Az első években táblatörzskönyv-szoftverfejlesztéssel és -forgalmazással foglalkoztunk elsődlegesen, majd 2004-ben a mezőgazdasági gépberuházások nehézkes pályázati rendszere miatt úgy éreztük, hogy az erőgép szektorban is kellene valamit tennünk a gazdákért. Kerestünk egy tapasztalt nyugat-európai beszállítót, aki a mezőgazdasági gépek teljesítmény növelésében jártas.
Az első tuningkészletek elfogadtatása volt a legnehezebb, hiszen nem rendelkeztünk referenciákkal. A kitartásunk meghozta gyümölcsét, hiszen 2005 év végére közel 70 traktor és kombájn tulajdonosát és gépkezelőjét derítettük mosolygós jókedvre.
A tapasztalatok és a számok önmagukért beszélnek.
A fejlesztéseink eredménye a honlapunk, ahol minden fontos technikai és háttérinformáció megtalálható. Ugyanakkor, annak érdekében, hogy az önök elégedettsége növekedjen lehetővé tettük önök számára, hogy a helyszíni beszereléssel egyidejûleg akár vissza is tudjuk mérni a legmodernebb csúcstechnikát képviselő digitális dynamométerünkkel a gépek teljesítményét, így ön a saját szemével is láthatja, hogyan spórolhat ezreket a gépei használata során.
Természetesen nem csak az erőgépek, hanem minden, ami a motorokhoz és kiemelten a dízel erőforrásokhoz kapcsolódó összes lehetőség foglalkoztat bennünket, hiszen a gépek fogyasztása, illetve a területre eső közvetlen költség legmeghatározóbb tényezője. Hamarosan mutatunk valami nagyon új technikát.
Az adagolótuning
A külföldi nagy tapasztalatokkal rendelkező partnerünk segítségével elérhetővé tudjuk tenni ügyfeleink számára a nem common rail és nem elektromos vezérlésû adagolós gépek speciális teljesítménynövelő hangolását.
Míg a speciális kifejezetten katonai alapanyagokból épített chiptuning- készleteink a hosszú élettartamukkal és állítható teljesítmény-rásegítési lehetőségükkel tûnnek ki, addig az állandó extra teljesíményt biztosító mechanikus beavatkozás az egyetlen lehetséges út.
A lényege, hogy a hangolás során a gyári értékeknek nem csak a mennyiséget, hanem a befecskendezési idejét is megváltoztatjuk. Ez az alapja a tuninghangolásnak, melyet mi optimalizálásnak nevezünk. A traktor motorok még nem változó geometriájú turbói kellő levegő, s ez által kellő oxigén biztosítására képesek. Sok márkánál előfordul az is, hogy a motorok teljes mértékben megegyeznek és csak az adagoló beállítási értékeiben térnek el egymástól. Következésképpen az adag növelésével nő a nyomaték és a lóerő. Igen ám, de a motor karakterisztikája is megváltozik ez által. Éppen ezért van jelentősége annak, hogy a rászabályozást, olyan helyen kell elvégeztetni, ahol lehetőség van a speciális beállítások és a finom korrekciók elvégzésére. Ez nem házi munka, hiszen bizonyos munkamûveletek esetében, (pl. szántás) a fordulatszám sokszor szélsőségesen dinamikus változásokat produkál. Ha nem megfelelő a beállítás esetleg előfordulhat túlzott többletfogyasztás, vagy egy-egy fordulatszám-tartományban erőtlenség, ami szintén káros.
Az adagolóhangolás után lehetőség van arra is, hogy kérésre a mobil üzemû dinamométerrel megmutassuk önnek, hogy mely tartományban kell dolgoznia a géppel, ahhoz, hogy a legoptimálisabb eredményt érhesse el.
A hangolást a nyugat-európai partnerünk végzi, így a tuninghangolás lebonyolításának ideje kb 10–14 nap ezalatt az idő alatt a gépre nem szabad munkát tervezni. Az adagólók élettartamára ez nincs hatással, a gép teljesítménye így 6–12%-kal növelhető maximálisan. A legtöbb esetben ez a plussz erő már kielégítő a megfelelő munkaminőség eléréséhez. A gépek ennyi extra teljesítményt minden esetben elbírnak.
Új gépek esetében célszerû minél korábban optimalizálni, hiszen a motor ennek megfelelően fog a későbbiekben dolgozni, s a kopás is ennek megfelelően alakul. Az idősebb gépek esetében átgondolandó, hiszen egy 9000 vagy ennél is többet dolgozott motor már nem biztos, hogy probléma nélkül kibírja a növekedést. Érdemesebb ebben az esetben megvárni a motorfelújítást, s ezt követően megadni a plussz erőt.
