A szemenkéntvető gépek felépítése
Az építési mód szempontjából a szemenkéntvető gépcsaládokban függesztett és vontatott kivitelû gépek találhatók meg. A vetőgépek többsége - az európai gyártmányúak - 3-pontos függesztő berendezéssel kapcsolódik az üzemeltető traktorhoz, azonban az amerikai gyártmányok (pl. JOHN DEERE) vontatott kivitelben - az erőgép vonószerkezetéhez kapcsolhatóan - készülnek.
A szemenkénti vetőgépek zártszelvényű vázát gumiabroncsozású járókerekek támasztják alá. A legtöbb gépen két járókerék található meg, de - a nagyobb munkaszélességek esetén - vannak négy-, hat-járókerekes változatok is. A különböző munkaszélességű gépek gerendelyei merev és teleszkópos, vagy (szállításkor) hidraulikusan fel/behajtható kivitelben készülnek. Néhány nagyobb munkaszélességű (12-18-soros) vetőgép szállításkor - a gépek tartozékát képező szállítókocsijain - hossztengelye irányában vontatható. A vetőelemek/vetőszerkezetek kivétel nélkül talajkerék hajtásúak. A tőtávolságok átállítása történhet lánckerekek cseréjével, több fokozatú váltóművel, vagy a kettő kombinációjával. A vetőszerkezeteket működtető hajtásátvivő berendezések biztonsági kapcsolókkal vannak ellátva, amelyek megakadályozzák az egyes szerkezeti egységek túlterhelését és törését. A gépek nyomjelzői tárcsás kivitelűek, átállításuk mechanikus/hidraulikus megoldású. Az egyes vetőszerkezetek a kivetendő mag fajtájához és annak méretéhez igazodó vetőtárcsákkal (celláskerekekkel), vetődobokkal szerelhetők fel.
A vetőelemek felépítése
A vetőelemek (vetőegységek) a gép vázához olyan tartóbilincsekkel és kengyelekkel csatlakoznak, amelyek lehetőséget biztosítanak - a kapásnövények sortávolságának megfelelő - (általában 45-80 cm közötti) átállításukra. Az elemenkénti vetőszerkezetű gépek vetőelemeinek felfüggesztése paralelogramma - némely gépnél paralel-tandem - megoldású, ezáltal a vetőkocsik jól követik a talajfelszín hossz-, és keresztirányú különbségeit. Az elemek egymástól függetlenül is elmozdulhatnak, ami igen fontos a vetési mélységegyenletesség betartása szempontjából. A vetési mélység - elemenkénti - beállítására egy mechanizmus szolgál, de ismeretesek olyan gépek is, ahol a csoroszlya csap/furatos reteszelésével lehet a vetési mélységet változtatni. A soronkénti magládákból a vetőmagvak a különböző kialakítású vetőszerkezetbe kerülnek. A vetőszerkezet előtt helyezkedik el a tárcsás vagy az ékalakú (csúszó) csoroszlya, amelynek feladata a vetőbarázda megnyitása. A barázdába hullott magvakat - rugófeszítésű - takarólapátok takarják be a felső aprómorzsás talajréteggel, majd a különböző megoldású tömörítő kerekek tömörítik vissza a talajfelszínt.
A központi vetőszerkezettel (és központi magtartállyal) rendelkező gépeknél (pl. KÜHNE CYCLO-900) egyetlen „nagy” vetőszerkezet egyszerre több csoroszlyát is kiszolgál. A nagy átmérőjű furatsoros vetődobról (vagy a függőleges tengelyû fekvő cellás-tárcsától) műanyag magvezető csöveket ágaztatnak le az egyes vetőkocsikhoz. A vetőkocsik elején tárcsás csoroszlya-pár nyitja meg a barázdát. A vetőágynyitó tárcsás csoroszlya-párt mélységhatároló kerekek követik, amelyek után egy kúpos kerék - csúszó csoroszlya - alakítja ki a végleges vetőbarázdát. A vetőszerkezetben lévő túlnyomás hatására a vetőmagvak a magvető csöveken keresztül a nedves barázda fenékre kerülnek. A vetőmagvakat egy rugófeszítésű tárcsa-pár takarja be az aprómorzsás talajjal, majd széles tömörítő kerék tömöríti vissza a talajfelszínt.
A vetőelemekre felszerelhető hagyományos művelőeszközök mellett a gyártók mulchba (esetleg bakhátba)-vető, ill. a könnyű és középkötött talajok esetében a direktvető (no-till) csoroszlyákat is ajánlják.
Vetőszerkezetek
A különböző kukorica szemenkénti vetőgépek vetőszerkezetei mechanikus, vagy pneumatikus rendszerűek. Vannak kombinált (pneu-mechanikus) vetőszerkezetű gépek is, azonban ezek az országban nem terjedtek el.
