Az immár hagyományos szakmai rendezvényen neves szakemberek előadásaiban a traktorok jövőjéről, a traktormotorok fejlesztési trendjéről, a Rába mezőgazdasági futóművek szerepéről, valamint az „Év Traktora” nemzetközi elismerés odaítélésének legfontosabb szempontjairól hallhattak értékes információkat a résztvevők. A különböző kategóriákban az „Év Traktora 2017” címet elnyert traktorok műszaki újdonságait a hazai importőrök szakemberei ismertették.
A konferencia programját alapul véve az Agro Napló három előadóhoz intézett kérdést a témában.
Milyen kritériumoknak kell megfelelnie a jövő traktorának?
A traktorok követelményrendszere három csoportra osztható: agrotechnikai, műszaki és működési/üzemeltetési.
A szántóföldi, az ültetvény és a kommunális traktorokkal szembeni agrotechnikai követelményeket a termelés- és termesztéstechnikai körülmények és technológiák határozzák meg. A traktorépítéssel szemben új elvárásokat a műveleti sebességek kismértékű növekedése, a szállítási sebesség további növekedése, valamint a művelet-összevonásokból származó univerzális traktor interfész igény (mellső, hátsó, has alatti, fedélzeti gépkapcsolás) jelenti.
A műszaki követelmények közül a működéshez szükséges erőforrás tekintetében, a fajlagos teljesítménynövelés, de ugyanakkor hatékony emissziócsökkentés az elsődleges igény. Ennek kielégítése a hagyományos dízelmotorok tökéletesítésével, továbbá alternatív hajtóanyagokkal (biodízel, biogáz, metán, CNG, hidrogén) is teljesíthető, de sokkal ígéretesebbek a dízel-elektromos, ill. az elektromos hajtások. A hajtástechnikában a fokozatmentes sebességváltók további fejlődése és terjedése várható. Elektromos erőforrás esetén a kerékagymotorok kerülnek előtérbe.
A növekvő motorteljesítmény és traktortömeg gyakorlati hasznosítása, ugyanakkor a talaj káros tömörítésének csökkentése, a tengelyek számának növelésével, a felfekvő felület növelésével (dupla-tripla kerekek vagy gumihevederek) esetleg a növelt nyomtávú, szabályozott forgalmú (CTF) technológiával valósítható meg.
A traktorok és munkagépek közötti mechanikai (vonórúd, 3-pont függesztés), hidraulikai, pneumatikai, energetikai (TLT), elektromos és újabban infókommunikációs (ISOBUS) kapcsolatok szabványosítása és automatizálása szintén alapvető követelmény.
A működési/üzemeltetési követelmények közül a rugózási rendszerek (beleértve a vezetőülést is) átgondolása és jelentős megváltoztatása (pl. rugózott mellső tengely) segíti az ergonómiai előírások teljesítését. A precíziós mezőgazdaság gyakorlattá válása új kihívásokkal jár. Ilyen a traktor-munkagép ISOBUS rendszerek összehangolása (szenzor - aktuátor rendszerek), amely az ISO11783 szabvány alkalmazásával lehetséges (hasonló eljárás szükséges a különféle terminálok esetében is).
Az infókommunikációs technológia fejlődése lehetővé teszi a teljesen automatikus traktorok kifejlesztését. (Az első igazi robot traktor a Case IH Magnum 370 CVT az elmúlt év szenzációja volt.).
Milyen fejlesztési trendek jellemzik napjainkban a traktormotorpiacot?
A napjaink traktormotorpiacát a következő trendek jellemzik: aktormotorgyártók elsősorban alacsony hajtóanyag-fogyasztású, környezetbarát, a 2016-ban hatályba lépett US Tier 4 final, illetve az EU Stage IV környezetvédelmi előírásokat teljesítő dízelmotor típusok gyártását és értékesítését szorgalmazzák.