AZ ODISYS 2005-ben nagy beruházásba vágott bele, melynek célja, hogy ügyfeleink számára megmutathassuk, hogyan lehet a legegyszerûbben racionalizálni az üzemanyag-felhasználást.
Invesztíciónknak köszönhetően lehetőséget tudunk biztosítani teljes körû motordiagnosztikára. Eggers 301 MES fékpadunk 1%-on belüli pontossággal mér. Akár 460 LE-s erőgépet is képes megmérni, a két darab retarder a nagy teljesítményû hûtőventilátorokkal lehetővé teszi a kisebb traktorok tartós terhelés alatti tesztelését, diagnosztikai mérését.
Adott esetben, ha ön komolyan nagy hangsúlyt fektet az erőgépének bejáratására, legyen az új gép, vagy esetleg egy idősebb gép motorfelújítása, a gépünkkel tartósan akár 60 üzemórán keresztül a gyári ajánlásnak megfelelően tudjuk terhelni a motort. Önnek is legyen a gépére igénye, hiszen a bejáratás a legkritikusabb és a legmeghatározóbb tényező a motor élettartamára nézve. Önnek van igénye, nekünk van lehetőségünk.
De beszélhetünk arról is, hogy megmérhető a gépek teljesítménye gyári és tuningolt állapotban. Gépünk megméri a teljesítményt, a nyomatékot és a fogyasztást is. Ezt a lehetőséget kihasználva önnek egy mérés akár 100 üzemóra alatt megtérül.
Számoljon velünk!
Ha a motor fogyasztása csökkenthető 2 literrel úgy, hogy mi megmutatjuk önnek, mely fordulatszám az, ahol a legideálisabb a járatása, ez 500 Ft/óra megtakarítás. A gép évi 1000 órát dolgozik, tehát félmilliót takaríthat meg, ami kifutja a gép szervizköltségeit. Azaz a mérés nem csak hogy megtérült, hanem ön megspórolta az üzemeltetési költségeit is.
Gondolja át!
Kínálatunk: a motorokban rejlő kihasználatlan teljesítmény tartalékot teszik kihasználhatóvá a chiptuningok, melyek elsősorban az elektronikusan vezérelt adagolókkal rendelkező motorokhoz és a common rail motorokhoz alkalmazható lehetőségek.
A teljesítménynövelés ezen módszerei megváltoztatják a befecskendezett üzemanyag mennyiségét és időzítését, az égéstérbe érkező levegő mennyiségét. Ezáltal az égés egyrészt jobb hatásfokú lesz (optimalizálják az égést), másrészt a beérkező többlet üzemanyagmennyiség hatására nagyobb teljesítmény érhető el. Nagyobb lesz a motor teljesítménye (kW), valamint nagyobb nyomaték leadására lesz képes, mely mellett nő a nyomatéki rugalmasság. A motor alacsonyabb motorfordulatszámon is képes leadni a kívánt teljesítményt és alacsony motorfordulaton is nyomatékos lesz a motor.
A külső chiptuning-dobozok előnyei a programozással és a motorvezérlő panelcserével szemben:
- ki- és beszerelésük igen egyszerû,
- hozzávetőlegesen 25 percet igényel, típustól függően.
Vegyük sorra előnyüket traktorok esetében:
- adott munkaeszköz esetén nagyobb haladási sebesség, (1-2 km/h-val több), ezáltal nagyobb területteljesítmény,
- 8–10%-os óránkénti fogyasztásnövekedés mellett 20–30%-os
területteljesítmény-növekedés,
- idénymunkák alatt nagyobb teljesítmény,
- szállítási feladat végzésekor, emelkedőninduláskor könnyebb indulás,
- a motor ideiglenes túlterhelés során nagyobb nyomatékkal rendelkezik,
- a common rail motorok készletei plug and play kivitelûek, azaz csatlakoztass és játsz!
Ezek esetében abszolút bontásmentesen lehet a teljesítményt növelni. A csatlakozók a gyári mûanyag csokik ellenpárjai.
A tuningkészletek megvásárlása esetén kérésre helyszíni beszerelést is vállalunk, sőt fékpados visszamérést is biztosítunk ügyfeleink igényeinek megfelelően.
Bármely kiegészítő chiptuning-dobozt hangolni kell az adott motorhoz, így megrendeléstől számított 1-2 hétre van szükség a beszerelés megvalósításához. A beszerelés után a készlet számára szükséges „tanulási idő”, mely hozzávetőlegesen 2 üzemóra.