A mechanikus vetőszerkezetű gépek előnye a pontosabb hosszirányú vetésegyenletesség az egyszerű és gyors tőtávolság-átállítás, a kisebb géptömeg és ezzel összefüggésben a viszonylag kisebb gépár. Ezzel szemben ezek a gépek csak kisebb (5-7 km/h) munkasebességgel üzemeltethetők, ezért azonos munkaszélesség esetén területteljesítményük kisebb, mint a pneumatikus vetőgépeké. Az ilyen mechanikus vetőszerkezetű gépeket elsősorban a cukorrépa vetésére használják.
A belső cella-töltődésű és a palást-cellás vetőszerkezetű gépeknél a járókerékről hajtott celláskerék a cellákba/hasítékokba bekerülő vetőmagvakat - a csoroszlya felett - alul kiejti. A palást-cellás vetőszerkezetű gépeknél a cellák körbefutó hasítékában elhelyezett magkilökő ék a magokat lefelé tereli, hogy azok minél rövidebb úton a vetőágyba kerüljenek. A cellákból a felesleges magvakat (bordázott) lesodró henger távolítja el. Egyes géptípusoknál a lesodró henger helyett - állítható - magleválasztó lemezt alkalmaznak.
A merítőkanalas vetőszerkezetű gépeknél a vetőszerkezet kisméretű vezérelt kanalakkal végzi a vetőmagvak adagolását. A kanalak a haladási irányra merőlegesen álló tengely körül forognak a vetőházban. A kanalak - forgás közben - alsó helyzetükben bemerülnek a magtérbe és abból egy-egy szemet kiemelnek. A kiemelt szemet a felső helyzetben elforduló vezérelt kanál a magvezető ejtőcsövön keresztül a csoroszlya által nyitott barázdába juttatja (pl. KINZE).
A szorítóujjas vetőszerkezetek a különböző méretre kalibrált és osztályozott, valamint az osztályozatlan kukorica vetőmag vetésére egyaránt alkalmasak. A talaj közelében elhelyezett, függőleges síkban mozgó szorítóujjas vetőszerkezet vezérelt ujjai a kukoricaszemeket - egyenként - megfogják és az állótárcsa nyílásán át egy cellás kerékbe ejtik. A cellás kerék a magvakat közvetlenül a csoroszlyához vezeti, és azok a talaj közelében - 5-10 cm magasságról - a barázdába hullanak.
Hazánkban a kapásnövények magvainak vetésére - döntő többségben - a pneumatikus vetőszerkezetû szemenkénti vetőgépeket alkalmazzák. Ezeket a gépeket a bonyolultabb vetőszerkezet és tőtávolság átállítás, a nagyobb géptömeg és ennek megfelelően a nagyobb gépár jellemzi. Mindezekkel szemben áll a nagyobb munkasebesség, ennek megfelelően a nagyobb területteljesítmény, valamint a többoldalúság, más növények magvainak vetésére történő alkalmazhatóság. A pneumatikus rendszerû vetőgépek csoportjában a szívó légáramú és a nyomó légáramú gépeket különböztetjük meg.
A szívó légáramú vetőszerkezettel rendelkező gépeknél a gépvázon, a hárompontos függesztő-berendezésnél elhelyezett szívó ventilátor - az üzemeltető erőgép TLT-jéről meghajtva - biztosítja a magfelvételhez szükséges vákuumot. A ventilátor szívóházától gégecsövekkel csatlakoznak az elemenkénti (soronkénti) vetőszerkezetekhez. Az elemenkénti magtartályból a magvak egy átömlő nyíláson keresztül - gravitációs úton - a vetőmagkamrába kerülnek és a vákuum hatására a furatos vetőtárcsa furataira tapadnak. A vetőszerkezeten belül állítható íves, vagy fogazott maglesodrók akadályozzák meg a kettős magkiadagolást. A talajkerékről meghajtott forgó vetőtárcsáról egy magleválasztó sodorja le a magvakat, amelyek a csoroszlya által nyitott barázdába hullanak. A pontosabb magkihelyezés azoknál a gépeknél érhető el, amelyek a vákuum megszünése - a magleválasztása - után a vetőmagvakat a cellás-kerekeikbe hullajtják, s közvetlenül a csoroszlya felett ejtik a vetőbarázdába. A celláskerekek szinkronban forognak a vetőtárcsákkal és így biztosított, hogy minden cellába csak egy vetőmag kerülhessen. A vetőtárcsák a kivetendő magvaknak megfelelően cserélhetők és egy, vagy több furatsorosak lehetnek.