A közel két évtizedes fejlesztések révén napjaink mezőgazdasági dízelmotorjait egyre általánosságban az elektronikusan vezérelt 2000–2500 bar nyomással üzemelő, common rail hajtóanyag-ellátó rendszer, a két turbófeltöltő alkalmazása, a fejlett kipufogógáz-utókezelő megoldások jellemzik.
A motor levegőellátó rendszere egyre gyakrabban két turbófeltöltőt tartalmaz. A két feltöltő közül az alacsony nyomású feltöltő (Fix) szabályozatlan, míg a magas nyomású feltöltő szabályozó Wastegate szeleppel, vagy változtatható turbina-beömlési geometriájú (VTG) megoldással rendelkezik. A két soros elhelyezésű turbófeltöltő optimális kiválasztásával és üzem közbeni szabályozásával elérhető, hogy a motor maximális forgatónyomatéka igen széles főtengely fordulatszám tartományban állandó értékű legyen.
A légkörbe kijuttatott kipufogógáz nitrogén-oxidok tartalmának mérséklése érdekében a motorból kijövő kipufogógáz egy részét visszavezetik. Kezdetben csak magas nyomású gázt vezettek vissza, de a mai motortechnikában az alacsony nyomású kipufogógáz visszavezetése is teret nyert, illetve a kettőt együtt is alkalmazzák. A kipufogógáz-visszavezetés hatékonyságának megőrzése érdekében a visszavezetett gázt hűtik.
A kipufogógáz-utókezelő rendszer a mai korszerű mezőgazdasági dízelmotoroknál általánosságban dízeloxidációs katalizátorból (DOC), részecskeszűrőből (DPF) és a nitrogén-oxidok mennyiségének mérséklésére szolgáló AdBlue segédanyaggal működő szelektív katalizátoros redukciós (SCR) berendezésből áll.
A traktormotor-fejlesztés alkalmazza a „downsizing” motorépítési technikát, amelynél a nagyobb motorhoz képest kisebb (lökettérfogatú, hengerszámú) motorral nagyobb motorteljesítményt érnek el, kisebb fajlagos hajtóanyag-fogyasztás mellett. A traktortechnikában megjelent a motor fordulatszámának mérséklésére irányuló „downspeeding” kialakítás is. Az alacsony fordulatszámú koncepcióra épülő motoroknál a tömegerők mérséklése, a kenőanyagfilmekben keletkező veszteségek minimalizálása mellett, a kedvezőbb égési feltételekkel, fajlagos hajtóanyag-fogyasztásmérséklés érhető el.
Miért érdemelték ki az „Év Traktora 2017” győztesei a kategória első helyét?
Az „Év (szántóföldi) traktora 2017” kategóriát a Case IH Optum 300 CVX traktor nyerte, megelőzve a többnyire „ráncfelvarrott” vetélytársait. Az Optum 300-as traktor a Case IH Puma és Magnum szériák közé illeszkedik be, sokoldalúan jól kihasználható, ill. a piacon keresett kategóriát képvisel. Az egyik legkorszerűbb FPT gyártmányú NEF 67-es 6 hengeres, 6,7 literes, elektronikus vezérlésű, hajtóanyag-takarékos, 300 LE maximális teljesítményű motorral rendelkezik. Rendkívül korszerű a motor IEGR-rel és PDF-fel kombinált Hi-eSCR szelektív katalizátoros füstgázkezelő rendszere, a legszigorúbb környezetvédelmi követelményeket képes teljesíteni. Kiváló paraméterekkel rendelkezik és Eco fokozatban is üzemeltethető a traktor CVX sebességváltója. A motor és sebességváltó működését APM (Automatic Productivity Management) optimalizálja. Minden igényt kielégítő a TLT-je. Rendkívül erős a CCLS rendszerű hidraulikus rendszere, a hátsó függesztő szerkezete 11.060 kg-mal terhelhető. TPMS távjeladós guminyomás-ellenőrző, ABS – blokkolásgátló, ABSI – kanyarodásaktív fékstabilizátor, a 69 dB (A) zajszintű, rendkívül kényelmes és jól felszerelt rugózott vezetőfülke, ill. a rugózott mellső tengely és a már korábban felsorolt műszaki paraméterek a kategória legjobbjaként emelte ki.