Egy példa arra, hogyan térül meg önnek a beruházás:
A gyakorlati tapasztalatok szerint ha pl. egy gép üzemanyagtartálya 270 l-es, a tuning előtti napi teljesítménye szántásban 11 óra alatt 15,4 ha, a tuning beszerelése után a 270 l üzemanyag 10 óra munkára volt elegendő, de 2 km/h-val gyorsabban tudta húzni a traktor az ekét ugyanazon körülmények között. Ez hektáronként 3,1 l üzemanyag-fogyasztás-csökkenést jelent.
Nem feltétlenül kell jelentős teljesítmény-növekedésben gondolkozni, hiszen:
üzemeltetés során esetleg azt tapasztaljuk, hogy elegendő a teljesítmény, de gyakran kell visszakapcsolnunk, mert leesik a fordulatszám, vagy esetleg nem képes a gép a fordulatot visszaszerezni. Ilyen esetekben már érdemes elgondolkozni a teljesítménynövelésen, hiszen „csak” 10–15 Le kellene ahhoz, hogy a power váltót megkímélhessük a folyamatos le- és felkapcsolástól. A terhelés alatti váltásokkor a traktor csúsztatja a lamellákat, mely rövidíti azok élettartamát. Az ODISYS Optiopower® készletei segítségével a motorokat precízen, az ideális teljesítményszintnek megfelelően lehet beállítani a beépített potenciométer segítségével. Így elkerülhető a fölösleges üzemanyag-fogyasztás és a túlterhelés lehetősége is. A beállításhoz érdemes igénybe venni a fékpados mérést, mely biztosítja hogy tizedesjegy pontossággal beállítható legyen a kívánt lóerő és nyomaték.
Nem csak a traktorok teljesítményét érdemes optimalizálni, sok esetben kombájnok és rakodó gépek teljesítménye sem elegendő. A leeső fordulatszám a rázóládák sebességére is, így a szemveszteségre is hatással van. Természetesen az Optiopower® a kombájnmotorokhoz is kiválóan alkalmazható.
A 2006-os évtől a Bosch és Stanadyne adagolóval szerelt gépekhez lehetőség van a kabinba integrálható kapcsolóra, mely az Optiopower® használatát még gazdaságosabbá teszi. A nehéz munkák elvégzését követően egy mozdulattal visszakapcsolhatunk a kabinban elhelyezett kapcsolóval normál üzemmódba, így a könnyû munkák és a szállítási feladatok végzésekor nincs fölösleges rásegítés, majd amikor újra kell az extra teljesítmény a korábban beállított értékekhez visszatérhetünk.
A 2005-évi akciónkat 2006-ban is folytatjuk a nagy sikerre való tekintettel, tehát Optiopower® vásárlása esetén a két mérésből az egyik mérést ingyenesen vállaljuk (alap, majd optimalizálás után). Ezt az akciónkat kiegészítjük azzal, hogy a 2006. április 20-ig beszerelt készletekre 10% extra árengedményt adunk.
Scan turbó és intercooler készletek
Az utólagosan beszerelhető intercooler készletek turbó levegőtöltővel ellátott traktormotorokhoz lettek kifejlesztve azzal a céllal, hogy lehetővé tegyék a traktormotor oly mértékû teljesítménynövelését, amely a tulajdonos számára jelentős előnyöket biztosíthat anélkül a rizikó nélkül, hogy a motor, ill. a traktor károsodást szenvedne.
A kiegészítő készlet minden alkalmas traktormotor részére kompletten van összeállítva, szerelési útmutatóval, valamint az adagolószivattyúra vonatkozó beállítási paraméterekkel. Beszerelésük néhány óra alatt elvégezhető.
Az intercooler készleteink az alábbi előnyöket nyújtják:
- akár 20% teljesítménynövekedés,
- akár 25% nyomatéknövekedés,
- csökkenő fajlagos hajtóanyag-fogyasztás,
- a motor termikus terhelése kedvezőbb,
- növekvő nyomatéki rugalmasság.
Traktor- és betakarító gép motorokba utólagosan beépíthető turbó levegőtöltő készletek forgalmazásával és beépítésével állunk rendelkezésükre. Mindegyik turbókészlet gondos fejlesztőmunka eredménye, amelyek nagy részben az erőgépgyártókkal való szoros együttmûködésre vezethető vissza.
Turbókészleteink az alábbi előnyöket nyújtják:
- 15–20% teljesítménynövekedés,
- 20–22% nyomatéknövekedés,
- kedvező tömeg/teljesítmény arány,
- csökkenő fajlagos hajtóanyag-fogyasztás,
- jobb üzemanyag-felhasználás,
- tökéletesebb égés,
- kevesebb koromképződés, ezáltal környezetbarát üzemeltetés,
- a legtöbb turbókészlettel a motorok zajszintje is csökkenthető.
Az általunk forgalmazott készletek KKK, illetve Garret turbókkal vannak összeállítva, csak kiváló minőségû alapanyagokat ajánlunk beépítésre.