Az AgroEcoPower cég 1999-ben alakult és jelenleg 7 európai országban – Csehországban, Lengyelországban, Szlovákiában, Ukrajnában, Oroszországban, Magyarországon és Romániában – működik. A hazai gazdálkodói körökben három éve ismertek, és vevőik nagy megelégedésére végeznek országszerte vezérlőegység szoftvermódosítást a teljesítmény növelése és az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében. Eddig mintegy háromszáz traktoron, arató-cséplő gépen és silókombájnon hajtottak végre ilyen módosításokat. Repertoárjuk ezzel nem merül ki, gyártótól függetlenül vállalják továbbá magajáró permetezők, teleszkópos rakodók szoftveres tuningját. Első vásárlóik között szerepelt a Baranya megyei Szalántai Zrt. is, akiknél három évvel ezelőtt egy arató-cséplő gépnél és két traktornál végeztek vezérlőegység szoftvermódosítást.
Harkány és Pécs között Turony-Katalinpuszta 15 kilométeres térségében, mintegy 3500 hektáron gazdálkodik a Szalántai Mezőgazdasági Zrt. Egyik fő tevékenységi körük a szántóföldi növénytermesztés, de foglalkoznak sertéstenyésztéssel is (450 koca, 12000 hizó éves kibocsátás). A növénytermesztési ágazat fő feladata a piaci termelés, ugyanakkor az állatok takarmányellátása is részét képezi munkájuknak. A szántóföldi munkák elvégzéséhez kizárólag John Deere gépeket használnak: összesen 10 darab traktort és 4 darab kombájnt.
Egyenetlen fordulat, alacsonyabb munkasebesség
Három évvel ezelőtt fordultak problémájukkal az AgroEcoPower hazai képviselőjéhez, Bodó Lászlóhoz – emlékezik vissza Somogyi Zoltán, a társaság növénytermesztési ágazatvezetője. Búza betakarítás során tapasztalták, hogy a 317 kW/431 LE max. teljesítményű (ECE R120) John Deere S670i arató-cséplő géppel a gépkezelő nem tud megfelelő munkasebességgel haladni betakarítás alatt. Okát arra vezették vissza, hogy a vágóasztal teljesítménye nagyobb volt, mint a kombájné. A nagy mennyiségű szalmával a gép nem tudott mit kezdeni, így a motor és a rotor fordulatszámát is jelentős fordulatszám-ingadozás jellemezte, a gépkezelőnek a munkasebességből csökkenteni kellett. A JD Link távfelügyeleti rendszerén jól nyomon követhető volt a teljesítmény-visszaesés, folyamatosak voltak a riasztások. Azonnali megoldásra volt szükség a teljesítménynövelésre, hogy az üzemeltetés optimális legyen.
Ahogy az ágazatvezető fogalmaz, részben hirdetésekből már találkoztak a tuning lehetőségével. Kollégáival egyeztetve, némi utánajárást és személyes ajánlást követően azért választották az AgroEcoPower által kínált lehetőséget, mert komplex volt (teljesítménynövelés, üzemanyag-fogyasztáscsökkentés, garancia) és minimális kockázatot jelentett főalkatrész meghibásodásban. Más teljesítménynövelő eszközök esetében hallottak és olvastak olyan problémáról, ami miatt a gép nem az elvárt eredményt produkálta. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a szomszédos gazdaság saját bőrén tapasztalta a rossz döntés eredményét. A megvásárolt erőgép-munkagép kapcsolat teljesítményben nem volt megfelelő. A hardveres teljesítményoptimalizálás kockázatosnak bizonyult, így döntött a szoftveres tuning mellett. E tényezők együttesen vezettek az S-szériás John Deere teljesítménynöveléséhez.
Három év távlatában a teljesítménynövekedés értékét Somogyi Zoltán nem tudta pontosan megmondani, de számításaik szerint 10–15%-os növekedést jelentett. Ez elegendőnek bizonyult a kritikus értékek kiiktatásához, az elvárt – immár három betakarítási szezonban végzett kifogástalan működési tapasztalat alapján elmondható – üzemeltetési feltétel megteremtéséhez.
Kicsi a traktor? Nem probléma!
A traktor és munkagép kapcsolat teljesítményhiányból adódóan 2012-ben még két erőgép teljesítményoptimalizálását végezték el a Szalántai Zrt.-nél. Az első traktor – emlékszik vissza Somogyi Zoltán – egy John Deere 7730-as volt, amit egy 6930-as típus követett. A JD 7730-as esetét emelte ki az ágazatvezető: a legelső traktor egy készletről vásárolt erőgép volt. Jellemzője, hogy a viszonylag nagy testű traktorhoz kevés lóerő (a gyári adatok alapján 138 kW/185 LE) tartozott, így muszáj volt a teljesítményt felhúzni, hogy a gép a méreteihez képest el tudja végezni azt a munkát, amit szántak neki.
Kérésemre az AgroEcoPower technikusa és a cég hazai képviselője, Bodó László elmesélte, hogyan is történt a teljesítményoptimalizálás. Előzetes egyeztetést és igényfelmérést követően a telephelyen végezte el a bemérést és a módosítást. A TLT tengelyre csatlakoztatott motorfékpad segítségével először az eredeti motorszoftver alkalmazása melletti motorteljesítmény bemérésre került sor. Az AgroEcoPower technikusa ezután betáplálta a motor vezérlőegységébe a módosított szoftvert, és azonnal újra megmérte a traktor teljesítményét, ami plusz 20 LE-növekedést mutatott. (Megjegyzendő, hogy ennél a típusnál a cég összesen 35 LE többletteljesítményt vállal. – a szerk.). Fontos továbbá az a tény is, hogy a szoftver módosítása automatikusan a sebességváltó vezérlőegység programjának módosítását is jelenti, amely a nagyobb nyomaték továbbítása során úgy változtatja meg az egyes sebességeket, hogy ne következzen be a tengelykapcsoló fokozott kopása.
Az optimalizálás óta mintegy 3000 üzemórát dolgozott a traktor, kifogástalanul. 2014-ben további három, egy JD 6170, egy 8330 és egy 8330R típusjelű John Deere tuningját kérték az AgroEcoPower munkatársától, amit szintén a munkagépekhez szükséges lóerőhiány indokolt.
A Szalántai Zrt. az erőgéppark további teljesítménynövelését nem tervezi. Fennmaradó gépeikben nem ritka a 10 000 üzemóra, nem beszélve arról, hogy e traktorok kihasználtsága nem indokolja ezt a beavatkozást.
Az AgroEcoPwer szoftveres optimalizálása hatással van az üzemanyag-felhasználásra is. Azt gondolnánk, hogy a megnövekedett teljesítmény magasabb hajtóanyag-felhasználást eredményez. Ennek azonban a fordítottja igaz. A módosított szoftver betáplálása után azonos teljesítménynél alacsonyabb fordulatszámon dolgozik a gép, biztosítva ezzel a gázolaj takarékos felhasználását és a számottevő költségcsökkenést. Somogyi Zoltán a megtérülést mégsem az üzemanyagban, hanem a szükséges teljesítmény meglétében látja. Náluk csak ez számított! Hiszen a megfelelően végrehajtott motorteljesítmény-növeléssel, gépenkénti ~300 000 Ft-os ráfordítással, kiváltották az újabb erőgépek megvásárlását, jelentősen csökkentve ezzel kiadásaikat.
Sik Milán
A cikk szerzője: Sik Milán