Az „Év farmmindenes (Best Utility) traktora 2017” címet a New Holland új fejlesztésű, T 5.120 típusú mindenes modellje szerezte meg három vetélytársa előtt. Összehasonlítva azokkal a NH T 5.120 traktor a legkorszerűbb motorikus és erőátviteli tulajdonságokkal rendelkezik, kompakt felépítésű igazi „farmer” traktor, amelyet a családtagok is gyorsan megtanulhatnak vezetni. A négyhengeres, 3,4 literes FPT F5C 117 LE-s CRD motorja spórolósan bánik az üzemanyaggal. Többféle (semi powershift, electro command) sebességváltóval rendelhető, attól függően, hogy a farmon vagy a legelőn, ill. a szántóföldön dolgozik legtöbbet. Többféle TLT fokozattal és kétteljesítményű választható hidraulikával rendelhető. Rendkívül ergonomikus kialakítású és hidro-pneumatikus rugózású vezetőfülke, és mellső tengely gyorsan megkedvelteti magát a vezetőjével. Igazi homlokrakodós üzemre tervezett traktor, amely a legtöbb családi gazdaságban jó szolgálatot tehet.
Az „Év speciáltraktora 2017” kategóriában az Antonió Carraro Tony 9800 TR traktor hódította el a címet. A Yanmar gyártmányú motorja nem sorolható a legkorszerűbbek közé, de tartós és megbízhatóan működik és beépíti azt a kisebb teljesítményű traktoraiba a John Deere, a New Holland, a Landini és a McCormick is. A vetélytársak közül pl. a New Holland T 4.110 F traktor motorja jobb paraméterekkel bír. A traktor ACCVT egyedülálló fokozat nélküli, hibrid (hidromechanikus) hajtásláncával, amely Drive, Eco Speed és Automotive üzemmódokban használható és az Actio torziós csavarodó alvázával, valamint rendkívül kompakt kialakítású RGS-fordítható vezetőülésével és kezelőszerveivel verhetetlennek bizonyult. Rendkívül meggyőzően mozgott a szőlősorok között és a szántóföldön egyaránt, de 40 km/h sebességgel szállításban is. A szolidabb elektronika rendkívül okos megoldásokat (Cruise Controll-tempomat, TMC-Tractor Management Control, RSC-Electronic Speed Control stb.) tartalmaz. A szűrt és tisztított levegőjű Air Cab vezetőfülkéje a szigorú EN 15695-1-2009 szabvány előírásait teljesíti.
Az „Év aranydizájn traktora 2017” címet a Deutz-Fahr 6215 RC Shift traktor nyerte. A sok szép traktor közül ez a traktor bizonyult a zsűri tagjainak ízlése szerint a legszebbnek. Nem véletlen, a traktor küllemét az olasz Guigiaro formatervező iroda álmodta meg. A konkurensek sem adták alább. A Case IH Optum traktor dizájnja a Ferrari kaliforniai tervezőműhelyeiben született. A Deutz-Fahr markáns vonalaival, arányosságaival, tetszetős külsejével és fülkebelsőjével, a LED lámpáival megragadja a kíváncsiskodót. Ráadásul a traktor nemcsak szép, hanem jó is. Jó paraméterekkel rendelkezik a motorja, egyedülálló manuális, félautomata és automata üzemmódban használható a sebességváltója. Minden igényt kielégítő a TLT-je, erős (10.000 kg-mal terhelhető) a hidraulikája. Elegáns, kényelmes, komfortos és ergonomikus a MaxiVision 2. vezetőfülkéje. Jellemző rá a „tartalom és a forma egysége”.
-an-
A cikk szerzője: Agro Napló