A traktorok fejlesztési irányai

Agro Napló
Az AGROmashEXPO és AgrárgépShow nemzetközi mezőgazdasági és mezőgép kiállítás alkalmával a vásárvárosban került megrendezésre a GTE Mezőgépipari Szakosztálya, a NAIK Mezőgazdasági Gépesítési Intézete és az MTA Agrár- és Bioműszaki Tudományos Bizottsága szervezésében „A traktorok fejlesztési irányai” című mezőgép konferencia.

Az immár hagyományos szakmai rendezvényen neves szakemberek előadásaiban a traktorok jövőjéről, a traktormotorok fejlesztési trendjéről, a Rába mezőgazdasági futóművek szerepéről, valamint az „Év Traktora” nemzetközi elismerés odaítélésének legfontosabb szempontjairól hallhattak értékes információkat a résztvevők. A különböző kategóriákban az „Év Traktora 2017” címet  elnyert traktorok műszaki újdonságait a hazai importőrök szakemberei ismertették.

A konferencia programját alapul véve az Agro Napló három előadóhoz intézett kérdést a témában.

 

Milyen kritériumoknak kell megfelelnie a jövő traktorának?

A traktorok követelményrendszere három csoportra osztható: agrotechnikai, műszaki és működési/üzemeltetési.

A szántóföldi, az ültetvény és a kommunális traktorokkal szembeni agrotechnikai követelményeket a termelés- és termesztéstechnikai körülmények és technológiák határozzák meg. A traktor­építéssel szemben új elvárásokat a műveleti sebességek kismértékű növekedése, a szállítási sebesség további növekedése, valamint a művelet-összevonásokból származó univerzális traktor interfész igény (mellső, hátsó, has alatti, fedélzeti gépkapcsolás) jelenti.

A műszaki követelmények közül a működéshez szükséges erőforrás tekintetében, a fajlagos teljesítménynövelés, de ugyanakkor hatékony emissziócsökkentés az elsődleges igény. Ennek kielégítése a hagyományos dízelmotorok tökéletesítésével, továbbá alternatív hajtóanyagokkal (biodízel, biogáz, metán, CNG, hidrogén) is teljesíthető, de sokkal ígéretesebbek a dízel-elektromos, ill. az elektromos hajtások. A hajtástechnikában a fokozatmentes sebességváltók további fejlődése és terjedése várható. Elektromos erőforrás esetén a kerékagymotorok kerülnek előtérbe.

A növekvő motorteljesítmény és traktortömeg gyakorlati hasznosítása, ugyanakkor a talaj káros tömörítésének csökkentése, a tengelyek számának növelésével, a felfekvő felület növelésével (dupla-tripla kerekek vagy gumihevederek) esetleg a növelt nyomtávú, szabályozott forgalmú (CTF) technológiával valósítható meg. 

A traktorok és munkagépek közötti mechanikai (vonórúd, 3-pont függesztés), hidraulikai, pneumatikai, energetikai (TLT), elektromos és újabban infókommunikációs (ISOBUS) kapcsolatok szabványosítása és automatizálása szintén alapvető követelmény. 

A működési/üzemeltetési követelmények közül a rugózási rendszerek (beleértve a vezetőülést is) átgondolása és jelentős megváltoztatása (pl. rugózott mellső tengely) segíti az ergonómiai előírások teljesítését. A precíziós mezőgazdaság gyakorlattá válása új kihívásokkal jár. Ilyen a traktor-munkagép ISOBUS rendszerek összehangolása (szenzor - aktuátor rendszerek), amely az ISO11783 szabvány alkalmazásával lehetséges (hasonló eljárás szükséges a különféle terminálok esetében is).

Az infókommunikációs technológia fejlődése lehetővé teszi a teljesen automatikus traktorok kifejlesztését. (Az első igazi robot traktor a Case IH Magnum 370 CVT az elmúlt év szenzációja volt.). 

 

Milyen fejlesztési trendek jellemzik napjainkban a traktormotorpiacot?

 

A napjaink traktormotorpiacát a következő trendek jellemzik: aktormotorgyártók elsősorban alacsony hajtóanyag-fogyasztású, környezetbarát, a 2016-ban hatályba lépett US Tier 4 final, illetve az EU Stage IV környezetvédelmi előírásokat teljesítő dízelmotor típusok gyártását és értékesítését szorgalmazzák.