A nyomó légárammal mûködő vetőszerkezetû gépek egyedi (elemenkénti) vagy központi szerkezeti megoldásúak lehetnek. Az elemenkénti vetőszerkezetû gépeknél (pl. BECKER AEROMAT) a magtartályból szabályozható beömlőnyíláson keresztül kerül a vetőmag a forgó - kúpos furatokkal ellátott - celláskerékhez. A cellákba kerülő vetőmagvak közül a folyamatosan nagy sebességû nyomó légáram - a vetőfuratban elhelyezkedő mag kivételével - a fölösleges magvakat „kifújja”, s a forgó vetőcellában - alul - bennmaradt mag a csoroszlya által nyitott vetőbarázdába hullik. Az esetleg beszorult magvakat a celláskerék belső peremén végigfutó hasítékba benyúló, vékony magkilökő lemez juttatja a barázdába. A fúvóka végénél lévő túlnyomás alatt álló teret kiegyenlítő cső köti össze a magtartály felső részével, különben a mag nem tudna beömleni a celláskerékhez.
A nyomó légárammal dolgozó központi dobos vetőszerkezetû (pl. CYCLO 800-900) pneumatikus vetőgépeknél a - központi - magtartályból a vetőmag a tartály alján lévő magbevezető csatornán keresztül jut a vetődobba. A vetőmagvak, az üzemeltető erőgépről hidromotorral meghajtott légszállító ventilátor által létesített túlnyomás hatására, a vetődob forgása közben, annak palástján kiképzett furatsoraira tapadnak. A felesleges magvakat lesodró kefe választja le. A vetődob külső felületén a keresztirányban elhelyezett gumihenger-sor a dobfuratok lefedésével megszünteti a vetőfuratokra ható túlnyomást, s így a magvak a gravitáció és a centrifugális erő hatására - a furatokról leválva - a vetődob palástja alatt lévő, tölcsérszerûen kiszélesedő, magvezető csövekbe hullanak. A vetőmagvakat a magvezető csöveken keresztül kiáramló nagy sebességû levegő a csoroszlyák által nyitott barázdákba továbbítja.
Kiegészítő adapterek, vetésellenőrző készülékek
Valamennyi vetőgépre starter mûtrágya és talajfertőtlenítő-szer kijuttató adapterek szerelhetők fel. Ezeket az adaptereket a gyártók alapgépeikhez (opcióban) ajánlják is. Az adapterek adagolószerkezetei általában mechanikus rendszerûek, toló- vagy bütykös-hengeres megoldásúak, de vannak pneumatikus rendszerû, központi adagolós kivitelek is. A kiegészítő adapterek tartályai mûanyagból (üvegszállal erősített polyészterből) készülnek, s az adagoló szerkezetektől mûanyag csővezetékeken - sávosan - kerül a mûtrágya/talajfertőtlenítő-szer a csoroszlyákhoz. Az adagolószerkezetek meghajtását a járókerekekről biztosítják, s a kijuttatható tápanyag vagy inszekticid mennyisége tág határok között változtatható.
A kukorica szemenkénti vetőgépek kiegészítő berendezései közé tartoznak a vetést ellenőrző készülékek. Ezek a vetőcsoroszlyánál - vagy a vetőtárcsánál - elhelyezett (fotocellás vagy opto-elektrikus) magérzékelőkből, a soronkénti - fény és hang hibakijelzőkből, valamint az üzemeltető erőgép vezetőfülkéjében lévő monitorból állnak. Ezek a berendezések (készülékek) az egyszerû - csak az egyes vetőelemenkénti magkihagyást jelző - készülékek mellett fedélzeti komputeres megoldásúak is lehetnek (vetési sebesség, területteljesítmény kijelzés, üzemóra számlálás, kiadagolt magmennyiség megadása, stb.).
A kapásnövények magvainak vetésére használható - jelenleg is gyártott és forgalmazott - szemenkéntvető gépek főbb mûszaki jellemzői az 1. táblázatban találhatók meg.
Gödöllő, 2003. február 28.
