

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Mindig lehet rájuk számítani!

Mindig lehet rájuk számítani!

Az állattartó telepen a CLAAS QUADRANT nagykockabálázókra esküsznek. „Addig hajtjuk őket, amíg csak el nem nyűjük.” Első gépüket 180 ezer bála után kü...

Az új CLAAS AXION 900 sorozat

Az új CLAAS AXION 900 sorozat

Erő, hatékonyság és kényelem – a CLAAS AXION 900 e három tulajdonságáról ismert 2011-es bevezetése óta. Mindamellett, hogy megfelel a Stage V kipufogó...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?