A közel két évtizedes fejlesztések révén napjaink mezőgazdasági dízelmotorjait egyre általánosságban az elektronikusan vezérelt 2000–2500 bar nyomással üzemelő, common rail hajtóanyag-ellátó rendszer, a két turbófeltöltő alkalmazása, a fejlett kipufogógáz-utókezelő megoldások jellemzik.

A motor levegőellátó rendszere egyre gyakrabban két turbófeltöltőt tartalmaz. A két feltöltő közül az alacsony nyomású feltöltő (Fix) szabályozatlan, míg a magas nyomású feltöltő szabályozó Wastegate szeleppel, vagy változtatható turbina-beömlési geometriájú (VTG) megoldással rendelkezik. A két soros elhelyezésű turbófeltöltő optimális kiválasztásával és üzem közbeni szabályozásával elérhető, hogy a motor maximális forgatónyomatéka igen széles főtengely fordulatszám tartományban állandó értékű legyen.

A légkörbe kijuttatott kipufogógáz nitrogén-oxidok tartalmának mérséklése érdekében a motorból kijövő kipufogógáz egy részét visszavezetik. Kezdetben csak magas nyomású gázt vezettek vissza, de a mai motortechnikában az alacsony nyomású kipufogógáz visszavezetése is teret nyert, illetve a kettőt együtt is alkalmazzák. A kipufogógáz-visszavezetés hatékonyságának megőrzése érdekében a visszavezetett gázt hűtik.

A kipufogógáz-utókezelő rendszer a mai korszerű mezőgazdasági dízelmotoroknál általánosságban dízeloxidációs katalizátorból (DOC), részecskeszűrőből (DPF) és a nitrogén-oxidok mennyiségének mérséklésére szolgáló AdBlue segédanyaggal működő szelektív katalizátoros redukciós (SCR) berendezésből áll.

A traktormotor-fejlesztés alkalmazza a „downsizing” motorépítési technikát, amelynél a nagyobb motorhoz képest kisebb (lökettérfogatú, hengerszámú) motorral nagyobb motorteljesítményt érnek el, kisebb fajlagos hajtóanyag-fogyasztás mellett. A traktortechnikában megjelent a motor fordulatszámának mérséklésére irányuló „downspeeding” kialakítás is. Az alacsony fordulatszámú koncepcióra épülő motoroknál a tömegerők mérséklése, a kenőanyagfilmekben keletkező veszteségek minimalizálása mellett, a kedvezőbb égési feltételekkel, fajlagos hajtóanyag-fogyasztásmérséklés érhető el.

Miért érdemelték ki az „Év Traktora 2017” győztesei a kategória első helyét?

Az „Év (szántóföldi) traktora 2017” kategóriát a Case IH Optum 300 CVX traktor nyerte, megelőzve a többnyire „ráncfelvarrott” vetélytársait. Az Optum 300-as traktor a Case IH Puma és Magnum szériák közé illeszkedik be, sokoldalúan jól kihasználható, ill. a piacon keresett kategóriát képvisel. Az egyik legkorszerűbb FPT gyártmányú NEF 67-es 6 hengeres, 6,7 literes, elektronikus vezérlésű, hajtóanyag-takarékos, 300 LE maximális teljesítményű motorral rendelkezik. Rendkívül korszerű a motor IEGR-rel és PDF-fel kombinált Hi-eSCR szelektív katalizátoros füstgázkezelő rendszere, a legszigorúbb környezetvédelmi követelményeket képes teljesíteni. Kiváló paraméterekkel rendelkezik és Eco fokozatban is üzemeltethető a traktor CVX sebességváltója. A motor és sebességváltó működését APM (Automatic Productivity Management) optimalizálja. Minden igényt kielégítő a TLT-je. Rendkívül erős a CCLS rendszerű hidraulikus rendszere, a hátsó függesztő szerkezete 11.060 kg-mal terhelhető. TPMS távjeladós guminyomás-ellenőrző, ABS – blokkolásgátló, ABSI – kanyarodásaktív fékstabilizátor, a 69 dB (A) zajszintű, rendkívül kényelmes és jól felszerelt rugózott vezetőfülke, ill. a rugózott mellső tengely és a már korábban felsorolt műszaki paraméterek a kategória legjobbjaként emelte ki.