Dr. Fûzy József
FVMI GM Kht. - Gödöllő
Szemenként vető gépek főbb mûszaki jellemzői* | |||||||
Vetőgép gyártó és típus | Gyártó ország | Soros száma | Munka- szélesség |
Tömeg | Telj.- igény | Vetőszerk. rendszere |
Alkalmazási terület** |
– | – | (db) | (cm) | (kg) | (kW) | – | – |
ACCORD OPTIMA |
4-6-8-12 | 300-930 | 700-1850 | 44-110 | pneumatikus | K, N, Sz, Cr | |
OPTIMA NT |
D | 3-4-5-6-8-9-12 | 300-930 | 710-1980 | 44-110 | pneumatikus | K, N, Sz, Cr |
MONOPILL (S) |
12-18 | 540-900 | 1230-1900 | 60-110 | mechanikus | Cr | |
AGRICOLA ITALIANA K; KS |
I | 6-8 | 450-600 | 690-1350 | 37-59 | pneumatikus | K, N, Sz |
P |
6-12 | 270-540 | n. a. | 59 | pneumatikus | Cr | |
AMAZONE ED |
D | 4-6-8-12 | 300-900 | 750-2000 | 50-120 | pneumatikus | K, N, Sz |
BECKER AEROMAT M; MK; T; R |
D | 4-6-8-12 | 225-825 | 580-3150 | 60-100 | pneumatikus | K, N, Sz, (Cr) |
CENTRA 2000 C |
6-12-18 | 270-810 | 530-2150 | 37-100 | mechanikus | Cr | |
BREVIMACC MS 4100/8230 ES |
I | 4-6-8 | 300-600 | 450-1440 | 37-75 | pneumatikus | K, N, Sz |
MS 8200/8230/8250 C |
6-8-12 | 270-540 | 750-2520 | 37-100 | pneumatikus | Cr | |
GASPARDO DORADA SP; SI; ST; MT |
I | 4-6-8 | 300-600 | 600-2370 | 40-90 | pneumatikus | K, N, Sz |
JD-6 – JD-12 TRANSPORT (KÜHNE) |
H | 6-12 | 457-914 | 1300-4650 | 60-89 | pneumatikus | K, N |
JOHN DEERE 1750; (1730) |
USA | 6 (+3 – +5) | 457 | 1300-1600 | 60 | pneumatikus | K, N, Sz |
1760; 1710 |
12 | 914 | 4080-4660 | 89 | pneumatikus | K, N, Sz | |
KINZE 2000/6; 2600/8; 2210/12 |
USA | 6-8-12 | 450-920 | 2000-7060 | 60-110 | mechanikus | K, N; Sz |
KLEINE MULTICORN (DUO) |
D | 4-6-8-12 | 300-930 | 460-2400 | 43-110 | pneumatikus | K, N, Sz, Cr |
UNICORN-3 |
6-12-18 | 300-930 | 400-2430 | 58-148 | mechanikus | Cr | |
KUHN MAXIMA |
F | 6-8-12 | 450-900 | 720-2200 | 60-120 | pneumatikus | K, N, Sz |
PLANTER 2 (JUNIOR) |
6-8-12 | 450-900 | 970-2430 | 48-100 | pneumatikus | K, N, Sz | |
KÜHNE CYCLON |
H | 6-12 | 457-917 | 2620-5130 | 75-105 | pneumatikus | K, N, Sz |
MAGICSEM MS (4100/4230/8100/8230) |
I | 4-6 | 310-450 | 460-1080 | 36-58 | pneumatikus | K, N, Sz |
MASCAR FUTURA (SUGARBET) |
I | 4-5-6-8-12 | 300-900 | 570-1650 | 35-110 | pneumatikus | K, N, Sz, (Cr) |
MONOSEM MECA |
F | 6-12 | 270-540 | 710-1750 | 44-88 | mechanikus | Cr |
NG; NG PLUS; NX |
4-6-8-12 | 300-910 | 700-3740 | 44-150 | pneumatikus | Cr, N, Sz, K | |
PLANET AGRO GILLES 2003 G |
B | 6-12-18 | 270-900 | 700-3000 | 59-88 | mechanikus | Cr |
PRECISA P (-T,–XL, – XL–T); P-B |
I | 4-5-6-8-12 | 300-570 | 530-1370 | 60-115 | pneumatikus | K, N, Sz, Cr |
SFOGGIA DELTA MAX (TANDEM) |
I | 4-6-8-10-12-18 | 200-800 | 400-1500 | 30-74 | pneumatikus | Cr |
GAMMA PLUS (CS), SIGMA |
2-4-6-8-12 | 200-850 | 330-2300 | 30-90 | pneumatikus | K, N, Sz | |
SPC; SP; SPCC |
RO | 4-6 | 280-450 | 400-1000 | 30-59 | pneumatikus | K, N, Sz |
VOGEL-NOOT MASTER PLANT (PROFI) |
A | 2-4-6-8-12 | 150-850 | 350-1590 | 30-103 | pneumatikus | K, N, Sz |
WHITE NEW IDEA 6106 (6122; 6322) |
USA | 6-8-12 | 450-920 | 1670-4300 | 60-120 | pneumatikus | K, N, Sz |
Megjegyzés: * Forrás: Mezőgazdasági gépek katalógusa 2003. |