Az „Év farmmindenes (Best Utility) traktora 2017” címet a New Holland új fejlesztésű, T 5.120 típusú mindenes modellje szerezte meg három vetélytársa előtt. Összehasonlítva azokkal a NH T 5.120 traktor a legkorszerűbb motorikus és erőátviteli tulajdonságokkal rendelkezik, kompakt felépítésű igazi „farmer” traktor, amelyet a családtagok is gyorsan megtanulhatnak vezetni. A négyhengeres, 3,4 literes FPT F5C 117 LE-s CRD motorja spórolósan bánik az üzemanyaggal. Többféle (semi powershift, electro command) sebességváltóval rendelhető, attól függően, hogy a farmon vagy a legelőn, ill. a szántóföldön dolgozik legtöbbet. Többféle TLT fokozattal és kétteljesítményű választható hidraulikával rendelhető. Rendkívül ergonomikus kialakítású és hidro-pneumatikus rugózású vezetőfül­ke, és mellső tengely gyorsan megkedvelteti magát a vezetőjével. Igazi homlokrakodós üzemre tervezett traktor, amely a legtöbb családi gazdaságban jó szolgálatot tehet.

Az „Év speciáltraktora 2017” kategóriában az Antonió Carraro Tony 9800 TR traktor hódította el a címet. A Yanmar gyártmányú motorja nem sorolható a legkorszerűbbek közé, de tartós és megbízhatóan működik és beépíti azt a kisebb teljesítményű traktoraiba a John Deere, a New Holland, a Landini és a McCormick is. A vetélytársak közül pl. a New Holland T 4.110 F traktor motorja jobb paraméterekkel bír. A traktor ACCVT egyedülálló fokozat nélküli, hibrid (hidromechanikus) hajtásláncával, amely Drive, Eco Speed és Automotive üzemmódokban használható és az Actio torziós csavarodó alvázával, valamint rendkívül kompakt kialakítású RGS-fordítható vezetőülésével és kezelőszerveivel verhetetlennek bizonyult. Rendkívül meggyőzően mozgott a szőlősorok között és a szántóföldön egyaránt, de 40 km/h sebességgel szállításban is. A szolidabb elektronika rendkívül okos megoldásokat (Cruise Controll-tempomat, TMC-Tractor Management Control, RSC-Electronic Speed Control stb.) tartalmaz. A szűrt és tisztított levegőjű Air Cab vezetőfülkéje a szigorú EN 15695-1-2009 szabvány előírásait teljesíti.

Az „Év aranydizájn traktora 2017” címet a Deutz-Fahr 6215 RC Shift traktor nyerte. A sok szép traktor közül ez a traktor bizonyult a zsűri tagjainak ízlése szerint a legszebbnek. Nem véletlen, a traktor küllemét az olasz Guigiaro formatervező iroda álmodta meg. A konkurensek sem adták alább. A Case IH Optum traktor dizájnja a Ferrari kaliforniai tervezőműhelyeiben született. A Deutz-Fahr markáns vonalaival, arányosságaival, tetszetős külsejével és fülkebelsőjével, a LED lámpáival megragadja a kíváncsiskodót. Ráadásul a traktor nemcsak szép, hanem jó is. Jó paraméterekkel rendelkezik a motorja, egyedülálló manuális, félautomata és automata üzemmódban használható a sebességváltója. Minden igényt kielégítő a TLT-je, erős (10.000 kg-mal terhelhető) a hidraulikája. Elegáns, kényelmes, komfortos és ergonomikus a MaxiVision 2. vezetőfülkéje. Jellemző rá a „tartalom és a forma egysége”.

-an-

A cikk szerzője: Agro Napló

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Traktoros homlokrakodók

Traktoros homlokrakodók

Európában a mezőgazdasági rakodási munkák nagyobbik részét a traktoros homlokrakodók végzik. A családi kisgazdaságok szinte mindegyikében megtalálható...

Kék ikon keskeny nyomtávon

Kék ikon keskeny nyomtávon

Már közel 40 éve része a Landini gyár stratégiájának a specializáció és az erőforrások technológiába való integrálása. Az első gyümölcsösök számára te...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?